/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Digikamera med høj lysfølsomhed
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 17-02-04 12:24

Hvad kan I anbefale af digikam med høj lysfølsomhed, gerne med godt objektiv
og mulighed for at gemme ukomprimeret (eller i hvert fald lossyless).

Antal pixels er mindre vigtigt. Det er til en skole, så der kan tages
billeder af f.eks. skolekomedier, som så kan blive lagt på Nettet.

Vh, Lars.



 
 
Simon Nielsen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 17-02-04 12:32


"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message
news:c0ssvt$i41$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvad kan I anbefale af digikam med høj lysfølsomhed, gerne med godt
objektiv
> og mulighed for at gemme ukomprimeret (eller i hvert fald lossyless).

Til det kan jeg kun anbefale Canon G3. Eller hvis man vil ud og have et
meget billigt så se om man kan få fat i et brugt Canon Powershot A30. Det
har 1.3 MP men dog ikke så lysstærkt, billederne gemmes alle i JPG men kan
gemmes med fin kompression, det vil sige noget der svarer til JPG
kompression 1.

Canons objektiver er meget lysstærke men helt klart så kan jeg anbefale G3
der har et stor lækkert objektiv.

Mvh
Simon



Lars Bonnesen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 17-02-04 13:01


"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message
news:4031fbbb$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Canons objektiver er meget lysstærke men helt klart så kan jeg anbefale G3
> der har et stor lækkert objektiv.

Jeg er ikke sikker på, at skolen vil give +6000,- for kameraet. Hvis vi
udelukker muligheden for at gemme lossyless, er der så et specifikt
lysfølsomt kamera, du kan anbefale?

Ved ikke helt, hvilken prisgruppe, men jeg kunne forestille mig max.
3.000,-.

Vh, Lars.



Ole Larsen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 17-02-04 13:13

Glemte at sige at de er taget håndholdt

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/



Ole Larsen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 17-02-04 13:10


"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
news:c0ssvt$i41$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvad kan I anbefale af digikam med høj lysfølsomhed, gerne med godt
objektiv
> og mulighed for at gemme ukomprimeret (eller i hvert fald lossyless).
>
> Antal pixels er mindre vigtigt. Det er til en skole, så der kan tages
> billeder af f.eks. skolekomedier, som så kan blive lagt på Nettet.
>
> Vh, Lars.


http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/pages/Falen-3.11.03-kl.-23..htm
Kan du se hvad en Powershot 70 kan - måle og exponeret (i manuel) indtil 15
sec.De 4-5 stk er nok taget i iso 400, så der er støj - og så er de
komprimerede til ca 150 Kb

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/



KNL DtP (17-02-2004)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 17-02-04 13:13

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
news:c0ssvt$i41$1@news.net.uni-c.dk...

> Hvad kan I anbefale af digikam med høj lysfølsomhed, gerne med godt objektiv
> og mulighed for at gemme ukomprimeret (eller i hvert fald lossyless).

For at vurdere hvad der kan bruges, skal du næsten prøve og se eksempler på
hvor meget støj diverse digitalkameraer genererer ved forskellige ISO-værdier.
Kig forbi på www.dpreview.com og find et par kameraer i prisklassen og find
det store review af den på siden.

Du skal op i en ret høj prisklasse for at få tæt på støjfrie billeder ved
f.eks. 800 ISO eller 1600 ISO, som kunne komme på tale ved fotografering af
skolekomedier o.l. Dog vil støj på billederne være at foretrækker fremfor
rystede optagelser, fordi den ringe lysmængde ikke kunne give en tilstrækkelig
kort lukketid.

Læs evt. lidt mere om ISO på digitalkamera her:
http://fotoportal.dk/artikler/iso.aspx her er også en lille sammenligning
mellem et Canon Powershot A40 (kunsumerkamera på 2 MegaPixels ~ 1500 kr.) og
et Canon EOS 10D (dSLR-kamera på 6,3 MegaPixels til ~ 12.000 kr.). Den billige
(som er et glimrende kamera) leverer næsten lige så meget støj ved 400 ISO
(følsomste ISO indstilling på den model), som den store EOS 10D leverede ved
3200 ISO. Ved 400 ISO var 10D næsten ligeså støjfri som A40 ved 100 ISO.


> Antal pixels er mindre vigtigt. Det er til en skole, så der kan tages
> billeder af f.eks. skolekomedier, som så kan blive lagt på Nettet.

Jep, 2.0 MegaPixels vil sikkert være nok til at kunne lave et passende udsnit
og stadig have et rigtigt god billedstørrelse.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Lars Bonnesen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 17-02-04 14:16


"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
news:40320552$0$24672$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> news:c0ssvt$i41$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Du skal op i en ret høj prisklasse for at få tæt på støjfrie billeder ved
> f.eks. 800 ISO eller 1600 ISO, som kunne komme på tale ved fotografering
af
> skolekomedier o.l. Dog vil støj på billederne være at foretrækker fremfor
> rystede optagelser, fordi den ringe lysmængde ikke kunne give en
tilstrækkelig
> kort lukketid.

Nu har jeg ellers gået og kigget på Canon, men så fandt jeg et (relativt)
billigt Finepix S5000, der kan tage billeder i 1 Mpixels i ISO 800.

Men tager dette billede tilstrækkeligt støjfrie billeder med denne
lysfølsomhed? Desuden har det optisk zoom op til 10x.

Vh, Lars.



Niels Ebbesen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 17-02-04 16:22


Lars Bonnesen wrote:

> Nu har jeg ellers gået og kigget på Canon, men så fandt jeg et (relativt)
> billigt Finepix S5000, der kan tage billeder i 1 Mpixels i ISO 800.
>
> Men tager dette billede tilstrækkeligt støjfrie billeder med denne
> lysfølsomhed? Desuden har det optisk zoom op til 10x.


Hvis du vil gi' lidt mere, så kan få en Fuji Finepix S7000, det
har en så høj opløsning, at støjen forsvinder når du nedscalerer
til web-størrelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Niels Ebbesen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 17-02-04 16:30


Niels Ebbesen wrote:

> Hvis du vil gi' lidt mere, ....cut...


Hvis du handler med en fornuftig fotohandler, så bør det være
en selvfølge, at du kan få lov til at prøve nogle forskellige
modeller inden køb.

Men du skal også gøre dig klart, at digitale kameraer har så
mange instillingsmulighedder, at det tager lang tid at lære
alle funktioner, så forvent ikke, at du kan få det bedste ud
af et kamera, som du har på prøve i et par dage.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Lars Bonnesen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 17-02-04 16:36


"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:403231A5.8EEFBBD6@niels-ebbesen.net...

> Hvis du vil gi' lidt mere, så kan få en Fuji Finepix S7000, det
> har en så høj opløsning, at støjen forsvinder når du nedscalerer
> til web-størrelse...

Ja, den har jeg også kigget på, men det er næsten dobbelt pris - og så med
dårligere zoom. Læste lidt om det på http://www.dpreview.com - og støjen
skulle vist i forvejen være minimeret pga. et med vilje sløret billede, når
man kører ISO 800. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad det i virkeligheden
betyder.

Det hukkommelseskort, det kamera bruger, hvad dælen er det? Man kan vist
ikke få PCMCIA adapter til det.

Vh, Lars.



Niels Ebbesen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 17-02-04 20:19



Lars Bonnesen wrote:

> Ja, den har jeg også kigget på, men det er næsten dobbelt pris - og så med
> dårligere zoom. Læste lidt om det på http://www.dpreview.com - og støjen
> skulle vist i forvejen være minimeret pga. et med vilje sløret billede, når
> man kører ISO 800. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad det i virkeligheden
> betyder.


FinePix S5000 har ganske vist mere optisk zoom end FinePix S7000,
men objektivet FinePix S7000 er meget bedre.

Prøv at se flg. link - der er en billedserie af TV-hold nede i
Metroen dengang den lige var åbnet, det er kørt ved 800 ISO med
et Fuji, der er desværre et farvestik, jeg havde desværre ikke
mulighed for at få kalibreret hvidballancen, klik på de små
billeder for at se en større version.

http://photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/preview_02of15.html


> Det hukkommelseskort, det kamera bruger, hvad dælen er det? Man kan vist
> ikke få PCMCIA adapter til det.

FinePix S7000 anvender to typer hukommelseskort, CompactFlach
og xD-Picture Card, og du kan ihvertfald få en PCMCIA adapter
til CompactFlach, men du kan også få en PCMCIA adapter med USB,
og køre billederne direkte ind i computeren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Lars Bonnesen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 17-02-04 23:15


"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:40326916.7A6A278@niels-ebbesen.net...

> Prøv at se flg. link - der er en billedserie af TV-hold nede i
> Metroen dengang den lige var åbnet, det er kørt ved 800 ISO med
> et Fuji, der er desværre et farvestik, jeg havde desværre ikke
> mulighed for at få kalibreret hvidballancen, klik på de små
> billeder for at se en større version.
>
>
http://photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/preview_02of15.html

Ja, det ser lidt "kornet" ud. Er det med et Fuji7000?

> FinePix S7000 anvender to typer hukommelseskort, CompactFlach
> og xD-Picture Card, og du kan ihvertfald få en PCMCIA adapter
> til CompactFlach, men du kan også få en PCMCIA adapter med USB,
> og køre billederne direkte ind i computeren.

Men 5000'eren kører vist kun xD.

Vh, Lars.



Niels Ebbesen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 18-02-04 00:55


Lars Bonnesen wrote:

> Ja, det ser lidt "kornet" ud. Er det med et Fuji7000?


Nej de er taget med en Fuji FinePix 6900 zoom som nu er et
par år gammel.


> Men 5000'eren kører vist kun xD.


Ja det er korrekt, men prøv at tjekke det grundigt, jeg vil
næsten tro, at der er kommet PCMCIA adaptere til xD-kort, og
hvis du kun har en blærbar uden USB, så kan man ihvertfald
få PCMCIA adaptere med USB, og kameraet kan tilsluttes
direkte til USB.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

KASO (18-02-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-02-04 17:28

"Lars Bonnesen" skrev d. 17-02-04 12:24 dette indlæg :
> Hvad kan I anbefale af digikam med høj lysfølsomhed, gerne med godt
objektiv
> og mulighed for at gemme ukomprimeret (eller i hvert fald lossyless).
>
> Antal pixels er mindre vigtigt. Det er til en skole, så der kan tages
> billeder af f.eks. skolekomedier, som så kan blive lagt på Nettet.
>
> Vh, Lars.

Hvilken prisramme ?

Hvorfor specielt fokus på ukomprimeret format - og lysstærkt objektiv?

Har du brug for zoom ?

Hvad er vigtigst - tele eller vidvinkel?

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Lars Bonnesen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 19-02-04 08:23


"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message
news:403392ab$1$153$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Lars Bonnesen" skrev d. 17-02-04 12:24 dette indlæg :

> Hvilken prisramme ?

Jeg har nu fået oplyst en max-pris på kr. 4.000,-

> Hvorfor specielt fokus på ukomprimeret format - og lysstærkt objektiv?

Ukomp fordi det vil gøre efterredigering bedre - det er smartere at pille i
et billede, der ikke er blevet jpeg komprimeret på forhånd.

Lysstærkt fordi en del fotos skal tages indendørs i relativ mørk belysning.
Det, der tidligere er blevet brugt er meget lidt lysfølsomt og har givet
ryystede billeder.

> Har du brug for zoom ?

Ikke dårligt.

> Hvad er vigtigst - tele eller vidvinkel?

Tele er vigtigst. Vid nærmest underordnet.

Nu havde jeg så kigget på et Sony F717, men det springer så prisrammen...

Vh, Lars.



Niels Ebbesen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 19-02-04 10:41


Lars Bonnesen wrote:

> Tele er vigtigst. Vid nærmest underordnet.


Når man fotograferer med tele, så skal der intet til at gi' en
rystelse, og man er en meget dygtig fotograf, hvis man kan foto-
grafere håndholdt med tele på tider under 1/250 sec.

Og hvis du under dårlige lysforhold vil ha' lukketider på 1/250
sec. og derunder, så skal du ha' et kamera som kan køre 1600 og
3200 ISO, og så skal du ha' forhøjet dit budget temmelig meget.

Et godt trick er at fotografere med stativ, for så kan man godt
gå op på tider omkring 1/60 og 1/100 sec., for der sker ikke
noget ved, at der blandt skuespillerne hist og her er en lille
smule bevægelse, hvis hele billedet iøvrigt er skarpt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Lars Bonnesen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 19-02-04 10:51


"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:40348493.90C2FD74@niels-ebbesen.net...

> Når man fotograferer med tele, så skal der intet til at gi' en
> rystelse, og man er en meget dygtig fotograf, hvis man kan foto-
> grafere håndholdt med tele på tider under 1/250 sec.

Selvfølgelig. Men man behøver jo ikke kombinere tele med
lavlysfotografering... (-;

> Og hvis du under dårlige lysforhold vil ha' lukketider på 1/250
> sec. og derunder, så skal du ha' et kamera som kan køre 1600 og
> 3200 ISO, og så skal du ha' forhøjet dit budget temmelig meget.

Ja, og det går ikke.

Vh, Lars.



Lars Bonnesen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 19-02-04 22:01


"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message
news:c0ssvt$i41$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvad kan I anbefale af digikam med høj lysfølsomhed, gerne med godt
objektiv
> og mulighed for at gemme ukomprimeret (eller i hvert fald lossyless).

Jeg fulgte nogle af de første råd, jeg fik her i gruppen, og gik efter et
Canon i den billigere ende. Satte næsten op efter et A60, men digital4U
havde ikke dette på lager, så jeg købte et A70 i stedet.

Ville ellers helst have brugt 5.000,- på et Sony F717, men det sprængte
økonomirammen på de max 4.000,-. Og til en skole er det nok lidt et
overkill.

Så jeg gav omkring de 2.300,- og så var der plads til et ekstra Flash RAM
kort og en go' taske. Og stadig ligge et godt stykke under max.

Og jeg må sige, at jeg indtil videre er meget positivt overrasket over et så
relativt billigt kameras formåen og de mange features, der er. Nu skal det
så også siges, at jeg sammenligner med min kones Kodak 3200 (som jeg for en
del år siden gav hende i julegave... og selv har brugt en del siden,
hehe...)

Så tak for rådene - det kan være, at jeg vender tilbage efter flere råd en
anden gang...

Vh, Lars.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste