Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
"Bankers Draft"
Fra : Brian Nielsen

Dato : 17-02-04 10:31

Jeg skal overføre et beløb til udlandet, og betalinsmodtager har bedt
om at få dem som "a Bankers draft", hvad betyder det, og hvad gør man
?

mvh
Brian

Fra : H.S.

Dato : 17-02-04 13:56

"Brian Nielsen" <bimmer@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal overføre et beløb til udlandet, og betalinsmodtager har bedt
> om at få dem som "a Bankers draft", hvad betyder det, og hvad gør man
> ?

Jeg mener at huske det som værende en bank check.

Fra : [BitSeN]

Dato : 17-02-04 22:40

On Tue, 17 Feb 2004 13:55:52 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

>Jeg mener at huske det som værende en bank check.

Også min umiddelbare formodning, jeg vil nu helst forsøge at klare det
via overførsel Swift/IBAN.

tak for svarene

mvh
Brian

Fra : Torben

Dato : 17-02-04 17:46

> [...]
> Jeg skal overføre et beløb til udlandet, og betalinsmodtager har bedt
> om at få dem som "a Bankers draft", hvad betyder det, og hvad gør man
Forsøg at få hans IBAN nummer og SWIFT BIC bank og overføre selv til hans konto ...

vh
Torben

Fra : [BitSeN]

Dato : 17-02-04 22:39

On Tue, 17 Feb 2004 17:45:52 +0100, "Torben" <Torben@ofir.dk> wrote:

>Forsøg at få hans IBAN nummer og SWIFT BIC bank og overføre selv til hans konto ...

Tak, det lyder meget lettere og mere betryggende. Så det vil jeg
prøve.

mvh
Brian

Fra : Devilicious

Dato : 17-02-04 23:23

"Brian Nielsen" <bimmer@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal overføre et beløb til udlandet, og betalinsmodtager har bedt
> om at få dem som "a Bankers draft", hvad betyder det, og hvad gør man

Sandsynligvis vil han have det som en check beregnet til indløsning i
udlandet, da han på den måde har en vis sikring for at kunne få sine penge.
Dette kan sagtens lad sig gøre, og vil kunne købes hos langt de fleste
pengeinstitutter, såfremt du har et kundeforhold. Som Torben foreslår, kan
du evt. se om han vil lade dig overføre dem direkte til hans konto vha.
IBAN/BIC (SWIFT). Hvis han ikke bryder sig om at opgive sit IBAN (frygt for
misbrug), kan du fortælle ham, at dels vil det sandsynligvis koste ham mere
at få indløst en check end at modtage en direkte overførsel, dels vil han
muligvis skulle vente med at få sin penge fra checken. Med en overf. ryger
pengene direkte ind på hans konto.

-dev

Fra : Torben

Dato : 19-02-04 01:44

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> muligvis skulle vente med at få sin penge fra checken. Med en overf. ryger

Fortæl mig hvad - (frygt for misbrug), - hvilke konsekvenser ?
Du kan da ikke hæve penge på en IBAN !
Kun overføre til

vh Torben

Fra : Devilicious

Dato : 19-02-04 23:41

"Torben" <Torben@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Fortæl mig hvad - (frygt for misbrug), - hvilke konsekvenser ?
> Du kan da ikke hæve penge på en IBAN !
> Kun overføre til

Korrekt, teknisk set burde det ikke kunne lade sig gøre. Men IBAN bliver (så
vidt jeg da ved) konstrueret ud fra det oprindelige kontonummer, så hvis du
ved hvad du skal kigge efter, kan du rent faktisk få kontonummeret. Det i
sig selv, burde der heller ikke være noget problem i, men så snart ens
kontonummer er i cirkulation stiger risikoen for misbrug markant. Jeg er
ihvertfald ikke til sinds at offentliggøre mit kontonummer, og opfordre
kraftigt folk til at overveje hvem det er de giver deres til.

-dev

Fra : Anita

Dato : 20-02-04 22:02

> [...]
> ihvertfald ikke til sinds at offentliggøre mit kontonummer, og opfordre
> kraftigt folk til at overveje hvem det er de giver deres til.

Kender du til konkrete eksempler på misbrug ud fra kendskab til
kontonummeret alene?

Jeg plejer ikke at værne om mit kontonummer ud fra den tro at ingen kan
bruge det til andet end at indsætte penge. Hvis jeg bør passe mere på, vil
jeg da gerne vide besked

Venligst Anita

Fra : Devilicious

Dato : 21-02-04 02:16

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge det til andet end at indsætte penge. Hvis jeg bør passe mere på, vil

Nej, ingen konkrete eksempler (heldigvis). Det handler om, at banken skal
sikre sig identiteten på den de udbetaler penge til. Dette er dog sværere i
praksis end i teorien. Hvornår man har sikret sig identiteten er desuden en
meget subjektiv vurdering. Engang imellem er man simpelthen nød til at falde
tilbage på at spørge kunden ud om nogle private forhold, herunder
kontonummer, cpr. nr., størrelse af lån og kreditter etc. Såfremt kunden kan
svare tilfredsstillende, kan der udbetales penge. At give den slags
oplysninger fra sig kan derfor _i yderste konsekvens_ være en dårlig idé.
Men som sagt, jeg kender heldigvis ikke til nogen sager af den slags.

-dev