"Sjove" bankgebyrer
Fra : Toke Nørby

Dato : 17-02-04 09:34

Kære Alle,

Jeg har købt noget "guf" på eBay i Tyskland og overfører en mindre sum
penge til en konto i Tyskland - jeg har modtagerens SWIFT og IBAN nr.,
så Danske Bank giver mig nogle valg mht. betalingen:

Jeg kan vælge at betale 20 kr. i gebyr for udlandsbetaling hvis jeg
ikke vil betale for de gebyrer, min bekendte evt. skal betale for at
modtage pengene.

Hvis jeg sætter kryds ud for det felt i min on-line overførsel, hvor
der står, at jeg vil også vil betale modtagerens gebyrer for at
modtage pengene, kommer jeg til at betale 100 kr. ekstra.

Men, nu viser det sig, at modtageren ikke kommer til at betale for at
modtage pengene, så de 100 kr. ekstra er blot - ja, hvad?

Er det virkelig lovligt at opkræve penge for noget, man rent faktisk
ikke betaler for, når det af vejledningen fremgår, at pengene skal
bruges til et bestemt formål?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 10:00

Toke Nørby wrote:
> [...]
>
> Er det virkelig lovligt at opkræve penge for noget, man rent faktisk
> ikke betaler for, når det af vejledningen fremgår, at pengene skal

Opfat det som en forsikring: Uanset om prisen er 0 eller 200 kr hos
modtageren betaler du fast 100 kr. Og beløbet kan faktisk svinge en del
afhængig af hvor mange banker, der er involveret undervejs.

hilsen
Uffe

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-02-04 11:53

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote:

>Opfat det som en forsikring: Uanset om prisen er 0 eller 200 kr hos
>modtageren betaler du fast 100 kr. Og beløbet kan faktisk svinge en del
>afhængig af hvor mange banker, der er involveret undervejs.

Tak for dit forslag. Jeg kan da ikke opfatte det som en forsikring, da
jeg er sikker på, at pengen bliver overført under alle omstændigheder.
Hvis transaktionen ikke kræver gebyr (det kan man så undersøge i
forvejen), er det meget svært at acceptere, at Danske Bank har en
mulighed for at man naivt afkrydser et bestemt felt, hvor banken så
tager 100 kr. til kaffekassen for en transaktion. IBAN nr. og
SWIFT-kode er jo netop indført, så det hele forløber elktronisk fra
den ene bank til den anden. Der er ingen mennesker (undskyld -
gebyr-hungrende bankfolk involveret i transaktionen.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:48

At det kører elektronisk i din bank er ingen garanti for, at det også
fungerer sådan hos modtagerbanken. Og det er den, der skal have pengene.
Hvis nu modtagerbanken + en evt. anden bank undervejs vil have samlet 150
kr, så har du sparet 50 kr.

Diskussionen hører nok mere hjemme i dk.penge eller dk.forbruger.

hilsen
Uffe

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-02-04 14:15

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote:

>At det kører elektronisk i din bank er ingen garanti for, at det også
>fungerer sådan hos modtagerbanken.

Jo, ellers var der ikke noget IBAN nr. eller en SWIFT-kode for
modtagebanken.

(For øvrigt betaler man ikke gebyr for at en mail går igennem
117 servere/routere før den kommer til sit bestemmemlsessted - og fx
transitportoen for breve blev ophævet for mere end 100 år siden, så du
betaler heller ikke ekstra fordi et brev vitterligt går igennem flere
lande før det kommer til bestemmelsesstedet - her er der altså ingen
"modtage-gebyr")

> Og det er den, der skal have pengene.
>Hvis nu modtagerbanken + en evt. anden bank undervejs vil have samlet 150
>kr, så har du sparet 50 kr.
>
>Diskussionen hører nok mere hjemme i dk.penge eller dk.forbruger.

Gør den? Jeg troede (det ved jeg godt, at man ikke skal), at der var
regler og love for sådanne "sjove" gebyrer, der bliver opkrævet efter
folks (bankens) forgodt-befindende, men jeg flytter gerne indlægget (i
morgen - for at se, om der ikke er nogle bankfolk her, der reagerer!).
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-02-04 15:01

On Tue, 17 Feb 2004 14:14:53 +0100, Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk>
wrote:

>Jo, ellers var der ikke noget IBAN nr. eller en SWIFT-kode for
>modtagebanken.

Taster man så bnare den ind i sin netbank, altså der hvor at det normale
kontonr skal skrives?
Flemming Jacobsen

Fra : Allig8or

Dato : 17-02-04 19:39

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Taster man så bnare den ind i sin netbank, altså der hvor at det normale
> kontonr skal skrives?
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen
Jep,som en almindelig overførsel......
i hvert fald hos Danske Netbank....
Kan ikke lige huske gebyret......
men det ligner ca 20kr.....

Beløb: 103,10 EUR
Overført beløb: 100,41 EUR
Kurs: 744.59
Modsvarende beløb: 747,64 DKK
Omkostninger: 0,00 DKK
Modtager betaler omkostningerne
Total beløb: - 767,67 DKK

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Torben

Dato : 17-02-04 17:54

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, ellers var der ikke noget IBAN nr. eller en SWIFT-kode for
> modtagebanken.

Jeg har overført tusindvis af Euro til min egen konto i en udenlandsk bank i Euroland via
www.skandiabanken.dk og der er gebyret indregnet i den 1ene procent banken tager over
Nationalbankens daglige notering.
på den måde betalte jeg i 2003 "skjult" om man vil omkring 6.000 kroner

vh Torben

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-02-04 19:28

On Tue, 17 Feb 2004 17:54:27 +0100, "Torben" <Torben@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Nationalbankens daglige notering.
>på den måde betalte jeg i 2003 "skjult" om man vil omkring 6.000 kroner

Hvordan bruger man IBAN nummeret?
Flemming Jacobsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-02-04 08:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Hvordan bruger man IBAN nummeret?

Når du kommer til det punkt i DBs udlandsbetaling, hvor du skal
indtaste kontonr. etc. på modtager, er der et felt til IBAN nr. samt
et felt til SWIFT (/BiC) koden.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-02-04 08:53

"Torben" <Torben@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Nationalbankens daglige notering.
>på den måde betalte jeg i 2003 "skjult" om man vil omkring 6.000 kroner

Men - jeg har hørt at der er en nedre grænse for, havd du kan overføre
via den bank? Så overførsel af 5-10 Euro ikke kan lade sig gøre (eller
betale sig) - er det rigtigt?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-04 19:48

On 2004-02-17, Uffe Kousgaard <> wrote:

> Opfat det som en forsikring: Uanset om prisen er 0 eller 200 kr hos
> modtageren betaler du fast 100 kr. Og beløbet kan faktisk svinge en del
> afhængig af hvor mange banker, der er involveret undervejs.

Min erfaring med Tyskland er 7-8 Euro fra et par overførsler.
Jeg har normalt sendt 10 euro med, og bruger som tommelfingerregel
at det koster 100 kr i betaling, og 150 i port (23 Euro).

Fra : Devilicious

Dato : 17-02-04 22:53

> [...]
>
> Er det virkelig lovligt at opkræve penge for noget, man rent faktisk
> ikke betaler for, når det af vejledningen fremgår, at pengene skal

[Jeg ville gerne have cuttet noget mere, men kunne ikke bestemme mig for
hvad]

Hej Toke

Emnet høre rent faktisk hjemme i .penge, for det er der de fleste bankfolk
høre hjemme

Men.. Grunden til at det er bygget om sådan, er faktisk ret simpel. Jeg kan
godt se, at fra din side virker det helt vandvittigt, men tingene har sin
årsag.

EU har udstedt en (forordning? Direktiv? Den af dem der tvinger
medlemslandene til at implementere den i lovgivningen), omkring betaling af
beløb i euro.

Reglen er som følger: Betalinger over grænserne i EU, hvor betalingen
opfylder en række krav, må ikke være dyrere end indenlandske betalinger i
euro.

Begrebet "indenlandske betalinger i euro" savner lidt mening i Danmark, men
alligevel har vi opbygget en lignende model.

Betalingsbegrebet der opereres med, kaldes en EURO-PAYMENT. Fordi at denne
form for betaling opfylder en række specifikke krav, kan processen
automatiseres, og derved spares en hel del administration. Af samme årsag,
vil en betaling der opfylder en række krav, være væsentlig billigere, end
betalinger der ikke gør.

Kravene er som følgende: Betalingen skal være inden for EU's grænser, den
skal være i Euro, den må maks. være på 12.500 euro (denne grænser stiger dog
kraftigt i 2006 iirc), der skal være opgivet valid IBAN og BIC, og
_omkostningerne skal deles så afsender betaler omkostningerne i afsender
landet, og modtager i sit eget land_.

Det betyder med andre ord, at såfremt du vælger at omkostningerne skal
deles, kan betalingen gennemføres automatisk. Vælger du selv at betale alle
omkostninger, skal der en medarbejder ind og behandle din anmodning (hvilket
naturligvis fordyre processen væsentligt - en alm. timeløn ligger typisk på
550 kr./time på mit arbejde, 800 kr./time i boligsager).

Vælger du derfor at ville flotte dig ved at betale nogle omkostninger der
ikke findes ender du dog derfor blot med at betale en ydelse for
ingenting.

VH -dev

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-02-04 09:04

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote:

>Hej Toke
>Emnet høre rent faktisk hjemme i .penge, for det er der de fleste bankfolk
>høre hjemme

Tak, jeg skal nok flytte spørgsmålet - tak til svarerne!

...snip Forordning:
>Reglen er som følger: Betalinger over grænserne i EU, hvor betalingen
>opfylder en række krav, må ikke være dyrere end indenlandske betalinger i
>euro.

.... og de krav må være opgivelsen af modtagers IBAN og SWIFT/BIC nr.
.... og så tager de 20 kr. i gebyr - bare for "sjov".

...snip forklaring

> [...]
>naturligvis fordyre processen væsentligt - en alm. timeløn ligger typisk på
>550 kr./time på mit arbejde, 800 kr./time i boligsager).

Det er nu ikke helt, hvad min bankrådgiver siger. Han giver mig ret i,
at de 100 kr. ekstra i næsten alle tilfælde bliver i Danmark - du kan
roligt regne med at du i den største del af sådanne overførsler
simpelthen betaler for at være til grin!

> Vælger du derfor at ville flotte dig ved at betale nogle omkostninger der
>ikke findes ender du dog derfor blot med at betale en ydelse for
>ingenting.

Ja, og det er det, jeg gør indsigelse overfor! Men jeg flytter
spørgsmålet i dag. Tak for hjælpen her, alle.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/