Hvilken sømandsvise..??
Fra : Leonardo Schirripa

Dato : 16-02-04 22:44

Hejsa

Jeg prøver at hjælpe min kære mormor med
at finde en gammel vise hendes bedstemor sang...

Noget af teksten mener hun er noget, der ligner:

"Efter mange år fra hjemmet
Kom han hjem til barndoms by
Men bag hjemmets ruder
Mødte ham et fremmed syn.."

Så er er der noget om, at han tager på kirkegården
Og at han rejser afsted igen....
(fordi der ikke var noget at komme efter...)

hmmmmm!!!!!
På forhånd tak

Leo

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-02-04 02:17

"Leonardo Schirripa" <focumeuFJERN@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så er er der noget om, at han tager på kirkegården
> Og at han rejser afsted igen....
> (fordi der ikke var noget at komme efter...)

Hej Leo

Teksten rammer noget, uden jeg dog er sikker. Men hvis du kunne prøve at
nynne " Langt fra hjemmet uden øl " for Bedstemor, så ved jeg, om jeg er på
rette spor, for jeg har en ide om, at den kører på samme melodi.

M.V.H.....Benny..

Fra : Leonardo Schirripa

Dato : 29-02-04 11:21

> [...]
> nynne " Langt fra hjemmet uden øl " for Bedstemor, så ved jeg, om jeg er

> rette spor, for jeg har en ide om, at den kører på samme melodi.

Nu har jeg prøvet..
- hun mener ikke det er den samme melodi
(men det er ikke utænkeligt)
Og efter lidt søgning selv kan jeg forstå at "langt fra hjemmet uden øl"
oprindeligt er en russiks folkemelodi om en mand, der vender hjem for at
finde sine forældre døde ( så historien er tæt på i hvert fald)

For i sangen skulle det være moderen han finder på kirkegården, og han
synger også noget med "mor, kære mor"

Leo

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-03-04 02:15

> [...]
> finde sine forældre døde ( så historien er tæt på i hvert fald)
>
> For i sangen skulle det være moderen han finder på kirkegården, og han

Hej igen Leo

Ja det var et eller andet der lige ramte mig. Jeg har selv hørt den engang
for meget længe siden. Desværre er det nok en af dem, som er gået i
glemmebogen, for jeg er ikke helt sikker på, at den er blevet indspillet, og
hvis den er, så hvem pokker kan det være. Jeg er bange for, at hvis den er,
at det så er af en relativt ukendt kunstner, for den er jo ikke ligefrem
pokkers munter. Måske en tidlig Frode Weddinge, han har da haft nogle af de
lidt mere dystre på repertoiret.

M.V.H.....Benny..

Fra : Leonardo Schirripa

Dato : 04-03-04 10:57

> [...]
> at det så er af en relativt ukendt kunstner, for den er jo ikke ligefrem
> pokkers munter. Måske en tidlig Frode Weddinge, han har da haft nogle af

Hun har for noget tid siden lige hørt et stykke af den i radioen - på svensk
dog!
Hun nåede ikke at få hverken titlen eller kunstneren
Men det var da hun hørte denne svenske udgave, hun kom i tanke om, at den
havde hun hørt før - på dansk
Så måske er den slet ikke udgivet på dansk - men den har en dansk tekst - og
altså også en svensk...

Hmmm
Måske kan jeg prøve at kontakte radiostationen
- nu er det blevet en hel lille mission

Tak for hjælpen
Leo

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-03-04 15:43

> [...]
> altså også en svensk...
>
> Hmmm
> Måske kan jeg prøve at kontakte radiostationen

Hej igen Leo

Ja det er nok der chancen er størst, har de fundet den engang, så kan de vel
finde den igen, ellers prøv at lede efter den Svenske først, så får du da en
komponist eller forfatter at gå efter, det kunne måske lette sagen.

M.V.H.....Benny..