Motorens tilstand set udfra tændrør ?
Fra : Brian

Dato : 16-02-04 17:44

Hejsa

Er det ikke noget med at man kan se lidt om hvordan motoren har det, udfra
tændrørene ?

Jeg har lige skiftet dem på min gamle Escort 1,6 fra '89.
Der sad nogen Bosch Super 4, som nok har sat der ihvertfald 2 år. De forrige
ejer gik desværre ikke så meget op i almen vedligeholdelse af potten.

Men altså... tændrørene har sådan et rødligt skær.
Så hut jeg visker, er tændrørene fra en sund motor sådan lidt hvide i det ?

Motoren kører som fint nok, men man er vel altid lidt nysgerrig

/Brian

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 16-02-04 18:03

Det står bag i Haynes manualerne hvad misfavning af tændrørene kan betyde.
Hvis du ikke kan finde noget på nettet kan jeg lige tage et scan til dig.

Prøv lige at kigge ind bag venstre forlygte - gu' ve' om der ikke ligger en
lille klud.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Brian

Dato : 16-02-04 18:02

Hejsa

[8700] Brian Mark Madsen skrev:
> Det står bag i Haynes manualerne hvad misfavning af tændrørene kan
> betyde. Hvis du ikke kan finde noget på nettet kan jeg lige tage et
> scan til dig.

Hmm... jeg har selv en Haynes til at ligge, den kunne jeg da lige kigge i :)
Takker!

> Prøv lige at kigge ind bag venstre forlygte - gu' ve' om der ikke
> ligger en lille klud.

Hehe... dog ikke, hvad skal en klud der ?
Er det en del af ekstraudstyret på en Ford ? ;)

/Brian

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 16-02-04 19:17

> Hehe... dog ikke, hvad skal en klud der ?
> Er det en del af ekstraudstyret på en Ford ? ;)

En kammerat jeg har, solgte sin Escort 1.6. Pludeselig dukkede der spørgsmål
op om den her i gruppen (for en del tid siden - jeg gav ikke udtryk for at
jeg kendte bilen). Det var en som hedder Jack@mailNOSPAM.tele5.dk - som
havde købt den. Nu troede jeg lige det var den der blev snakket om - den
passer med årgang og motor. Jeg har nemlig skruet lidt på den og et lygte
ophæng var i uorden - så jeg stoppede en klud ind bag lygten.
Sprinklermotoren er fra en fiesta og lappet sammen med tætningsmasse.

Hvis det var bilen - ville jeg lige give lyd så han måske kunne få rettet
nogen af fejlene (jeg kan et par endnu).

Mvh.
B. Madsen

Fra : Brian

Dato : 16-02-04 19:34

Hejsa

> [...]

> spørgsmål op om den her i gruppen (for en del tid siden - jeg gav
> ikke udtryk for at jeg kendte bilen). Det var en som hedder

Se nu... det kunne jo ligne min kammerats mail adresse :)

Kan da være at vi taler om den samme potte...
Jeg købte den af en gut i Horsens, Jakob tror jeg han hed ?!

> [...]
> nemlig skruet lidt på den og et lygte ophæng var i uorden - så jeg
> stoppede en klud ind bag lygten. Sprinklermotoren er fra en fiesta og

Hmm... jeg har lige været ude at tjekke efter en klud, og der er nu ingen.

Men det kunne nu godt lyde som samme bil!
Jeg har undret mig over at sprinkler motoren ikke kan levere tryk nok
til at dysen bagtil vil spytte lidt af sig

> Hvis det var bilen - ville jeg lige give lyd så han måske kunne få
> rettet nogen af fejlene (jeg kan et par endnu).

Jamen jamen.... jeg ved ikke hvad min kammerat har haft gang i, men han var
godt
nok pokkers oppe på dupperne med at der skulle gøres det ene og det andet
ved den.

Speedometer kablet var knækket i den her, da jeg købte den.
Der er også en del rust i den ene bagskærm.... kan det være samme potte ?

/Brian

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 16-02-04 21:28

He he - det er samme potte... Jeps den gode gamle Røde Ford Escort savoy.
Men lidt brændhuller i bagsædet - spildt maling mellem forsæderne,
hækspoiler og en sjov firkantet lakeret plet på kølehjelmen.

Der er en klud bag den ene forlygte hvis den ikke er faldet ud - det ene
lygte-ophæng er knækket.

Bag-vangerne træger (så vidt jeg kunne se) meget til at få en tur nu -
ellers tærre de igennem.

Udstødningen havde en tendens til at "ralle" mod baghjuls-ophænget pga. den
kæmpe (grimme) udstødning der var sat på.

Instrument-bordet er ikke godt længere - tallene er ved at falde af urene.

Men ellers hvad jeg kunne se en ganske sund bil - hvis den lige blivet taget
i opløbet. Motor og gearkasse er så vidt jeg husker 10-4.

Jeg ligge lige et billede i news:dk.binaer.motor af den gamle escort.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Brian

Dato : 16-02-04 21:45

Hejsa

> [...]
> savoy. Men lidt brændhuller i bagsædet - spildt maling mellem
> forsæderne, hækspoiler og en sjov firkantet lakeret plet på

Jeps... den der "lakering" på kølerhjelmen...er det noget plastikfilm af en
slags ?

Det er forøvrigt også på venstre forskærm....

> Der er en klud bag den ene forlygte hvis den ikke er faldet ud - det
> ene lygte-ophæng er knækket.

Jeg fik smadret forlygten i venstre side, så den er skiftet.
Lagde dog ikke mærke til at ophænget var knækket, gik bare udfra at lygten
ikke var indstillet siden den lyste lige ned på vejen :)

> Bag-vangerne træger (så vidt jeg kunne se) meget til at få en tur nu -
> ellers tærre de igennem.

Hmm... det så jeg sgutte da jeg havde den på lift!

> Udstødningen havde en tendens til at "ralle" mod baghjuls-ophænget
> pga. den kæmpe (grimme) udstødning der var sat på.

Jeps... den er ikke for køn!
Den har overlevet indtil videre, det ser ud til at det er ophænget der er
væk.

> Instrument-bordet er ikke godt længere - tallene er ved at falde af
> urene.

Sjovt nok er det kun på speedometeret!
Jeg gik udfra at det havde være udskiftet seperat, det er også en del mere
"sol blegt"
end de øvrige visere

Desuden står nålen og svinger lidt, indtil den kommer op i fart :)

> Men ellers hvad jeg kunne se en ganske sund bil - hvis den lige
> blivet taget i opløbet. Motor og gearkasse er så vidt jeg husker 10-4.

Joo.. motoren synes jeg også virker OK.
Det eneste jeg har ofret er nye ventilløftere, en tandrem + remstrammer
hjul, og så en ny pøl olie.
Den gamle olie virkede som om den havde lagt der i alt for lang tid... den
så lidt træt ud

Så var der jo også lige tændingsmodulet, der besluttede sig til at stå af
midt på landevejen :(

Udover det har jeg fundet lidt andet fusk:

Generatoren var hængt op i en enkelt bolt, og skruegevindet i
strømfordeleren er blevet voldet
lidt rigeligt, så der skulle et vyt gevind til

Udover de småting, er det skam en dejlig bil til pengene

> Jeg ligge lige et billede i news:dk.binaer.motor af den gamle escort.

Tjekker lige... verden er sgu lille :)

/Brian

Fra : Brian

Dato : 16-02-04 22:57

Hejsa

Jojo... det er helt sikkert den.
Selen hænger stadig ud af døren

/Brian

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 16-02-04 23:59

He he - god lille spand....

Fra : Olesen

Dato : 16-02-04 18:06

> Hejsa
>
> Er det ikke noget med at man kan se lidt om hvordan motoren har det, udfra
> tændrørene ?

Jo. Du kan checke forbrænding samt tænding osv.
En erfaren mand kan se mange spændende ting.

Men hvad skal man med et fint hvidligt-rent
tændrør, hvis lejerne i motoren er slidte osv...

Derfor bør en prøvetur eller almen sund fornuft
fortælle mer' end synet af et tændrør som kan
se forskelligt ud fra en lille bytur til en dagsrejse
gennem europa...

Fra : Brian

Dato : 16-02-04 19:37

Hejsa

Olesen skrev:

> Derfor bør en prøvetur eller almen sund fornuft
> fortælle mer' end synet af et tændrør som kan
> se forskelligt ud fra en lille bytur til en dagsrejse
> gennem europa...

Som sagt kører den OK!
Jeg har bare fået fortalt engang at man kan se alverdens udfra
tændrøret, hvilket åbenbart ikke er helt galt :)

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-02-04 18:36

"Brian" <brian@FJERNDETTEpost5.tele.dk> skrev :

>Er det ikke noget med at man kan se lidt om hvordan motoren har det, udfra
>tændrørene ?

joehhh, og næehhhhh

det der blyfri snask, har jo vendt udseendet en kende

ellers kig her :

http://www.dkfritidbil.dk/anatomi/taendroer.htm

>Så hut jeg visker, er tændrørene fra en sund motor sådan lidt hvide i det ?

>Motoren kører som fint nok, men man er vel altid lidt nysgerrig

njaehhhhh..... nærmest lysegrå

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Brian

Dato : 16-02-04 19:41

Hejsa

jan@stevns.net skrev:

> ellers kig her :
>
> http://www.dkfritidbil.dk/anatomi/taendroer.htm

Minder lidt om Hayens billedlotteriet, bare med
indenrigs tekst... takker :)

> njaehhhhh..... nærmest lysegrå

Nåee... det er vel også den farve de nærmer sig mest.
De er ihvertfald hverken brændte eller tilkoksede

/Brian

Fra : Max

Dato : 16-02-04 19:43

> http://www.dkfritidbil.dk/anatomi/taendroer.htm

Nr. 3... hvorlang tids tomgang snakker man om der

/Max

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-02-04 19:55

"Max" <maxses@hotmail.com> skrev :

>Nr. 3... hvorlang tids tomgang snakker man om der

lang ;)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why