Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilken skrift er dette?
Fra : Magnus

Dato : 16-02-04 17:00

Er der en som kender hvad denne skrifttype som der på denne side
http://www.topsoe.com skrevet "HALDOR TOPSOE" med stort?

/Magnus

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-02-04 17:29

Magnus skrev:

> Er der en som kender hvad denne skrifttype som der på denne side
> http://www.topsoe.com skrevet "HALDOR TOPSOE" med stort?

Det ligner meget en Eurostile Extended Bold - en tresserinspireret
retroskrift.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-02-04 14:21

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligner meget en Eurostile Extended Bold - en tresserinspireret
> retroskrift.

Du har fat i den rigtige skrift, men tidsangivelsen er lidt forkert.
Eurostile er oprindeligt tegnet i 1952 under navnet Microgramma, men den
fandtes kun i kapitaler.
Skriften blev udvidet i 1962 til en hel font-familie, som blev omdøbt til
Eurostile. Ved denne lejlighed kom de manglende små bogstaver med ligesom
familien udvidedes til også at omfatte smalle, brede, fede og kursiver i et
antal kombinationer.

Så det er ikke en retro-skrift, - det er den ægte vare

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-02-04 14:43

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> kursiver i et antal kombinationer.
>
> Så det er ikke en retro-skrift, - det er den ægte vare

Dejligt at blive korrigeret. Det er helt nyt for mig, at skriften har
aner tilbage til 1952.
Det er i øvrigt en "sjov" skrift, fordi den afspejler formen på specielt
designet til datidens computere og anden teknologi. Lidt underligt at
Danske Bank har anvendt dens grundform til deres nye logo - vil de
afspejle gammeldags (og dog teknologisk) bankvæsen, eller er designeren
faldet i fælden og har brugt skriften fordi (alle) andre bruger den?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-02-04 15:02

> [...]
> afspejle gammeldags (og dog teknologisk) bankvæsen, eller er designeren
> faldet i fælden og har brugt skriften fordi (alle) andre bruger den?

Eurostile Extended Bold var ihvertfald meget moderne i årene op til Danske
Bank fik nyt logo...

Danske Bank og Kontrapunkt fik Den Danske Designpris i 2001 for udvikingen
af såvel skriften som hele designprogrammet, så nogen har altså ment, at det
rummer ganske særlige kvaliteter.
Jeg husker faktisk ikke begrundelsen, selvom jeg var med til at producere
pris-showet.

/Per

Fra : Froggy

Dato : 20-02-04 23:03

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rummer ganske særlige kvaliteter.
> Jeg husker faktisk ikke begrundelsen, selvom jeg var med til at producere

Ja, i 1986, da jeg startede mit firma, sad jeg og gnubbede adr. tlf. fax
m.m. op til vores brevpapir, vistikort m.m. med Letraset (eller det var vist
Mecanorma) i Eurostyle Extended - Hvorimod selve logoet måtte håndtegnes med
pen og tusch i Rondo den kunne ikke købes som gnubbebogstaver -det er jo
herligt, at ha' valgt en skrifttype der selv i dag bruges flittigt... -og nu
er Rondo også kommet på mode igen

Froggy