2 Spørgsmål om en piaggio
Fra : Thomas

Dato : 16-02-04 14:00

Jeg har lige fundet ud af, at hvis jeg vipper knallerten tilbage på
baghjulet, så forhjulet ikke rører jorden, så "skurer" den når man drejer.
Altså, den drejer ikke bare gnidningsfrit fra side til side. Er det noget
man kan rense eller smøre på en eller anden måde?
Mit andet spørgsmål: I forsøg på at fjerne rust på skivebremsen, har jeg
fået fedtet den/bremserne ind i olie. Hvordan fjerner man sådan noget?

Thomas

Fra : H-J M

Dato : 16-02-04 15:04

"Thomas" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså, den drejer ikke bare gnidningsfrit fra side til side. Er det noget
> man kan rense eller smøre på en eller anden måde?

Det kan være skjoldet der går på.
På min scooter er det mit gaskabel og bremsekabel der "hiver" lidt i styret
(bart styr = alternativ kabelføring).
Ellers kan det være dine kronrørslejer der er gået. De sidder i bunden af
kronrøret og i toppen. Se om de ser fine ud og om der er kugler hele vejen
rundt. Giv dem et skud olie nu du er ved dem. Men tror "bare" det er dine
kabler / ledningsnet der larmer

> Mit andet spørgsmål: I forsøg på at fjerne rust på skivebremsen, har jeg
> fået fedtet den/bremserne ind i olie. Hvordan fjerner man sådan noget?

Hmm prøv med husholdningssprit og gnide hårdt. Ellers kan man få
skivebremserens. T-Hansen forhandler det blandt andet. Men spørg ved en
MC/Bil forhandler

--
Mvh. Hans-Jacob
Piaggio Zip. TP Racing+, Tr Tap, 21 dell'o, Techno Prestigio og 20% polini

Fra : Thomas

Dato : 16-02-04 16:29

> [...]
> rundt. Giv dem et skud olie nu du er ved dem. Men tror "bare" det er dine

Mange tak for svaret. Men i den forbindelse: Jeg ved ikke ret meget om
knallerter, hvor sidder kronrøret henne? Altså hvordan ser det ud? Noget
andet er at jeg tror ikke det er kablerne, som var bud nr.2. Jeg har snarere
indtrykket af, at der er kommet noget grus eller skidt op i det hvor den
drejer mod skjoldet (gi'r det nogen mening?).

> Hmm prøv med husholdningssprit og gnide hårdt. Ellers kan man få
> skivebremserens. T-Hansen forhandler det blandt andet. Men spørg ved en
> MC/Bil forhandler

Hmm, endnu et bevis på hvor meget jeg snart burde ha' lært om knallerter...
Tak, det vil jeg prøve at lede efter.

Thomas

Fra : H-J M

Dato : 16-02-04 17:02

> [...]
> indtrykket af, at der er kommet noget grus eller skidt op i det hvor den
> drejer mod skjoldet (gi'r det nogen mening?).

Din forgaffel er ligesom på en cykel to ben der går ned på hver side af
hjulet. De samles på en vandret pind. Den pind sidder fast som et omvendt T
i en der går op igennem stellet og sidder fast på styret.
Det stykke der går op igennem stellet sidder i et rør der er større. Det rør
er kronrøret. Kronrørslejerne sidder i bunden og toppen af kronrøret og gør
at din forgaffel glider let og ikke slider på noget (udover lejerne self.
:D )
Lige under styret sidder toppen af din forgaffel. For at forgaflen ikke skal
"smutte ud" når du løfter den sidder der to møtrikker i toppen. De er store
og går ned over (sådan at forgaflen er bolten som møtrikken sidder på) De
har begge to sådan nogle sjove hakker ind. Ideen med de hakker er at man kan
få en skruetrækker eller noget andet derind for at løsne eller stramme dem.
Hvis du tager forbremsen (hvilket nok er svært nu den glider pga. fedt) og
rykker styret frem og tilbage kan du mærke om der er slør i dine lejer. Du
er ikke i tvivl hvis der er. Din forgaffel og dit styr kan give sig i
forhold til scootern og det vil give nogle sjove "dok-dok" lyde hver gang du
rykker frem og tilbage. Hvis din scooter ikke gør dette kan du 90% sikkert
godt udelukke det er dine lejer det er galt med.
Prøv at løsne de to møtrikker en ½ omgang og se om det hjælper. Ideen med
der er to er at du kan stramme den øverste ned over den første og derved
undgå de flytter sig. Altså stramme dem mod hinanden. Håber det klarede lidt
op for hvordan det virker..
Det nemmeste er at skilde det af og se hvordan det virker!

Fra : Thomas

Dato : 16-02-04 17:32

> [...]
lidt
> op for hvordan det virker..
> Det nemmeste er at skilde det af og se hvordan det virker!

Jeg takker endnu engang for den udførlige beskrivelse. Jeg tror lige jeg
gemmer din "brugsanvisning" & gennemlæser den et par gange, indtil jeg helt
har forstået det. Det med at trække forbremsen & rykke frem & tilbage
prøvede jeg for nyligt, da forbremsen virkede. Der var ingen problemer eller
lyde med den, så det burde være et godt tegn.

Thomas