Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop - redigere bestemt farve
Fra : Peter Holm

Dato : 16-02-04 12:06

Heysa
Findes der et tool i PS der kan hjælpe med til at ændre på bestemte farver.
Hvordan ænsder jeg feks. en kjolefarve fra flere nuancer af rød til flere
nuancer af blå?

Mvh
Peter

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-02-04 14:59

Peter Holm skrev:

> Findes der et tool i PS der kan hjælpe med til at ændre på
> bestemte farver.

Ja selvfølgelig.

> Hvordan ænsder jeg feks. en kjolefarve fra flere nuancer af
> rød til flere nuancer af blå?

Der findes flere måder. Hvilken metode der er smartest, kommer i
høj grad an på billedet. Tit og ofte bruger jeg Hue/Saturation.
Andre gange bruger jeg Color Replacement Tool(*), hvis det drejer
sig om mindre områder, eller Image > Adjustments > Replace Color.

(*) Findes kun i Photoshop CS.

Et eksempel med Hue/Saturation.
Følgende billede forestiller en lille pige i en rød kjole, som
jeg ønsker at lave blå, men da jeg samtidig ønsker at kunne gå
tilbage til udgangspunktet, starter jeg med at kopiere baggrunds-
laget ved at stille mig på det og trykke Ctrl + J, (som svarer
til at gå op i Layer og vælge New > Layer via Copy).
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/roed_til_blaa/layer_via_copy.jpg

Med det nye lag aktivt trykker jeg Ctrl + U for at bringe Hue/
Saturation frem.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/roed_til_blaa/hue_saturation.jpg

Øverst i Hue/Saturation-dialogboksen vælges så rød og Hue køres
mod venstre indtil den ønskede blå farve er nået.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/roed_til_blaa/roed_til_blaa.jpg
Da der også findes røde farver i ansigtet af pigen, kommer hun
i første omgang til at minde lidt om Frodo efter han er blevet
stukket af Shelob, men det kan rettes senere.

Bemærk, at du nede i bunden af Hue/Saturation bla. kan bestemme,
hvor bredt et spektrum af rød, du ønsker at ændre på.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/roed_til_blaa/spektrum.jpg
Jo tættere de to midterste lodrette streger er mod hinanden, jo
smallere et spektrum af den røde får du valgt. Trekanterne på
hver sin side af de lodrette streger svarer nogenlunde til den
indstilling inde i bla. Color Range, som hedder Fuzziness.
Jo længere væk du trækker trekanterne fra de lodrette streger,
jo længere ud i de tilstødende farver til rød vil farveændringen
gælde (svarer til en højere Fuzziness), så prøv at trække lidt
frem og tilbage i skyderne indtil du er så tæt på det ønskede
resultat som muligt.

Imens Hue/Saturation-dialogboksen er fremme, kan du føre markøren
ud i selve billedet og med Shift-tasten trykket ned, kan du
tilføje farver til det valgte og med Alt-tasten trykket ned, kan
du fratrække farver fra det valgte. (Shift og Alt svarer til at
vælge plus- og minus-pipetterne nede i bunden af dialogboksen).

Når den ønskede farve på kjolen er opnået, kan man evt. vælge
at tilføje en lagmaske til det nye lag og male de røde farver
tilbage i ansigtet ved at male på lagmasken med sort, så det
originale baggrundslag kommer til at skinne igennem.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/roed_til_blaa/layer_mask.jpg

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-04 09:58

> [...]
> tilbage i ansigtet ved at male på lagmasken med sort, så det
> originale baggrundslag kommer til at skinne igennem.

Super forklaring. Det var lige dette sidste step jeg manglede. Thx!

Mvh
Peter

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 17-02-04 17:05

On Mon, 16 Feb 2004 14:59:25 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Der findes flere måder. Hvilken metode der er smartest, kommer i
>høj grad an på billedet.

Thomas, du er fantastisk. Tak for vejledningen.

Johannes

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-02-04 17:10

Johannes Frederiksen skrev: