Xserve G5 vs. PowerMac G5
Fra : Michael Petersen

Dato : 15-02-04 21:12

Jeg ved ikke meget om serverhardware og deres mere specielle egenskaber
i forhold til en PC (altså en Personal Computer), men måske kan nogen
stille min nysgerrighed og give en kort forklaring. Det jeg studser over
er at når man sammenligner en PM G5 dual 2 ghz med en Xserve G5 dual 2
ghz så er der ikke umiddelbart den store forskel i specs. Prisen er dog
12.000 mere for Xserve.

Hvad er det man får for de mange ekstra penge?

Mvh, Michael Petersen

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-04 21:46

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> 12.000 mere for Xserve.
>
> Hvad er det man får for de mange ekstra penge?

Hej
Det har jeg ofte også overvejet?
M.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 21:49

On 2004-02-15, Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:
> [...]
> 12.000 mere for Xserve.
>
> Hvad er det man får for de mange ekstra penge?

Et bedre kabinet, der nok larmer mere.

Man har altid betalt minimum 5000 kr ekstra for rackmount, men
så kan du også have over 40 computere i en lille reol.

Fra : Terje Rydland

Dato : 15-02-04 21:58

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Et bedre kabinet, der nok larmer mere.
>
> Man har altid betalt minimum 5000 kr ekstra for rackmount, men
> så kan du også have over 40 computere i en lille reol.

ECC RAM
2 gigabit ethernetkontrollere

og sikkert en del mer

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-04 22:08

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Et bedre kabinet, der nok larmer mere.
>
> Man har altid betalt minimum 5000 kr ekstra for rackmount, men
> så kan du også have over 40 computere i en lille reol.

Der er nok ingen tvivl om, at Apple nok tjener mere på Xserve. Der er
ikke helt så meget priskonkurrence ved professionelle produkter som i
konsummarkedet. Det er simpel forretning. Og det er vel også rimeligt.
Det er så nemt at blive forarget, når man hører, at et firma tjener mere
på et produkt, uden at der er mere i det. Men fortjeneste går jo bl.a.
til udvikling af fremtidens produkter. Og hvis Apple tjente mindre på
Xserve, så skulle der tjenes mere på andre produkter. Så ville priserne
stige og salget falde. Og så skulle der tjenes endnu mere pr. solgt
enhed, og så ville priserne stige igen. Det ville jo ikke være godt.
Der er også den rimelighed i det, at Apple sikkert sælger færre
Xserve end f.eks. G5. Der er derfor færre enheder at dele udgifterne ud
på. Derfor skal der flere penge ind pr. enhed. Et produkt koster jo ikke
bare det, der er i produktet. Man skal også betale for udviklingen og
markedsføringen. Og disse udgifter skal deles mellem de solgte maskiner.
Sælges der få, bliver prisen derfor højere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen Larsen

Dato : 15-02-04 22:27

Henrik Münster wrote:

> [...]
> markedsføringen. Og disse udgifter skal deles mellem de solgte maskiner.
> Sælges der få, bliver prisen derfor højere.

Antyder du at PowerMac G5 er en konsum-enhed?
Desuden får man også hot-swap diske på særskilte controllere og Mac OS X
Server softwaren. Det CD-drev som sidder i dem er også dyrere end de
vanlige drev. Man kan sammenligne den lidt med en bærbar som også er
dyrere fordi alting skal være mere kompakt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-04 22:42

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Antyder du at PowerMac G5 er en konsum-enhed?

Grænsen er vel flydende. Den er jo Apples eneste "almindelige" computer,
og den eneste, jævne pc-nørdet og spil-fanatikere vil kunne lokkes til
at overveje. En Xserve er en rent professionel model. Jeg tror, at der
er mere priskonkurrence på markedet for G5. Men jeg gætter naturligvis
kun. Jeg kender ikke Apples forretningshemmeligheder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen Larsen

Dato : 15-02-04 22:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> er mere priskonkurrence på markedet for G5. Men jeg gætter naturligvis
> kun. Jeg kender ikke Apples forretningshemmeligheder.

Jeg tror det er de færreste forbrugere der vil kaste +25K efter en Dual
G5 uden skærm som efter min bedste overbevisning er en rent proffesionel
model.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-04 00:17

> [...]

> Jeg tror det er de færreste forbrugere der vil kaste +25K efter en Dual
> G5 uden skærm som efter min bedste overbevisning er en rent proffesionel

Ja-ja, men den lille koster da kun kr. 16.000,-. Er det ikke en G5, vi
skal lokke de unge nørder over til? Der er da ingen af dem, der vil ses
med en iMac. Den er alt for fimset til dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-02-04 22:59

> [...]
> er mere priskonkurrence på markedet for G5. Men jeg gætter naturligvis
> kun. Jeg kender ikke Apples forretningshemmeligheder.

Okay, jeg kan høre at der ikke er den helt store forskel - i forhold til
en merpris på 50%. Det er selvfølgelig en fordel med størrelsen hvis man
skal finde plads til 1100 enheder (og ethernethastigheden hvis de også
skal snakke sammen) - på den anden side er merprisen så 11. mio. og det
kan man jo leje en del m2 for...

(men man får jo nok rabat hvis man køber 1100 stk

Mvh, Michael

Fra : Mikael Kern

Dato : 15-02-04 23:40

Michael Petersen wrote:
> Okay, jeg kan høre at der ikke er den helt store forskel - i forhold til
> en merpris på 50%.

Mac OS X Server v10.3 (Unlimited client license) $999.00 og mange
andre sjove ting, f.eks. Quicktime Streaming, hot swap, dobbelt så
meget ECC ram, minus grafikkort og desværre også minus indbygget 56k
modem ) - det er ikke helt sammenligneligt.

Pointen er, at det er 2 vidt forskellige maskiner, når du ser på
anvendelsen af dem. Der er næppe nogen som køber en server uden at
have brug for den...?

mvh Mikael Kern
--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Haves 95 m2

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-02-04 10:34

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> Man har altid betalt minimum 5000 kr ekstra for rackmount, men
> så kan du også have over 40 computere i en lille reol.

Sådanne maskiner skal også være i en kvalitet så de kan klare sig selv
i 24-timers drift. Herunder med fx redundant strømforsyning, og
mulighed for at skifte diske mens maskinen kører, osv.

Det ved jeg så ikke om XServer har.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 11:45

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det ved jeg så ikke om XServer har.

redundant strømforsyning har den ikke (i al fald ikke G4 udgaven)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-02-04 19:35

Morten - spam@reippuert.dk on 16/02/04 11:44 wrote:

> redundant strømforsyning har den ikke (i al fald ikke G4 udgaven)

Det er der ikke ret mange 1U servere der har, så det er ikke kun en Xserve
skavank.

--
/peter