Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til køb af kamera til (amatør)fotogr~
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 19:34

Goddag [det skal lige siges at jeg har allerede har haft et par digital
kameraer så jeg ved lidt om det. dog ikke meget]
Jeg skal bruge et digitalt zoomkamera til at fotografere vores fjerede
venner såsom vores lokale ravne, tårnfalke og musvåger. Det behøver ikke
være et decideret nærbillede, blot et billede så man man identificere
fuglen, evt. når man kommer hjem. Det ville også være fint hvis man kunne
bruge kameraet som alm. håndkikkert vha. optisk/digitalt zoom. Det skal være
lysstærkt så man kan tage billeder selvom det ikke er solskin. Evt. mulighed
for IR natfotografering vha. extern IR lampe ville også være rart (så kunne
man fotografere mikkel ræv!).

Et andet spørgsmål... hvordan finder man ud af hvilket kamera der har det
bredeste 'øje' og hvor lysstærkt det er?

Jeg har tænkt på følgende kameraer:

Sony F828 (min favorit)
FujiFilm Finepix 7000Z
Olympus C-8080
Canon powershot pro1
Nikon CoolPix 8700

Jeg foretrækker kameraer der kan køre på alkaline AA batterier(ved godt det
er svært) og uden alt for meget plastik. Kan i anbefale et kort på 256 - 512
MB der passer til?

Alle forslag og gode råd modtages med kyshånd! :)

Hilsner!

Fra : KASO

Dato : 16-02-04 15:50

"" skrev d. 15-02-04 19:34 dette indlæg :
> [...]
kunne
> bruge kameraet som alm. håndkikkert vha. optisk/digitalt zoom.

Til brug som kikkert, er DSLR klart bedst - men også dyrest!

> [...]
mulighed
> for IR natfotografering vha. extern IR lampe ville også være rart (så

Dette kan være et problem for mange digitalkameraer, da de har indbygget
IR-filter. Sony har dog muligheder for IR-foto - men jeg har ikke nogen
erfaringer med rækkevidden (jeg mener at have læst, at den er begrænset
til ca. 3 m.).

> Et andet spørgsmål... hvordan finder man ud af hvilket kamera der har
det
> bredeste 'øje' og hvor lysstærkt det er?

Mener du hermed vidvinkel? I så fald er det jo den "modsatte" ende af
skalaen ifht. at zoome ind på en fugl. Vidvinkel er i 35mm-verdenen alt
under ca. 35mm i brændvidde - 28mm er dermed vidvinkel og ca. det
laveste du finder på ikke-(D)SLR kameraer.

Lysstyrken fremgår af f.eks. "F:2.8-3.5" - jo lavere tal - jo mere
lysstærkt.

> Jeg har tænkt på følgende kameraer:
>
> Sony F828 (min favorit)
> FujiFilm Finepix 7000Z
> Olympus C-8080
> Canon powershot pro1
> Nikon CoolPix 8700

Minolta A2 kunne være et alternativ. Ikke IR, men til gengæld
billedstabilisator, der er en fordel ved de lange brændvidder, hvis du
skal tage håndholdte billeder. Meget højopløst EVF forbedrer
mulighederne for at bruge det som "kikkert" (ca. 3-4x så mange
billedpunkter i søgeren som dine alternativer).

> [...]
godt det
> er svært) og uden alt for meget plastik. Kan i anbefale et kort på 256

AA-batterier er sjældne i denne klasse. Du kan dog købe en
batterikassette til AA-batterier til visse modeller - bl.a. Minolta
A1/2.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 02:23

> digital
> ikke
> kunne
>
> Til brug som kikkert, er DSLR klart bedst - men også dyrest!

Spejlrefleks? Så tør man jo næsten ikke tage den med ud af angst for at tabe
den! ;)

Nej så kommer det bare til ligge i sin taske permanent ;)

Jeg er ude efter det digitale zoom fordi man kan ikke stille skarpt på over
10x optisk, men det digitale zoom kan så strække den yderligere så man får
en fed kikkerteffekt, dog kun med LCD skærm :)

> [...]
> IR-filter. Sony har dog muligheder for IR-foto - men jeg har ikke nogen
> erfaringer med rækkevidden (jeg mener at have læst, at den er begrænset

Jeg tænkte på at bruge en håndholdt IR lygte.. ville det ikke udvide
rækkeviden og gøre det muligt at bruge den som natkikkert?

> [...]
> under ca. 35mm i brændvidde - 28mm er dermed vidvinkel og ca. det
> laveste du finder på ikke-(D)SLR kameraer.

Jeg mener bare at jo større øje(ved 1x forst.) jo mere lys vil der alt andet
lige falde mere lys ind :)

> Lysstyrken fremgår af f.eks. "F:2.8-3.5" - jo lavere tal - jo mere
> lysstærkt.

Dvs. Sony F828 ned f2.0 er den mest lystærke? Den tiltaler mig meget og så
ser den så sej ud, ikke at glemme den har zeiss optik!

> [...]
> mulighederne for at bruge det som "kikkert" (ca. 3-4x så mange
> billedpunkter i søgeren som dine alternativer).

A2? Hvornår kommer den? Er den ikke af plastik(ugh)?

Jeg havde et minolta dimage 4 eller 5 og det var noget plastik junk. Det tog
gode billeder men zoom funktionen drev mig til vanvid ;)

Nikon CP 8700 har 8 mp og 8x zoom(+4x digital) man skulle tro den ville egne
sig bedst.... den ser ikke nær så sejt ud som Sony's men jeg hælder lidt til
begge sider...

Forresten, hvad svarer 10x optisk digitalkamerazoom til i en normal
håndkikkert? Hørte det var mindre..?

> [...]
>
> AA-batterier er sjældne i denne klasse. Du kan dog købe en
> batterikassette til AA-batterier til visse modeller - bl.a. Minolta

Det vil virkelig være en god ting. Så løber man aldrig tør og Aldi har
rørende billige alkaline batterier!

Tak for dit oplysende feedback!