Skjule trådløst netværk?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-02-04 18:10

Hej I dejlige Mac venner

Nu vil jeg have det på det rene:
Kan man skjule sit trådløse netværk, således at det ikke kan ses med
"sporeprogrammer", på andre computere?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 18:15

In article <1g97mb0.1l1oryt1f8lnmqN%mailloneFJERN@netscape.net>, Lone Schmidt wrote:
> Hej I dejlige Mac venner
>
> Nu vil jeg have det på det rene:
> Kan man skjule sit trådløse netværk, således at det ikke kan ses med
> "sporeprogrammer", på andre computere?

Ja og nej. Du kan med kryptering få det til at ligne tilfældig støj,
men folk kan også bare bruge en retnings bestemt antenne og finde
din antenne, og så ved de godt at det næppe er tilføldigt støj.

Du kan dog bede dit access point om at det ikke skal broadcaste
SSID'en, men med de rette sporeprogrammer kan man stadig godt
se dem.

Mit råd er at du kører noget rigtig VPN oven på dit wireless,
og her taler jeg kun om IPSEC. Evt. l2tp over ipsec. PPTP er
ikke sikkert nok. Hvilket WEP heller ikke er. WPA... jeg holder
mere på IPSEC.

JonB

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 15-02-04 18:25

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> og her taler jeg kun om IPSEC. Evt. l2tp over ipsec. PPTP er
> ikke sikkert nok. Hvilket WEP heller ikke er. WPA... jeg holder
Men hvis du holder dig fra WEP eller WPA kan folk udefra vel stadig
bruge dit accesspoint til at komme på nettet med. De kan ikke se din
trafik andet som krypterede pakker, men de kan vel sagtens komme på nettet?

--Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 18:58

In article <c0oa0l$44v$1@sunsite.dk>, Martin Agersted Jarl wrote:
> Jon Bendtsen wrote:

[klip]

> Men hvis du holder dig fra WEP eller WPA kan folk udefra vel stadig
> bruge dit accesspoint til at komme på nettet med. De kan ikke se din
> trafik andet som krypterede pakker, men de kan vel sagtens komme på nettet?

Kun hvis du sætter det forkert op.
internet <------> VPN gateway <---> AP < > Powerbook
Access pointet skal selvfølgelig sidde bag en vpn gateway,
ellers så er der jo adgang til internettet.

JonB

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 19:30

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:
..

> Kun hvis du sætter det forkert op.
> internet <------> VPN gateway <---> AP < > Powerbook
> Access pointet skal selvfølgelig sidde bag en vpn gateway,
> ellers så er der jo adgang til internettet.

og hvad med den trafik du sende/henter ude på interetttet? for lone og
andre dødelige er det den eneste trafik vi har. Her hjælper VPN ikke
en hujende fis. Envidere forhindrer VPN ikke andre i at anvende den
trådløse forbindelse til internetadgang - det er sidstnævnte vi
private ikke usikker-windows brugere kan have en grund til at forhindre.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 23:10

In article <jeq4g1-l3r.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:
> [...]
> trådløse forbindelse til internetadgang - det er sidstnævnte vi
> private ikke usikker-windows brugere kan have en grund til at forhindre.

forhelvede morten, VPN kan med den rette opsætning forhindre at andre
bruger dit trådløse lan, men hvis du er en klamhugger, så kan de få adgang.

Og dit argument med at man bare kan sniffe data bagefter... Det kan man
sku da også selvom du krypterer dit wireless med WEP.

JonB

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 00:28

> forhelvede morten, VPN kan med den rette opsætning forhindre at andre
> bruger dit trådløse lan, men hvis du er en klamhugger, så kan de få adgang.

Probelmet er bare at du præsenterer det, som om vi alle bare skal bruge VPN og
pakke såvel trafik som adgangstilladelse på vores accesspoints ind i VPN - det
kan vi godt, men ikke uden en ekstra hardware dims. Og mht. trafikken
er det for de fleste uden LAN trafik ret ligegyldigt, idet en hacker så
bare kan lytte på vores IP adresser.

Min pointe er at hvis man _vil_ lytte med, så kan man! Spørgsmåplet er
bare hvor interessant det er... Det der kan være intressant skal man
selvfølgelig ikke sende ukrypteret rundt på interenettet.

Det der for en gemen hacker derfor bliver interesaant er at komme ind på
vores maskiner for at læse, slette eller ændre data - det kan han ikke
hvis vi bruger OS7,8,9 eller OSX og vi ikke har installeret tvivlsomme
services.

Det næste der kan være interessant, er at få adgang til internettet, hvor
han kan skade andre end os selv. Med WPA kan vi (forløbig) være ret sikre
på at han ikke kan få internetadgang. Med WEP skal han lytte _ret_ længe
for at få internet adgang (især hvis der er tale om 128bit).

Vi bør også spørge os selv, hvorfor vil vi gerne undgå at en vildt
fremmed, bruger vores trådløs netværk til internetadgang?:

1) Han bruger min forbindelse som *jeg* har betalt for.
2) Han bruger min forbindelse, så jeg ikke har /nok/ båndbrede.
3) Han kan skade andre når han bruger min forbindelse.
4) Jeg kan blive stillet til ansvar for den skade han påfører andre.

Personligt kan jeg leve med både #1 og #2 (det tror jeg osse gælder de
fleste andre)

Det de to sidstnævnte vi kan være bekymrede for, men og såfremt vi sikrer
os med WEP eller WPA er det rimeligt at antage, at vi ikke kan stilles
til ansvar (#4).

Det er således min samvittighed der skal afgøre, om jeg kan leve med #3.
- Det kan jeg godt, idet jeg har gjort hvad der inden forrimelighedens
grænser, for at sikre mig at han ikke foretter skade på andre. Hackeren
skal fortage en ulovlig handling, der tilmed er besværlig for at anvende
min forbindelse. Hackeren kan osse sparke min hoveddør ind for at skyde
kronprinsen fra mit soveværelsesvindue når denne skal giftes, men det får
mig ikke til at sikre hoveddøren ekstra af den grund.

> Og dit argument med at man bare kan sniffe data bagefter... Det kan man
> sku da også selvom du krypterer dit wireless med WEP.

Netop... du kan i dette øjeblik lytte til trafikken på mit eksterne IP
nummer (80.161.24.229) hvis du _vil_ (der er masser af den). Derfor skal
jeg overveje hvad jeg vil sende rundt på internettet i ukrypteret
tilstand.

Hvis en eller anden _virkelig_ vil lytte til min trafik, kan han lige
så godt lytte på mit IP nummer hvor trafikken er ukrypteret, som på mit
trådløse netværk hvor den er (40bit WEP = dårligt) krypteret.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-02-04 00:59

Morten wrote:

> Det de to sidstnævnte vi kan være bekymrede for, men og såfremt vi sikrer
> os med WEP eller WPA er det rimeligt at antage, at vi ikke kan stilles
> til ansvar (#4).

Hvad er en rimmelig antagelse...?

Jeg tror ikke vi bare kan fra lægge os alt ansvar, og påstå,
at vores netvæk nok er blevet kompromiteret af en hacker, og
vi kan næppe bevise, at det er tilfældet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-04 21:42

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> 4) Jeg kan blive stillet til ansvar for den skade han påfører andre.
>
> Personligt kan jeg leve med både #1 og #2 (det tror jeg osse gælder de

Det var en god og nuanceret fremstilling. Jeg synes også, det er for
meget, at argumenterer som om, det ikke kan blive sikkert nok. Der må
være en mening med galskaben. Der er også grænser for, hvor mange låse,
vi har på vores hoveddør, og hvor meget gitter vi har for ruderne.

> Det de to sidstnævnte vi kan være bekymrede for, men og såfremt vi sikrer
> os med WEP eller WPA er det rimeligt at antage, at vi ikke kan stilles
> til ansvar (#4).

Og bliver man overhovedet det? Jeg vil gerne se en sag, hvor det er
sket. Hvis din internetforbindelse er blevet brugt til noget børneporno,
og politiet ransager dit hjem og beslaglægger din computer uden at finde
skyggen af det, så tror jeg simpelthen ikke på, at man bliver straffet.
Det var i samme boldgade, jeg andetsteds i tråden nævnte eksemplet med,
at ens bil kan bruges til en forbrydelse. Derfor bliver man altså ikke
straffet for den forbrydelse.

> [...]
> kronprinsen fra mit soveværelsesvindue når denne skal giftes, men det får
> mig ikke til at sikre hoveddøren ekstra af den grund.

Orv! Bor du på ruten? Må vi komme hjem til dig at se optoget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-02-04 22:07

In article <1g99obu.110ar03b1bxxiN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:

> [...]
> Det var i samme boldgade, jeg andetsteds i tråden nævnte eksemplet med,
> at ens bil kan bruges til en forbrydelse. Derfor bliver man altså ikke

Problemet er at de beholder din computer så længe at det er en dørstopper
når du får den igen.

JonB

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 22:22

> [...]
> og politiet ransager dit hjem og beslaglægger din computer uden at finde
> skyggen af det, så tror jeg simpelthen ikke på, at man bliver straffet.

me too...

> Orv! Bor du på ruten? Må vi komme hjem til dig at se optoget?

hvis jeg endnu ikke er flyttet til den tid: ja. Dvs jeg er ikke helt
sikker på om Studiestræde er "på ruten", men jeg ved at jeg kan se ned til
indgangen i kriken, hvis jeg læner mig lidt ud gennem vinduet.

NB. vil lige anføre at jeg selvfølgelig er glødende Republikaner og
ikke selv agter at se sjovet.

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 19:27

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Men hvis du holder dig fra WEP eller WPA kan folk udefra vel stadig
> bruge dit accesspoint til at komme på nettet med. De kan ikke se din
> trafik andet som krypterede pakker, men de kan vel sagtens komme på nettet?

jep, og det er *det* vi almindelige dødelige børbekymre os om.

VPN er for privarte der blot mailer, surfer og sjatter en fis i en
hornlygte. - hackerne kan jo bare lytte til den trafik vi har på
den anden side af vores accesspoint.

Hvis man vil sikre /den/ trafik skal man sørge for _kun_ at sende
fortrolige informationer over sikre services som https, ssl indkapslet
mail (eller kryptere indholdet i sine mails med PGP) osv.

VPN er til at pakke informationer ind der ikke må komme ud på
internettet eller ikke må kunne aflyttes trådløst.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 23:05

In article <s8q4g1-l3r.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:

> [...]
>
> VPN er for privarte der blot mailer, surfer og sjatter en fis i en
> hornlygte. - hackerne kan jo bare lytte til den trafik vi har på

Nej, for det er langt langt sværer at sniffe efter Access pointet end før

JonB

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 18:57

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Mit råd er at du kører noget rigtig VPN oven på dit wireless,
> og her taler jeg kun om IPSEC.

Jeg ved at du plæderer meget for den løsning - men den forhindrer kun
"adgang" til maksinerne på netværket, ikke for _adgang_ til netværket.

Så længe Lone bruger ordinær Mac OS X (og ikke har slået sin ftp server
til) er det /ikke/ en fare - Hackeren kan muligvis komme ind på
netværket ved at lytte længe nok og bryde lones nuværende 128bit WEP,
men han kan komme ind på hendes maskiner og dermed pille uden han kender
Lones passwords (som reelt blottes ved ikke anonym ftp login og
muligvis SMB).

Mht at hackeren kan aflytte Lones trafik til og fra internettet, så
kan han istedet bare lytte til den trafik der udgår fra hendes
offentlige IP adresse og dermed osse se hendes trafik. Sidst
men ikke mindst: Mon lones trafik er så interessant at nogen gidder
kigge på den i længere tid?

VPN læsningen forhindrer derimod IKKE, at en hacker får adgang til
Lones internet forbindelse, således at hackeren kan bruge hendes
båndbrede og IP adresse til ulovligheder, hvilket er den eneste bekymring
Lone reelt bør ha'.

Lone, jeg ville slet ikke bekymre mig om sikkerhed på det tråpdløse
net, hvis jeg var dig - jeg er helt tryg ved min egen løsning: Jeg bruger
40bit WEP iog undlader at broadcaste mit SSID (40 bit pga gammel
hardware).
Da du har mere moderne trådløs hardware, kan du bruge såvel 128bit WEP
og 128bit WPA - sidstnævnte er den sikreste af de tre. Brug det, og
tænk så ikke mere på det.

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 19:22

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> men han kan komme ind på hendes maskiner og dermed pille uden han kender

ups der mangler et "ikke" mellem "kan" og "komme"

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 19:38

In article <ufo4g1-k0r.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:

> Jeg ved at du plæderer meget for den løsning - men den forhindrer kun
> "adgang" til maksinerne på netværket, ikke for _adgang_ til netværket.

Det er ikke helt korrekt. Det er korrekt at der med min løsning kan
forsøges at sende netværks pakker til lones computer, til access point
og til VPN gateway'en. Men, det er ikke anderledes end med WEP, hvor der
kun skal gøres lidt mere arbejde for at sende de samme pakker.
Det må være op til lones computer og vpn gateway'en at smide pakker
væk som de ikke skal bruge, meeeen der kan være fejl i den kode der
håndterer netværks trafik. Her vil WEP ikke gøre nogen (stor) forskel.
(Se. evt bare windows ping of death.)

> [...]
> men han kan komme ind på hendes maskiner og dermed pille uden han kender
> Lones passwords (som reelt blottes ved ikke anonym ftp login og

Der skal ikke lyttes særlig længe for at WEP er knækket. De nyere SMB
bruger noget kryptering, men heller ikke den skulle være så god.
Desuden vil man også kun kunne finde passwords til serveren, ikke
til Lons computer, med mindre at Lone bruger samme password over
det hele ?

> [...]
> offentlige IP adresse og dermed osse se hendes trafik. Sidst
> men ikke mindst: Mon lones trafik er så interessant at nogen gidder

Det er LANGT LANGT sværer at lytte til trafikken der er i kabler
end den der er på et trådløst access point. Og endnu sværer hvis du
vil gøre det på ISP'ens netværk.
Med hensyn til om det er interressant eller ej, så er der nok nogle
syge mennesker der ude som vil prøve, og så er der dem der bare prøver
for at prøve.

> [...]
> Lones internet forbindelse, således at hackeren kan bruge hendes
> båndbrede og IP adresse til ulovligheder, hvilket er den eneste bekymring

JO, DET GØR DEN DA IVERTFALD. Jeg har måske ikke forklaret hvad jeg
ville godt nok, men nu skal jeg prøve igen.

   VPN server < kabel eller wifi forbindelse med eller uden AP> Powerbook
Givet, Netværket imellem VPN serveren og powerbook'en er trådløst, så om du
kører åben broadcast, ukrypteret, 40bit, 128 bit eller wpa er lige gyldigt.
Hovedsagen er at imellem VPN server og Powerbook'en kører man IPSEC oven på
den trådløse forbindelse.
Den videre forbindelse til internettet sker så fra VPN serveren, og gives
KUN til maskiner på IPSEC netværket. Derved kan kun Lone komme på.

JonB

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-02-04 21:40

Morten wrote:

> Jeg ved at du plæderer meget for den løsning - men den forhindrer kun
> "adgang" til maksinerne på netværket, ikke for _adgang_ til netværket.

Jeg har kun overvejet et trådløst netværk, derfor har jeg
ikke sat mig ind i alle detaljer, så det kan ske, at der er
noget som jeg misforstået, og hvis det er tilfældet, så vil
jeg gerne korrigeres.

Jeg har fået den opfattelse, at et accesspoint er en trådløs
HUB/switch, og at man forhindrer uautoriseret adgang til net-
værket, ved at man i accesspointet definerer de mac-adresser,
som må bruge det.

Og at man undgår aflytning af netværkstrafikken, ved at den
krypteres, og at krypteringen sker helt automatisk i hard-
waren (accesspoint og netkort).

Vi kan så rejse et par spørgsmål omkring sikkerhedden, kan
det det lade sig gøre at få uautoriseret adgang til et tråd-
løst netværk ved at fake mac-adressen, og/eller kan net-
værkstrafikken aflyttes og dekodes.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 21:48

On 2004-02-15, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> HUB/switch, og at man forhindrer uautoriseret adgang til net-
> værket, ved at man i accesspointet definerer de mac-adresser,

Undskyld, du gør det minimalt mere vanskeligt for en der vil
ind, men holder den tilfældige forbipasserende ude.

MAC adresser sendes i klartekst, og det er i Windows, Linux m.m.
trivielt at ændre sin MAC adresse.

> Og at man undgår aflytning af netværkstrafikken, ved at den
> krypteres, og at krypteringen sker helt automatisk i hard-
> waren (accesspoint og netkort).

Kryptering er noget man laver i lige så høj grad for at undgå
3die parts access, da man jo skal kende en længere nøgle for
at kunne komme på nettet. Denne er normalt hemmelig.

> Vi kan så rejse et par spørgsmål omkring sikkerhedden, kan
> det det lade sig gøre at få uautoriseret adgang til et tråd-
> løst netværk ved at fake mac-adressen, og/eller kan net-
> værkstrafikken aflyttes og dekodes.

Ja til #1, ja til #2 medmindre du kører noget 802.1x, da
dette vil forny nøglen med jævne mellemrum.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-02-04 22:32

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Undskyld, du gør det minimalt mere vanskeligt for en der vil
> ind, men holder den tilfældige forbipasserende ude.

Ok, men er der så nogen som kan forklare mig, hvordan et tråd-
løst netværk kan sikres imod uautoriset brug...?

Eller er ideen med tådløse netværker, at de netop skal være
åbne og tilgænglige for alle.

Se iøvrigt flg. link: http://www.wifinder.com - jeg kan iøvrigt
tilføje, at der også er et hot-spot øverst op på Københavns
Hovedbibliotek i Krystalgade.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-02-04 23:04

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ok, men er der så nogen som kan forklare mig, hvordan et tråd-
> løst netværk kan sikres imod uautoriset brug...?

Ved at slå WEP key til samt låse fx. computerens MAC adresse til basen.

> Eller er ideen med tådløse netværker, at de netop skal være
> åbne og tilgænglige for alle.

Det kommer an på hvad man ønsker med sit AP. Gammelgaards står fx. piv
åbent. Det gør det i Aarhus også.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-02-04 23:27

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Det kommer an på hvad man ønsker med sit AP. Gammelgaards står
> fx. piv åbent. Det gør det i Aarhus også.

Jeg troede kun det kørte til MacBruger workshop'erne, har du
orienteret Gammelgaard om, at deres accesspoint står åbent for
uautoriseret brug...?

Kan du forresten oplyse mig, hvilket PCMCIA netkort, der vil
fungere på Gammelgaards trådløse net, sammen med en gammel
PowerBook som kører MacOS 9.2.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-02-04 07:50

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg troede kun det kørte til MacBruger workshop'erne, har du
> orienteret Gammelgaard om, at deres accesspoint står åbent for
> uautoriseret brug...?

De har vist slukket det sådan on and off, men meningen var jo netop at
deres øvrige gæster også skulle kunne få glæde af det.

Nu er det jo ret begrænset, hvormeget uautoriseret brug der kan laves,
da deres router er lukket for alt andet end http.

> Kan du forresten oplyse mig, hvilket PCMCIA netkort, der vil
> fungere på Gammelgaards trådløse net, sammen med en gammel
> PowerBook som kører MacOS 9.2.

Ja et SKYline Farallon kort duer, det gør nogle Lucent kort også.

prøv at kigge her:

http://www.orinocowireless.com/

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-02-04 11:08

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Ja et SKYline Farallon kort duer, det gør nogle Lucent kort også.
>
> prøv at kigge her:
>
> http://www.orinocowireless.com/

Dit link virker ikke, findes der en dansk forhandler, og hvad
er prisniveauet...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Bech

Dato : 16-02-04 11:28

> Det kommer an på hvad man ønsker med sit AP. Gammelgaards står fx. piv
> åbent. Det gør det i Aarhus også.

Det i Århus?

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-04 12:05

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det i Århus?

Hæ, du har nu en sofisticeret måde at sige det på
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 16-02-04 23:57

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hæ, du har nu en sofisticeret måde at sige det på

Det var skam ikke et forsøg på at gafle gratis netadgang. Nej, nej,
sådan er jeg skam ikke. Jesper har det bare ikke så godt med Jylland (så
vidt jeg husker, er der vist noget med, at han tror Aalborg og Århus er
nabobyer) så jeg ville gerne vide, om han tror et enkelt accesspoint kan
dække hele Århus. Derudover kunne det jo også være sjovt - af rent
principielle årsager naturligvis - at vide hvor der er et åbent
accesspoint.

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-04 08:31

> [...]

> dække hele Århus. Derudover kunne det jo også være sjovt - af rent
> principielle årsager naturligvis - at vide hvor der er et åbent

Hov hov du

Bare fordi jeg ikke lige kunne placere en eller anden landsby med 12
indbyggere i vestjylland.

Jeg kan udemærket finde rundt i jylland.

Nå man kommer til Middelfart, så er det enten til venstre, ligeud eller
til højre. Vælger man højre så kommer man til Aalborg.

Ses vi til MacFest ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Christian Bech

Dato : 17-02-04 11:02

> Hov hov du

Selv hov. Du glemte at afsløre accesspointet i Århus.

> Bare fordi jeg ikke lige kunne placere en eller anden landsby med 12
> indbyggere i vestjylland.

Skal jeg virkelig til at finde den mail frem, hvor du spurgte, om jeg
ikke lige kunne kigge ind til en hardwaresælger i Aalborg for at checke
en maskine for dig - det var jo tæt på, når jeg boede i Århus?

> Jeg kan udemærket finde rundt i jylland.
>
> Nå man kommer til Middelfart, så er det enten til venstre, ligeud eller
> til højre. Vælger man højre så kommer man til Aalborg.

Venstre er altså Tyskland og ligeud er Esbjerg, så jeg tvivler på, at du
er kørt andre steder end til højre.

> Ses vi til MacFest ?

Jeg tvivler. Ikke mindst fordi jeg ikke ved, hvor det er henne.

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-04 13:01

http://www.macfest.dk/

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Christian Bech

Dato : 17-02-04 13:54

Og igen.

> http://www.macfest.dk/

Det var jo tæt på. Med to børn har jeg lidt svært ved at afse dagene og
så er der heller ikke rigtig nogen af workshopsene, der passer til mig.
Men det havde da været interessant at møde nogle fra gruppen.

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-04 15:26

> [...]
> så er der heller ikke rigtig nogen af workshopsene, der passer til mig.
> Men det havde da været interessant at møde nogle fra gruppen.

Nu ikke så meget pis med dig. Lav en weekend ud af det med børnene. Når
der endelig er nogen der tager initiativ, så skal det da også støttes.

Glæder mig til at få et geografikursus af dig.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten

Dato : 17-02-04 20:10

> Glæder mig til at få et geografikursus af dig.

Er det hvad man kalder det nu om dage?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-02-04 15:43

nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) writes:

> Det var jo tæt på. Med to børn har jeg lidt svært ved at afse dagene og
> så er der heller ikke rigtig nogen af workshopsene, der passer til mig.

Så må du have overset den med LaTeX?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 29-02-04 00:04

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Så må du have overset den med LaTeX?

Det havde jeg ikke, så jeg kan vel lige så godt krybe til korset og
indrømme at jeg ikke engang har fået installeret OpenOffice endnu.

--
Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-04 09:00

Christian Bech wrote:

> nabobyer) så jeg ville gerne vide, om han tror et enkelt accesspoint kan
> dække hele Århus. Derudover kunne det jo også være sjovt - af rent

Principielt kunne det vel godt. Desværre ville der nok dratte døde
fugle ned fra himlen pga. den kraftige stråling. (Thuleradar?)

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Christian Bech

Dato : 17-02-04 11:02

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Principielt kunne det vel godt. Desværre ville der nok dratte døde
> fugle ned fra himlen pga. den kraftige stråling. (Thuleradar?)

Det når nok ikke til Sabro alligevel.

--
Christian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 23:31

In article <402FE537.1893A709@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> Ok, men er der så nogen som kan forklare mig, hvordan et tråd-
> løst netværk kan sikres imod uautoriset brug...?

IPSEC. Det kan en MAC også, ivertfald panther.
Det du gør er at have en trådløs forbindelse direkte
til en VPN (IPSEC) server (firewall), eller via et Acess Point.
Om du så bruger WEP, WPA, eller om dit AP er piv åbent er
lige gyldigt, for VPN serveren vil kun snakke IPSEC,
og din powerbook snakker også kun IPSEC.
VPN serveren har så også på et andet netkort, en forbindelse
til internettet, og VPN serveren er selvfølgelig firewallet
så der kun er internet forbindelse på data der kører via VPN.

> Eller er ideen med tådløse netværker, at de netop skal være
> åbne og tilgænglige for alle.

Nej, det behøver de absolut ikke at være.

JonB

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 15-02-04 22:34

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> MAC adresser sendes i klartekst, og det er i Windows, Linux m.m.
> trivielt at ændre sin MAC adresse.
Ja, måske er MAC-adressen nem at ændre, men den skal jo ændres til det
rigtige nummer, hvilket ofte er ret svært at gætte...

Mener, der er ca. 10^12 muligheder for en MAC-adresse

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-02-04 23:02

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Ja, måske er MAC-adressen nem at ændre, men den skal jo ændres til det
> rigtige nummer, hvilket ofte er ret svært at gætte...
>
> Mener, der er ca. 10^12 muligheder for en MAC-adresse

Du kan spoofe en MAC adresse, men i det øjebilk du selv logger på, vil
den sige at 2 med samme adresse er på og du vil opdage at noget er galt.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-02-04 09:42

In article <1g97zye.dozbkjpmjcdyN%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Du kan spoofe en MAC adresse, men i det øjebilk du selv logger på, vil
> den sige at 2 med samme adresse er på og du vil opdage at noget er galt.

Kun hvis der er 2 på på samme tid. Og er det ikke kun ip adressen
at den brokker sig over ?

JonB

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-02-04 10:16

> [...]

> er på og du vil opdage at noget er galt.
>
> Kun hvis der er 2 på på samme tid. Og er det ikke kun ip adressen at den

Ja ja det var også det jeg mente.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 23:22

On 2004-02-15, Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Ja, måske er MAC-adressen nem at ændre, men den skal jo ændres til det
> rigtige nummer, hvilket ofte er ret svært at gætte...
>
> Mener, der er ca. 10^12 muligheder for en MAC-adresse

Som sagt sendes MAC adresse ukrypteret, og man kan ALTID se
alle aktive enheder men enhver sniffer. Man kan også se MAC
adresser på udstyr på LAN siden for at det ikke skal være løgn.
Også når kryptering er slået til.

Prøv selv med MacStumbler.

Så man lytter are, finder MAC adresse på din bærbare en dag
du er hjemme, og voila, man har gratis Internet når din
bærbare ikke er på.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 23:32

In article <1g97y69.ggc0wrkkgnuuN%no@way.dk>, Jens Rasmussen wrote:

> Ja, måske er MAC-adressen nem at ændre, men den skal jo ændres til det
> rigtige nummer, hvilket ofte er ret svært at gætte...
>
> Mener, der er ca. 10^12 muligheder for en MAC-adresse

Ja, det skal nok passe, MEN, i praksis så skal han bare sniffe din trafik
og evt. knække krypteringen, for alle dine pakker sender MAC-adressen på
hver evig enste pakke, så det er ret nemt at finde MAC-adressen.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-02-04 23:19

In article <402FD924.92781EF@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> HUB/switch, og at man forhindrer uautoriseret adgang til net-
> værket, ved at man i accesspointet definerer de mac-adresser,

Næsten, for folk kan skifte MAC adressen.

> [...]
> det det lade sig gøre at få uautoriseret adgang til et tråd-
> løst netværk ved at fake mac-adressen, og/eller kan net-

Ja, det kan lade sig gøre, og det er ret nemt med WEP.
Mac fusk er også nemt, ivertfald på en pc. Og med et
ikke airport, eller en anden driver... så kan en mac
vist også.
WPA... det ved jeg ikke, men jeg tror kun at den er lidt sikrer
end WEP.

JonB

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-02-04 23:34

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> vist også.
> WPA... det ved jeg ikke, men jeg tror kun at den er lidt sikrer

Ok, jeg beholder min kabling...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-04 00:17

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ok, jeg beholder min kabling...

Du må også hellere skille dig af med din bil. Den kan blive stjålet og
benyttet som flugtbil ved et bankrøveri. Herefter kan du blive anklaget
for at være med i bankrøveriet, da røverne blev set køre bort i din bil.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 01:13

> Du må også hellere skille dig af med din bil. Den kan blive stjålet og
> benyttet som flugtbil ved et bankrøveri. Herefter kan du blive anklaget
> for at være med i bankrøveriet, da røverne blev set køre bort i din bil.

Henrik, du ved da at man ikke kan køre _I_ Niles's bil!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-02-04 08:23

> Henrik, du ved da at man ikke kan køre _I_ Niles's bil!

LOL. Du ly´er som om du´ve´å blie rask, Morten
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 11:48

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> LOL. Du ly´er som om du´ve´å blie rask, Morten

Niels har nemlig lavet sin egen bil.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-02-04 02:29

Henrik Münster wrote:

> Du må også hellere skille dig af med din bil. Den kan blive stjålet og
> benyttet som flugtbil ved et bankrøveri. Herefter kan du blive anklaget
> for at være med i bankrøveriet, da røverne blev set køre bort i din bil.

Hva'for en bil, doktor Münster har måske udskiftet sin cykel
med en "gryde", men det betyder ikke, at vi andre er sunket
lige så dybt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 11:49

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hva'for en bil, doktor Münster har måske udskiftet sin cykel
> med en "gryde", men det betyder ikke, at vi andre er sunket
> lige så dybt...

åh, la du vær Niels - du har jo en bil, oven i købet en du må
formodes selv at have lavet.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-02-04 12:15

Morten wrote:

> åh, la du vær Niels - du har jo en bil, oven i købet en du må
> formodes selv at have lavet.

Nej han hedder Bill...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 23:44

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> WPA... det ved jeg ikke, men jeg tror kun at den er lidt sikrer
> end WEP.

grunden til at WEP er usikkert skyldes et sikkerhedshul i WEP.
Forløbig er der ikke fundet sikkerhedshuler i WPA.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-02-04 09:54

In article <5b95g1-1ks.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:

> grunden til at WEP er usikkert skyldes et sikkerhedshul i WEP.
> Forløbig er der ikke fundet sikkerhedshuler i WPA.

Så må man håbe at de har lært noget.

JonB

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 11:48

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Så må man håbe at de har lært noget.

mon ikke?

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 00:31

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> WPA... det ved jeg ikke, men jeg tror kun at den er lidt sikrer
> end WEP.

forløbig er WPA lige så sikker som ipsec.

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 23:43

> [...]

> HUB/switch, og at man forhindrer uautoriseret adgang til net-
> værket, ved at man i accesspointet definerer de mac-adresser,

ja men som på alle andre ethernet netværk kan man godt snyde og
tildele sit ethernet kort en anden MAC adresse.

> Og at man undgår aflytning af netværkstrafikken, ved at den
> krypteres, og at krypteringen sker helt automatisk i hard-
> waren (accesspoint og netkort).

Delvist korrekt men krypteringen kan brydes.

40bit WEP er ikke vanskeligt hvis der er rimelig meget trafik.
128bit WEP kan også brydes men kræver ret megen trafik.
For os dødelige uden supercomputere og adgang til eventuelle
bagdøre til brug for CIA, FBI og NSA, er det ikke er muligt at
bryde 128bit WPA.

> Vi kan så rejse et par spørgsmål omkring sikkerhedden, kan
> det det lade sig gøre at få uautoriseret adgang til et tråd-
> løst netværk ved at fake mac-adressen, og/eller kan net-
> værkstrafikken aflyttes og dekodes.

Ja til begge dele, sidsnævnte er dog sværest.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-02-04 09:54

In article <n795g1-1ks.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:

[klip]

> [...]
> For os dødelige uden supercomputere og adgang til eventuelle
> bagdøre til brug for CIA, FBI og NSA, er det ikke er muligt at

Apples reklamer fortæller os da ellers at en MAC er en supercomputer
Og så har vi jo alle sådan en.

JonB

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 11:47

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Apples reklamer fortæller os da ellers at en MAC er en supercomputer
> Og så har vi jo alle sådan en.

LOL, det var vist dengang - i dag siger de, at vi bare skal købe 1100 af
slagsen for at få en supåercomputer.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-02-04 00:27

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> Ja til #1, ja til #2 medmindre du kører noget 802.1x, da
> dette vil forny nøglen med jævne mellemrum.

Njah, det er nu 802.11i der sørger for at skifte nøglen (TKIP). .11x
styrer adgangen til netværket basereret på autentikation (EAP).

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-02-04 00:33

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> grunden til at WEP er usikkert skyldes et sikkerhedshul i WEP.
> Forløbig er der ikke fundet sikkerhedshuler i WPA.

Indtil videre er der ikke noget der tyder på, at WPA (eller 802.11i,
hvis man kan finde det)er mere eller mindre (u)sikker end IPsec eller
andre former for VPN.

Til hjemmebrug kan man derfor fortsat nøjes med WPA på sin Airport,
hvis man ikke har lyst til at få den lokale computernørd til at
indkøbe og konfigurere en VPN gateway med firewall.

Teknisk interesserede kan tage diskussionen op i dk.edb.sikkerhed

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 01:11

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]

> hvis man ikke har lyst til at få den lokale computernørd til at
> indkøbe og konfigurere en VPN gateway med firewall.

just my point.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-02-04 07:08

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> Ja til #1, ja til #2 medmindre du kører noget 802.1x, da
> dette vil forny nøglen med jævne mellemrum.

Njah, det er nu 802.11i der sørger for at skifte nøglen (TKIP). .1x

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-02-04 12:04

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> LOL, det var vist dengang - i dag siger de, at vi bare skal købe 1100 af
> slagsen for at få en supåercomputer.

Nej nej, det er for at få verdens 3. hurtigste supercomputer. En
enkelt iBook G4 må vel så være nummer 3300 på listen. Eller sådan
noget.

Der er i hvert fald ikke andre Apple systemer på www.Top500.org.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-02-04 16:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Nej nej, det er for at få verdens 3. hurtigste supercomputer. En
> enkelt iBook G4 må vel så være nummer 3300 på listen. Eller sådan
> noget.

En af de smarte ting ved Apple er Xcode, som blandt andet tillader at
fordele store javaoversættelser ud over servere på et helt netværk.

Da jeg pt sidder med noget der tager 6-7 minutter at bygge fra bunden,
ville det være rart hvis man kunne fordele det ud.

<Suk>

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-02-04 18:49

In article <yu2znbjm4ja.fsf@luhmann.netc.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Da jeg pt sidder med noget der tager 6-7 minutter at bygge fra bunden,
> ville det være rart hvis man kunne fordele det ud.

6 til 7 minutter? det er da ikke særlig længe. Kan du ikke bare købe en
dual G5 ?

JonB

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 20:34

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> 6 til 7 minutter? det er da ikke særlig længe. Kan du ikke bare købe en
> dual G5 ?

hvis man bygger +10 gange på en arbejdsdag er det da længe

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-02-04 20:54

In article <6ii7g1-f08.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:

> hvis man bygger +10 gange på en arbejdsdag er det da længe

Tja, man laver vel noget andet imens ?
Nogle ting er svære at speede op uden store omkostninger

JonB

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-04 09:11

Jon Bendtsen wrote:

> 6 til 7 minutter? det er da ikke særlig længe. Kan du ikke bare købe en
> dual G5 ?

Af tekniske grunde kan vi kun udvikle på Windows og Solaris.

Herudover er ordet "bare" ikke så smart når man skal argumentere for
hvorfor en Pentium 1.8 GHz med 768 Mb RAM er for gammel og sløv.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-02-04 16:31

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> [...]
>
> Da jeg pt sidder med noget der tager 6-7 minutter at bygge fra bunden,
> ville det være rart hvis man kunne fordele det ud.

Tigger du om dk.edb.mac's hjælp til at opbygge en distribueret
supercomputer/javaoversætter?

Du kan da godt få et par CPU cykler af mig. Henrik Münster og MRK er
vist også gode til cykler med Shimanogear.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-02-04 16:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Tigger du om dk.edb.mac's hjælp til at opbygge en distribueret
> supercomputer/javaoversætter?

Næh, hvis jeg tigger, er det nok mere om at der kommer nogen og
stiller en stabel Xservere op, OG får Eclipse værktøjet til at bruge
dem.

Det er nok urealistisk.

> Du kan da godt få et par CPU cykler af mig. Henrik Münster og MRK er
> vist også gode til cykler med Shimanogear.

Min egen cykel skal vist også snart til at luftes. Nu er der mere sol
end sjap.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 16-02-04 23:00

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Næh, hvis jeg tigger, er det nok mere om at der kommer nogen og
> stiller en stabel Xservere op,

Du må gerne låne den beige G3, der er dørstopper på mit kontor og hvis
du så køber Davids iMac, burde du være kørende. Den beige kan fint køre
OS X og hvis du i forvejen er vant til at vente 7 minutter, vil den ikke
engang føles langsom.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 23:16

> [...]

> du så køber Davids iMac, burde du være kørende. Den beige kan fint køre
> OS X og hvis du i forvejen er vant til at vente 7 minutter, vil den ikke

wau et cluster...

Fra : Christian Bech

Dato : 16-02-04 23:57

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> wau et cluster...

Skal jeg smide en 400 Mhz Dell med? Eller er det for meget. Faktisk er
det mest den der er dørstopperen og ikke Mac'en, da Dellen rager længere
ud.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 17-02-04 20:45

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Skal jeg smide en 400 Mhz Dell med?

ikke hvis du rammer clusteret!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-04 09:03

Christian Bech wrote:

> [...]
> du så køber Davids iMac, burde du være kørende. Den beige kan fint køre
> OS X og hvis du i forvejen er vant til at vente 7 minutter, vil den ikke

Mange tak.

Desværre er Eclipses X11 håndtering så sløv at det ikke engang er
interessant at køre det på Unixkværnene.

Nøh. Min nabo er kun cirka 2 minutter om samme stunt, og det kræver
blot lidt nyere og større hardware, så det kan være at det er vejen
frem. En sådan kasse vil dog heller ikke være en Mac. Snøft.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Christian Bech

Dato : 17-02-04 11:02

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Desværre er Eclipses X11 håndtering så sløv at det ikke engang er
> interessant at køre det på Unixkværnene.

Du godeste. Er du havnet på XP Pro?

> Nøh. Min nabo er kun cirka 2 minutter om samme stunt, og det kræver
> blot lidt nyere og større hardware, så det kan være at det er vejen
> frem. En sådan kasse vil dog heller ikke være en Mac. Snøft.

Var det ikke på tide, at du i det mindste får investeret i en hjemmemac.
Fx en beige G3 300AV. Ellers er iBook G4 ved at være et godt køb.

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-02-04 15:40

> Du godeste. Er du havnet på XP Pro?

Jaja. Det er skam en fin javaudviklingsplatform.

> Var det ikke på tide, at du i det mindste får investeret i en hjemmemac.
> Fx en beige G3 300AV. Ellers er iBook G4 ved at være et godt køb.

ERS var jo ved at sælge ud af varelageret, men jeg vil have en
bærbar. Nu får vi se.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 17:41

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Henrik Münster og MRK er vist også gode til cykler med Shimanogear.

uf, ad, fØj...! Det ville svare til at skifte til windows.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-04 21:42

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> uf, ad, fØj...! Det ville svare til at skifte til windows.

Skifter du på skrårøret, eller er de indbygget i bremsegrebene. Jeg så
ellers noget på DR2 i går, der hedder Drengene fra Angora. Det er vist
holdet bag Svedbanken, som vores søn på ni år hørte konstant på vores
bilferie til Italien sidste sommer.
Nå, men der var en sketch med cykelholdet Team Easy On.
Sponsoren er vist et kondomfirma. Det var ganske sjovt, men nok lidt
plat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 22:12

> Skifter du på skrårøret, eller er de indbygget i bremsegrebene.

bremsegreb.

> Jeg så ellers noget på DR2 i går, der hedder Drengene fra Angora.

<snøft>jeg kan ikke se DR2</snøft> Jeg har dog set traileren, med den
holdandske sprinter (og joint bag røret) og den italienske bjergged.
Ifølge bagmanden er _to_ ryttere af denne kaliber nok til at vinde
touren, hvilket vist osse skulle være det erklærede mål.

Fra : Christian Bech

Dato : 16-02-04 23:10

> [...]
> Ifølge bagmanden er _to_ ryttere af denne kaliber nok til at vinde
> touren, hvilket vist osse skulle være det erklærede mål.

Er bjerggeden ikke fra Hammel?

--
Christian

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-04 15:24

> Er bjerggeden ikke fra Hammel?

Oksen fra Hammel!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten

Dato : 17-02-04 20:05

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Er bjerggeden ikke fra Hammel?

Jo det er han vist. der gik sikkert Pantani i mig...

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-04 23:21

> bremsegreb.

Nu talte du jo om at skifte til Windows, og så var jeg vittig og
spurgte, hvordan du så skiftede. OK, den var vandet.

> [...]
> Ifølge bagmanden er _to_ ryttere af denne kaliber nok til at vinde
> touren, hvilket vist osse skulle være det erklærede mål.

I går kørte de mod ungdomsryttere fra DCR Ballerup (de rigtige).
Desværre havde hollænderen serveret rå kylling dagen før, så de havde
diarré og måtte sætte sig i vejkanten. Sportsdirektøren tog dem så ind i
bussen og kørte dem forbi feltet, mens de dukkede sig. Desværre måtte de
atter træde af på naturens vegne, så de kom aldrig i mål. Den jyske
rytter kalder de ellers oksen fra Hammel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-02-04 23:56

Henrik Münster skrev:

> [...]
> atter træde af på naturens vegne, så de kom aldrig i mål. Den jyske
> rytter kalder de ellers oksen fra Hammel.

Hæ det vækker minder, jeg har selv kørt cykelløb for ca. 15 år og 15 kg.
siden. Jeg kommet sgu helt til at savne min gode FROM racer, som i
øvrigt havde det dengang helt nye Shimano Ultegra monteret.....

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : Morten

Dato : 17-02-04 20:07

> Nu talte du jo om at skifte til Windows, og så var jeg vittig og
> spurgte, hvordan du så skiftede. OK, den var vandet.

dryp, dryp...

> [...]
> atter træde af på naturens vegne, så de kom aldrig i mål. Den jyske
> rytter kalder de ellers oksen fra Hammel.

Jeg er gået glip af stor kunst (mener det i ramme alvor!)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-02-04 21:30

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Tja, man laver vel noget andet imens ?
> Nogle ting er svære at speede op uden store omkostninger

Jon, ved du hvad en konsulent koster ude i det onde erhvervsliv?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-02-04 22:05

In article <86ptcesr72.fsf@gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Jon, ved du hvad en konsulent koster ude i det onde erhvervsliv?

ja, de er ikke billige, men igen, det er en afvejning om det kan betale
sig med størrer/flere maskiner

JonB

Fra : Christian Bech

Dato : 16-02-04 23:00

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Jon, ved du hvad en konsulent koster ude i det onde erhvervsliv?

De får vel tilskud til Thorbjørn?

--
Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-04 09:04

Christian Bech wrote:

> De får vel tilskud til Thorbjørn?

Hov hov. Du forveksler både mig og gruppen med en anden.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Christian Bech

Dato : 17-02-04 11:02

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hov hov. Du forveksler både mig og gruppen med en anden.

Hvem dog?

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-02-04 15:40

> Hvem dog?

Det vil jeg fortælle dig hvis du futter.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-02-04 21:51

> [...]

> Hej I dejlige Mac venner
>
> Nu vil jeg have det på det rene:
> Kan man skjule sit trådløse netværk, således at det ikke kan ses med

Hej Lone

Det kan du på sin vis godt. Imidlertid kan man altid se at din base
sender - sådan er det når der er en antenne.

Du har en base med WEP slået til. Man skal altså bryde din kode for at
kunne surfe via dit access point.

Var der ikke 3 eller 4 andre trådløse netværk, hvor du bor ? Alle med
WEP slået til, hvilket ikke er det gængse.

Lad os nu antage at en eller anden vil surfe på nettet og i den
forbindelse bruges en andens internet adgang:

- i den gade du bor i, vil jeg gætte på at der er 15 trådløse netværk.
En af disse har med garanti ikke slået WEP til, hvilket "gæsten"
naturligvis vil vælge.

Hvis du ønsker yderligere sikkerhed, kan vi låse MAC adressen i din
PowerBook til basen, men det vil betyde at dine gæster ikke kan komme på
- selvom du giver dem din adgangskode. I så fald skal du åbne basen,
tilføje din gæsts MAC adresse, hvilket er lidt besværligt.

Jeg har i øvrigt en gave til dig, så når du skal have den, kan vi jo
låse MAC adressen, hvis du er blevet paranoid imellemtiden.

Bortset fra det har du i øvrigt prøvet om du overhovedet kan se din egen
base nede fra gaden ? Prøv at tage din bærbare med ned på gaden, så kan
du jo gå en tur og se om andre netværk popper op.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 23:36

> I så fald skal du åbne basen,

frem med skruetrækkeren

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-02-04 08:23

Tusind tak for alle Jeres svar, så mange har jeg aldrig fået på een
gang, det er næsten som at have fødselsdag

> Jeg har i øvrigt en gave til dig, så når du skal have den, kan vi jo
> låse MAC adressen, hvis du er blevet paranoid imellemtiden.
Pyt, med at låse Mac adressen, men gaven lyder spændende

> Bortset fra det har du i øvrigt prøvet om du overhovedet kan se din egen
> base nede fra gaden ? Prøv at tage din bærbare med ned på gaden, så kan
> du jo gå en tur og se om andre netværk popper op.
Nej , har ikke prøvet endnu, men skal selfølsom ved første givne
lejlighed

Jeg kan nu se , at jeg nok skulle have skrevet hvad det er min paranoia
går ud på!

Jesper har jo ordnet mit netværk på fineste vis, så jeg er ikke nervøs
for hacking, snifning eller misbrug.

Og som Morten skriver, så er det dybt uinteressant at se min trafik

Det som slog mig, er at de hælervarer som er i høj kurs, bl.a. er
bærbare.
Og i små lejligheder, har man næppe trådløst til en park af stationære
computere, det er mere sandsynligt at der gemmer sig en bærbar bag
netværket.

Så når vi snakker om folk som kan kører gade op og gade ned for at spore
trådløse, går snakken nemlig oftest på "pædofile" osv., men det kan jo
også være en god måde at planlægge aftens arbejde på, hvis man er
tyveriknægt

Jeg kunne godt forstille mig at netop det, kan blive en form for
"organiseret" kriminalitet, ligesom der osse er "bander" som spotter
bl.a. designermøbler.

Jeg er ikke nervøs for at miste min computer, den er forsikret, og jeg
har back-up, men det er selve indbruddet , jeg gerne vil undgå, og
tænkte så at man er bedre stillet hvis netværket ikke kan ses af andre.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-02-04 11:19

Lone Schmidt wrote:

[snip]

> [...]
> trådløse, går snakken nemlig oftest på "pædofile" osv., men det kan jo
> også være en god måde at planlægge aftens arbejde på, hvis man er

Det kaldes wardriving. Og mange har det som hobby. Intet kriminielt i
det. Svarer lidt til fuglekiggeri.

> Jeg kunne godt forstille mig at netop det, kan blive en form for
> "organiseret" kriminalitet, ligesom der osse er "bander" som spotter
> bl.a. designermøbler.

Næppe.

> Jeg er ikke nervøs for at miste min computer, den er forsikret, og jeg
> har back-up, men det er selve indbruddet , jeg gerne vil undgå, og
> tænkte så at man er bedre stillet hvis netværket ikke kan ses af andre.

Jeg tror de færreste indbrudstyve gidder bruge trådløst udstyr og megen
skanningstid på at finde ud af hvor der er en stor sandsynlighed for at
der er værdifuldt computerudstyr. De foretrækker nok at kigge ind ad
vinduer.

--Martin