Fjernstyring af missen - hvordan gør man?
Fra : nospam

Dato : 15-02-04 17:55

Hvis jeg nu er bortrejst til en anden by, og gerne vil fjernbetjene min
Panther:

Timbuktu er kun fildeling - ikke sandt?

Apple Remote Desktop er kun på lokalnet - ikke sandt? Jeg kan ikke lige se,
hvordan man sætter det op til at køre langdistance. Der er jo osse routere
imellem.

Har OS X 10.2.3 noget snedigt indbygget?

Jeg påtænker at anskaffe en stationær G4 til at stå i den fremmede by. Har
tidligere prøvet at rejse meget, og synes ikke lige en bærbar med
synkronisering er superfedt til mit temperament. Og en iBook/Powerbook er
osse 3 gange så dyr...

Gode råd modtages med kyshånd!

mvh Mikael Kern

--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Haves 95 m2

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 19:13

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvis jeg nu er bortrejst til en anden by, og gerne vil fjernbetjene min
> Panther:

> Timbuktu er kun fildeling - ikke sandt?

nej, men hvorfor dog bruge timbukto. ARD og VNC kan hvad du ønsker.
Fjernstyring afdit GUI.

> Apple Remote Desktop er kun på lokalnet - ikke sandt?

nej.

> Jeg kan ikke lige se, hvordan man sætter det op til at køre langdistance.

Du indtaster blot den IP adresse du vil fjernadministrere. Hvis du
ikke har en dynamisk DNS service på den maskine der skal administreres
eller den sidder på en fast IP adresse kan det dog være besværligt,
idet den får ny IP adresse en gang imellem.

Men det vil du opleve uanset hvilken typer server du vil tilgå over
interenettet.

> Der er jo osse routere imellem.

Hvis du har en router foran den maskine du vil fjernadministrere, skal
du slevfølgelig lave forwarding på den relevante port.

> Har OS X 10.2.3 noget snedigt indbygget?

ssh: fuld krypteret adgang til din komandolinie over IP.
(Systemindstillinger, Deling, fanabladet "Ekstern login")

med -X optionen kan du afvikle X11 GUI programmer osse. eks openoffice
eller gimp kørende på den "fjerne" maskine. X11 klient/server er
indbygget i 10.3, men skal installeres seperat på 10.2 og tidligere.

X11 og ssh løsningen er langt mere "internet venlig" end timbukto, ARD
og VNC da der ikke sendes bitmap billeder af dit skærm billede.
(kræver langt mindre båndbrede) Envidere kan flere være logget ind i
deres eget userspace på én og samme tid.

mht komnandlolinien er værktøjerne sftp, scp og rsync osse
interessante. programmet Fugu er et glimrende GUI værktøj til scp og
sftp.

I 10.3 er ARD serveren indbygget, men man skal stadig betale for admin
programmet (klienten) - og installere denne seperat.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Mikael Kern

Dato : 16-02-04 00:26

Morten wrote:

> [...]
> eller den sidder på en fast IP adresse kan det dog være besværligt,
> idet den får ny IP adresse en gang imellem.

Jeg har fast IP, så grønt lys...

> Hvis du har en router foran den maskine du vil fjernadministrere, skal
> du slevfølgelig lave forwarding på den relevante port.

Dvs. jeg åbner for ARD i Sharing/Services.
Og så vel også for port 3283 i Sharing/Firewall???
Apple skriver: "To access a client computer that is behind a NAT
router, configure the router to forward UDP port #3283 to the client
computer you wish to access."

Jeg skal vel bare skrive noget i retningen af:
SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.2 3283 0.0.0.0 3283 TCP ???

(Hvad er NAT?)

Er ARD mon ikke det mest brugervenlige (ingen Terminal)?

mvh Mikael Kern

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 01:23

Mikael Kern <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg skal vel bare skrive noget i retningen af:
> SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.2 3283 0.0.0.0 3283 TCP ???

muligvis, jeg aner ikke hvilken router du har eller hvordan den
konfigureres.

Network Address Translation <http://www.hmug.org/man/8/natd.html>

> Er ARD mon ikke det mest brugervenlige (ingen Terminal)?

jo, men det kun til administrationsbrug med mindre du er sikker på at
have 10Mbit mellem de to maskiner. Min erfaring er basseret på en
100Mbit LAN forbindelse mellem en iBog og en G5, og det er ikke særlig
sjovt...

Fra : Mikael Kern

Dato : 16-02-04 02:03

> [...]
> have 10Mbit mellem de to maskiner. Min erfaring er basseret på en
> 100Mbit LAN forbindelse mellem en iBog og en G5, og det er ikke særlig

det SKAL være sjovt!

Egentlig skal jeg nok bare læse lidt mail i Entourage og skrive et par
fakturaer og gemme et par Word dokumenter.

mvh Mikael Kern

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 02:31

> det SKAL være sjovt!

> Egentlig skal jeg nok bare læse lidt mail i Entourage

betal dit mail hotel lidt mere for at få IMAP, eller driv din egen
mailserver. Elles har du vel webamil?

> og skrive et par fakturaer

kan du ikke installere dit rengskabsprogram på begge computere?

> og gemme et par Word dokumenter.

ævle+K afp://dit_ip_nummer - og husk at forwarde port 548.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-02-04 08:35

> det SKAL være sjovt!
Ja, det kan man da se på din overskrift! ROFL

Det er et meget svært spørgsmål, Michael!

Jeg kender een som har stor succes med at placere gavekort, de
stragtegisk rigtige steder

Venlige hilsner
og grumme go´hygge
Lone ;-D

Fra : Mikael Kern

Dato : 16-02-04 12:00

Jeg hader webmail. Det er for langsomt og hos Tiscali ryger der +100
spammails i kassen pr. døgn. Der ville det være nice at lade mine
mange Entourage rules arbejde som de plejer med at slette attachements
og dårlige tilbud. Lissom dobbelt bogholderi heller ikke er noget jeg
gider bøvle med.

Lone Schmidt wrote:
> Jeg kender een som har stor succes med at placere gavekort, de
> stragtegisk rigtige steder

Jamen, der er jo situationer, hvor jeg går ind for nærstyring. Det er
ikke alt, der kan fjernbetjenes...... især ikke grumme go hygge )

mvh Mikael Kern

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 13:49

> [...]

> spammails i kassen pr. døgn. Der ville det være nice at lade mine
> mange Entourage rules arbejde som de plejer med at slette attachements

Jeg er heller ikke glad for webmail, men det kan være rart i en
snæver vending - det er derfor jeg forslår at du får din mail på imap
så al mail ligger på din mailserver.

Går igen ud fra at du qoutefucker du skal selvfølgelig kun have
dit regnskabsprogram installeret på begge maskiner - filerne du
arbejder på, ligger kun ét af stederne - du tilgår dem over afp.

tro mig, du vil fortrække det frem for en eller anden fjernbetjening...

Fra : Michael Holm

Dato : 16-02-04 14:18

> det SKAL være sjovt!

Det er det også :) indrømmet ARD kan være lidt langsom i
skærmopdateringen, men jeg klare da basis ting fra en 1024/512 adsl
linie (og tidligere fra en 384/384 linie)
på 100 mbit lan, kører det fint.

tip, lad være med at havde en masse ting liggende på skrivebordet + tag
et hvidt baggrunds-billede. + sæt farven på skærmen du vil fjernestyre
ned til 1000...

og hvis det er for langsomt, vælg sort/hvid i stedet for farve.

TImbuktu skulle efter sigende være lidt hurtigere end ARD ? Men jeg
lever fint med ARD (når man nu ikke er til terminal

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://www.danfae.dk