Ryanair skift i Stansted
Fra : Lars Bakmann

Dato : 15-02-04 14:56

Hej alle

I april måned skal min kone og jeg flyve med Ryanair fra Tirstrup til
Stansted og videre derfra til Rom.

Jeg har booked uafhængige billetter Tirstrup - Stansted og retur,
samt billetter Stansted - Rom og retur.

Mit spørgsmål er nu: Når vi kommer til Stansted, er der så ingen vej
udenom, end at vi skal igennem "immigration control " hente kufferter
og igennem toldeftersyn. Tjekke ind til ny rejse til Rom og igen
passere diverse myndigheder.

Vi har 2 ½ time til skiftet og jeg kan se, at det ifølge Ryanairs egne
oplysninger ikke er et minut for meget.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Rasmus Lundbye

Dato : 15-02-04 15:06

> [...]
> passere diverse myndigheder.
>
> Vi har 2 ½ time til skiftet og jeg kan se, at det ifølge Ryanairs egne

I skal ikke igennem told mv. Det er først, hvis I forlader lufthavnen.

Men ja, I skal hente jeres kufferter og tjekke ind igen. I skal gå et pænt
stykke vej. Men 2½ time er rigeligt - forudsat selvfølgelig der ikke er
forsinkelser fra Tirstrup. Og jeg vil næsten lægge hovedet på blokken og
sige, at sku flyet være en time forsinket, så når I det alligevel.

Sidst jeg fløj fra Tirstrup til Stansted sku vi også skifte og vi havde
noget mindre tid. Dengang kom vi ca 40 min for tidligt til Stansted, og har
ladet mig fortælle, at det ikke er usædvanligt.

Du kan undgå at skulle vente på bagagen ved kun at tage håndbagage med. Men
det er selvfølgelig træls og som sagt så synes jeg tidsplanen ser meget
fornuftig ud. Selvfølgelig kan der gå noget galt. Det kan der altid. Men det
gør der sjældent.

Rigtig god tur.

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-02-04 22:17

Rasmus Lundbye wrote:

> [...]
> ikke er forsinkelser fra Tirstrup. Og jeg vil næsten lægge hovedet på
> blokken og sige, at sku flyet være en time forsinket, så når I det
Det er en af fiduserne ved stansted - det er en mindre lufthavn, og baggage
handlingen er ikke så tung som i Heathrow
/carsten

Fra : kiil

Dato : 16-02-04 13:57

"Lars Bakmann (slet U6GR3)" <bakmann@U6GR3os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passere diverse myndigheder.
>
> Vi har 2 ½ time til skiftet og jeg kan se, at det ifølge Ryanairs egne

Hej Lars

Det er ikke korrekt, at man ikke skal igennem tolden - det skal man. Vi har
været i Stansted flere gange og en tid mellem jeres fly på 2½ time ser
fornuftig ud. Det eneste i skal huske er, at i skal checke ind mindst 40
min. før afgang til Rom.

I skal dog huske, at skulle I være forsinket ud fra Tirstrup og derfor
misser flyet til Rom er det for jeres regning og risiko. Ryanair er et
point-to-point flyselskab, hvilket betyder at de kun har ansvaret for at
transportere jer fra punkt A til B. Det betyder, at hvis I kommer for sent
til Rom flyet, bliver det opfattet som "no show" og I må købe en ny billet
til et senere fly.

Jeg har dog rejst flere gange med Ryanair og har ikke haft problemer. Vi har
kun været forsinket en enkelt gang og det var ca. 20 min.

mvh
Frank Nielsen

Fra : Rasmus Lundbye

Dato : 16-02-04 19:10

> [...]
> været i Stansted flere gange og en tid mellem jeres fly på 2½ time ser
> fornuftig ud. Det eneste i skal huske er, at i skal checke ind mindst 40

Nå, beklager. Jeg må huske forkert.

Kan godt huske man sku scannes igen, men det er vel ikke tolden er det? Det
troede jeg ikke.

Og det er vel først efter check in, så tolden bør vel snildt ku nås på de 30
min, der er fra check in tid til boarding tid?

Fra : Lars Bakmann

Dato : 16-02-04 20:02

Hej alle

Tak for Jeres kommentarer angående flyskift med Ryanair.

Det som måske bekymrer/bekymrede mig mest er den tid vi evt. skal
bruge, dels ved immigrations politiet og dels ved det efterfølgede
sikkerheds tjek når vi skal rejse videre.
Jeg har ikke prøvet at rejse ind og ud af England eller USA siden
11. sep 2001, så der er nok sket noget siden. Desuden rejser min
kone på brasiliansk pas, men med permanent dansk opholds og
arbejdstilladelse som hun har haft de sidste 24 år. Det kunne
imidlertid frygtes, at et ikke EU pas ikke ligefrem fremmer
ekspedionstiden i specielt England.

Venlig hilsen

Lars

--
lars bakmann

Fra : Nicolaj C.

Dato : 16-02-04 22:07

"Lars Bakmann (slet TL2F0)" <bakmann@TL2F0os.dk> wrote in message
> [...]
> arbejdstilladelse som hun har haft de sidste 24 år. Det kunne
> imidlertid frygtes, at et ikke EU pas ikke ligefrem fremmer

når du ankommer i Stansted går du som det første igennem paskontrollen. Der
har jeg dog aldrig ventet mere end 5minutter, selv om der kommer en
ordentlig flok. Jeg har DK/EU pas. Derefter venter du på evt. baggage,
hvilket heller ikke tager vildt meget tid. max 20min tror jeg. Derefter går
du igennem tolden - men jeg har aldrig set nogen bemanding der. ALtså ingen
kø.
Så det værste der kan ske, er hvis du bliver forsinket i afgang fra DK. Men
så prøv evt. at få en overnatning på
http://www.theoldbellhotel.co.uk
det er rimelige priser selv incl. taxa til ca. £11 hver vej.
Det næstværste der kan ske er, at du skal stå i kø før
sikkerhedstjek/scanning. Den kan til tider være meget meget lang. Men hvis
man gør obs på at man har et problem, er der som regel en special-kø. Men
jeg har aldrig fundet ud af, hvilket tidspunkt som er mest problematisk.
Ryanair er point-to-point - så forvent ingen sympati der.
mvh
Nic

Fra : Jan Andreasen

Dato : 16-02-04 22:27

Hej Lars.
Tegn en Europæiske Plus forsikring. Den går ind og dækker forsinket fremmøde
på hele rejsen. Vel at mærke ikke, hvis I sover over jer o.lign.
Selvfølgelig heller ikke, hvis I havde ½ times skift.
Der findes en minimumstransittid i alle lufthavne, alt efter indgående og
udgående flyruter. Undersøg evt. hos RyanAir, om I har overholdt dette, og I
vil være dækket af ovennævnte forsikring.
Udover den, er der ingen andre end jer selv, der må stå for risikoen ved
forsinkelser, når man køber 2 uafhængige billetter.

Mvh Jan Andreasen

Fra : Rasmus Lundbye

Dato : 16-02-04 23:17

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Udover den, er der ingen andre end jer selv, der må stå for risikoen ved
> forsinkelser, når man køber 2 uafhængige billetter.

Jeg synes altså det er at skyde klart over målet.

I 99,99% af tilfældene så vil 2½ time være rigeligt. Ryanair er faktisk ret
gode til at overholde tiderne.

Og sku det gå galt, så er det nok ikke meget dyrere at købe nye
discountbilletter enten hos Ryanair eller Easyjet eller en tredje udbyder.
Det koster nok ikke ret meget mere end en Europæiske forsikring.

Der er ingen grund til at gøre manden bekymret. Alt taler for, at det vil
være unødigt.

Fra : Pizzaman

Dato : 17-02-04 10:38

Selvfølgelig er der ingen grund til at gøre nogen unødigt bekymrede.
Men omvendt bør folk vide hvad de går ind til når de flyver med
Ryanair.

Så længe alting går efter planen kan Ryanair være en fin oplevelse.
Det er når noget går galt, at billedet krakelerer.

Engelske forbrugersider er nærmest OVERSVØMMET med historier om
ufattelig dårlig kundebetjening fra Ryanairs side. Og der kommer
desværre nye historier til hele tiden:

* INGEN hjælp ved forsinkelser - heller ikke når det er Ryanairs egen
skyld.
* Passagerer efterladt i Spanien - Ryanair aflyste flyet og tilbyder
ingen
erstatning eller hjælp - kun refusion af flybilletten.
* Passagerer må vente 3 timer på bagagen i lufthavnen, fordi Ryanair
ikke
har personale nok til at tømme flyene.
* Ryanair er meget vanskelige at komme i kontakt med. De har ingen
e-mail
adresse, og klagehenvendelser besvares ikke.
* Ryanair har 2 personer ansat til at håndtere over 10.000
passager-klager
om året.
* Forbrugermyndighederne i England, Frankrig, Belgien, Sverige,
Danmark,
Irland og Italien fører gentagne gange sag mod Ryanair for brud på
basale forbruger-rettigheder. Ryanair følger ofte ikke kendelserne.
* Forsinket bagage eftersendes ikke. Man skal selv hente det i
lufthavnen
når og hvis det dukker op. Og man skal selv ringe hele tiden for at
finde
ud af om bagagen er kommet. Ryanair giver IKKE selv besked.

Osv. osv.

Ryanairs priser er ufatteligt attraktive. Og derfor kan der være god
mening i at flyve med dem. But be prepared! Hvis der opstår den
mindste uregelmæssighed er du "On your own". Du får INGEN hjælp fra
Ryanair, og informations-niveauet er ufatteligt dårligt eller
ikke-eksisterende. Så er du klar på selv at løse problemer der opstår
- og selv at betale for det (købe nye flybilletter, arrangere
hotel-overnatning, arrangere måltider, hente forsinket bagage osv) så
hop ud i det.

Pizzaman

Fra : Lars Bakmann

Dato : 17-02-04 12:08

Hej Pizzaman og andre

Jeg er helt klar over,at det er for egen regning og risiko, når
man flyver med Ryanair. Det skriver de også selv på Deres
hjemmeside.
Nu kan det vel ikke gå helt galt, når man har husket at få sit
kreditkort med, og iøvrigt kan det jo gå galt med et hvilket som
helst andet flyselskab.
Vi tager til Brasilien ca. hvert andet år og stort set altid med
Varig/SAS som har den mest direkte forbindelse, og på den tur går
alting næsten altid galt. Store forsinkelser ved mellemlandingen i
London Heathrow og igen i Sao Paulo Guarulhos hvor vi altid mister
flyet til Florianopolis. Selv om billetten er købt som en
gennemgående rejse fra Tirstrup til Florianopolis, så prøver
SAS/Varig altid at løbe fra ansvaret. Man skal virkelig kende sine
rettigheder, for ikke at blive snydt. Hannibal i Århus som vi har
handlet med, påstår at de ikke kan give os mere tid til skift i
Sao Paulo,hvilket er mærkeligt, eftersom der er masse af afgange
sydpå med Varig og deres partnere i løbet af dagen.
Vi overvejer faktisk selv at sætte billetten sammen næste gang vi
rejse derned, hvilket bliver til næste år.
Det var faktisk også ovenstående oplevelse der fik os til i første
omgang, at forsøge i det små med en selvkomponeret rejse til Rom.

Mit spørgsmål gik også oprindeligt på, om der var en "smutvej" i
Stansted. Det er der altså ikke.
Jeg fortæller jer hvordan det gik når vi kommer hjem den 27. april.
Mange tak for de mange kommentarer.

Venlig hilsen
Lars

--