Andet multimedie
bentjuul 3670
MP3 ligende grafik format?
Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 15-02-04 12:55

Hej Folkens

Jeg kom til at tænke på om der mon findes et grafik format analogt til MP3?

Jeg er klar over at man allerede kører med en god komprimering osv.

Men i MP3 findes der noget der hedder et id3 tag - et sådant indeholder
information om kunstner, sang titel og album mv.

Findes der et smart grafik format, der eks, kan indeholde information om
hvem der har taget billedet hvornår, evt. et fritekstfelt, hvor man kunne
skrive hvad der ses på billedet.

MVH

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 15-02-04 13:54

On Sun, 15 Feb 2004 12:54:31 +0100, "Klaus Hebsgaard"
<kh@sletdetteingenioer.dk> wrote:

> [...]
>hvem der har taget billedet hvornår, evt. et fritekstfelt, hvor man kunne

De fleste digitale kameraer bruger allerede sådan et system og
det hedder EXIF. Se f.eks. her :
http://home.pacbell.net/michal_k/exif_v.html

mvh Mogens

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-02-04 22:07

> Jeg kom til at tænke på om der mon findes et grafik format analogt til
MP3?

JPEG er vist et meget godt bud - mulighed for god
kompressions/kvalitetsfaktor.

> Men i MP3 findes der noget der hedder et id3 tag - et sådant indeholder
> information om kunstner, sang titel og album mv.

EXIF (som allerede nævnt) kan indeholde teknisk information om billedet,
mens IPTC kan indeholde fx beskrivelse af billedet, nøgleord, fotograf
o.m.a. IPTC er understøttet i bl.a. JPEG, TIFF og Photoshop filformaterne.

Mange nyere billedbehandlings- og fremvisningsprogrammer understøtter
visning/ændring af IPTC data.

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : P. V. Klauber

Dato : 16-02-04 07:20

Det er IPTC systemet, du spørger efter.
Læs her: http://www.iptc.org/