Hvilken paragraf?
Fra : Reino Andersen

Dato : 14-02-04 16:14

A ringer til apoteket og udgiver sig for at være læge. Han får apoteket til
at lave en recept til sig selv på nogle sovepiller, hvorefter han personligt
henvender sig på apoteket for at købe pillerne.

Hvilken paragraf er overtrådt?

--
Reino

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 14-02-04 16:30

On Sat, 14 Feb 2004 16:14:24 +0100, "Reino Andersen" <abc@def.gh>
wrote:

> [...]
>at lave en recept til sig selv på nogle sovepiller, hvorefter han personligt
>henvender sig på apoteket for at købe pillerne.

Jeg kender ikke hvilken paragraf der er tale om,
men han vil være STRAFFRI hvis han spiser alle pillerne på en gang.
***GGGGGGGGGG***

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 14-02-04 16:46

Hej,

> Jeg kender ikke hvilken paragraf der er tale om,
> men han vil være STRAFFRI hvis han spiser alle pillerne på en gang.
> ***GGGGGGGGGG***

Den slags misforstået humor vil vi vist gerne være fri for her i
jura-gruppen.

Tak.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Gerner

Dato : 14-02-04 17:20

On Sat, 14 Feb 2004 16:46:26 +0100, "Jens Kristian Søgaard"
<jens@mermaidconsulting.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Hej,

>Den slags misforstået humor vil vi vist gerne være fri for her i
>jura-gruppen.

Også fordi det er ukvalificeret.

--
Gerner
768WU/3574hrs

Fra : Peter G C

Dato : 14-02-04 17:28

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
> [...]
personligt
> henvender sig på apoteket for at købe pillerne.

Falsk?

Måske lægeloven kan hjælpe dig videre?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Gerner

Dato : 14-02-04 17:33

On Sat, 14 Feb 2004 16:14:24 +0100, "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>at lave en recept til sig selv på nogle sovepiller, hvorefter han personligt
>henvender sig på apoteket for at købe pillerne.

Du må lige forklare hvordan apotekets sikkerhedsprocedurer er blevet omgået.
Jeg tror ikke på et apotek må udstede recepter.

--
Gerner
769WU/3579hrs

Fra : sune vuorela

Dato : 14-02-04 17:59

En der kalder sig Gerner <nospamadress@postkasse.org> skrev:

>Du må lige forklare hvordan apotekets sikkerhedsprocedurer er blevet omgået.
>Jeg tror ikke på et apotek må udstede recepter.

som læge kan man ringe til et specielt nummer til et apotek og
indtelefonere en recept.

Apoteket foretager en eller anden form for kontrol af om man er den
man udgiver sig for.

--
Sune

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-02-04 22:48

sune vuorela wrote:

> som læge kan man ringe til et specielt nummer til et apotek og
> indtelefonere en recept.

Jammen der er også noget andet end at apoteket udsteder en recept

/carsten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-02-04 23:18

Straffelovens
§ 131. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som offentligt
eller i retsstridig hensigt udgiver sig for at have en offentlig myndighed
eller offentlig bemyndigelse til en virksomhed, eller som uden offentlig
bemyndigelse udøver en virksomhed, til hvilken en sådan kræves, eller
vedblivende udøver en virksomhed, til hvilken retten er ham frakendt.

Den gælder bl.a. også for læger.

Kurt

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-02-04 00:03

"Kurt B. Andersen" skrev 14.02.2004 23:17:

> Straffelovens
> § 131.

Jeps. Præcis den nævnte situation er henført til denne bestemmelse i
U.1995.136/1V: "T havde i et stort antal tilfælde ved opringning til
forskellige apoteker udgivet sig for at være læge og indtelefoneret recepter
på metadontabletter. Herved fandtes han i retsstridig hensigt at have
udgivet sig som læge med offentlig bemyndigelse til at ordinere medicin.
Forholdene fandtes omfattet af straffelovens § 131 og ikke blot af
lægelovens § 23."

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-02-04 07:46

Kurt B. Andersen skrev:

> Straffelovens § 131

Tak til dig (og Kristian for domshenvisningen)

--
Reino

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-02-04 23:16

sune vuorela uttered:
> Apoteket foretager en eller anden form for kontrol af om man er den
> man udgiver sig for.

Svjv har hver autoriseret læge et unikt autorisationsnummer, som så
skal oplyses ved indtelefonering af recepter.

\\kristian
--
"Wars are only carried on, and desperate enterprises carried out,
owing to the lack of imagination amongst the rank and file."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-04 23:25

Kristian Thy <thy@it.edu> wrote in

> Svjv har hver autoriseret læge et unikt autorisationsnummer, som
> så skal oplyses ved indtelefonering af recepter.

Er det så hemmeligt at det ikke kan opsnappes ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Kristian Thy

Dato : 15-02-04 00:18

Henrik Stidsen uttered:
> Er det så hemmeligt at det ikke kan opsnappes ?

Ja. Hvis du skulle komme til at overhøre det ved en tilfældighed vil
du få besøg af mænd i sort jakkesæt indenfor ½ time.

But seriously, så mener jeg at det er den eneste kontrol der er ved
indtelefonering af recepter (muligvis er det også et "hemmeligt"
nummer der ringes til). Det bryder selvfølgelig lidt med princippet om
at man ved verificering skal have to af de tre ting: "Noget du er,
noget du har, noget du ved", men det er noget nær det bedste der kan
klares når kravet er at det skal kunne klares telefonisk.

\\kristian
--
A doctor can bury his mistakes but an architect can only advise his
client to plant vines.

Fra : Gerner

Dato : 15-02-04 00:57

On 14 Feb 2004 23:18:10 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>noget du har, noget du ved", men det er noget nær det bedste der kan
>klares når kravet er at det skal kunne klares telefonisk.

Man kunne, og det kommer måske, sætte et aparat til telefonen som identificerede
den der ringer op. En magnetkortlæser f.eks.

--
Gerner
770WU/3583hrs

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-02-04 03:51

> [...]
> ting: "Noget du er, noget du har, noget du ved", men det er
> noget nær det bedste der kan klares når kravet er at det skal

En ret sikker metode er at apoteket har et telefonnummer til lægen og
ringer på det nummer og checker recepten. En nummerviser kan bruges
til at checke nummeret - det er nok noget af det sikreste med mindre
personen der ønsker at snyde bryder ind hos lægen/stjæler vagtlægens
mobiltelefon.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : sune vuorela

Dato : 15-02-04 03:46

En der kalder sig Kristian Thy <thy@it.edu> skrev:

>Svjv har hver autoriseret læge et unikt autorisationsnummer, som så
>skal oplyses ved indtelefonering af recepter.

personnummer, navn og ansættelsessted er e hvertfald noget af det. Jeg
kan ikke huske om der er mere - men det er der nok.
Det er i hvert fald ikke noget der kræver specielle apperater ved
telefonen.

--
Sune
Lægesøn