ideer efterlyses
Fra : elisabeth

Dato : 13-02-04 17:42

Jeg har lovet min aldrende mor at stå for en middag til 9 personer på hendes
fødselsdag - på mandag. For ca. 500 kr. skal jeg finde på noget lækkert til
en flok repræsenterende 3 generationer, hvoraf halvdelen er diabetikere. Det
må gerne være noget lidt utraditionelt, smagfuldt og overraskende, og jeg er
ikke ueffen i et køkken. Men jeg har lavet så meget mad efterhånden til den
flok, og nu synes jeg, at jeg trænger til nye ideer.
mvh.
Elisabeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-02-04 18:54

Elisabeth skrev:

> For ca. 500 kr. skal jeg finde på noget lækkert til en flok
> repræsenterende 3 generationer, hvoraf halvdelen er diabetikere.

Diabetikere og lowcarb-folk har til dels overlappende interesser.
Jeg kan varmt anbefale de to følgende desserter:

Ricotta semifreddo med varm rabarberkompot:
   <http://www.lowcarb.ca/karen/recipe042.html>

Myra's tiramisù cheesecake:
   <http://xrl.us/myras>

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : sune vuorela

Dato : 13-02-04 19:10

En der kalder sig Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev:

>Myra's tiramisù cheesecake:
>   <http://xrl.us/myras>

hvor køber man mandelmel her i byen? (KBH)

--
Sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-02-04 20:38

Sune Vuorela skrev:

> hvor køber man mandelmel her i byen? (KBH)

Aner det ikke, jeg plejer at putte mandler i blender og køre løs.
Det får konsistens som knuste Digestive®, men fungerer (og smager)
ganske udmærket.

Fra : sune vuorela

Dato : 13-02-04 21:07

En der kalder sig Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev:

>Aner det ikke, jeg plejer at putte mandler i blender og køre løs.

skal de smuttes først eller skal de bare tages direkte fra posen?

Blender? Jeg synes ikke at jeg kan få min blender til at tage andet
end flydende ingredienser - eller ting der opfører sig flydende...

--
Sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-02-04 21:18

Sune Vuorela skrev:

> skal de smuttes først eller skal de bare tages direkte fra
> posen?

Jeg er ikke så sart, så jeg bruger mandlerne direkte fra posen, men
det er muligt at det vil give et bedre resultat med smuttede mandler.
Vil man have en kraftigere mandelsmag, kan man riste mandlerne blidt
inden man blender dem.

> Blender? Jeg synes ikke at jeg kan få min blender til at tage
> andet end flydende ingredienser - eller ting der opfører sig
> flydende...

Hvis blot jeg ikke putter for mange mandler i ad gangen, synes jeg
ikke at det er noget problem. Jeg ryster blenderen mens den kører,
kan det være derfor?

En food-processor kan vel osse bruges, antager jeg.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-02-04 18:46

[sune vuorela | Fri, 13 Feb 2004 19:09:56 +0100]

>hvor køber man mandelmel her i byen? (KBH)

Bl.a. Specialkøbmanden i Cityarkaden har den bedste mandelmel, mandelmel
fra Gispert der er lavet af de buttede små aromatiske Marconas mandler
(samme sort der bl.a. anvendes til Summerbird marcipan).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : bornholmkt

Dato : 15-02-04 10:22

"elisabeth" skrev d. 13-02-04 17:42 dette indlæg :
> [...]
til den
> flok, og nu synes jeg, at jeg trænger til nye ideer.

hej elisabeth det er jo ikke det vilde budget du har til opgaven men
hvad med følgende:
Små butterdejsskaller ( de der ligner muslingeskaller) med reje/
aspargesstuvning. Brug de billige rejer samt dåseasparges, så er der
smag til stuvningen.
Næste ret kan være hele kyllinger fyldt med en god fars af kalvesmåkød,
champignon i små stykker, hakket løg og fintsnittede valnødder. Server
med broccoli, gulerødder, bønner, majs og hasselback kartofler. Til slut
en cheese cake som foreslået tidligere. Senere server kaffe og the med
småkager. Menuen er ikke dyr og den er nem at planlægge og styre i
køkkenet. Lykke til hilsen bornholmkt

http://www.kandu.dk/