Cosworth Betegnelser, mig forvirret :-?
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-02-04 20:49

Kære NG

Nu er der jo en del Cosworth kyndige folk herinde og der er jo gennem
tiden blevet slynget både til højre og til venstre med de forskellige
betegnelser.

Men nu er det så jeg gerne vil vide, hvor mange Cosworth betegnelser
eksisterer der egt og er der nogle af dem der betyder det samme. Og hvad
dækker de forskellige betegnelser over?.

Dem jeg personligt selv kender er:

Escort:
Ford Escort Cosworth
Ford Escort RS (Er den her en cosworth udgave?, for den RS udgave findes
nemlig og i en Turbo udgave, men eksisterer den også i en Cosworth
udgave, og hvis den gør hvad er så forskelen på den og så turbo
versionen

Sierra
Ford Sierra RS Cosworth
Ford Sierra Cosworth (Og så alle dens underbetegnelser)
Ford Sierra Cosworth RS 200/500

Men jeg håber da at der er nogle der er friske på at udvide min horisont
inden for dette emne .

Fortsat god aften.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-02-04 21:19

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> Kære NG
>
> Nu er der jo en del Cosworth kyndige folk herinde og der er jo gennem
> tiden blevet slynget både til højre og til venstre med de forskellige
> betegnelser.

Det er så vidt jeg er orienteret de eneste Ford-biler(ud over F1'ere) der
har Cosworth med i navnet.

Ford Escort RS Cosworth (1992-1996)
Ford Sierra RS Cosworth (3 door)
Ford Sierra RS 500 Cosworth (3 door)
Ford Sierra/Sapphire RS Cosworth 2wd
Ford Sierra/Sapphire RS Cosworth 4wd

Biler der er/var Cosworth-engined:

Ford Escort RS2000 mk2.
Ford RS 200
Ford Transit Supervan af 3/4 omgange.(kun til show/promotion brug)

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-02-04 21:24

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ford Escort RS2000 mk2.
> Ford RS 200
> Ford Transit Supervan af 3/4 omgange.(kun til show/promotion brug)

Glemte sgu da lige Ford Focus Cosworth (2004-)

Herudover har Ford jo lavet diverse hot-hatches i form af:
Focus RS
Escort RS Turbo (S1+S2)
Escort RS 2000 (mk. 3+4)
Sierra XR4i (mk.1)
Sierra XR4x4i
Sierra XR8i
Escort XR3i(mk. 3+4+5)
Fiesta XR2i
Fiesta RS Turbo(Yep, thats right)

-M

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 13-02-04 21:31

Hvad med Scorpio Cosworth ? Den er der da oxo !

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-02-04 21:35

"Søren Rasmussen" <iq200REMOVETHIS@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:402d33fa$0$22776$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvad med Scorpio Cosworth ? Den er der da oxo !

Nå ja, - Er det en ægte Cosworth? :)
Synes lidt man (som så mange andre) (mis)brugte gamle hæderkronede
betegnelser for at fremme salget af meget ordinære biler.

-M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-02-04 23:23

Morten Lorenzen wrote:
> [...]
> Synes lidt man (som så mange andre) (mis)brugte gamle hæderkronede
> betegnelser for at fremme salget af meget ordinære biler.

Den er god nok, Scorpio'ens maskine/topstykker er lavet af Cosworth.
Den har også ca. 200 hk, i modsætning til den mere ordinære 2,9'ers 145 hk.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-02-04 00:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>Den er god nok, Scorpio'ens maskine/topstykker er lavet af Cosworth.
>Den har også ca. 200 hk, i modsætning til den mere ordinære 2,9'ers 145 hk.

Jeg ville nok hælde lidt til at give Thomas Krath lidt ret, det eneste
Cossworth i Scorpio'en er vist maskinelt - på f.eks Sierra'en har de ,
efter hvad jeg mener (!) at have læst mig til, også haft en hel del
aktier i undervogn m.v

(Jeg *kan* jo selvfølge være grueligt galt på den ;)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-04 00:38

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> Cossworth i Scorpio'en er vist maskinelt - på f.eks Sierra'en har de ,
> efter hvad jeg mener (!) at have læst mig til, også haft en hel del

Svjv er det "kun" maskinen i en Sierra Cossie der kommer fra Cosworth,
resten stod Ford's egen AVO afdeling for.

> (Jeg *kan* jo selvfølge være grueligt galt på den ;)

Ja ja, og det kan jeg jo også være

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-02-04 13:08

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Svjv er det "kun" maskinen i en Sierra Cossie der kommer fra Cosworth,
> resten stod Ford's egen AVO afdeling for.

SVO: Special Vehicles Operation
FAVO: Ford Advanced Vehicles Operation
AVO: Advanced Vehicles Operation
Kært barn har (haft) mange navne, og fået mange sjove børn

> Ja ja, og det kan jeg jo også være

Vi er mange og vi laver mange fejl
Citat fra en skizofren: Vi er flere end I tror.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-04 13:55

Uffe Bærentsen wrote:

> SVO: Special Vehicles Operation
> FAVO: Ford Advanced Vehicles Operation
> AVO: Advanced Vehicles Operation
> Kært barn har (haft) mange navne, og fået mange sjove børn

He he, ja der er kommet mange "vandskabninger" ud derfra

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-04 00:47

Morten Lorenzen wrote:

> Herudover har Ford jo lavet diverse hot-hatches i form af:
> Escort RS 2000 (mk. 3+4)

Escort RS2000 findes vist kun som Mk 1 + 2 + 5

> Escort XR3i(mk. 3+4+5)

Samt XR3 Mk 3

> Fiesta XR2i

Og Fiesta XR2 Mk

Og så den første RS Hatchback fra Ford nemlig Capri RS2600 og 3100 Mk1.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-02-04 21:54

> Det er så vidt jeg er orienteret de eneste Ford-biler(ud over F1'ere) der
> har Cosworth med i navnet.
>
> Ford Escort RS Cosworth (1992-1996)

> Ford Sierra RS Cosworth (3 door)
Den første Sierra Cosworth, læg mærke til at der ikke skal RS med.

> Ford Sierra RS 500 Cosworth (3 door)

> Ford Sierra/Sapphire RS Cosworth 2wd
> Ford Sierra/Sapphire RS Cosworth 4wd
De sidste 2, blev RS ikke udeladt ved dem?

> Biler der er/var Cosworth-engined:
>
> Ford Escort RS2000 mk2.
Der var da en ganske normal 2,0 OHC motor i denne.

> Ford RS 200
Ja, hvis den er Cosworth, så er alt der har BDA og fremefter motor også
Cosworth.

> Ford Transit Supervan af 3/4 omgange.(kun til show/promotion brug)

Scorpioen som Søren nævner, den er da lidt special.
Cosworth udviklet motor, en V6 med 24 ventiler.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 14-02-04 00:44

Korrekt.

RS skal med. Det er korrekt hvad Morten skriver.

Jep.

Jep.

Nix... rigtig nok hvad Morten skriver.

.... de andre betegnes ikke som rigtige Cosworth biler - af mig ;) Slet ikke
Scorpioen!

--
Mvh/Thomas Krath
2/1992 Ford Sierra RS Cosworth 4x4 Final Edition

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-02-04 23:25

Uffe Bærentsen wrote:

> Ja, hvis den er Cosworth, så er alt der har BDA og fremefter motor
> også Cosworth.

Det er nemlig rigtigt, den første "rigtige" Ford Cosworth (dog uden Cosworth
navnet nagpå) var Escort RS1600 fra 1970, med den Cosworth udviklede BDA
maskine.

Per
www.perbeer.ninja.dk