Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Prøver igen - Foto af dansepar.
Fra : Jesper

Dato : 14-02-04 00:11

Hej - jeg prøver med mit spørgsmål en gang til, da ikke en har svaret....

Jeg har et Sony 717 digitalt kamera og skal her i weekenden tage billeder
til en dansekonkurrence.

Da jeg ikke har den store fotoerfaring så vil jeg høre hvilken
lukketid/blænde som jeg bør bruge.

Jeg går ud fra, at det skal være en hurtig lukketid, da der jo er tale om
"objekter" i bevægelse, som skal optages - eller er jeg helt gal på den?

Er der andet som jeg bør være opmærksom på?

mvh

Jesper

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 14-02-04 00:32

Man vil ofte gerne have en hurtig lukketid, men det er jo mængden af lys og
iso der styre hvor langt du kan gå ned.
Blænden er jo også situationsbestemt alt efter hvad du vil fotografere og
under hvilke forhold.
Kort sagt gælder det om at kunne sin teori og så vælger de rette
indstillinger i situationen.

Jeg har prøvet at fotografere nogle som danser indendørs - vil nok anbefale
et stativ, hvis du ikke må bruge flash, da lyset ikke er så godt til foto i
en idrætshal.

Læs noget teori på disse side eller søg lidt på nettet.
http://www.hertz-ladiges.com
http://www.fotoportal.dk

En anden god fidus er at prøve sig frem - tag nogle billeder - kig dem
igennem og ændre indstillingerne til alt er perfekt.

Jan

Fra : max

Dato : 14-02-04 05:01

"Jesper"
> [...]
> "objekter" i bevægelse, som skal optages - eller er jeg helt gal på den?
>
> Er der andet som jeg bør være opmærksom på?

Stativ er en god ide, så høj iso som du kan leve med,
få indstillet hvidbalancen korrekt hvis du skal rette det
bagefter får du seriøse støjproblemer. Afhængigt af lyset
kan 1/2 bl under- eller overbelysning være nødvendigt.
Nogle scene billeder her:
http://home19.inet.tele.dk/maxarte/dans/index.htm
-max-

Fra : Jan F.

Dato : 14-02-04 09:06

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et Sony 717 digitalt kamera og skal her i weekenden tage billeder
> til en dansekonkurrence.
>
> Da jeg ikke har den store fotoerfaring så vil jeg høre hvilken
> lukketid/blænde som jeg bør bruge.

Her gælder de samme regler som for mange andre optagelser inderdørs, hvor
lyser er stærkt begrænset og objektet bevæger sig.
Nu kender jeg ikke dit kamera, men ville starte med at vælge Mode AV
(blænderstyret) og største blændeåbning (laveste tal f.eks. 2,0).
Sandsynligvis er der ikke lys nok til en hurtig lukkertid, så du er nok nødt
til at ændre på følsomheden/støjværdien (ISO), måske skal du op på ISO 400.
Hvis danseparret er oplyst af en spot kan du forsøge med manuel Mode, og så
vælge tid/blænde/ISO f.eks. starte med f/2,0 1/100 ISO 400, se resultatet på
skærmen og justere lukkertid / ISO.

Jan F.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 14-02-04 10:28

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> Er der andet som jeg bør være opmærksom på?

Ja, sig ikke ja til en opgave før du har styr på teorien, og har erfaring
fra tidligere job.

Og så er det bare med at komme i gang med prøveskuddene, juster og skyd løs
!

Held og lykke.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Mic Holm

Dato : 14-02-04 14:46

Undskyld, men du skriver :

>Ja, sig ikke ja til en opgave før du har styr på teorien, og har erfaring
fra tidligere job.

Så er det jeg tænker - hvordan får man sit *første* job? - Hvis man man
altså ikke må sige ja til et job, hvis man ikke har erfaring fra tidligere
jobs....

--M

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-02-04 15:12

On Sat, 14 Feb 2004 14:46:07 +0100, "Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org
uden - erne> wrote:

> [...]
>altså ikke må sige ja til et job, hvis man ikke har erfaring fra tidligere

klip

He he, du kan ikke komme i fagforening uden at have et job,
og du kan ikke få job, uden at være i fagforening
mvh Ebbe

jeg ved godt at sådan er det ikke mere

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 14-02-04 15:29

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså ikke må sige ja til et job, hvis man ikke har erfaring fra tidligere

Hej

Du forstod vist ikke pointen, det er jo ikke første gang at der er en der
vil udlæres som fotograf, på to dage, bare fordi at han har sagt ja til at
stå for fotograferingen til et bryllup.
Men det var nu dans det drejede sig om, men det bliver det ikke nemmere af,
da der under konkurrencen ikke er mulighed for at tage noget om, eller lige
få parrene på gulvet igen.
Med udtalelsen "Da jeg ikke har den store fotoerfaring så vil jeg høre
hvilken
lukketid/blænde som jeg bør bruge" siger Jesper jo direkte at han ikke har
styr på teorien, og hverken jeg, eller nogle andre ved jo hvad der er af lys
det pågældende sted.
Jeg mener da, at man vokser med opgaverne med årene, og det gør at man fordi
man får erfaring fra tidligere lignende opgaver, som man så læner sig op af,
og det gør så at man ikke skal stå med et læs billeder man ikke kan være
bekendt at aflevere.
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-02-04 20:28

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c0lb4t$2ohb$1@news.dansketelecom.com...

> Du forstod vist ikke pointen, det er jo ikke første gang at der er en der
> vil udlæres som fotograf, på to dage, bare fordi at han har sagt ja til
> [...]

Så forstod jeg den vist heller ikke. Hvilken type job skal man så sige ja
til, for at få den nødvendige erfaring der gør, at man kan sige ja til
andre jobtyper?

> [...]
af,
> og det gør så at man ikke skal stå med et læs billeder man ikke kan være

Hvordan får man så erfaringen fra jobs, hvis man ikke må påtage sig jobs,
hvor man risikerer at stå med et læs billeder, man ikke kan være bekendt at
aflevere? Jeg har personligt mødt flere professionelle fotografer med mange
års erfaring fra tidligere jobs, der alligevel præsterer at aflevere
læssevis af billeder, de i mine øjne ikke kan være bekendt at aflevere.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)