ejendomsskat
Fra : InetMatrix

Dato : 13-02-04 19:14

Dette drejer sig om at jeg endnu ikke har betalt ejendomsskat. Jeg har i dag
fået et brev fra kommunen om at jeg endnu ikke har betalt ejendomsskat på
min ejerbolig. Dette er korrekt. På regningen, som er en "tilsigelse"
skriver de, at jeg skal betale både det jeg skylder 1253,76 dkk. + en hulens
masse omkostninger ved denne "inddrivelse". Ialt lyder regningen på 2078,
84. Dvs. en meromkostning på 2078,84-1253,76 kr. !!!

Problemet er bare, at jeg aldrig nogensinde har modtaget nogen girokort på
ejendomsskat. Dette kunne muligisvis skyldes en fejl hos postvæsenet. Dette
betyder at jeg nu skal til samtale hos kommunen. Jeg er ellers typen der
altid betaler mine regninger til tiden. Jeg vil/skal selvfølgelig betale min
ejendomsskat, men jeg vil IKKE betale for meromkostningen, da jeg ikke mener
at have ansvaret for, at jeg ikke har modtaget noget girokort !! Jeg synes
nu at meromkostningen er lige lovlig meget for at sende et brev ud.

Hvilke muligheder har jeg? og hvilke paragraffer kan jeg bruge når jeg skal
til samtale?

mvh. Ken.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-02-04 20:14

> [...]
> masse omkostninger ved denne "inddrivelse". Ialt lyder regningen på 2078,
> 84. Dvs. en meromkostning på 2078,84-1253,76 kr. !!!

Øh, det må være ejendomsskatten fra august, da februar først lige er
forfaldent i tirsdags - hvis det altså er ens i alle kommuner.
Vi fik da et brev fra kommunen, da vi flyttede ind, med at vi selv skulle
huske det med ejendomsskatten når vi havde købt ejendom. Jeg betragtede det
som fin service at de mindede os om det, og ringede så efter girokortet (og
beløbet). Så ud fra det vil jeg tro at du hænger på den.

Mvh Maria

Fra : Ole Lauritzen

Dato : 13-02-04 21:05

"InetMatrix" <ken_h@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu at meromkostningen er lige lovlig meget for at sende et brev ud.
>
> Hvilke muligheder har jeg? og hvilke paragraffer kan jeg bruge når jeg

Lyder som om det er raten for august 2003 du nu tilsiges for.

Forinden tilsigelsen som i dette tilfælde koster kr. 550.- i gebyr og afgift
har du også fået en rykker med kr. 250.- i gebyr + renten siden august, det
passer meget godt med at du skal betale kr. 2078.-

Du har åbenbart misset to breve fra kommunen, en ejendomsskat + en rykker.
Jeg ved ikke med andre kommuner, men hvor jeg er, er der på kuverterne
påtrykt at hvis posten ikke kan aflevere brevet, skal det sendes tilbage til
kommunen så man kan se at du ikke har fået det. Selvfølgelig kan posten så
have afleveret det forkert, men det er i sidste ende dig selv som skal sørge
for at få betalt ejendomsskatten, den kommer jo ikke som en overraskelse, at
kommunen udsender et girokort er i bund og grund en service.

Vedr. omkostningen for tilsigelse/rykker er det en udbredt misforståelse at
denne skal være omkostningsbestemt som hvis du havde fået en rykker fra en
bank
og lign.

Mit råd til dig er at få betalt beløbet og tilmeld ejendomsskatten til BS så
du undgår dette for fremtiden.

vh.
Ole

Fra : Henrik

Dato : 14-02-04 10:23

> [...]
> at have ansvaret for, at jeg ikke har modtaget noget girokort !! Jeg synes
> nu at meromkostningen er lige lovlig meget for at sende et brev ud.

Hej Ken.

Det er altid dit eget ansvar at betale dine regninger - også selvom du ikke
har modtaget dem.
Der er en regel, der siger at "Pengegæld er bringegæld", jf.
Gældsbrevslovens §3.

Mvh
Henrik

Fra : Torben

Dato : 14-02-04 11:29

"Henrik" <youngdane@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er altid dit eget ansvar at betale dine regninger - også selvom du ikke
> har modtaget dem.
> Der er en regel, der siger at "Pengegæld er bringegæld", jf.
> Gældsbrevslovens §3.

NETOP !!!!!
Jeg hørte forleden at en dame på vej til posthuset tog vinden hendes
ejendomsskattegirokort - hun ringede straks til kommunen -
der sagde at hun bare kunne indbetale pengene på kommunens konto i Banken istedet -
(banken viste alt om kontonr. m.v.)

Faktisk er det alene nok med en ejendomsadresse, så finder
ejendomsskatteopkrævningskontoret selv det at placere pengene og
registrere indbetalingen, så der ikke kommer rykker - fordi der er brugt en anden
betalingsmåde

vh
Torben

Fra : InetMatrix

Dato : 14-02-04 11:11

Raten for august 2003 - betalte jeg 07.07.03.

Denne rate som jeg er blevet tilsagt må være første rate for 2004. Jeg
flyttede ind i lejligheden 01.06.2003. Så det er da ikke fordi jeg ikke vil
betale.

Og jeg har hverken fået girokort eller rykkere. Men har lige talt med en
jurist, og han siger at jeg ikke er ansvarlig for noget som jeg ikke har
modtaget.

Men jeg ringer til kommunen i første omgang og siger at der må være sket en
fejl, og så må vi se derfra.

Fra : alexbo

Dato : 14-02-04 11:29

"InetMatrix" skrev

> Men har lige talt med en jurist, og han siger at jeg ikke er ansvarlig
for noget som jeg ikke har
> modtaget.

Næh, det er sådan set også rigtigt, du er for den sags skyld heller ikke
ansvarlig for noget du har modtaget.
Du er ansvarlig for hvad du gør med det.

Men det har ikke noget med sagen at gøre, du er ansvarlig for at betale din
skat.

mvh
Alex Christensen