ikke hurtigere??
Fra : John Nielsen

Dato : 13-02-04 19:04

hvordan kan det være at readon sapphire kortene ikke ligger så højt i
hastighed som gf kortene,, eller gælder det i det hele taget readon,, syntes
bare det er mærkeligt når de næsten yder ens,, og gf kortene mæsten kan
ligge 2-300mhz højre i mem. skal lige siges at jeg ER newbie,,

hilsen john
__________________________________________________________________ john
Nielsen ICQ#: 344878025 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-02-04 19:31

"John Nielsen" <john.michael.nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> __________________________________________________________________ john
> Nielsen ICQ#: 344878025 Current ICQ status: + More ways to contact me

Tjae, for at forklare det nemt (måske)
ATI behøver ikke den høje Mhz for at klare sig,
det vil også betyde mindre varme fra kortet og larm fra blæser.

Det er næsten ligesom med biler, nogle skal have en masse omdrejninger
for at trække andre skal ikke, og jo laver jo bedre.
ATI er bedre til at få noget ud af deres prossessor og ram ved lavere MHz
end Nvidia.
Kurt

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 13-02-04 20:02

Kurt Lund wrote:
> Det er næsten ligesom med biler, nogle skal have en masse omdrejninger
> for at trække andre skal ikke, og jo laver jo bedre.

Jep - drejningsmomentet er faktisk det der har mest at sige hvis man kører
sin bil nogenlunde normalt. Det kan jo være fint nok at en given øse uder
150 hk, hvis de bliver leveret ved 7000 rpm. Der er vidst ikke mange der
kører sin moter derop til daglig.. Men det var vidst et sidespring...

> ATI er bedre til at få noget ud af deres prossessor og ram ved
> lavere MHz end Nvidia.

Det er præcis som AMD vs. Intel...

--
Mvh/Martin K (Der ikke ønsker at starte en krig...)
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Martin Johansson

Dato : 13-02-04 19:57

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at trække andre skal ikke, og jo laver jo bedre.
> ATI er bedre til at få noget ud af deres prossessor og ram ved lavere MHz

I øvrigt ligesom AMD overfor intel, sorry for OT.
Bemærk også at der rodes rundt i hastighederne.
Nogen steder angives hastigheden som ddr, altså xxx MHz * 2.
Andre steder opgives den ikke som ddr.
Eksempelvis kører mit Radeon 9700 som std. 270 MHz på ram, det er så 540 MHz
DDR.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-02-04 21:00

On Fri, 13 Feb 2004 19:03:55 +0100, John Nielsen wrote:

> [...]
> bare det er mærkeligt når de næsten yder ens,, og gf kortene mæsten kan

Du kan ikke sammenligne på MHz, når der er tale om forskellige chipset. Der
er så meget andet der spiller ind på det samlede resultat.

Du kan jo heller ikke direkte sammenligne fx. bilers tophastigheder kun
udfra mototvolumen, vel?

--
Mvh. Lars

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 14-02-04 00:45

"John Nielsen" <john.michael.nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> bare det er mærkeligt når de næsten yder ens,, og gf kortene mæsten kan
> ligge 2-300mhz højre i mem. skal lige siges at jeg ER newbie,,

Der er mange grunde, men her er par af dem:

1. Radeon kortene (R3xx) kan udføre flere instruktioner pr. clockcycle end
GeForce kort (jeg mener det er 28 mod 12, er dog ikke helt sikre på de
konkrete tal)
2. De 200-300 MHz du taler er på memory. RAM hastighed har ikke den samme
betydning som tidligere, idet f.eks. vertex- og pixelshaders kan klare
operationer på en måde, der bruger mindre båndbredde.
---
Mvh
Anders