Scanmaker 4600 - driver savnes
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-02-04 16:43

For 3. eller 4. gang har jeg rykket Microtek for en OS X-driver til
Scanmaker 4600, som de tidligere har lovet mig til slutningen af
november 2003. Og jeg har spurgt, om de mente, at jeg skulle smide min
velfungerende scanner på lossepladsen. Nu svarer de således:

Dear Sir,

Whe are really sorry but there is no microtek driver available for
this scanner with Mac OS X.
there is one option to use it but that is with silverfast.
for more information you can go to www.silverfast.com

Kind Regards
Microtek Support

Jeg har straks skrevet tilbage og spurgt, om deres svar skal læses
således, at de ikke agter at fremstille en sådan driver, som længe har
eksisteret til alle Windows-versioner. (Se:
http://www.microtekeurope.com/driver_download.php).

I øvrigt kan jeg ikke finde noget på www.silverfast.com. Der kommer en
masse op, når jeg søger på "Scanmaker 4600". Hvis jeg søger på "4600"
kommer der intet.
Hvis andre har mere held med sig, hører jeg det gerne.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-02-04 17:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kommer der intet.
> Hvis andre har mere held med sig, hører jeg det gerne.

Nu har jeg sendt en direkte forespørgsel til Silverfast og har modtaget
følgende svar:

"There is no support for this model right now, and if you take a look at
www.heise.de (sorry german only) you will find out microtek has stopped
all activities in europe and Umax has overtaken.

So it will take some time if everything is in order for the future. Now
there is now specific date or plan to support your model, sorry."

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 17:43

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Nu har jeg sendt en direkte forespørgsel til Silverfast og har modtaget
> følgende svar:

hvorfor prøver du ikke vuescan?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-02-04 12:47

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvorfor prøver du ikke vuescan?

Fordi jeg ikke har hørt om det før. Yderligere forklaring og henvisning
modtages gerne. Det må i så fald være en løsning, som Silverfast og
Microtek ikke kender til.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Karl Antz

Dato : 17-02-04 13:36

> Fordi jeg ikke har hørt om det før. Yderligere forklaring og henvisning
> modtages gerne. Det må i så fald være en løsning, som Silverfast og
> Microtek ikke kender til.

<http://www.hamrick.com/index.html>

shareware scannerprogram - som fungerer fint på min Microtek 4700, og
sikkert osse vil gøre det for 4600

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-02-04 17:44

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> <http://www.hamrick.com/index.html>
>
> shareware scannerprogram - som fungerer fint på min Microtek 4700, og
> sikkert osse vil gøre det for 4600
>
> hilsen ka'l

Desværre.

Unsupported scanners:

All Microtek USB models except X6USB, X12USL, 4700, 5600, 5700, 6700,
6800, 8700, FilmScan

Jeg tænder og tilslutter min scanner, starter programmet. Scanneren
bliver ikke fundet. Hvad har du gjort, så at den finder din 4700?
Der står noget med "Remove Button Manager from System Prefs/Login
items".
Loginitems hedder Startemner hos mig. Der er ikke noget her, der hedder
Button manager.

Hvad menes der med "Make sure Apple System Profiler sees Scanner"?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Karl Antz

Dato : 17-02-04 18:30

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad har du gjort, så at den finder din 4700?

Jeg har sat scanneren til usb-stikket, installeret vuescan, startet
scanneren og startet vuescan - og så var den der.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten

Dato : 17-02-04 20:12

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad menes der med "Make sure Apple System Profiler sees Scanner"?

at USB enheden dukker op i træet over tilsluttede USB enheder.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-02-04 20:42

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> at USB enheden dukker op i træet over tilsluttede USB enheder.

Det gør scanneren ikke. Men det skyldes vel også, at Vuescan er et
scannerprogram, ikke en driver, der fortæller Mac OS X, at scanneren
findes.
Jeg har allerede ScanWizard til Mac OS X liggende parat. Det var
driveren, det handlede om. - Hvis jeg ellers har forstået mit eget
problem rigtigt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Karl Antz

Dato : 17-02-04 20:58

> [...]

> Jeg har allerede ScanWizard til Mac OS X liggende parat. Det var
> driveren, det handlede om. - Hvis jeg ellers har forstået mit eget

Jeg har _ikke_ Scanwizard installeret - Vuescan har sin egen driver som
burde kunne se din scanner.

Har du nyeste version af Vuescan?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-02-04 21:54

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Jeg har _ikke_ Scanwizard installeret - Vuescan har sin egen driver som
> burde kunne se din scanner.
>
> Har du nyeste version af Vuescan?

Ja, jeg har jo lige hentet den.

Ove Steen

Fra : Karl Antz

Dato : 17-02-04 21:10

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det gør scanneren ikke. Men det skyldes vel også, at Vuescan er et
> scannerprogram, ikke en driver, der fortæller Mac OS X, at scanneren
> findes.

oooooooooooooops - har lige set efter i manualen som følger med:

"USB Flatbed scanners supported:
[snip] Microtek X12USL, 4700, 5600, 5700, 6700 (1200 dpi and below),
6800 (without ICE) and 8700
[snip]
Unsupported scanners: All Microtek USB models except X12USL, 4700, 5600,
5700, 6700, 6800, 8700"

Klartekst: 4700 _er_ understøttet, 4600 er _ikke_ understøttet.

Beklager mine falske oplysninger ...

Men det ændrer intet ved at Vuescan faktisk indeholder en scannerdriver
- blot understøtter denne driver ikke din scanner, formodentlig af
følgende årsag:

"Most other unsupported scanners are parallel-port scanners internally,
with an internal USB-parallel converter."

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-02-04 21:54

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> "Most other unsupported scanners are parallel-port scanners internally,
> with an internal USB-parallel converter."

Og hvad betyder det så?

Ove Steen

Fra : Karl Antz

Dato : 17-02-04 22:05

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Og hvad betyder det så?

Hvis jeg forstår det rigtigt så betyder det at der inde i din scanner
sidder en USB-til-Parallel-converter. Men VueScan kan ikke understøtte
scannere der kører på en parallel tilslutning, heller ikke hvis den
sidder inde i scanneren og scanneren udadtil er en usb-scanner. Så
derfor: VueScan hverken kan eller vil nigensinde kunne uderstøtte din
scanner.

beklager ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten

Dato : 18-02-04 00:01

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det gør scanneren ikke. Men det skyldes vel også, at Vuescan er et
> scannerprogram, ikke en driver, der fortæller Mac OS X, at scanneren
> findes.

nope... den skal dukke op - Er den tilsluttet gennem en HUB? I givel
fald prøv at plugge den direkte på din USB port.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-02-04 00:44

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nope... den skal dukke op - Er den tilsluttet gennem en HUB? I givel
> fald prøv at plugge den direkte på din USB port.

Det har jeg allerede gjort.

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 18-02-04 02:24

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det har jeg allerede gjort.

Og den dukker stadig ikke op som en ugenkendt enhed? I givet fald kan
du formegenlig glemme alt om at få OSX til at genkende den.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-04 21:21

Hej Ove Steen

Har du kigget på ReadIris 9.0 Pro? - Det er godt nok en download på godt
60mb, men det er en fullworking demo med tidsbegrænsning. Svjv.
understøtter den næsten alt - selv min 3-i-én HP PSC 1110. Til klassisk
Mac OS er det ReadIris 7.0Pro.

Her er link til X-versionen:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/356287/ReadirisPro9Demo.sit>.
Prøv den da, - det er gratis i et par uger...

Og hvis jeg ikke husker meget galt mht. SilverFast, så skal du bruge den
ver., der hedder 'SilverFast AI Microtek'. AI versionerne tager flere
scannere inden for samme modelserie. Efter installationen skal du vælge
scanneren fra arkivlinien og ikke i opsætningen. Det fungerede med min
gamle Agfa StudioScan IIsi med SilverFast til Agfa 1236S...

Det er da et forsøg værd...

Mht. fejlmeddelelsen betyder det blot, at du skal kontrollere, at
scanneren er registreret i Apple Systemprofiler, når den er tændt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-02-04 21:54

> [...]
>
> Mht. fejlmeddelelsen betyder det blot, at du skal kontrollere, at
> scanneren er registreret i Apple Systemprofiler, når den er tændt.

Hej Erik Richard'

Jeg hentede faktisk ReadIris på dit forslag, da jeg engang spurgte efter
et alternativ til OmniPage. men jeg har ikke haft tid og anledning til
at komme videre med den. Og nu er prøvetiden udløbet. Men inkluderer den
så en driver til scanneren?
Hovedformålet med alt dette er, at scanneren skal kunne tale med min OS
X-version af Photoshop Elements.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-04 23:40

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Jeg hentede faktisk ReadIris på dit forslag, da jeg engang spurgte efter
> et alternativ til OmniPage. men jeg har ikke haft tid og anledning til
> at komme videre med den. Og nu er prøvetiden udløbet.

Hvis ikke du har installeret den, så skulle tiden først tælle fra
installationstidspunktet. - Der er ikke som på Canvas og RagTime et
specielt serienr., der skal installeres og som er tidsbegrænset...

> Men inkluderer den
> så en driver til scanneren?

Tja, det går jeg da ud fra, når den både kan installeres på en gl. Agfa,
samt en splinterny HP PSC, så å den jo generere en driver efter den
enhed, der er tilsluttet. - Og den har faktisk også gjort det (ReadIris
6) på en gl.a Microtek E6.

For mig ser det ud til, at den på det område virker på samme måde som
FreePPP gør, når det gælder for modems, - at den selv genererer en
driver, der kan bruges...

> Hovedformålet med alt dette er, at scanneren skal kunne tale med min OS
> X-version af Photoshop Elements.

Det burde du kunne gøre via en Twain Resource / Twain plug-in. Prøv at
hente seneste version af Graphic Converter til X og installer kun Twain,
og læg så Twain plug-in'en ind i den rigtige plug-ins mappe i PhE. Jeg
har ikke de store erfaringer med PhE, - kun med Photoshop, og her virker
Twain plug-ins fra GC ganske fortrinligt - både alm. Twain Resources og
Twain PICT Resources.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-02-04 00:36

> Hvis ikke du har installeret den, så skulle tiden først tælle fra
> installationstidspunktet. - Der er ikke som på Canvas og RagTime et
> specielt serienr., der skal installeres og som er tidsbegrænset...

Jeg har haft den åben forlængst og sat nedtællingen igang - desværre.

> [...]
> har ikke de store erfaringer med PhE, - kun med Photoshop, og her virker
> Twain plug-ins fra GC ganske fortrinligt - både alm. Twain Resources og

Nu ligger der faktisk allerede Twain i PhE-mappen (Plugins >
Import/Export). Men det kommer ikke frem i File > Import.
Photoshop Elements er afløseren for Photoshop LE og virker mig bekendt
nøjagtig som den fulde Photoshop, men med færre
billedbehandlingsværktøjer til rådighed.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 17-02-04 23:59

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hovedformålet med alt dette er, at scanneren skal kunne tale med min OS
> X-version af Photoshop Elements.

dvs at du søger en PS plug-in eller en twain driver - det kan vuescan
ikke afhjælpe, da der er tale om et selvstændigt scannerprogram der
snakker direkte med scanneren. Brug scanneren fra classic eller dump den.
USB scannere er efterhånden meget billige.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-02-04 00:44

> [...]

> snakker direkte med scanneren. Brug scanneren fra classic eller dump den.
> USB scannere er efterhånden meget billige.

Det har også længe været min plan. Men man har vel både ret og pligt til
at forfølge et problem af principielle grunde. Jeg kan se, at Microtek
har en driver til 4600 til Windows 2000 og XP. Så skylder de mig en
forklaring på, hvordan der ikke findes en til OS X. - Det har de så
(forhåbentlig rødmende af skam) afstået fra. at give mig.

4600 kommer ned og stå på skolen. Så kan jeg have min egen scanner ved
den PC, jeg sædvanligvis bruger (når jeg ikke har min PB med i
skoletasken).

Bortset fra det ser Vuescan ud til at være et fikst lille program.

Venlig hilsen og tak for interessen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 18-02-04 02:23

> [...]

> forklaring på, hvordan der ikke findes en til OS X. - Det har de så
> (forhåbentlig rødmende af skam) afstået fra. at give mig.

Tror Karl har givet dig den: din scanner er i realiteten en oldgammel
paralellport scanner som de monteret en USB bro på - sikkert tisse-dyrt
og komplekst at skrive en OSX driver til den.

Fra : Morten

Dato : 17-02-04 15:03

http://www.hamrick.com/

> Det må i så fald være en løsning, som Silverfast og Microtek ikke kender
> til.

tror såmænd godt de kender den, men at de unlader at henvise af frygt for at
blive oversvømmet med support spørgsmål.