Læse netværkstrafik
Fra : KeLMeK

Dato : 13-02-04 12:20

Hej

Jeg har et lille projekt på tegnebrædtet, men jeg har endnu ikke fundet ud
af hvilket sprog det skal laves i. Det er her I kommer ind i billedet! Jeg
føler mig mest 'hjemme' i Java, men har da engang arbejdet en smule i c++.

Der skal laves en app. som kan læse indholdet af alt netværkstrafik(tcp/ip)
på et ethernet kort. Altså skal jeg læse selve indholdet af pakken, men også
headerne, så jeg ved hvor pakken skal hen, osv.

Er et sådan projekt overhovedet muligt i java? Jeg har aldrig selv arbejdet
med direkte styring af netkort og trafik. Skal man kigge på noget JNi, eller
skal jeg bare smutte over i en c++ gruppe?

På forhånd tak!

Jakob

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-02-04 13:18

KeLMeK wrote:

> Er et sådan projekt overhovedet muligt i java? Jeg har aldrig selv arbejdet
> med direkte styring af netkort og trafik. Skal man kigge på noget JNi, eller
> skal jeg bare smutte over i en c++ gruppe?

Du får nok nemmest ved at finde dokumentation og eksempler til C
(evt. C++).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-02-04 21:13

"KeLMeK" <jk@JEGVILIKKESPAMMESkelmek.dk> writes:

> [...]
> føler mig mest 'hjemme' i Java, men har da engang arbejdet en smule i c++.

Hvilket operativsystem skal det køre på? Du kan forvente at skulle have
administrator-adgang på maskinen under alle omstændigheder.

> [...]
> med direkte styring af netkort og trafik. Skal man kigge på noget JNi, eller
> skal jeg bare smutte over i en c++ gruppe?

Jeg ville ikke arbejde direkte på netkortet hvis jeg kunne slippe (du
skal kun læse TCP/IP, ikke ethernet-pakkerne). Et packet-capture-
bibliotek ville være den rette vej at gå. Prøv at google efter "pcap
java". Et af linkene er fx "Jpcap - Java package for packet capture"
<URL:http://netresearch.ics.uci.edu/kfujii/jpcap/doc/index.html>
Jeg ved ikke hvad det kan eller om det er stabilt, men det beviser
at sådan noget findes, så det kan helt klart laves i Java.

/L