klip/beskæring af Liguster
Fra : Niels

Dato : 13-02-04 08:33

Hejsa jeg er lige fået ny have og hækken er ikke særligt pænt vedligeholdt,
sp er om jeg skal beskære og klippe hækken nu eller vente til det
traditionelle tidspunkt omkring Sankthans.
Eller sagt på en anden måde hvornår er de optimale tidspunkter for at
klippe Liguster så man ikke hæmmer planten i at gro ?

--
MvH
Niller©

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-02-04 17:36

On Fri, 13 Feb 2004 08:33:10 +0100, "Niels" <guf@guf.dk> wrote:

> [...]
> Eller sagt på en anden måde hvornår er de optimale tidspunkter for at
>klippe Liguster så man ikke hæmmer planten i at gro ?

Det optimale tidspunkt, det er der vist efterhånden enighed for er om
sommeren - for når planterne er i vækst, så lukker de sårene bedre.

Men gennem utallige år har beskæring været en vinterbeskæftigelse, og
det er jo gået fint, så hvis det var min hæk, så ville jeg gå i gang nu.

Du vil næppe i praksis kunne se forskel på om den er beskåret om
vinteren eller om sommeren, når der er gået et par år.

Og med vejr som i dag, så er det altså rart at have noget at give sig
til ude i haven
(Jeg så faktisk årets første mariehøne i dag.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels

Dato : 16-02-04 08:17

ok...tak for svaret!