Cookies
Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-02-04 07:21

Hej

Jeg havde konto hos Spymac, men kunne pludselig ikke genkendes, og
dermed ikke komme ind til min mail.
Nu har Spymac skrevet, at jeg skal slette alle mine spymac cookies......

Hvor ligger sådan nogle cookies?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-02-04 08:00

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg havde konto hos Spymac, men kunne pludselig ikke genkendes, og
> dermed ikke komme ind til min mail.
> Nu har Spymac skrevet, at jeg skal slette alle mine spymac cookies......
>
> Hvor ligger sådan nogle cookies?

Safari: Indstillinger -> sikkerhed -> vis cookies
Ie: Indstillinger -> Cookies
Mozilla: Indstillinger -> Privacy & Security -> Cookies ->
Mannage Stored Cookies
Firefox: Indstillinger -> Privacy -> Cookies -> Stored Cookies
OmniWeb: Indstillinger -> Security -> Show Cookies...

led efter .spymac.com
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-02-04 06:15

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote in message news:<1g934dr.1ufdu61dwht03N%mta@mac.com>...

> [...]
> Firefox: Indstillinger -> Privacy -> Cookies -> Stored Cookies
> OmniWeb: Indstillinger -> Security -> Show Cookies...

Tak Michael

Din anvisning virkede perfekt, så nu kan jeg komme i Spymac igen, fedt

Et lille tillægsspørgsmål:
Inden jeg spurgte her, søgte jeg i findervinduet, og skrev bl.a.
cookies og spymac.

Der viste sig ikke noget særligt, hvordan kan det være?

Søgefunktionen i Finder er jo blevet meget bedre nu, fremfor dengang
man skulle taste æble-F?

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-04 09:40

On Sat, 14 Feb 2004 06:14:40 +0100, Lone Schmidt wrote
(in article <edfd0fa7.0402132114.1a0066d3@posting.google.com>):

> [...]
>
> Et lille tillægsspørgsmål:
> Inden jeg spurgte her, søgte jeg i findervinduet, og skrev bl.a.

Det ville svare til, at du søgte i telefonbogen efter 'høje mennesker'. Du
kan ikke søge efter noget, der ikke findes.
Du kan derimod altid være nysgerrig og kigge lidt rundt i din home library og
dit hovedbibliotek.
Og i safaris og andre programmers indstillinger (preferences).

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-04 09:43

On Sat, 14 Feb 2004 09:40:17 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <c0kmti$ah9$1@news.cybercity.dk>):

> [...]
>>
> Det ville svare til, at du søgte i telefonbogen efter 'høje mennesker'. Du
> kan ikke søge efter noget, der ikke findes.

For lige at komme denne her i forkøbet, jeg glemte at skrive: Hvis du skulle
finde en Jensen, f.eks. Eller han kan jo hedde Mortensen, ikke?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-04 09:41

> [...]
(in article <edfd0fa7.0402132114.1a0066d3@posting.google.com>):

> Søgefunktionen i Finder er jo blevet meget bedre nu, fremfor dengang

Og man skal stadig taste æble-F.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-02-04 19:18

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> On Sat, 14 Feb 2004 06:14:40 +0100, Lone Schmidt wrote
> (in article <edfd0fa7.0402132114.1a0066d3@posting.google.com>):

> Og man skal stadig taste æble-F.

Men søgefunktionen i Finder er da meget bedre end æble -F, og der er jo
et søgefelt...:-/
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-04 19:34

On Sat, 14 Feb 2004 19:17:52 +0100, Lone Schmidt wrote
(in article <1g95uqr.1stj8l11g1rkw8N%mailloneFJERN@netscape.net>):

> Men søgefunktionen i Finder er da meget bedre end æble -F, og der er jo
> et søgefelt...:-/

Nåh, denŠ ja, en hurtig søgning i wildcard feltet, men de mere grundige med
æble+F - især når man søger på usynlige filer.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-02-04 13:05

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Et lille tillægsspørgsmål:
> Inden jeg spurgte her, søgte jeg i findervinduet, og skrev bl.a.
> cookies og spymac.

Selvom cookies er en standardiseret måde at at komminikere på mellem
websted og klient er måden hvorpå browseren gemmer dissse data
forskellig fra browser til browser.

Safari gemmer sine i:
~/Library/Cookies/Cookies.plist

OmniWeb:
~/Library/Application Support/OmniWeb 5/Cookies.xml

Mozilla:
~/Library/Mozilla/Profiles/default/????????.slt/cookies.txt

Altså på tre forskellige måder.

> Der viste sig ikke noget særligt, hvordan kan det være?

Systemet indexerer kun filer som den ved kan indeholde tekst.

> Søgefunktionen i Finder er jo blevet meget bedre nu, fremfor dengang
> man skulle taste æble-F?

Søgning i direkte i Findervinduet leder kun efter filnavne.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-02-04 19:18

> [...]
>
> Systemet indexerer kun filer som den ved kan indeholde tekst.

> Søgning i direkte i Findervinduet leder kun efter filnavne.

Så er det også på plads, tak
(og jeg skal nok lade være med at spørge om hvad cokkies så består af,
siden det ikke er tekst...
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-04 19:40

On Sat, 14 Feb 2004 19:17:51 +0100, Lone Schmidt wrote
(in article <1g95un8.1vzfg0brsi0u7N%mailloneFJERN@netscape.net>):

> Så er det også på plads, tak
> (og jeg skal nok lade være med at spørge om hvad cokkies så består af,
> siden det ikke er tekst...

En cookie er en lille småkage med et par oplysninger om f.eks. adgangsord til
macnyt.dk eller lignende, så siden genkender dig næste gang du kommer ind på
den. Du kan undersøge hvad en cookie er i Safari preferences/Security/show
bookmarks knappen. Klik den, og du kan se at en cookie består af navn, path
og så videre, nogle gange er der flere fra en side. Min side (se min
signatur) lægger en cookie så den husker dig næste gang du kommer. Har du
skrevet en kommentar kan den endda sige Hej Lone! baseret på oplysninger i
the cookie. Cookies sletter du netop fra dette sted i Safari, og de kan
ikke rigtig søges på, selvom de egentlig strengt taget er tekst. Jeg har
indstillet min Safari til kun at tage cookies fra de sider man navigerer til,
ikke f.eks. fra reklamer på disse sider (da de stammer fra andre sider eller
domæner). Du kan faktisk kigge cookies igennem og efterhånden bliver man
bedre til at se, hvilke der er fra tåbelige reklamesider og hvilke der er
brugbare.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-02-04 22:21

> [...]
> bedre til at se, hvilke der er fra tåbelige reklamesider og hvilke der er

Fed forklaring ;-D

Tak David, dit indlæg får en særplads i min egen "Mac ordbog" , i
Macjournal ))

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge