Symlinks usermapper og andre partitioner
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-02-04 01:46

Hjælp please...

Jeg føler mig efterhånden godt dum. Jeg har nu læst de første 5
forskellige måder hvormed man får flyttet user mappen fra en partition
til en anden. Men jeg kan _ikke_ få det til at virke... Jeg har nu
installeret Jaguaren 5 gange og fået ødelagt alt ganske kort tid
efter.

Mit problem er at det går fint med at logge ind som root, flytte user
mappen lave et symbolsk link, men så går det galt. Der er problemer
med rettighederne for når jeg logger på som root og kopiere user
mappen ja så tilhøre kopien root og jeg får kun ballade når jeg så
bagefter forsøger at logge ind som eget usernavn igen.

Er der ikke en der forbarmer sig og fortæller hvad jeg gør galt og
måske hvordan jeg kan ændre det? Altså skåret ud i pap... Sådan
flytter man user mappen og laver symbolks link der virker...

Jeg bruger Jaguar 10.2.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-02-04 02:12

In dk.edb.mac, nicstone@robra.dk wrote:

> Er der ikke en der forbarmer sig og fortæller hvad jeg gør galt og
> måske hvordan jeg kan ændre det? Altså skåret ud i pap... Sådan
> flytter man user mappen og laver symbolks link der virker...

Det nemmeste er, at bruge NetInfo til at flytte din usermappe. Jeg mener
at Rene havde en fin gennemgang af hvordan man gør det bedst...

Det havde han også:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: disks spinning backwards - toggle the hemisphere jumper.

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 13-02-04 22:11

Jonas Voss wrote:

> Det nemmeste er, at bruge NetInfo til at flytte din usermappe. Jeg mener
> at Rene havde en fin gennemgang af hvordan man gør det bedst...
>
> Det havde han også:

Det er bare ikke morsomt, hvis man har mange brugere! eller jævnligt
skal oprette nye, og du har stadig et problem, hvis du ændrer navn på
den anden/nye disk for så vil det home ikke være i /volumes/disknavn1/Users

Men ja, det er da en løsning.

mvh Joakim

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-02-04 23:01

In dk.edb.mac, ""spamfri031229 (fjern
dette)\"@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk" wrote:

> Det er bare ikke morsomt, hvis man har mange brugere! eller jævnligt
> skal oprette nye, og du har stadig et problem, hvis du ændrer navn på
> den anden/nye disk for så vil det home ikke være i /volumes/disknavn1/Users

Det har du nok ret i, jeg har kun brugt det i forbindelse med at flytte
en enkelt bruger (mig selv), til en anden disk, men det har jeg gjort
mange gange, og der virker det upåklageligt.

Men jeg havde ikke tænkt på det med at disken kan ændre navn, og dermed
miste stedsansen. God årsag til ikke at skifte disknavn alt for ofte (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: it's an ID-10-T error

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-02-04 01:50

"Jonas Voss" <voss@null.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men jeg havde ikke tænkt på det med at disken kan ændre navn, og dermed
> miste stedsansen. God årsag til ikke at skifte disknavn alt for ofte (:

Takker for henvisningerne. Jeg endte med Renes udgave men har beholdt en
Users mappe til hvis der lige skal laves nogle flere brugere. Det tog lidt
tid og få flyttet brugermappen og det skabte en del kaos når man ikke lige
er helt stiv i terminalen. Fordelen er at jeg nu er en hel del klogere på
terminalgynmastik og ikke er afskrækket fra at prøve det igen om et øjeblik
hvor jeg skal ha' lagt en panther på en iBook.

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 13-02-04 22:09

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> måske hvordan jeg kan ændre det? Altså skåret ud i pap... Sådan
> flytter man user mappen og laver symbolks link der virker...

Jeg har lavet en lignende løsning i 10.2.8 Server.

Jeg har også fundet forskellige løsninger men ingen er så gode som den
jeg er endt med (efter min mening)

Kort fortalt:
Jeg kopierer min originale /Users til en anden harddisk og mounter den
som /Users.

Langforklaring (husk at jeg benytter Server softwaren, så jeg ved ikke
om det vil gøre en forskel og jeg har flyttet til en ANDEN harddisk)

Jeg retter filen /System/Library/StartupItems/Disks/Disks (og jeg har
nok gjort det således "sudo pico /system/library.....etc.." )

Filen har en sektion der ser næsten således ud:
StartService ()
{
if [ ! -f /var/db/volinfo.database ]; then Uninitialized_VSDB=-YES-; fi

ConsoleMessage "Mounting /Users - disk1s2"
/sbin/mount -t hfs /dev/disk1s2 /Users

ConsoleMessage "Checking disks"
/sbin/autodiskmount -va

if [ "${Uninitialized_VSDB:=-NO-}" = "-YES-" ]; then vsdbutil -i; fi

Jeg har tilføjet disse to linier:

ConsoleMessage "Mounting /Users - disk1s2"
/sbin/mount -t hfs /dev/disk1s2 /Users

Dvs. at jeg på min primære systemdisk har et bibliotek "/Users" hvori
mine brugere ligger. Når maskinen så starter vil den mounte en 200GB
Maxtor hd med mountpoint /Users. Det betyder så, at når jeg skriver cd
/Users så er jeg reelt på min Maxtor disk og ikke på den normale systemdisk.
Ulempen er, at det originale bibliotek /Users IKKE er tilgængeligt
længere fordi min mount af den maxtor disken overskygger det oprindelige
bibliotek. Det betyder altså, at du kan mounte en disk et vilkårligt
sted, bare det sted har et directoryentry (det oprindelige bibliotek er
der stadig, du kan bare først accesse det når du unmounter det nye
mountpoint)

Nu er problemet, at finde ud af, hvad /dev/disk... skal være.
Brug kommandoen "df" og den vil give dig et output ala:
/dev/disk0s2 [cut en masse] /Volumes/ATA66M

Dvs. hvis du vil bruge disken /Volumes/ATA66M som en ny /Users så skal
du tilføje /sbin/mount -t hfs /dev/disk0s2 /Users i filen Disks
(Roden af disken vil fremover være det du ser når du laver en ls /Users)

HVIS du genstarter NU (efter at have gemt filen med ctrl-x) så vil
indholdet i din oprindelige /Users være skjult (men stadig være på
disken og fylde) og din anden disk vil være /Users.

MEN du mangler lige at få flyttet/kopieret din oprindelige /Users til
den nye hd.

Jeg har brugt ditto kommandoen og da jeg IKKE logger på som root (men
dog som admin user) så skriver jeg:
% sudo ditto -rsrcFork /users /volumes/ATA66M/

NU har du kopieret alle data fra det originale til det nye sted og
beholdt rettighederne (check lige efter at det er det hele der kommer
med med f.eks. æble+i)

Jeg har valgt at omdøbe mit oprindelige /Users med mv kommandoen og så
oprettet et nyt bibliotek med kommandoen mkdir, hvorefter jeg brugte
kommandoen chmod og chown for at få rettighederne til at ligne det
oprindelige bibliotek:
drwxrwxr-t 15 root wheel 510 Feb 3 18:00 Users
t'et er en sticky bit.

Jeg turde ikke slette med det samme og jeg ville ikke beholde data i det
oprindelige /Users lib, for så ville det være svært at opdage hvis den
anden disk IKKE blev mountet.

Når du genstarter så vil maskinen mounte din anden disk og automatisk
benytte det nye /Users bibliotek.

Der er dog en ulempe: Hvis du laver om på de interne diske så kan du
risikere, at din nye /Users får et nyt /dev/disk... nummer.
Det var jeg ude for, for 2 uger siden da jeg satte endnu en 200gb maxtor
i (skal alt i alt have 3x200gb maxtor ind i den). Da jeg så loggede ind
fik jeg en kernel panic, fordi den nye disk tilfældigvis havde fået
samme /dev/disk. nr som min /Users disk, så OSX forsøgte at adressere
nogle filer på /Users der pegede på en disk der ikke var partitioneret.
Men så skrev jeg >console og loggede ind som min admin user og rettede
Disks filen og genstartede og så virkede det hele.

En anden ulempe er, at du stadig har users disken som en disk i Finder
(men så er det jo lidt hurtigere at navigere til /Users, så måske vil du
mene det er en fordel) men hvis man omdøber disken til et navn der
starter med et punktum, skulle den blive skjult og når du benytter ls
/Users, vil du se de sædvanlige filer der ligger i roden af en disk
(Desktop.dbf, .Trashes etc)

Symlinks er ikke godt nok og ovenstående er heller ikke altid ok, for i
nogle dialog bokse viser den ikke /Users, men så bruger jeg bare
Diskikonet for at finde mine data.

Håber at det kan hjælpe dig.

mvh Joakim

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-02-04 02:01

"@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk" <""spamfri031229 (fjern
dette)\"@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk"> wrote in message

> [...]
> som /Users.
>
> Langforklaring (husk at jeg benytter Server softwaren, så jeg ved ikke

Det var en lang men go' foklaring. Problemet er blot at jeg er absolut
novice ud i terminalgymnastik og derfor virker det lidt afskrækkende. Som
mange års mac bruger bliver man forvendt med at der er et tilhørende
(lækker) brugerinterface der med et klik eller to kan klare de opgave man er
ude efter. Som i dette tilfælde er noget så simpelt som at flytte user
mappen til et andet sted. Men det er herligt nok når man så efterhånden kan
se meningen med de kommandoer man kan, og at man kan bruge dem. Jeg endte
dog med den anden løsning om blot at rette i netinfo, jeg gemmer så lige din
løsning til jeg har fået lidt mere terminalgymnastiktræning...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 14-02-04 09:41

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> dog med den anden løsning om blot at rette i netinfo, jeg gemmer så lige din
> løsning til jeg har fået lidt mere terminalgymnastiktræning...

Jeg har tidligere benytte Win98 som det primære OS, men sidste sommer
købte jeg så en G4 1.25dual for at kunne køre web/mail server SAMTIDIG
med at maskinen kunne løse mine private opgaver. DET var ikke noget jeg
turde lade MS løse, men OSX med en Unix kerne og et godt GUI var lige
sagen (Linux var ikke godt nok i GUI'en efter min smag).

Men så kommer besværet med kommandoerne men heldig vis man man skrive
f.eks.:
"man ls" som dir på pc
"man df" df -k giver diskforbrug i 1024 blokke
"man mount" giver en liste over mount's
"man top" viser ressourceforbruget og processer
"man kill" kan benyttes til at slå en process ihjæl
"man last" viser login/logout/shutdown/restart siden den 1. i måneden
"man shutdown" kan benyttes til at genstarte (med -r parameteren)
"man pico" simpel teksteditor

det var nogle af de kommandoer jeg lige bruger, så kan du jo få lidt
øvelse med terminalen

mvh Joakim

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-02-04 02:13

> [...]
> "man last" viser login/logout/shutdown/restart siden den 1. i måneden
> "man shutdown" kan benyttes til at genstarte (med -r parameteren)

Gad vide om der ikke et eller andet sted er en udførlig liste man kan printe
ud med de mest brugte kommandoer...
Jeg er netop begyndt på min egen.

> det var nogle af de kommandoer jeg lige bruger, så kan du jo få lidt
> øvelse med terminalen

Takker, så ved jeg da hvad jeg skal lave her i weekenden

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Tom

Dato : 15-02-04 02:47

On 15/02/04 2:12, in article 402ec788$0$24684$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
"Nicolai Brandt" <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> ud med de mest brugte kommandoer...
> Jeg er netop begyndt på min egen.

> Takker, så ved jeg da hvad jeg skal lave her i weekenden

I det hele taget er man kommandoen ret interessant inde I terminalen ( jeg
er selv nybegynder..)
Hvergang du falder over en eller anden kommando henne på internet, kan man
jo gå over I sin terminal og skrive man mellemrum og så det ord man er
faldet over.. Ret ofte lærer man noget af det.. Selv om at det ret ofte bare
komplicerer sagerne ..
Tom

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-02-04 16:54

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Gad vide om der ikke et eller andet sted er en udførlig liste man kan printe
> ud med de mest brugte kommandoer...

Hvad med alle?

tryk to gange på 'esc' eller 'tab' og en gang på 'y' i terminalen

Det udførlige må du selv klare!

> Jeg er netop begyndt på min egen.

God arbejdslyst.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 19:16

> God arbejdslyst.

Jeg vil anbefale Nicolai at skrive "man -k hvad_du_søger"

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-02-04 19:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg vil anbefale Nicolai at skrive "man -k hvad_du_søger"

Nu bliver jeg lidt nysgerrig... man er manual -k er apropo men
hvad_du_søger virker ikke rigtigt?
Med fare for at lyde lidt mindre begavet hvad er meningen?

--
Mvh Nicolai Brandt

Icebook 600MHz, 128MB ram, Panther.

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 21:54

> Nu bliver jeg lidt nysgerrig... man er manual -k er apropo men
> hvad_du_søger virker ikke rigtigt?
> Med fare for at lyde lidt mindre begavet hvad er meningen?

skriv "man -k appletalk", så vil du se liste over hvilke man sider der
indeholder ordet "appletalk".

Det kræves dog at "whatis" databasen er opdateret. Jeg mener at et af
cron scriptene jævnligt opdatere denne database. Er den ikke opdateret
bør du lige læse "man makewhatis"

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-02-04 02:28

> [...]

> Det kræves dog at "whatis" databasen er opdateret. Jeg mener at et af
> cron scriptene jævnligt opdatere denne database. Er den ikke opdateret

Ah. Det var lige det der manglede
Nej det ser ikke ud til at whatis databasen er opdateret. Jeg roder lidt
videre, det er ganske spændende, men også meget anderledes fra det
grafiske brugerinterface man er vandt til

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : RenŽ Frej Nielsen

Dato : 17-02-04 01:32

On 2004-02-13 22:09:25 +0100, "@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk"
<""spamfri031229 (fjern
dette)\"@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk"> said:

> [...]
>
> Jeg retter filen /System/Library/StartupItems/Disks/Disks (og jeg har
> nok gjort det således "sudo pico /system/library.....etc.." )

[snip]

Jeg lavede også den løsning for længe siden, da jeg syntes det var
elegant at mounte den nye Users-mappe på /Users, for jeg havde nemlig
også forsøgt mig med symlinks.

Problemet var bare, at hvis jeg skulle genstarte maskinen og der var
fejl på diskene som skulle rettes, så unmountede OS X diskene før den
gik i gang med fsck. Det medførte at mit mountpoint ikke kom op igen,
hvilket var dødirriterende, for det skete trods alt nogen gange, at
maskinen måtte genstartes.

Dette var helt tilbage med Mac OS X 10.1.x (såvidt jeg husker), så det
kan godt være at det har ændret sig.

Apple's løsning lokalt er NetInfo, men jeg ved ikke om man der kan
ændres på den default-indstillinger. I 10.3 Server er det nemt at
angive hvor brugernes home-mapper skal oprettes.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-02-04 02:28

Ren⁄ Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> ændres på den default-indstillinger. I 10.3 Server er det nemt at
> angive hvor brugernes home-mapper skal oprettes.

Det er så åbenbart én af de features der er med server versionen i
forhold til den almindelige panther. Jeg har netop installeret en
panther og brugt netinfo løsningen igen. Hvis man ikke skal oprette,
flytte eller ændre på brugerne så kan det godt lade sig gøre med
netinfo, men det er ikke en helt elegant løsning. Det kunne være rart
hvis apple engang med tiden implementerede User mappen flytningen i
kommende versioner af Mac os X.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-04 22:56

> [...]

> netinfo, men det er ikke en helt elegant løsning. Det kunne være rart
> hvis apple engang med tiden implementerede User mappen flytningen i

Ja, også i klienterne, for os med flere diske vil gerne selv bestemme
hvor vores data skal ligge.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : freddy

Dato : 14-02-04 00:15

Nicolai Brandt wrote:
> [...]
> mappen ja så tilhøre kopien root og jeg får kun ballade når jeg så
> bagefter forsøger at logge ind som eget usernavn igen.
Nu ved jeg kun noget om linux og ikke om OSX men for at lave om på
ejerskabet af en fil/folder anvender du chown.

Så hvis /home/nicolai ejes af root skriver du (som root):
chown nicolai /home/nicolai

nu vil du højst sansynlig gerne have at alle filer i mappen også skifter
ejer, og så bliver det:
chown -R nicolai /home/nicolai

/fred

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-02-04 02:03

"freddy" <fred.philmon@mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> chown nicolai /home/nicolai
>
> nu vil du højst sansynlig gerne have at alle filer i mappen også skifter

Cool, jeg har flere gange lige manglet en løsning til at rette ejer
egenskaber på mange filer...

--
Mvh Nicolai Brandt