Hvad er der nu galt?
Fra : Simon Børresen

Dato : 12-02-04 20:41

Har lige fået min mc igang igen, efter den har stået stille i et par måneder
(kullene skulle skiftes).
Kørte rundt med et smil, på den første tur... Det kunne dog god mærkes at
den havde stået stille i et stykke tid, men den trængte vel bare til at
komme ordentligt i gang.... Når den fik gas, skulle man være lidt forsigtig
for ikke at mærke et dyk i ydelsen. Har fået at vide at den er gal med
tændrørene. Jeg får de nye i morgen.

Jeg kørte dog alligevel, men tog det blot forsigtigt. På tredje tur gik den
dog (helt) galt. Nu druknede den flere gange selvom jeg var meget forsigtig,
og kunne ikke umiddelbart starte den igen. Efter lidt tid kunne den dog
startes igen, men det er lidt trættende at skulle køre ind til siden i alle
kryds, hvor der holdes for rødt.

Er det bare tændrørene, der har samlet en masse snavs efter den har stået
stille så længe? Kondensvand fra tanken, der er kommet i benzinen, eller....
?

/Simon

Fra : Grunnet

Dato : 12-02-04 21:01

Simon Børresen wrote:
> [...]
>
> Er det bare tændrørene, der har samlet en masse snavs efter den har
> stået stille så længe? Kondensvand fra tanken, der er kommet i

Vand i karburatoren - tøm svømmerhus(e),
Brug karburatorsprit i benzinen - ved de nuværnde témperaturer er der stor
risiko for karburatoris, hvilket også giver symptomerne med at gå i stå og
ikke vil starte før der er gået et lille stykke tid (isen skal have tid til
at smelte ved hjæl af varmen fra motoren der forplanter sig til
karburaotoren).

Steen
GL 500 SilverWing '84

---

Fra : Magne Vingsand

Dato : 12-02-04 21:09

Simon Børresen wrote:
> [...]
> Er det bare tændrørene, der har samlet en masse snavs efter den har
> stået stille så længe? Kondensvand fra tanken, der er kommet i

Tviler på at det er tennpluggene, virker mer som et forgasserproblem - enten
noe med choken eller som du nevner, vann/urenheter i tank og flottørkammer.
Enklest å starte med flottørkamrene, som tømmes helt. Prøvetur. Fortsatt
motorfusk? Tøm igjen og blås ren alle dyser etc. Prøvetur. Om den nå går
normalt noen km, for så å fuske, er sannsynligheten stor for kondens i
tanken. Men sjekk også nøye choken, om den henger igjen vil motoren fuske
mer jo varmere den blir. Er den ok er det bare å tømme/tørke både tank og
flottørkamre og fylle ny bensin. Fortsatt motorfusk? Kan være dårlige
kontakter, sjekk tenningssystemet helt fram til tennpluggene. Dårlige
forbindelser kan føre til varmgang i enkeltkomponenter, og tennpluggene får
ikke bra gnist ved varm motor/belastning. Fortsatt motorfusk etter noen
kilometer, sjekk/test enkeltkomponenter.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Armand

Dato : 12-02-04 23:27

"Simon Børresen" <FJERNDETTEsboe02@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Er det bare tændrørene, der har samlet en masse snavs efter den har stået
> stille så længe? Kondensvand fra tanken, der er kommet i benzinen,
eller....

Hvis årsagener snavs/vand i karbunaderne, vil symptomerne følge gasgivningen
mere end fart og omdrejninger!

På denne årstid hvor temperaturen svinger en del og det sjældent er
frostvejr (=ingen fugt i luften) er det umådeligt let at tildrage sig
kondens i tanken!
Jeg kan forestille mig at du har måttet bruge den forekommende(?)
PRI-position på bensinhanen forat få karbunaderne fyldt så motoren villle
starte, og dét er en sikker måde at lede forekommende kondens i bunden af
tanken (vandet vejer ca. 25% meren end bensinen) direkte i svømmerhusene
Bedste middel imod kondensering i tanken, er at holde tanken fyldt i videst
mulig
omfang.
Og den enkle metode til afhjælpning er at tømme svømmerhusene for indhold og
siden efterfylde uden at bruge PRI hhv. res -positionerne - Dette er så
enkel en operation at man kan gøre det alene på mistanken!

En kur med karburatorsprit vil endvidere afhjælpe problemet i tanken, så man
ikke
står med håret i postkassen ved næstkommende brug af reservetanken!

--
Armand.

Fra : Simon Børresen

Dato : 13-02-04 05:27

> [...]
man
> ikke
> står med håret i postkassen ved næstkommende brug af reservetanken!

Er der en nem måde at tømme karburatorerne på, eller skal hele
skidtetskilles af? (Den holder nemlig på en offentlig parkeringsplads, så
jeg vil gerne slippe for de store operationer før den kommer hjem).

Hvor meget karburatorsprit skal der til? (pr tankfuld = 12 liter)

/Simon

Fra : Simon Børresen

Dato : 13-02-04 05:39

> Er der en nem måde at tømme karburatorerne på, eller skal hele
> skidtetskilles af?

Det skal måske i den forbindelse nævnes at det er en Kawasaki z440 LTD

Fra : Anders Thorup

Dato : 13-02-04 12:38

Simon Børresen wrote:

> Det skal måske i den forbindelse nævnes at det er en Kawasaki z440 LTD

I bunden af dine kaburatorer, sidder der en lille skrue, som du blot skruer
ud. Derved tømmer du benzinen ud af svømmehuset. Meget simpelt, som Armand
nævner,, det tager 2 min.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX/ Honda VFR 750 Perlemorshvid
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Armand

Dato : 13-02-04 04:44

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse

> I bunden af dine kaburatorer, sidder der en lille skrue, som du blot
skruer
> ud. Derved tømmer du benzinen ud af svømmehuset.

Jeg trorendda at der på 440'eren er monteret en stuts (+slange?) og en skrue
sidenind, der fungerer som ventil!

For Ahaa-oplevelsens(™) skyld bør man tømme over i et klart syltetøjs-glas
ell.
lign. hvorved man tydeligt vil kunne-erkende forekommende vand der er kommet
med ud: det ligger som en sej lille silikonekugle i bunden afglasset !

--
Armand.

--
Armand

Fra : M. Høy

Dato : 13-02-04 21:10

> [...]
kommet
> med ud: det ligger som en sej lille silikonekugle i bunden afglasset !

Hej

Armand har fuldstændig ret, man kan ikke undgå at se, hvis der er
forekomster af vand i brændstof, når man har taget en prøve ned i et
syltetøjsglas/klar beholder, og holder det op mod lyset. Vi bruger til
daglig samme metode når vi dræner fuel-tankene for vandpartikler på flyene,
for at undgå at der dannes is i brændstof-filtrene (-50*C) i 35.000 ft eller
at der dannes microber (små mikroorganismer der gnaver i sealingen i tanken
+ korrosion). Denne dræn-metode skal foretages når flyet har stået stille på
jorden i minimum et vis antal timer, det samme skal ske med din cykel, du
skal lade den stå stille nogle timer, så vandet kan falde til bunds (vand
tungere end fuel, som beskrevet i foregående tråd) ellers vil vandet bare
skvulpe rundt og ikke falde til ro på det laveste punkt!

Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : Simon Børresen

Dato : 17-02-04 06:51

Takker for hjælpen.

Den kører igen.

/Simon

Fra : Armand

Dato : 17-02-04 19:47

> Takker for hjælpen.
>
> Den kører igen.

- - - - - - uden at du ved hvorfor (eftersom at du ikke kommer ind på'ed)?

--
Armand.