Søges: nogen der ved noget om Mac...
Fra : Jonas Christensen

Dato : 23-04-01 19:27

Hejsa!

Jeg er en inkarneret pc-bruger, der forsøger at lære lidt om "den anden
verden"... :)

Derfor har jeg siddet og rodet lidt med en gammel PowerBook 150, som nu
pludselig er gået død...!?
Jeg trykkede på noget med noget hukommelse, og så låste den bare fast...
Som pc-bruger var min første indskydelse "reset", og i mangel af bedre røg
batteri og strøm-stik ud. Da jeg så satte den til igen, kom der en relativt
positiv "dum-dum-dam-dam"-lyd, som endte med en sort skærm... Fint, tækte
jeg og fjernede endnu engang strømmen. MEN - når jeg nu sætter strømmen til
igen, sker der ikke et hak.
Bagpå i venste side sidder en lille power-knap, men den ændrer ikke på
forholdene. Jeg aner absolut intet og tastaturkombinationer og andet, der
måske kan hjælpe, og er derfor lidt på herrens mark...

Jeg håber, der er nogen, der ved lidt mere end mig...?

- Jonas

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-01 20:31

In article <mt_E6.308$677.16426@news.get2net.dk>,
"Jonas Christensen" <jonasbc@get2net.dk> wrote:

> Jeg håber, der er nogen, der ved lidt mere end mig...?

Prøv først at starte op uden udvidelser (ved at holde shift nede under
opstart), eller prøv at starte op på en opstartsdiskette (en med et
system på).

Det er sikkert dit system der er dødt.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-04-01 21:38

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv først at starte op uden udvidelser (ved at holde shift nede under
> opstart), eller prøv at starte op på en opstartsdiskette (en med et
> system på).

Nu skrev manden jo at der ikke skete et hak når han forsøgte at tænde for
maskinen...
Så er det dælme svært at starte fra en diskette som alternativ, for han kan
slet ikke tænde maskinen, hvis jeg forstår hans spm rigtigt...
Jeg har iøvrigt en PB165 der er til salg, og den har nøjagtigt samme symptom

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-01 22:19

In article <9c23rh$dgv$1@sunsite.dk>,
"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote:

> Nu skrev manden jo at der ikke skete et hak når han forsøgte at tænde for
> maskinen...

Den spillede da en lille melodi for ham.
Tror du selv det kunne skade at prøve det jeg foreslog?

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-04-01 23:05

Han skrev:
"Jonas Christensen" <jonasbc@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> positiv "dum-dum-dam-dam"-lyd, som endte med en sort skærm... Fint, tækte
> jeg og fjernede endnu engang strømmen. MEN - når jeg nu sætter strømmen
til
> igen, sker der ikke et hak.

Jeg kender situationen: den du'r indtil pludseligt en dag man vil starte
den, så sker der ikke en pind
Men nej, jeg mener bestemt ikke at det vil skade at prøve det du foreslår

Jeg følger interesseret denne tråd, for hvis løsningen dukker op, så er min
PB ikke til salg alligevel

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-01 23:41

In article <9c28va$emh$1@sunsite.dk>,
"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote:

> Jeg følger interesseret denne tråd, for hvis løsningen dukker op, så er min
> PB ikke til salg alligevel

Til en PB 150:

Power Manager Reset
Reset the power manager if
€ The battery and power adapter are proven good, but the
computer will not power on.
€ The computer will not reset after a system crash.
To reset the power manager in a PowerBook 150,
€ Remove the AC adapter and the battery.
€ Using a paper clip, hold down the reset button on the back of the
computer for 5­10 seconds.
€ Reconnect the AC adapter and briefly push the reset button
again. You should hear a small pop from the speaker.
€ Turn on the computer.
€ If the computer powers on, reinstall the battery. If the
computer does not start, it may need servicing.

Startup RAM failure occurs (eight-tone error chord sequence sounds after
startup chord)
1 Replace RAM expansion card.
2 Replace logic board.
Hardware failure occurs (four-tone error chord sequence sounds after
startup chord)
1 Disconnect hard drive data cable and reboot system. If
startup sequence is normal, replace hard drive.
2 Disconnect floppy drive cable and reboot system. If startup
sequence is normal, replace floppy drive.
3 Replace logic board.

Til en PB 165:

Reset the power manager if
€ The battery and power adapter are proven good, but the
computer will not power on.
€ The computer will not reset after a system crash.
To reset the power manager in a PowerBook 160/165/180
1 Remove the AC adapter and the battery.
2 Let the unit sit without power hooked up for 3­5 minutes.
3 Reinstall the battery and, if necessary, reconnect the AC
adapter.
4 Turn on the computer.

Startup
RAM failure occurs (eight-tone error chord sequence sounds after startup
chord)
1 Reseat PSRAM expansion card and check connection.
2 Replace PSRAM expansion card.
3 Replace daughterboard.
4 Replace motherboard.
Hardware failure occurs (four-tone error chord sequence sounds after
startup chord)
1 Disconnect hard drive data cable and restart computer. If
startup sequence is normal, reconnect cable and retest.
2 Replace hard drive.
3 Disconnect floppy drive cable and restart computer. If
startup sequence is normal, reconnect cable and retest.
4 Replace floppy drive.
5 Replace motherboard.

Prøv det.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-01 04:39

Hej Søren

Prøv at læse mit svar til Jonas' oprindelige indlæg. Jeg tror godt, du måske
kan bruge det samme på din PB 165. - For det er vel ikke 165c modellen du har,
for så kan der være andre ting galt, - fx. kan kablet mellem cpu og skærm være
knækket, det er en af de sædvanlige fejl på netop c-modellen. - Det er samme
problem som på PB 180c. - Måden kablet er monteret på i begge er den samme.

mvh. Erik Richard

"Søren C. Fischer" wrote:

> Jeg følger interesseret denne tråd, for hvis løsningen dukker op, så er min
> PB ikke til salg alligevel

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-01 03:44

Hej Jonas

Jonas Christensen wrote:

> Jeg er en inkarneret pc-bruger, der forsøger at lære lidt om "den anden
> verden"... :)

Det er da en positiv holdning! -)

> [...]
> jeg og fjernede endnu engang strømmen. MEN - når jeg nu sætter strømmen til

Fejlen, du gjorde, var at trække batteri og strømkabel ud. Du skulle blot have
trykket på powerkanppen.

> Bagpå i venste side sidder en lille power-knap, men den ændrer ikke på
> forholdene.

Når du kigger direkte ind på bagsiden af PB'en, så sidder der et lille hul tæt
ved powerkanppen. Det er en 'Total Reset' kanp. Prøv at trykke på den med
spidsen af en kuglepen eller en klips, der er rettet ud, så skulle du meget
gerne få en særdeles underlig og disharmonisk lyd ud af den.

Hvis du så har de originale systemdisketter til den, - så skal du bruge
disketten "Hjælpefunktioner 2". Sæt den i diskettedrevet - uden at trykke på
powerkanppen først. Hold SHIFT tasten nede, mens du trykker på powerkanppen og
vedbliv at holde den nede, indtil den er godt igang med at starte op.

PÅ den diskette ligger der et lille program 'Diskførstehjælp'/Disk First Aid'.
Start den og lad den checke disken igennem, og reparer, hvis der er fejl, den
kan reparere. Der kan nemlig meget vel være sket det, at du har ødelagt en
såkaldt MDB block i harddiskens directory fil = harddiskens
formatteringsstruktur.

Efter evt. rep., så vælg 'Start igen'/'Restart' fra menuen 'Speciel'. Den vil
så forsøge at starte på det indbyggede system, men hvis der kommer en diskette
frem med et blinkende spørgsmålstegn, så er systemet ødelagt, og du skal
geninstallere det fra disketterne.

I det tilfælde skal du igen starte op fra 'Hjælpefunktioner 2' og denne gang
først bruge programmet 'Diskværktøj', der også er derpå. Start den og formater
disken. Vælg fra topmenuen 'Funktioner' -> 'Indstilling til formattering' og
afkryds 'Grundformattering'. Så er du 100% sikker på, at disken er helt ren.
Luk derefter ned igen via 'Speciel' menuen. Disketten vil automatiks blive
smidt ud. Vælg så disketten 'Installering 1' og sæt den i drevet og start
igen. Åbn installeren og vælg 'standard', så vil installeren selv finde det,
der er nødvendig til brug for en PB 150, - og du skal blot 'fodre' den med
disketter, efterhånden som den ber dig om det..

> Jeg aner absolut intet og tastaturkombinationer og andet, der
> måske kan hjælpe, og er derfor lidt på herrens mark...

Jeg tror faktisk ikke, der er nogen startkommandoer på de gamle PB'ere, jeg
har aldrig fundet dem, så er de der, er de godt gemt -) Skulle du ikke have
disketter til systemet - System 7.1, - så har jeg de originale PB disketter
til alle modeller 140-180 liggende. Jeg håber, du får den igang igen. PB 150
er faktisk en ganske god lille sag. Den er normal meget stabil med System 7.1
og i forhold til den lille processor er den egentlig hurtig. Jeg har stadig
min gamle PB 165, som jeg er meget glad for, og den fungerer stadig fint med
det oprindelige system, der kun er opdateret til ver. 7.1.3.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-04-01 08:48

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>røg
>relativt
>tækte
>til

Det kunne måske være at dit strømkabel/batteriforsyningen ikke har været
ordentligt sat til og nu er dit batterie totalt flat. Prøv at kontrolere
din strømforsyning og lade den være tilsluttet og stå på et stykke tid, så
du er sikker på, at der er strøm nok på batteriet.

Hvis den efter et stykke tid stadig er livløs, så vil jeg følge Martin
Edlich anvisninger, med hjælpedisketten.

venligste hilsner Hanne
(ejer af en PB5300, hvor jeg har været ude for det ovenfor beskrevne)

Fra : Jonas Christensen

Dato : 24-04-01 16:57

Hej alle sammen og 1000 tak for de mange hurtige svar!

Jeg har fået den reset'et, og nu kører den igen...! Eneste problem er nu, at
den ikke kan starte udelukkende fra batteriet, men kun med net-spænding
tilsluttet.

2. fase af min ekspedition går nu ud på at få udvekslet nogle filer ml. min
pc og mac'en. Når en diskette er formateret til det ene format, kan jeg ikke
læse den med det andet... Der må vel findes nogle tilføjelser (freeware?)
til enten pc eller mac, der gør det muligt at udveksle filer...? Eller har
jeg bare overset en indstilling ét eller andet sted?

I hvert fald tak endnu engang for de mange svar.

mvh

Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-01 23:27

Hej Jonas

Hvilket system er der installeret? - System 7.1.0? - I så fald skal du have fat
i "Apple PC Excange" / "Apple Arkivudveksling", så vil du være istand til at
læse PC disketter på Mac uden problemer. Du vil også kunne formattere både i
Mac og PC format på PowerBooke'en. Problemet vil være, at du ikke må pakke den
ud på en PC, så vil du arkivet, og den kan ikke installeres på en Mac. - Så du
skal kende en, der har en Mac, som den kan blive sendt til.

Jeg har lige kigget Apples website igennem, og jeg kan ikke finde den der, men
hvis du har en Mac-kammerat, som den kan sendes til, så har jeg den liggende i
originalen til System 7.1, så hvis du vil ha' den, så send mig en mail off-list
med den adresse, hvor jeg skal sende den til.

Der findes også shareware programmer til PC, der kan læse Mac disketter og drev
- macette3.zip, MacOpener 2000.zip, MacOpener [for Mac CDs].zip, MacVision
v.8.206.zip. Jeg har dem alle liggende, så du kan blot sende mig en mail
off-list, så får du dem tilbage som vedhæng. Og ved samme lejlighed kan jeg
også sende Apple PC Exchange, så kan du jo prøve at Mac-formattere en diskette
på din PC og så kopiere PC Exchange .sit filen til den og pakke den ud på
PowerBook'en. Du skal i så fald også have StuffIt Lite på din PB 150 ellr
Aladdin Expander 5.5.

mvh. Erik Richard