? om reg.-afgiften
Fra : Dak

Dato : 12-02-04 14:06

fik sendt denne i dk.videnskab.jura:

Registrering i Danmark:
Der skal betales registreringsafgift af indførte køretøjer, såvel nye
som brugte. Det gælder, uanset om køretøjet indføres fra et EU-land
eller fra andre lande. Der skal også betales registreringsafgift af
køretøjer, der indføres told- og momsfrit som flyttegods. Først skal
køretøjet synes af Statens Bilinspektion. Bilinspektionen foretager
dels et almindeligt teknisk syn, dels et såkaldt "toldsyn", med
henblik på at fastslå køretøjets identitet, km-stand, udstyr og stand
generelt. Inden man kan få nummerplader på køretøjet, skal man
henvende sig til ToldSkat, hvor man skal betale et depositum for
registreringsafgiften. Depositum beregnes af en skønnet værdi for
køretøjet. Man skal medbringe/indsende synsblanketten (og
toldsynsblanketten) fra Statens Bilinspektion, den udenlandske
registreringsattest, evt. kvittering for betaling af told (ved køb fra
ikke-EU lande), evt. forespørgselsblanket (21.009) med oplysning om
foreløbig afgift samt penge til betaling af depositumbeløb for
afgiften.

Når man har betalt depositum (sikkerhedsstillelse) for

registreringsafgiften, får man udleveret en attest, som man skal bruge
ved køretøjets indregistrering hos politiet (motorkontoret). Da der er
tale om et skøn, må man regne med, at afgiften kan blive ændret, når
den endelige værdi fastsættes af vurderingsmyndigheden.

Mit spørgsmål: hvor meget ville en sikkerhedsstillelse være på i procenter
af en reg.? Tag f.eks. en hayabusa? hvor meget i kr ville den være på?

Dak
Suzuki GS500Ev

"lidt jura"

Indførsel til Danmark:
Import af brugt køretøj fra et ikke-EU-land: Ved indførsel af køretøj
fra andre lande end EU-lande skal der normalt betales told og moms.
Tolden er 10 pct. og beregnes af fakturaprisen plus fragt og
forsikringsomkostninger. Momsen er 25 pct og beregnes af fakturaprisen
plus evt. told, fragt og forsikringsomkostninger. Brugt køretøj, der
har været registreret i et land uden for EU, kan i visse tilfælde
indføres toldfrit eller til en lavere toldsats end den, der normalt
skal betales. Spørg det lokale told- og skatteområde om de mere
præcise regler herfor.

Brugt køretøj fra et ikke-EU-land som flyttegods: Brugt køretøj kan
indføres told- og momsfrit som flyttegods på betingelse af, at man har
ejet og benyttet køretøjet de seneste 6 måneder. Som dokumentation
skal fremlægges et udenlandsk registreringsbevis. I de første 12
måneder efter indførslen må køretøjet ikke sælges, pantsættes eller
udlejes. Man skal desuden dokumentere, at man har boet uden for EU i
en sammenhængende periode på mindst 12 måneder.

Kilde: www.toldskat.dk

---

Kørsel i Danmark:
Ifølge §115 i bekendtgørelse nr. 1350 af den 18. december 2000 om
registrering og syn af køretøjer mv.
(Registreringsbekendtgørelsen) må personer, der har bopæl her i
landet, som hovedregel ikke må benytte et i udlandet registreret
køretøj til kørsel her i landet.

Chaufførens nationalitet (statsborgerskab) er sagen uvedkommende.

---

Fra : Leonard

Dato : 12-02-04 14:14

"Dak" <dak_n@FJERNhotmail.com> wrote:

>Mit spørgsmål: hvor meget ville en sikkerhedsstillelse være på i procenter
>af en reg.? Tag f.eks. en hayabusa? hvor meget i kr ville den være på?

Ca. 2/3 af hvad en tilsvarende med afgift bliver annonceret til i fx
dba.dk
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Armand

Dato : 12-02-04 23:28

"Dak" <dak_n@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> hvad går en hayabusa for UDEN afgift her egentlig? eller i tyskland?

Hvis man tager ovennævnte svar, der til overflod er på linie med MKS', er
det som sådan sagen fuldstændig ligegyldig, derved at afgiften er fastsat af
gældende dagspris incl. afgift.
Leonards angivne brøk er ganske praktisk som tommelfingerregel, derved at
den levner en sidste trediedel til indkøb, og dén kan man således indrette
sin søgen (hvortil internettet er et fantastisk redskab) efter!

Tyskerne hár faktisk dyrere motorcykler en vi herhjemme (anskuet i rå
ny-priser), hvorfor man ikke umiddelbart skal regne med at nogen tysk
motorcykel er blevet afskrevet til pågældende niveau førend at den er mindst
3 år gammel!

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 13-02-04 15:25

On Thu, 12 Feb 2004 23:28:17 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>motorcykel er blevet afskrevet til pågældende niveau førend at den er mindst

Beklager Armand,men det holder simpelthen ikke længere...I gamle dage
hvor vi fik stort set alle cykler til favørpris for overhovedet at
sælge nogle i lille Dannevang der passede det som hovedregel,men idag
hvor priserne har nærmet sig hinanden indenfor EU,der gælder det langt
fra altid.

Et lille eks. for at illustrere.En CBR600RR koster i DK uden reg.
afgift men incl. dansk moms ca 71.000,samme cykel i D. koster ca
77.000 som officiel listepris,men nu er det bare sådan at i D. kan man
uden problem få spritnye cykler til langt under listepris og en ny RR
kan man nemt finde til ca 67.000.Sådan en cykel kan man imidlertid
ikke bare tage hjem og så spare 4.000 på den måde, idet der gælder en
regel om at cyklen skal pålægges med den momssats der er gældende i
brugslandet hvis cyklen er ny,og ny i denne sammenhæng regnes alt der
er under 6 mdr gammel eller har under 6.000 km på klokken.Men efter de
6 mdr. ja så kan der faktisk være penge at spare på en RR (idet de
allerede da er nede i ca. 52-55.000 i D) og på en lang række andre
cykler også - Men det gælder (som altid) om at se sig for...

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : MKS - 74

Dato : 12-02-04 14:13

On Thu, 12 Feb 2004 14:06:19 +0100, "Dak" <dak_n@FJERNhotmail.com>
wrote:

>Mit spørgsmål: hvor meget ville en sikkerhedsstillelse være på i procenter
>af en reg.?

Åhhh en sådan 100-130 % af den endelige reg. afgift,i og med det er
yderst sjældent at man skal betale mere end depositum,men undertiden
får noget igen .

>Tag f.eks. en hayabusa?

Nej - det vil jeg helst ikke...

> hvor meget i kr ville den være på?

Det kommer sandelig an på hvornår den er fra,men ca. 62-63 % af hvad
en tilsvarende cykel koster i DK...

Fra : Dak

Dato : 12-02-04 16:35