VBA til VB konvertering
Fra : Mato

Dato : 12-02-04 13:09

Hej
Jeg er ved at konvertere en MS Access 2002 database applikation til VB 6.0.
Det går helt godt; men er der nogen der ved hvor man finder VBA til VB 6.0
equivalenter. Hvordan skal f.eks disse linier skrives i VB 6.0 ?

- DoCmd.OpenQuery "arkiverbooking", acNormal, acEdit
- DoCmd.ShowToolbar "menu", acToolbarNo
- Set rstaftale = dbs.OpenRecordset("booking", dbOpenRecordset)
- DoCmd.Maximize
- DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria
- DoCmd.TransferDatabase acLink, "Microsoft Access", serversti, acTable,
"booking", "booking"
- DoCmd.DeleteObject acTable, "Overgruppenavne"

Jeg vil være taknemmelig for lidt hjælp og evt. nogle links til steder hvor
jeg kan finde equivalenter.

Mvh Tor

Fra : Morten Snedker

Dato : 19-02-04 10:18

On Thu, 12 Feb 2004 13:08:42 +0100, "Mato" <torvalNOSPAM@mail.tele.dk>
wrote:

For god ordens skyld: ADO og DAO er måder at tilgå data på.

DAO er på vej ud - den er landet i version 3.6 og bliver ikke
videreudviklet. Den er udviklet i forbindelse med Access'
databasemotoren JET, som den fungerer forrygende sammen med.

ADO er fremtiden. Den udvikles fortsat, og er så vidt jeg erindre i en
version 2.7.

Fra Access 2000 og fremefter benyttes ADO standard, og før var det så
DAO.

>- DoCmd.OpenQuery "arkiverbooking", acNormal, acEdit

Her skal du i Access se den regulære SQL-sætning for forespørgslen
"arkiverbooking", og benytte den direkte i din VB-app, hvor det
returneres til et data-grid eller lignende.

>- DoCmd.ShowToolbar "menu", acToolbarNo

Gi'r ingen mening, da det knytter sig til selve Access-programmet (og
ikke databasen).

>- Set rstaftale = dbs.OpenRecordset("booking", dbOpenRecordset)

Ved brug af DAO kan du benytte den direkte.

> [...]

ikke databasen).

>- DoCmd.TransferDatabase acLink, "Microsoft Access", serversti, acTable,

Kan gøres ved hjælp af både SQL, ADO og DAO.

>- DoCmd.DeleteObject acTable, "Overgruppenavne"

Kan gøres med ren SQL, á la
db.Execute "DROP TABLE Overgruppenavne"

Håber det kunne hjælpe.

mvh / Snedker