Ownership & Permissions problemer
Fra : Storm

Dato : 11-02-04 21:39

Er der nogen der kan hjælpe med et tip.

Efter alle 5 Maccer i et mindre netværk er kommet på OSX (dels panther
dels jaguar) og efter vi har fået ny server (Mac) slås vi med manglende
tilladelser til at åbne og gemme filer på vores server, ejerskabet
hænger på opretteren istedet for som tidligere på alle i netværket.
Nogle gange kan det løses i info ved at give tilladelser, men slet ikke
altid.

Er det virkelig et svært problem at løse én gang for alle?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-04 21:09

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> altid.
>
> Er det virkelig et svært problem at løse én gang for alle?

Ups......det lyder som noget for Preben eller Morten......

Hvad er det dog for et dejligt firma, du arbejder i? - altså med alle de
Mac´er?......,-)

Hej fra
M.

Fra : Storm

Dato : 11-02-04 22:23

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Ups......det lyder som noget for Preben eller Morten......

Morten vil måske sige at vi skal oprette alt i vores home mapper
først... vi arbejder direkte på serveren og det er måske egentlig ikke
ideen i OS X? Men det må da kunne sættes op til det?

> Hvad er det dog for et dejligt firma, du arbejder i? - altså med alle de
> Mac´er?......,-)

Ja, det er da herligt

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-02-04 22:31

Storm wrote:

> [...]
> først... vi arbejder direkte på serveren og det er måske egentlig ikke
> ideen i OS X? Men det må da kunne sættes op til det?

Du skriver ikke noget om hvilken server i bruger men lad os sige det er
Mac OS X Server. Der hvor man definerer shares kan man angive om man
ønsker at benytte Unix-standard rettigheder (det du ser nu og ikke kan
lide) eller arvede rettigheder hvor alle emner har samme rettigheder som
det share de lægges på.

Fra : Storm

Dato : 11-02-04 23:00

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Du skriver ikke noget om hvilken server i bruger men lad os sige det er
> Mac OS X Server.

Ja, det er en ny OS X server - jeg har ikke "specs." i hovedet.

> [...]
> ønsker at benytte Unix-standard rettigheder (det du ser nu og ikke kan
> lide) eller arvede rettigheder hvor alle emner har samme rettigheder som

Vil det sidste så sige, at hvis man opretter en mappe - undermapper -
filer på sin egen maskine, vil det efterfølgende give problemer hvis man
smider mappen på den fælles server?

- Og hvis nej - ville det så ikke være den løsning der skulle have været
implementeret ved opsætning af serveren?

Vi vil gerne kunne dele filer og mapper på kryds og tværs uden
rettighedsproblemer uanset hvor de er oprettet. Og det har vi stort set
kunnet gøre før - er det så fordi serveren før har været sat op til
arvede rettigheder?
Det kan ikke have noget med nye Pantherbrugere at gøre - vel?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-02-04 17:15

> [...]

> ønsker at benytte Unix-standard rettigheder (det du ser nu og ikke kan
> lide) eller arvede rettigheder hvor alle emner har samme rettigheder som

Permissions i OSX er lidt af en "pain in the ass".

Kan man vælge "arvede" rettighederpå nogen måde når man bare er alm. OSX
bruger?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-02-04 22:53

Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 11/02/04 21:08
wrote:

> Ups......det lyder som noget for Preben eller Morten......
>
> Hvad er det dog for et dejligt firma, du arbejder i? - altså med alle de
> Mac´er?......,-)

Den er gal med dit ur eller din tidszone morten...

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-04 23:32

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 11/02/04 21:08

> Den er gal med dit ur eller din tidszone morten...

Ja, Peter........

Lidt underligt - Jesper har tidligere gjort mig opmærksom på det,
hvorefter jeg rettede det, og nu er det der
igen......?????......temmelig mystisk.......men jeg retter det da bare -
problemet er, at jeg ikke selv ser efter uret i menulinien, så jeg
opdager det ikke selv..

Hæ..........havde ikke sat hak i sync.......
M.
(Tak for hjælpen)