/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
? til HD,er, Single fire / Dual fire
Fra : p.nyrup


Dato : 11-02-04 21:16

Hej NG!

Hvad menes der, når der i HD kataloger skrives Single Fire / Dual Fire i
forbindelse med tændspoler og den slags.
Vi skal tilslutte en omdrejningstæller på en Evo fra 99 og er lidt i tvivl
om hvad vi skal købe

Vh. Poul Nyrup (og nej, ikke ham)



 
 
Anders (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 11-02-04 21:12


"p.nyrup" <p.nyrup@post3.tele.dk> wrote in message
news:402a8bb0$0$1592$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Hvad menes der, når der i HD kataloger skrives Single Fire / Dual Fire i
> forbindelse med tændspoler og den slags.
> Vi skal tilslutte en omdrejningstæller på en Evo fra 99 og er lidt i tvivl
> om hvad vi skal købe
>
> Vh. Poul Nyrup (og nej, ikke ham)
>
Citat "Jeg ved det ikke.... Måske ved Lone det?)
Undskyld, kunne ikke lade være

--
Anders Z.
XT600E (00)



Hans Joergensen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 11-02-04 21:17

p.nyrup wrote:
> Hvad menes der, når der i HD kataloger skrives Single Fire / Dual Fire i
> forbindelse med tændspoler og den slags.

Svjh er det noget med om hvorvidt den tænder på begge cylindre på en
gang eller kun på den ene .. ?

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Ib Jakobsen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 11-02-04 22:07

Hans Joergensen wrote:

> p.nyrup wrote:
> > Hvad menes der, når der i HD kataloger skrives Single Fire / Dual Fire i
> > forbindelse med tændspoler og den slags.
>
> Svjh er det noget med om hvorvidt den tænder på begge cylindre på en
> gang eller kun på den ene .. ?

Du har ret. Som regel kan man også stille fortændingen forskelligt på den
enkelte cylinder.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Hekto (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-02-04 22:21

Ib Jakobsen wrote in news:402A9990.D5D8CC8A@post.tele.dk:

> Hans Joergensen wrote:
>
>> p.nyrup wrote:
>> > Hvad menes der, når der i HD kataloger skrives Single Fire /
>> > Dual Fire i forbindelse med tændspoler og den slags.
>>
>> Svjh er det noget med om hvorvidt den tænder på begge cylindre på
>> en gang eller kun på den ene .. ?
>
> Du har ret. Som regel kan man også stille fortændingen forskelligt
> på den enkelte cylinder.
>
Kunne det ikke være fordi den tænder både i kompressionsslaget og i
udstødningsslaget?
Det er der en del motorer der gør. Gnisten gør jo ingen skade; men
hjælper heller ikke på nogt i udstødningssalget.
Til gengæld skal tændspolen levere den dobbelte effekt; men nogen har
sikkert regnet på at det er billigere.



--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Ib Jakobsen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 11-02-04 22:36

Hekto wrote:

> Kunne det ikke være fordi den tænder både i kompressionsslaget og i
> udstødningsslaget?
> Det er der en del motorer der gør. Gnisten gør jo ingen skade; men
> hjælper heller ikke på nogt i udstødningssalget.
> Til gengæld skal tændspolen levere den dobbelte effekt; men nogen har
> sikkert regnet på at det er billigere.

Standard tænder den som du siger.Men af forskellige årsager ønkser man at
kunne styre fortændingen til hver cylinder.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Hekto (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-02-04 22:53

Ib Jakobsen wrote in news:402AA035.DB727C58@post.tele.dk:


>
> Standard tænder den som du siger.Men af forskellige årsager ønkser
> man at kunne styre fortændingen til hver cylinder.
>
>
OK. Hvad skulle man få ud af det? Bedre træk i et eller andet område?



--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Ib Jakobsen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 11-02-04 23:05

Hekto wrote:

> Ib Jakobsen wrote in news:402AA035.DB727C58@post.tele.dk:
>
> >
> > Standard tænder den som du siger.Men af forskellige årsager ønkser
> > man at kunne styre fortændingen til hver cylinder.
> >
> >
> OK. Hvad skulle man få ud af det? Bedre træk i et eller andet område?

Blandt andet. Sikkert også så man kan justere den så den i tomgang lyder
endnu mere som en kamel med halskatar. For at genbruge en beskrivelse fra
et andet indslag.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Gert Bo thorgersen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 13-02-04 01:17


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:402AA712.9B1FF75B@post.tele.dk...
> Hekto wrote:
>
> > Ib Jakobsen wrote in news:402AA035.DB727C58@post.tele.dk:
> >
> > >
> > > Standard tænder den som du siger.Men af forskellige årsager ønkser
> > > man at kunne styre fortændingen til hver cylinder.
> > >
> > >
> > OK. Hvad skulle man få ud af det? Bedre træk i et eller andet område?
>
> Blandt andet. Sikkert også så man kan justere den så den i tomgang lyder
> endnu mere som en kamel med halskatar. For at genbruge en beskrivelse fra
> et andet indslag.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Ib Jakobsen
>
Den optimale forbrænding/ydelse fås hvis der er separat styret tænding til
hver forbrændingskammer, for der vil altid være forskel på det bedste
tændingstidspunkt. Dette kan man ble.a. få et indtryk af hvis man kigger på
de 3 dimensionale tændingstidspunktskurver; altså dem hvor der til hvert
omdrejningstal er fundet det bedste tændingstidspunkt for forskellige
åbninger af karburator spjældet.

Det med separat tændingsstyring har i mange år siden "computerens" komme
været brugt til mange bilmotorer og skibsmotorer. Altså styring som
forsinker tændingstidspunktet når der registreres grænsen til detonation.

At det netop på en Harley vil være godt med den separate styring, kontra for
motorcykler med tværmotorer, ses jo af at man for den optimale tuning af
Harleyer ender med forskelle på indgangene fra karburatoren/karburatorerne
til for og bagcylinder, idet indsugningen jo især under accelerationen har
forskellige arbejdsvilkår. Til den forreste cylinder går indsugningen mod
kørselsretningen kontra med kørselsretningen tilden bagerste cylinder.

Mvh. Gert Thorgersen




Hans Joergensen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-02-04 10:58

Hekto wrote:
>> Standard tænder den som du siger.Men af forskellige årsager ønkser
>> man at kunne styre fortændingen til hver cylinder.
> OK. Hvad skulle man få ud af det? Bedre træk i et eller andet område?

Det har sikkert noget at gøre med at begge plejlstænger sidder på
samme 'aksel' på en HD ..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

TA (13-02-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 13-02-04 16:03

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:402AA035.DB727C58@post.tele.dk...
> Hekto wrote:
>
> > Kunne det ikke være fordi den tænder både i kompressionsslaget og i
> > udstødningsslaget?
> > Det er der en del motorer der gør. Gnisten gør jo ingen skade; men
> > hjælper heller ikke på nogt i udstødningssalget.
> > Til gengæld skal tændspolen levere den dobbelte effekt; men nogen har
> > sikkert regnet på at det er billigere.
>
> Standard tænder den som du siger.Men af forskellige årsager ønkser man at
> kunne styre fortændingen til hver cylinder.


En mulig forklaring kunne være, at der er tale om en luftkølet motor, hvor
den bagerste cylinder sidder i læ bag den forreste med dårligere køling til
følge. Desuden sidder udstødningsrøret på den bagerste cylinder i læ og
køles ikke af fartvinden. Begge dele er med til at øge temperaturen på den
bagerste cylinder og dermed tendensen til 'bankning'.

Derfor ønsker man sikkert mulighed for at retardere tændingen på den
bagerste cylinder. Optimal tænding på begge cylindre giver selvfølgelig
optimal effekt.

Dette kendes også fra andre tværstillede V-motorer. Fx benytter Honda's VTR
1000 SP forskellig tændingsmap til forreste og bagerste cylinder. Også på
Honda's VFR800 er tændingen retarderet en anelse på de bagerste cylindre.

--
TA



Ib Jakobsen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 13-02-04 17:02

TA wrote:

> En mulig forklaring kunne være, at der er tale om en luftkølet motor, hvor
> den bagerste cylinder sidder i læ bag den forreste med dårligere køling til
> følge. Desuden sidder udstødningsrøret på den bagerste cylinder i læ og
> køles ikke af fartvinden. Begge dele er med til at øge temperaturen på den
> bagerste cylinder og dermed tendensen til 'bankning'.

Det er nok ikke helt tosset det argument. Ser man efter, så er der mange HD'er
der er blå på forreste rør. Sikkert fordi fortænding er stillet så den ikke
banker på bageste cylinder.

> Dette kendes også fra andre tværstillede V-motorer. Fx benytter Honda's VTR
> 1000 SP forskellig tændingsmap til forreste og bagerste cylinder. Også på
> Honda's VFR800 er tændingen retarderet en anelse på de bagerste cylindre.

Vi kan lige slå et smut forbi biler. På de gamel Renault 16 var knasten til
platinerne asymmetrisk. Netop fordi cylinder tre var lidt varmere en de andre
tre.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



TA (15-02-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 15-02-04 01:05


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:402CF4F1.2A5822A1@post.tele.dk...
> TA wrote:
>
> > En mulig forklaring kunne være, at der er tale om en luftkølet motor,
hvor
> > den bagerste cylinder sidder i læ bag den forreste med dårligere køling
til
> > følge. Desuden sidder udstødningsrøret på den bagerste cylinder i læ og
> > køles ikke af fartvinden. Begge dele er med til at øge temperaturen på
den
> > bagerste cylinder og dermed tendensen til 'bankning'.
>
> Det er nok ikke helt tosset det argument. Ser man efter, så er der mange
HD'er
> der er blå på forreste rør. Sikkert fordi fortænding er stillet så den
ikke
> banker på bageste cylinder.

Jo, men med fælles justering af fortændingen retarderes tændingen på
forreste cylinder jo også når den bagerste retarderes og dermed sænkes
forbrændingstemperaturen også på den forreste cylinder. Så det fremmer næppe
blåfarvningen af forrørene?

Imidlertid er der en forklaring på systemerne på fx.:
<http://www.nightrider.com/biketech/hdignitionmodules.htm>
<http://rmhfaq.com/ignition.htm>

Sidste link har flg beskrivelse:
<snip>
" Dual Fire - In the stock HD ignition system, both spark plugs fire at the
same time, so one plug is firing when it's piston is not at TDC of it's
power stroke, "wasting" a spark and igniting unspent gases. This causes a
noticeable and unnecessary vibration.

Dual Plug - In this popular Shovelhead modification, an second spark plug
is installed in each head, on the side opposite the stock plug. This brings
much less benefit to an Evolution motor, as its head is of much more
efficient design.

Rev Limiter - The ignition retards the timing at a preset RPM to prevent
the motor from revving higher than desired. This is a Good Thing, as high
revs will prematurely wear a motor.

Single Fire - Spark plugs fire independently and only at the correct time.
"Unfortunately, CCI (Custom Chrome Inc.) has taken it upon themselves to
reverse the definitions of dual and single fire when referring to their prop
rietary Rev-Tech ignition products. Rev-Tech dual fire systems are really
single fire systems, and vice versa. Caveat Emptor." -- Christopher deHahn"
</snip>

--
TA



Ib Jakobsen (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 15-02-04 09:15

TA wrote:

> Jo, men med fælles justering af fortændingen retarderes tændingen på
> forreste cylinder jo også når den bagerste retarderes og dermed sænkes
> forbrændingstemperaturen også på den forreste cylinder. Så det fremmer næppe
> blåfarvningen af forrørene?

Det vil altid blive et kompromis. Men senere/retarderet tænding giver varmere
udstødning/motor. Forbrændingen er ikke slut når ventilen åbner. Derfor kan man
også brænde ventiler på den konto. man kan ligefrem høre den blæser mere hvis
man lytter for enden af lyddæmperen.

> Imidlertid er der en forklaring på systemerne på fx.:
> <http://www.nightrider.com/biketech/hdignitionmodules.htm>
> <http://rmhfaq.com/ignition.htm>
>
> Sidste link har flg beskrivelse:
> <snip>
> " Dual Fire - In the stock HD ignition system, both spark plugs fire at the
> same time, so one plug is firing when it's piston is not at TDC of it's
> power stroke, "wasting" a spark and igniting unspent gases. This causes a
> noticeable and unnecessary vibration.

Den med vibrationer tror jeg ikke på. Den tænder med en åben udstødningsventil.
Og uønskede vibrationer?. Hvis man sover på en sømmadras, kan man så mærke, at
et af sømmene er galvaniseret?. Overskriften på afsnittet er vist også forkert.

> Dual Plug - In this popular Shovelhead modification, an second spark plug
> is installed in each head, on the side opposite the stock plug. This brings
> much less benefit to an Evolution motor, as its head is of much more
> efficient design.

NIF. Nabo Imponator Faktor. mest af alt.

> Rev Limiter - The ignition retards the timing at a preset RPM to prevent
> the motor from revving higher than desired. This is a Good Thing, as high
> revs will prematurely wear a motor.

Ha, der så jeg en HD-motor, hvor ejeren i en kæmpebandart skulle demonstrere den
egenskaber. Desværre var der nogen der havde skruet på den. Han ænsede kun at
den gik i stå. Næste morgen ville den ikke starte. Karburatoren var det eneste
der kunne genbruges.

> Single Fire - Spark plugs fire independently and only at the correct time.
> "Unfortunately, CCI (Custom Chrome Inc.) has taken it upon themselves to
> reverse the definitions of dual and single fire when referring to their prop
> rietary Rev-Tech ignition products. Rev-Tech dual fire systems are really
> single fire systems, and vice versa. Caveat Emptor." -- Christopher deHahn"
> </snip>

Tænkte det nok de har byttet om på overskrifter.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-02-04 03:01


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:402F2A8B.BD9EE282@post.tele.dk...
> TA wrote:
>
> > Jo, men med fælles justering af fortændingen retarderes tændingen på
> > forreste cylinder jo også når den bagerste retarderes og dermed sænkes
> > forbrændingstemperaturen også på den forreste cylinder. Så det fremmer
> > næppe blåfarvningen af forrørene?
>
> Det vil altid blive et kompromis. Men senere/retarderet tænding giver
> varmere udstødning/motor. Forbrændingen er ikke slut når ventilen åbner.
> Derfor kan man også brænde ventiler på den konto. man kan ligefrem høre
den
> blæser mere hvis man lytter for enden af lyddæmperen.

HD'en har en cylindervinkel på 45°, hvilket med fælles tænding allerede vil
afstedkomme en voldsom retardering hhv. avancering på én af cylindrene.Så en
yderligere forstilling vil gøre ondt temmeligt værre :-/

> > Imidlertid er der en forklaring på systemerne på fx.:
> > <http://www.nightrider.com/biketech/hdignitionmodules.htm>
> > <http://rmhfaq.com/ignition.htm>
> > Sidste link har flg beskrivelse:........................This causes a
> > noticeable and unnecessary vibration.
>
> ... uønskede vibrationer?. Hvis man sover på en sømmadras, kan man så
> mærke, at et af sømmene er galvaniseret?. Overskriften på afsnittet er
> vist også forkert.

GRILL

> > Rev Limiter - The ignition retards the timing at a preset RPM to
> > prevent the motor from revving higher than desired. This is a Good
Thing,
> > as high revs will prematurely wear a motor.
>
> Ha, der så jeg en HD-motor, hvor ejeren i en kæmpebandart skulle
> demonstrere den egenskaber. Desværre var der nogen der havde skruet på
den.
> Han ænsede kun at den gik i stå. Næste morgen ville den ikke starte.
> Karburatoren var det eneste der kunne genbruges.

Auch!
Så hellere den klassiske med at vågne og konstantere at bagdækket i løbet af
natten er blevet til to separate ringe med fri udsigt til fælgen imellem!

> > "Unfortunately, CCI (Custom Chrome Inc.) has taken it upon themselves to
> > reverse the definitions of dual and single fire when referring to their
> > proprietary Rev-Tech ignition products. Rev-Tech dual fire systems are
> > really single fire systems, and vice versa. Caveat Emptor."
> Tænkte det nok de har byttet om på overskrifter.

Endnu et argument for ikke at stole blindt på alt der måtte fremstå på
internettet :-|

--
Armand.





Armand (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-02-04 17:42


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:402A9990.D5D8CC8A@post.tele.dk...
> Hans Joergensen wrote:
>
> > p.nyrup wrote:
> > > Hvad menes der, når der i HD kataloger skrives Single Fire / Dual Fire
i
> > > forbindelse med tændspoler og den slags.
> >
> > Svjh er det noget med om hvorvidt den tænder på begge cylindre på en
> > gang eller kun på den ene .. ?
>
> Du har ret. Som regel kan man også stille fortændingen forskelligt på den
> enkelte cylinder.

Da ikke hvis "single fire" står for at den har fælles tændspole (á de to
fælles-spoler som japanske række-fire're vanligt har?

--
Armand.



Ib Jakobsen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-02-04 23:49

Armand wrote:

> > > Svjh er det noget med om hvorvidt den tænder på begge cylindre på en
> > > gang eller kun på den ene .. ?
> >
> > Du har ret. Som regel kan man også stille fortændingen forskelligt på den
> > enkelte cylinder.
>
> Da ikke hvis "single fire" står for at den har fælles tændspole (á de to
> fælles-spoler som japanske række-fire're vanligt har?

Nej, da. Der skal da lige monteres et par Arlen Ness revtech extra high tension
turbo power tændspole til omkring otte tusind kroner. Du kan da godt høre jeg
lige har været sammen med HD-folket.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Hans Joergensen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-02-04 10:15

Ib Jakobsen wrote:
> Nej, da. Der skal da lige monteres et par Arlen Ness revtech extra high tension
> turbo power tændspole til omkring otte tusind kroner. Du kan da godt høre jeg
> lige har været sammen med HD-folket.

Det var godt nok nogle pænt dyre tændspoler til sådan en fiskekutter
...

// Hans, der aldrig ville bruge mere end 200kr på en tændspole til
// den gamle elendige russer
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en billig løsning"

Ib Jakobsen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 13-02-04 13:22

Hans Joergensen wrote:

> Det var godt nok nogle pænt dyre tændspoler til sådan en fiskekutter
> ..

Det var også bare et gæt. Men når man ser de andre stå og læse i "Costom chrome"
kataloget og de nævner priser så er det sikkert ikke helt umuligt. Jeg har i
hvertfald set 4 stk. 5/16" bolte i blisterpakning med det helt rigtige "Made in
China" på bagsiden til kr.180 plus moms.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Thomas Lund (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Lund


Dato : 11-02-04 23:05



> Hvad menes der, når der i HD kataloger skrives Single Fire / Dual Fire i
> forbindelse med tændspoler og den slags.
> Vi skal tilslutte en omdrejningstæller på en Evo fra 99 og er lidt i tvivl
> om hvad vi skal købe
>
Hmmm, vis dyret har standard tændning skulle der ikke være noget problem med
at montere en elektronisk omdrejningstæller, men hvis den kører singel-fire
skal I bruge noget adapter-værk, for så får tælleren kun det halve af de
impulser den skal have. De fleste aftermarket leverandører af HD sager laver
sådan en til de forskellige modeller af omdrejningstællere.

MvH Thomas, XLH 883/1200




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste