Send mails uden Outlook starter
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-02-04 20:14

Den kode jeg anvender til at sende mails via VB6 kræver at
Outlook kører før mailen rent faktisk sendes. Hvis Outlook ikke
kører ligger mailen bare i udbakken og sendes først når Outlook
startes. Kan man ikke komme udenom dette? Mit standard
mailprogram er Outlook Express, men jeg ville faktisk gerne om
man kunne sende mails uden at hverken Outlook eller Outlook
Express var kørende. Det er vigtigt at mailen rent faktisk sendes
og ikke blot vises, hvorefter man så skal trykke 'send'.

Pt. er min kode som følger:

Dim olapp As Object
Dim oitem As Object
Set olapp = CreateObject("Outlook.Application")
Set oitem = olapp.CreateItem(0)

With oitem
.To = "email@navn.dk"
.Subject = "Overskrift"
.Body = "Teksten i selve mailen"
.Send
End With
Set olapp = Nothing
Set oitem = Nothing

--
Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Kenneth

Dato : 11-02-04 20:48

Du kan evt. tilgå en SMTP server direkte, eller finde en dll som kan. Det
eneste problem ved denne metode er at du ikke får adgang til adressebogen,
men hvis du kan leve med det, er det jo fint nok.

Mvh. Kenneth

Ps: TDC har valgt at lukke for port 25 (standard STMP), og kunder hos TDC
kan fremover kun benytte smtp.mail.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-02-04 21:25

Kenneth wrote:
> [...]
til
> adressebogen, men hvis du kan leve med det, er det jo fint nok.

Jeg kan snildt leve uden adressebogen for det er to helt faste
emailadresser jeg (mit program) løbende skal sende til. Jeg er
dog ikke så meget inde i din snak om SMTP servere. Har du noget
relevant kode liggende eller et godt link til noget?

Lars

Fra : Kenneth

Dato : 11-02-04 21:38

Ok, SMTP står for Simple Mail Transfer Protocol.

Du kan hente en (shareware) activex fra chillkat via flg link:
http://www.50download.com/35527_download-Chilkat-SMTP-ActiveX-Control.htm

Hvis du kører NT eller XP, kan du installere en SMTP service på din maskine
via Tilføj/Fjern programmer. Når servicen er installeret, installerer den
også en CDONTS activex component, som du kan benytte til at tilgå servicen.
Du kan ikke benytte denne metode hvis du er TDC kunde, da de har lukket for
den port servicen benytter, medmindre man kan sætte servicen op til at
relaye, hvilket jeg ikke har prøvet.

Alternativt, kan du finde en guide i SMTP protokollen på nettet, og så tilgå
en sådan direkte (evt. smtp.mail.dk), men det kræver at du ved hvordan
sockets virker. Ved du det, er det til gengæld ret let (den hedder også
"simple").

Mvh. Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 11-02-04 21:56

Fandt forresten lige denne her side:

http://simon-cozens.org/programmer/phrasebook.html

Jeg har lige plukket eksemplet ud med SMTP, linierne med status koder er
svar, de andre er det du skal sende:

220 ddtm.pad ESMTP Postfix
HELO sailor
250 ddtm.pad
MAIL From: simon@simon-cozens.org
250 Ok
RCPT To: simon@ddtm.pad
250 Ok
DATA
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
Subject: Blah blah blah

Hello. This is a test message.
..
250 Ok: queued as 910D613B813
QUIT
221 Bye

Mvh. Kenneth

Fra : mhabio

Dato : 11-02-04 22:33

Hej

Jeg bruger den gratis w3jmail med stor held:

JMail.SendMail "me@home.com", "jane@work.com, lisa@work.com", "Hi!", "All
fine?", "mail.me.com"

mikkel

Fra : Tim Sørensen

Dato : 11-02-04 22:57

"mhabio" <FoxylogicNOT@stofanet.dk> wrote

> Jeg bruger den gratis w3jmail med stor held:

Også her. jMail er dejlig :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-02-04 00:55

> [...]
> kører ligger mailen bare i udbakken og sendes først når Outlook
> startes. Kan man ikke komme udenom dette?

Jeg har brugt htmlmailer i forskellig systemer der kører som en service
http://www.oopadelic.com/htmlmailer/

Virker fortrinligt og er nem at have med at gøre

- Peter