Skilsmisse, men den anden part vil ikke sk~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-02-04 18:30

Kære NG

Jeg har en veninde der arbejder sammen en fyr. Denne her fyr har et
stort problem og han ved ikke hvad han skal gører og har derfor haftr
snakket med min veninde som så har snakket med mig.

Men sagen er at han blev gift med en pige han havde været sammen med i
lidt over et år. Hna spurgte hende mens at han var fuld. De har så været
gift i 3 måneder og været sammen i 1 år og hun har ikke behandlet ham
særligt pænt, deribland været ham utro og deslige.

Han har så søgt om skilsmisse, men hun nægter at skrive under. Hvad
pokker gør man så?.

Han har selv foreslået at påstå over for konen at han har været hende
utro med min veninde, dog uden at det er sandt, og så få min venindes
underskrift på at de har været i seng sammen. Men er det en løsning i
anbefaler, for jeg frarådede den til at starte med ud fra følgende
tanker.

1:
Hvis hun skriverr under på at de har været i seng sammen uden egt at
have været det, er det vel dokumentfalsk, eller noget i den stil?.

2:
Hvis hun nu skrev under på det, er der så en instans der vil undersøge
om det er sandt at han har været sammen med min veninde.

3:
Hvis der er en instans der undersøger det og så finder at han ikke har
været konen utro, hvad er straffen så, for ham og for min veninde?.

Håber lidt at i er friske på at hjælpe mig med denne her lille
hovedpine.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-02-04 21:57

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> været konen utro, hvad er straffen så, for ham og for min veninde?.
>
> Håber lidt at i er friske på at hjælpe mig med denne her lille

Venskab er godt, men når det udvikler sig, kan det give uheldige
bivirkninger. Og det kan ovenstående absolut gøre. Se bl.a. følgende §§ i
straffeloven:
§ 158. Den, som afgiver falsk forklaring for retten, herunder ved anvendelse
af telekommunikation, straffes med fængsel indtil 4 år. Bestemmelsen finder
tillige anvendelse på falsk forklaring for en udenlandsk ret.

§ 161. Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 2 år straffes den, som udenfor det i § 158
nævnte tilfælde for eller til en offentlig myndighed afgiver en falsk
erklæring på tro og love eller på lignende højtidelig måde, hvor sådan form
er påbudt eller tilstedt.

§ 162. Den, som ellers for eller til en offentlig myndighed afgiver urigtig
erklæring om forhold, angående hvilke han er pligtig at afgive forklaring,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

§ 163. Den, som i øvrigt til brug i retsforhold, der vedkommer det
offentlige, skriftligt eller ved andet læsbart medie afgiver urigtig
erklæring eller bevidner noget, som den pågældende ikke har viden om,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Sagens udvikling vil mere eller mindre være afgørende for hvilke
paragraffer, som kan blive aktuelle.

Det kan da aldrig blive hendes problem, at han åbenbart har kvajet sig. Det
kan i uheldigste fald betyde et års separation inden skilsmisse, men løsladt
bliver han da på et tidspunkt.

Kurt

Fra : Peter G C

Dato : 11-02-04 22:22

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Han har så søgt om skilsmisse, men hun nægter at skrive under. Hvad
> pokker gør man så?.

Går til advokat, der stævner med påstand om skilsmisse eller separation.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : René E.

Dato : 11-02-04 23:22

Peter G C wrote:
> [...]
>
> [klip]

> Går til advokat, der stævner med påstand om skilsmisse eller

Han kan "nøjes" med at sende seprationsansøgning til Statsamtet. Det behøver
han ikke at stævne for.

/René

Fra : Leonard

Dato : 11-02-04 22:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Han har selv foreslået at påstå over for konen at han har været hende
>utro med min veninde, dog uden at det er sandt, og så få min venindes
>underskrift på at de har været i seng sammen.

Det vil jo nok være dumt, men hvis det er at slippe for 1 års
separation, så kan han vel bare sige at han har været utro, han
behøver vel ikke bevise det?
Men det er vel heller ikke noget problem at være separeret i et år,
det er jo ingen hindring for at gøre som han vil og er vel kun
opfundet for at der er en fortrydelsesmulighed, hvis de nu skulle
blive gode venner igen.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : René E.

Dato : 11-02-04 23:45

Leonard wrote:

> Det vil jo nok være dumt, men hvis det er at slippe for 1 års
> separation, så kan han vel bare sige at han har været utro, han
> behøver vel ikke bevise det?

Direkte skilsmisse pga. utroskab kræver skriftlig erklæring fra
tredjeparten. Hvis det skal gøres i Statsamtet.

Ved en retssag skal utroskab bevises. Det kan være med tredjeparten som
vidne.

Men... Man kan ikke få direkte skilsmisse ved egen utroskab. Det kan man kun
få hvis det er ægtefællen der har begået utroskab.

/René

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-02-04 00:03

On Wed, 11 Feb 2004 23:45:10 +0100, "René E." <eigaard@get2net.danmark>
wrote:

> [...]
>

>Men... Man kan ikke få direkte skilsmisse ved egen utroskab. Det kan man kun
>få hvis det er ægtefællen der har begået utroskab.

Ægtefællen har også været ham utro.
Flemming Jacobsen

Fra : Leonard

Dato : 12-02-04 00:20

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Ægtefællen har også været ham utro.

Så skal han jo bare have den hun har været utro med til at stille op i
retten og indrømme det.
Men er det ikke kun et problem hvis han vil gifte sig igen inden
separationstiden er udløbet?

Fra : René E.

Dato : 12-02-04 08:51

Thunderbird [7100] wrote:

> Ægtefællen har også været ham utro.

Men hun vil jo ikke indrømme det ? eller ville hun "kun" ikke skrive under ?

Planen om at han ville påstå utroskab og selv søge skilsmisse pga. egen
utroskab kan ikke bruges Det er kun den ægtefælle der har været udsat
for at den anden har begået utroskab der kan søge direkte skilsmisse.

Og så vil det i øvrigt være ulovligt at afgive urigtige skriftlige
erklæringer (falsk utroskab).

Der er to muligheder for at få direkte skilsmisse ved utroskab.

1. At det indrømmes og underskrives på "Erklæring til brug for skilsmisse på
grund af utroskab"

Denne erklæring underskrives af "elskeren" under straffeansvar.
(straffelovens § 163)

Hvis K(som er gift med M) har haft samleje med E. Så er det E som skal
underskrive og M som skal ansøge om direkte skilsmisse.

K kan ikke søge om direkte skilsmisse, Selv om E har underskrevet.

Når der er "enighed" om utroskab så kan ansøgningen sendes til Statsamtet
som så behandler ansøgningen om direkte skilsmisse.

2. Hvis der ikke er "enighed" om utroskab og det nægtes. Så skal det afgøres
i en retssag.

Her skal M (i det ovenstående eksempel) bevise.... At K har haft samleje med

Det er umiddelbart ikke "nok" hvis K & E kun har badet sammen eller sovet
sammen på et kursusophold. Der skal bevises samleje.

/René

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-04 06:26

Leonard skrev:

>Det vil jo nok være dumt, men hvis det er at slippe for 1 års
>separation, så kan han vel bare sige at han har været utro, han
>behøver vel ikke bevise det?

Han må ikke lyve.

--
Bertel

Fra : René E.

Dato : 11-02-04 23:19

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
> behandlet ham særligt pænt, deribland været ham utro og deslige.
>
> Han har så søgt om skilsmisse, men hun nægter at skrive under. Hvad

Han kunne søge om separation. - Det skal hun ikke skrive under på.
Vente et år. - Det går hurtigt med diskussioner om bodeling mm.
og så få skilsmissen. - Enten frivilligt eller ved dom

Hvis han vil have direkte skilsmisse pga. utroskab,og hun så ikke vil skrive
under, så skal han igennem en bekostelig retssag hvor han skal bevise
utroskab. Kan han det ?

> [...]
> underskrift på at de har været i seng sammen. Men er det en løsning i
> anbefaler, for jeg frarådede den til at starte med ud fra følgende

Den er faktisk meget sjov. (problemstillingen)

Det er den forurettet der skal søge om skilsmisse pga. utroskab.

Det betyder at han ikke kan søge skilsmisse pga. egen utroskab.

Det skal exen gøre. Vil hun det ?

/René

Fra : Rømer

Dato : 12-02-04 09:05

Bortset fra det umiddelbart juridiske - at det er forbudt at afgive falsk
forklaring - så er der en rent praktisk sag, man skal tage stilling til, før
man vælger at vidne falsk:
Ønsker man at være afhængig af den person, man hjælper?
Hvis som i ovennævnte eksempel veninden siger "ja, jeg har været sammen med
ham" - så kan han jo i princippet bagefter komme til hende og sige ' hvis
ikke du gør sådan og sådan, så skal jeg sørge for at du får politiet på
halsen'.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-04 17:29

> [...]

>stort problem og han ved ikke hvad han skal gører og har derfor haftr
>snakket med min veninde som så har snakket med mig.

Det lyder faktisk som om fyren tror at man ikke kan få skilsmisse
uden den andens tilladelse. Deri tager han fejl, så alle de
drastiske (og ulovlige) metoder er overflødige.

--
Bertel

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-02-04 19:45

On Thu, 12 Feb 2004 17:29:27 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Det lyder faktisk som om fyren tror at man ikke kan få skilsmisse
>uden den andens tilladelse. Deri tager han fejl, så alle de
>drastiske (og ulovlige) metoder er overflødige.

Hvad gør man så for at det kan lade sig gøre, og dette når at den anden
part slet ikke vil rører en finger for at hjælpe??
Flemming Jacobsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-04 20:20

Peter G.C. skrev i går som svar på et tilsvarende spørgsmål:

>Går til advokat, der stævner med påstand om skilsmisse eller separation.

René E. fulgte op med:

>Han kan "nøjes" med at sende seprationsansøgning til Statsamtet. Det behøver
>han ikke at stævne for.

Er det ikke svar nok?

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 12-02-04 21:41

[klip]

> [...]

Og det er nødvendigt når den ene part ikke vil medvirke.

> René E. fulgte op med:

Enig, hvis begge parter er enige om separation.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : René E.

Dato : 12-02-04 22:49

Peter G C wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Og det er nødvendigt når den ene part ikke vil medvirke.

> Enig, hvis begge parter er enige om separation.

Tror at hun bedre kan acceptere en separation end en skilsmisse pga. hendes
utroskab.

Så har de fået lidt ret begge to. Så køre resten (bodeling mm.) nok som en
leg

/René