Prag
Fra : Kalle Ågaard

Dato : 11-02-04 14:51

Hejsa
Jeg skal til Prag her i foråret og tænkte på om der var nogen af der kender
nogle specielle steder der?
Jeg tænker bla. på gode spisesteder samt værtshuse med go' billig øl og
stemning (ikke turiststeder)?
Eventuelt også nog´le specielle seværdigheder som ikke står i alle
guidebøgerne...

Håber i kan hjælpe!

Mvh.
Kalle

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 11-02-04 14:58

Hej

se svarene til Thomas, der spurgte om nogenlunde det samme d. 2.2. Mange
gode links.

Mvh

Kennet

--
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Kbh´s amt

Dato : 11-02-04 17:22

Her følger et par adresser med infomationer om byen.
www.andel3w.dk/antuser/danish/default.htm
http://users.cybercity.dk/~bta1010/index.htm
www.czech-travel-guide.com/
www.visitczechia.cz/main-uk.html
www.praguereport.com/
www.pis.cz/a/
www.jizdnirady.cz/ConnForm.asp
www.jizdnirady.cz/JRCis.asp?tt=c&cl=E5
www.kozel.cz
www.bilakrava.cz/english_main.php

Den øverste adresse betjenes af unge danske studerende i Prag. De yder god
og hurtig service via "nettet". Bare spørg løs.
Adresserne www. jizdnirady svarer til rejeseplanen.
De to sidste 2 er gode steder at spise og drikke. Se især Kozel, under
restauranter (engelske side), find The Black Ox. Her får Prags bedste øl,
som er Kozel og ikke Urq. I
øvrigt også et godt frokoststed. Meget få turister.
Sidst jeg var der i nov. 03 kostede ½ l., omregnet knap 5 dkkr.
Priserne i byen kan svinge utrolig meget. På de lokale værtshuse, væk fra
turistfælderne og bymidten, koster en hovedret + 1-2 halve liter øl ca. 25
dkkr.
Ved Krudttårnet (se Politikens bog om Prag) findes et stoort varehus: Kotva.
Her fås næsten alt.
Tag evt. til området omkring metrostation Dejvicka, NV Prag. Her findes et
ret lille marked med betydelig lavere priser end på det store. Samme
vareudvalg.
I husene omkring pladsen findes indgange/portåbninger ind i bygningerne. Her
ligge alle slags forretninger med priser for tjekker. Mange spisesteder
findes også.
Pas på lommetyvene, især i metroen og i proppede sporvogne.
Når I går rundt i byen, se husenes udsmykning.
Glæd Jer. Pragtfuld by, i særdeleshed den gamle del af byen.
Tag en tur med bus/metro til Melnik fra Holesovice. Her mødes Elben og
Vltava. Imponerende udsigt.
En fan af byen.

Fra : Sidse

Dato : 12-02-04 20:40

> [...]
> stemning (ikke turiststeder)?
> Eventuelt også nog´le specielle seværdigheder som ikke står i alle

Jeg har netop været dernede på studietur, i den forbindelse
besøgte vi et bryggeri som hedder Ufleco, de brygger en rigtig god øl,
som kun kan købes på bryggeriet, hvor der er tilknyttet en
stor resturant. Vi fik dog at vide fra vores guide, at maden på
raturanten, ikke er anbefalelsesværdigt.
Det ligger næsten inde ved centrum.

sidse

Fra : mj

Dato : 12-02-04 23:18

> [...]
> stor resturant. Vi fik dog at vide fra vores guide, at maden på
> raturanten, ikke er anbefalelsesværdigt.

det er den heller ikke... Men øllet er godt find hellere et andet sted
at spise...

mvh
morten

Fra : Kbh´s amt

Dato : 16-02-04 17:38

Som tilføjelse til svaret fra Carsten Sørensen, kan jeg fortælle, at det
sted har jeg også besøgt, både at spise og nyde øllet. Jeg kan bekræfte,
ingen turister, meget billigt.

Fra : Kbh´s amt

Dato : 12-02-04 21:37

U Fleco en rigtig turistfælde, en af de største i Prag. Uhyrlige priser,
dårlig mad. Tjenere der, under falske forudsætninger, forsøger at få en til
at drikke, det der bæres rundt. Hvis stedet skal besøges, så se efter, hvor
mange tjekker der er. Hvis ingen, så tænk Jeres.
Så hellere besøge The Black Oxe på Borgen, se www.kozel.cz eller Slavia ved
operaen nær floden. Speciel atmosfære, rimelige priser.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 15-02-04 21:42

Hej Kalle

Vi er nogle venner der har været i Prag, sidste i februar, de sidste par år.
Og ud over værtshuset Den sorte Okse som nævnes i et af de andre svar til
dig,
kan jeg varmt anbefale et andet og superbilligt, spændende og lokalt Kozel
værtshus "U Kozla Restaurant" :
http://www.kozel.cz/page.php?lang=en&page=restaurace

Vi drak en masse god øl, spiste såvel frokost og aftensmad.
Vi var de eneste turister - resten af gæsterne var lokale folk!

God tur
Carsten