Ang. VW Passat 1.6 CL '85
Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-02-04 14:46

Hej alle

Jeg er blevet tilbudt en VW Passat 1.6 CL fra 1985 der har
kørt 214.000 km! Men da jeg ikke er den store bilkender vil
jeg gerne vide om der evt. skulle specielt mange problemer
med sådan en bil (mærke + årgang)? Og om der evt. skulle
være noget man skal være ekstra opmærksom på, udover bla.
rust i vitale dele!?
Jeg kunne derudover godt tænke mig at vide om det er normalt
at bruge FDM's slutseddel ved handel mellem private? Jeg vil
gerne bruge den, men er blot nysgerrig

--

Mvh.

Brian Thomsen
8000 Århus C

<< Søger billig bil (max. 10.000 kr) >>

Fra : JK

Dato : 12-02-04 13:40

On Wed, 11 Feb 2004 14:45:57 +0100, "Brian Thomsen"
<brian-th@REMOVEtiscali.dk> wrote:

> [...]
>Jeg kunne derudover godt tænke mig at vide om det er normalt
>at bruge FDM's slutseddel ved handel mellem private? Jeg vil

Det er skam en god bil. Jeg har haft en 83 model indtil 1996.
Den kører som en gokart i svingene. Men kvinder kan savne servostyring
i den bil, og nutildags i det hele taget. Jeg var lidt træt af, at den
kun havde 4 gear. Men din har måske 5.

Da jeg havde kørt 250 kkm, var den lige begyndt at bruge lidt olie.
Det faldt sammen med salgstidspunktet. Jeg ville have en bil med
nakkestøtter på bagsædet a.h.t. børnene.

Med andre ord plejer de motorer at gå 300 kkm uden at der skal gøres
noget. Men det er meget individuelt, - afhængigt af olieskift, m.m.

Det er en golf motor, liggende på langs. Den kan let få revner i
udstødningsmanifolden, hvilket så vil kunne høres ved accelleration op
igennem gearene som en knaldende lyd, især udenfor bilen.
Golf'erne gør det også. Jeg fik skiftet manifolden een gang af en
billig mekaniker. Det er ikke for tøsedrenge, da boltene ofte knækker,
og så skal pilles ud af motoren på forskellig vis (det hedder vist en
ornepik).

Ellers ville jeg sikre mig oplysninger om tandremsskift. Ventilerne er
ikke selvjusterende, men justeres ved udskiftning af nogle
mellemlægsskiver. Da man skal have dem med spring på 5/100 mm, lod jeg
altid VW justere, da de jo genbruger de skiftede skiver. Jeg mener at
justering hver 20 kkm er tiptop.
Jeg vil faktisk foretrække sådan nogle ventiler, fremfor dyrt skift af
hydrauliske ventilløftere ved ca. 200 kkm.
Tændingen skulle aldrig justeres, mig bekendt.

Batteriet kan man roligt skifte efter 6 år.

Jeg havde ingen store reparationer. Generatoren satte sig og blev
skiftet. Derudover et stort frontalt uheld uden min skyld, som nær
havde totalskadet bilen. Men den _blev_ repareret, og kørte 3 år mere.

85 modellen må være den med de store pvc-afskærninger under kofanger
for og bag. Det er da vist godt imod stenslag. Min havde et ømt punkt
med tæring i en panelet bag venstre fordør. Normalt er de vist bedre
på det punkt.

Ja, FDM's slutseddel har jeg selv brugt 3 gange.
Jeg solgte iøvrigt min til en mekaniker. Det er et godt tegn.

hilsen

John

Fra : Mogens...

Dato : 12-02-04 19:48

On Thu, 12 Feb 2004 13:40:17 +0100, JK <junk@mailzone.com> wrote:

>Det er skam en god bil. Jeg har haft en 83 model indtil 1996.

Jow jow - den kører da udemærket. Men frygtelig varm bil om sommeren!

>Den kører som en gokart i svingene.

Nej - det gør den absolut ikke. Jeg kunne godt tænke mig at høre om
dit erfarings-/sammenligningsgrundlag i så fald.

/Mogens

Fra : JK

Dato : 13-02-04 10:13

On Thu, 12 Feb 2004 19:47:48 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jow jow - den kører da udemærket. Men frygtelig varm bil om sommeren!

Så er det ikke en kold dansk sommer, du tænker på

>Nej - det gør den absolut ikke. Jeg kunne godt tænke mig at høre om
>dit erfarings-/sammenligningsgrundlag i så fald.

Tja, du vil vel sige, at den er understyrende, så det batter. Men det
har jeg nu ikke været generet af.

Jeg kører ikke gaderæs. Men har oplevet det som en svingsikker bil.
Meget retningsstabil iøvrigt. Jeg har oplevet aquaplaning engang med
den syd for Hamburg med ferielæs. Intet skete ud over at motoren tog
sig en tur op i omdrejninger.

Iøvrigt var det den billigste bil, jeg har haft. Værditabet var kun
46.000 kr. på 7 år.
Så havde jeg godt nok en toyota ke20 før det, hvor jeg kun havde et
værditab på 22.500 på 5 år. Men den vil jeg nu regne for af en klart
ringere klasse.

Jeg kommer aldrig ned på så lave værditab igen ! med mindre jeg satser
på en kommende veteranbil.

mvh

John

Fra : Mogens...

Dato : 13-02-04 17:28

On Fri, 13 Feb 2004 10:12:59 +0100, JK <junk@mailzone.com> wrote:

>Så er det ikke en kold dansk sommer, du tænker på

Jeg havde een som "mesterbil" - svendene kørte "rugbrød" og andre af
dén slags, mens chefen typisk havde en Passat-ting. På 5 år blev der
lavet gennemgribende rustarbejde (rustgaranti), ligesom bilen var varm
at køre i, blot solen stod højt på himlen...

>Tja, du vil vel sige, at den er understyrende, så det batter. Men det
>har jeg nu ikke været generet af.

Kald det hvad du vil - bilen er ikke nogen go-cart, IMO :)

> [...]
>ringere klasse.
>Jeg kommer aldrig ned på så lave værditab igen !

Næh - det var jo hélt andre tider, hvor vi købte en ny bil hvert 2.
år. Det er ret svært at lægge pengepung til dén slags idag...
(kun for entusiaster, der VIL ha' en ny)

/Mogens

Fra : JK

Dato : 13-02-04 10:22

> [...]

>Nej - det gør den absolut ikke. Jeg kunne godt tænke mig at høre om
>dit erfarings-/sammenligningsgrundlag i så fald.

Iøvrigt Mogens... (Knudsen ?)

Der er kommet en ny gruppe: dk.teknik.bil

Måske kan du finde lidt fritid til at læse i den.

hilsen

John

Fra : Mogens...

Dato : 13-02-04 17:25

On Fri, 13 Feb 2004 10:22:23 +0100, JK <junk@mailzone.com> wrote:

> Iøvrigt Mogens... (Knudsen ?)
>Der er kommet en ny gruppe: dk.teknik.bil
>Måske kan du finde lidt fritid til at læse i den.

Hvad tænker du på?

/Mogens

Fra : Steen

Dato : 13-02-04 10:13

Passaten har tendens til rust på skærmkasserne inde i bagagerummet plus ved
benzinstudsen.
Derudover er den ikke billig at køre i.
Tjek i hvilken stand karburatoren er ,for hvis det er med auto choker er der
en mulighed for at den måske er ved at være færdig.
Jeg har en passat magen til bare med automatgear. Der er ofret adskillige
tusinde kroner over de sidste 2 år. Senest en ny karb. med manuel choker.
Steen