Købt hos privat - Kan jeg gøre noget?
Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 11-02-04 14:34

Hey...

Kort før nytår købte jeg en Suzuki Swift 1.0 fra 98.....

Den er købt ved en forhandler, men uden om ham, da det var hans mors bil...

Han fortæller mig at det er en fremragende bil (hvilket det da også er), men
jeg har nu opdaget en række fejl, som jeg måske ikke synes jeg selv vil
betale 100%...

- En fjeder var knækket i venstre bag (i skålen)...
- Venstra bil + forlygte er punkteret...
- Strømfordeleren skal skiftet, da denne er utæt, således der drypper
olie...

Alt i alt er det reperationer til 5-6000 kr... Kan det virkelig være rigtigt
at jeg skal betale dem alene, da jeg har handlet ved privat, eller er der en
lov der kan hjælpe mig lidt..??

/Anders

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-04 14:43

Anders T. Pedersen wrote:
> Alt i alt er det reperationer til 5-6000 kr... Kan det virkelig være
> rigtigt at jeg skal betale dem alene, da jeg har handlet ved privat,
> eller er der en lov der kan hjælpe mig lidt..??

Det jeg siger nu er måske ikke lovmæssigt korrekt, men
mere et moralsk opstød. Men jeg mener altså at du selv
vidste at du indgik handlen på de betingelser og derved
må tage det som en mand og komme videre.

Bordet fanger.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 11-02-04 14:45

> Det jeg siger nu er måske ikke lovmæssigt korrekt, men
> mere et moralsk opstød. Men jeg mener altså at du selv
> vidste at du indgik handlen på de betingelser og derved
> må tage det som en mand og komme videre.

Tænker mere på at sønnen som har autoværkstedet, hvor bilen sælges (uden om)
står og siger at det er en fantastisk bil, der kan synes uden problemer...

Er det så ikke deres problem at der er 3 fejl, som netop gør at bilen ikke
kan synes...

/Anders

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-04 14:49

Anders T. Pedersen wrote:
> Tænker mere på at sønnen som har autoværkstedet, hvor bilen sælges
> (uden om) står og siger at det er en fantastisk bil, der kan synes
> uden problemer...

Hvem har du købt den af?

> Er det så ikke deres problem at der er 3 fejl, som netop gør at bilen
> ikke kan synes...

Hvad står der på din kontrakt?

Fra : Max

Dato : 11-02-04 14:48

> Det jeg siger nu er måske ikke lovmæssigt korrekt, men
> mere et moralsk opstød. Men jeg mener altså at du selv
> vidste at du indgik handlen på de betingelser og derved
> må tage det som en mand og komme videre.

Øh...dvs. at den alm. købelov altså stadig gælder?

> Bordet fanger.

Hvilket bord?

/Mxa

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-04 14:52

Max wrote:
> Øh...dvs. at den alm. købelov altså stadig gælder?

Først skal han vel egentlig finde ud af om han har handlet
med konen eller firmaet ,-)

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 11-02-04 14:54

Det er moderen til automakanikeren der er udskrevet check til, derfor er det
en privat handel, da den gik 100% uden om automakanikeren, som bare stod for
fremvisning (og historien om den var 100% iorden)..

/Anders

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-02-04 15:12

> [...]
for
> fremvisning (og historien om den var 100% iorden)..

Er der skrevet slutseddel og hvad står der i den?
Hvad siger sælger til problemerne?

Niels

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 11-02-04 15:20

> Er der skrevet slutseddel og hvad står der i den?
> Hvad siger sælger til problemerne?

Der står ikke noget om problemerme på slutsedlen, og har ikke taget fat i
sælger endnu.... Ville bare lige have lidt fakta på bordet før jeg evt. sku
snakke med hende / ham ..

/Anders

Fra : Max

Dato : 11-02-04 14:54

> Først skal han vel egentlig finde ud af om han har handlet
> med konen eller firmaet ,-)

Hvorfor?

/Max

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-04 14:59

Max wrote:
> Hvorfor?

Han kan jo ikke kræve at firmaet betaler hvis han har
handlet med konen.

Fra : Lykke

Dato : 11-02-04 15:39

Det lyder som en god ide. Sæt biler til salg, sig bilerne er mors. få
checken udskrevet til mor. Ingen moms at indberette, for du har vel ikke
betalt moms ved privat køb. Når kunden kommer og klager, melder man hus
forbi og deler i porten med mor.???

Poul

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-04 15:42

Lykke wrote:
> [...]
> ikke betalt moms ved privat køb. Når kunden kommer og klager, melder
> man hus forbi og deler i porten med mor.???

Hvem er så den dummeste, køber eller sælger?

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 11-02-04 15:54

> Hvem er så den dummeste, køber eller sælger?

Bilen VAR hans mors..... Det er 100% sikkert...

Så hvem der er dum ved jeg ikke... Der er da mange der køber biler
privat.... At man så har købt den privat af en automekanikers mor er jo det
samme...

Lad os se bort fra at sønnen er mekaniker...

Har jeg nogle rettigheder eller må jeg ud og samle flasker (og afleverer dem
inden de falder 50 øre)...

/Anders

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-02-04 16:18

> Har jeg nogle rettigheder eller må jeg ud og samle flasker (og afleverer
dem
> inden de falder 50 øre)...

Hvis der står i kontrakten, at de fejl du nævner, ikke eksisterer på bilen,
og du kan dokumentere de var der ved salget har du en sag.
At man ikke har en sag betyder dog ikke man skal afholde sig fra at henvende
sig, måske har sælger ikke kendt fejlene og kan se rimeligheden i, at du
måske skal have kompensation.

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-02-04 18:43

Niels Bengaard wrote:
> [...]
> henvende sig, måske har sælger ikke kendt fejlene og kan se
> rimeligheden i, at du måske skal have kompensation.

Ikke korrekt.

Hvis der ikke står i slutsedlen at bilen havde manglerne, er det sælger der
skal bevise at manglerne ikke var der.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-02-04 19:22

> Ikke korrekt.
>
> Hvis der ikke står i slutsedlen at bilen havde manglerne, er det sælger
der
> skal bevise at manglerne ikke var der.

Da vel ikke i en handel mellem private som det er her?

Niels

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-02-04 20:16

Det er ikke en handel mellem private.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-02-04 20:53

> Det er ikke en handel mellem private.

Nå, køber skriver ellers det er handel mellem private, men du ved åbenbart
bedre.

Niels

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-02-04 10:57

On Wed, 11 Feb 2004 20:52:40 +0100, "Niels Bengaard"

>Nå, køber skriver ellers det er handel mellem private, men du ved åbenbart
>bedre.

Køber skriver i første indlæg:

Citat
Hey...

Kort før nytår købte jeg en Suzuki Swift 1.0 fra 98.....

Den er købt ved en forhandler, men uden om ham, da det var hans mors
bil...

Deraf følger, at der er tale om et forbrugerkøb.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 11:06

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

Citat
> [...]
> bil...
>

> Deraf følger, at der er tale om et forbrugerkøb.

Vrøvl. Der står, at forhandleren har varetaget handlen af hans MORS bil.
Forhandleren har ikke solgt den igennem hans firmas regi, men han har stået
for det praktiske i handlen i hans mors sted.

Altså er det et civilkøb.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-02-04 11:24

On Thu, 12 Feb 2004 11:06:05 +0100, "Lasse Kristiansen" <nej@tak.dk>
wrote:

> [...]

>Forhandleren har ikke solgt den igennem hans firmas regi, men han har stået
>for det praktiske i handlen i hans mors sted.

Vrøvl.

Herved bekendtgøres lov nr 139 af 29. marts 1978 om visse
forbrugeraftaler, som ændret ved lov nr 862 af 23. december 1987.

Kapitel 1

Lovens område

§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på erhvervsdrivendes
henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.

Stk. 2. Som en forbrugeraftale betegnes en aftale, som en
erhvervsdrivende indgår i sit erhverv, når den erhvervsdrivendes ydelse
hovedsagelig er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse for den anden
part (forbrugeren) og den erhvervsdrivende vidste eller burde vide
dette. Aftale om at udføre arbejde for en erhvervsdrivende anses dog
ikke for en forbrugeraftale.

Stk. 3. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, han har
indgået, ikke er en forbrugeraftale.

Stk. 4. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 2 finder
kapitel 2 og 3 tillige anvendelse på aftaler om køb fra
ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen er indgået eller formidlet for
sælgeren af en erhvervsdrivende, samt på erhvervsdrivendes henvendelser

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-02-04 11:31

On Thu, 12 Feb 2004 11:23:42 +0100, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

Fandt lige en endnu bedre, der skærer det ud i pap:

Bekendtgørelse af lov om køb

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv,
når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har
bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som
nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om
køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Der er altså tale om forbrugerkøb.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 11:55

> Der er altså tale om forbrugerkøb.

Tak, jeg kender skam samtlige af de paragrafer. Jeg tror, du tillægger de
skrevne ord lidt for meget værdi. Jo vist, Anders skriver, at "bilen er købt
ved en forhandler, men uden om ham".

Hvis forhandleren - eller sønnen om du vil - har forklaret, at handlen er af
privat karakter og bilen sælges for hans mor, så er det ikke nødvendigvis et
forbrugerkøb.

Bevisbyrden kan pålægges forhandleren, hvis han ikke har gjort køber bekendt
alt det han netop har gjort køberen bekendt med, og vil især gøre det, hvis
handlen har foregået i "sønnens" forretning. Hvis bilen har stået på
udstilling der, så får forhandleren et problem med at bevise det private i
handlen i en retssag. Der er jeg enig med dig i. Så er der ikke så meget at
rafle om. Men partout at sige, at det er et forbrugerkøb ud fra den ene
sætning, det er lidt forhastet.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-02-04 11:52

> Køber skriver i første indlæg:

Læs alle købers indlæg og ikke kun det første, så forstår du sagen bedre.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 22:31

> Det er ikke en handel mellem private.

Øhhhh! Prøv lige at læse emne igen "Købt hos privat - kan jeg gøre noget?"

Og pasusen:
>Kan det virkelig være rigtigt
>at jeg skal betale dem alene, da jeg har handlet ved privat, eller er der
en
>lov der kan hjælpe mig lidt..??

Bare fordi at manden der formidler kontakten til hans mor, er mekniker og
har et værksted, er det ikke ham der er sælger Med.mindre han har været ejer
af vognen, han kan aller aller højest beskyldes for at have den i kommision.
Prisen havde nok også været en anden - garanti, klargøring, moms osv.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-02-04 10:56

On Wed, 11 Feb 2004 22:31:15 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Øhhhh! Prøv lige at læse emne igen "Købt hos privat - kan jeg gøre noget?"

Prøv at læse, hvad jan skriver i det første indlæg:

[...]

[/citat]

Om det er moderens bil eller ej, spiller ikke nogen rolle. I følge dette
udsagn er der tale om et forbrugerkøb.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : lars@zulfo.dk

Dato : 13-02-04 23:46

noget?"

> Prøv at læse, hvad jan skriver i det første indlæg:

Og du vælger 100% at se bort fra hvad jan senere skriver? Han retter sig
selv....

> Fly

Lars B

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 08:22

Niels Bengaard wrote:
> Da vel ikke i en handel mellem private som det er her?

Jo, købeloven gælder altid.
At man så ved privatkøb kan gøre undtagelser er en anden ting.
Men hvis dette ikke er sket, har man reelt den samme reklamationsret som ved
en forhandler.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Brian

Dato : 11-02-04 15:56

Hejsa

John Sahl wrote:

> Hvem er så den dummeste, køber eller sælger?

En uerfaren køber vil nok ikke bide mærke i det ?!

Hvis ens generalle viden om biler samtidig er til at overse,
giver det da også en tryghedsfornemmelse at "sælger" (som i dette tilfælde
vist endda har eget autoværksted ?) fortæller dig at bilen er tip-top og
klar til syn.

/Brian

Fra : JS

Dato : 11-02-04 18:45

Er der ikke noget med at det er den måde www.nysynet.dk kører på?

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 22:37

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke noget med at det er den måde www.nysynet.dk kører på?

De er da ihvertilfælde ikke specielt billige, selvom der står skarpe priser.
Jeg faldt lige over en gejlet 95 Golf GTI med 235kkm på klokken til 115K kr.
Den må da højeste koste 75K.
Bilpriser.dk vurdere den til 69K.
Meget tillidsvækkende.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Max

Dato : 11-02-04 18:24

> Han kan jo ikke kræve at firmaet betaler hvis han har
> handlet med konen.

Nej konen skal vel betale hvis fejlen var tilstede...

/Max

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-02-04 14:41

On Wed, 11 Feb 2004 14:34:29 +0100, "Anders T. Pedersen"
<Anders@FLYTMIGteam4.dk> wrote:

>Hey...
>
>Kort før nytår købte jeg en Suzuki Swift 1.0 fra 98.....
>
>Den er købt ved en forhandler, men uden om ham, da det var hans mors bil...

Hvis det er forhandleren, der har solgt dig bilen, er det ligemeget,
hvem bilen tilhørte, de er købt ved en forhandler. De jeg går ud fra, at
du er forbruger, gælder der altså de almindelige forbrugerretslige
regler.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-04 15:49

Fly Christensen wrote:

> Hvis det er forhandleren, der har solgt dig bilen, er det ligemeget,
> hvem bilen tilhørte, de er købt ved en forhandler.

Er der ikke anderledes regler ved komissionssalg ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-02-04 17:44

http://makeashorterlink.com/?V2CD52F57

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 11-02-04 16:44

Så har jeg snakket med sønnike...

Han laver en ultra god pris på en ny fordeler... Sp det er fint nok...

/Anders

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 11:33

"Anders T. Pedersen" <Anders@FLYTMIGteam4.dk> wrote in message

> Så har jeg snakket med sønnike...
>

> Han laver en ultra god pris på en ny fordeler... Sp det er fint nok...

Hvor meget skal du af med selv?

Mangelsindsigelser mistes ved risikoens overgang i civilkøb, jf. § 44.
Risikoens over overgang er ved levering/afhentning, jf. købelovens § 17,
stk. 2., men jeg vil mene, at sælger enten har handlet svigagtigt eller
været skyldig i grov uagtsomhed (med hans viden om biler taget i
betragtning).

Købelovens § 53:

"De i foregående paragraf givne bestemmelser om tab af køberens ret til at
påberåbe sig mangler kommer ikke til anvendelse, når sælgeren har handlet
svigagtigt, eller når han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed, og denne
medfører betydelig skade for køberen."

Du har afgivet meddelse om manglen uden ugrundet ophold og sælger har
uddannelsen og tilstrækkelig viden til, at han burde have set og anerkendt
manglerne inden salget.

Jeg ville stille mig tilfreds, hvis sælger betaler det meste af regningen,
muligvis halv-skade, hvis det ikke løber for meget op. Retten vil kigge på
sælgers viden om biler og om hvorvidt han med sin viden, burde have gjort
dig opmærksom på dem. Det tangerer svig, i hvert fald grov uagtsomhed.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 12:11

Lasse Kristiansen wrote:
> Mangelsindsigelser mistes ved risikoens overgang i civilkøb, jf. § 44.

Hvilken §44 læser du det i?

§ 44. Ved afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, bliver,
for så vidt manglen ikke er hidført ved sælgerens forsømmelse, det tidspunkt
at tage i betragtning, da faren gik over på køberen.

Alt hvad den siger er at manglen skulle have været der ved risikoens
overgang...

Man kan godt reklamere over den op til 24 måneder efter - dog snarest efter
man får kendskab til manglen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 12:36

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Alt hvad den siger er at manglen skulle have været der ved risikoens
> overgang...

Ja, det var noget i den retning jeg tænkte, men jeg fik formuleret mig
fuldstændig forkert..

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 12:48

Lasse Kristiansen wrote:
> Ja, det var noget i den retning jeg tænkte, men jeg fik formuleret mig
> fuldstændig forkert..

LOL

Men vi er enige...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ted

Dato : 11-02-04 16:53

[...]

--------------------------------

Et forslag som alle nok kan overkomme :

Køb de 3 ting brugt hos en ophugger. ( bilen er jo også brugt. )
Spørg mekanikeren ( altså sønnen ) om han vil montere det frit. måske vil
han det. måske ikke..

Så har du sparet en masse penge. og der burde ikke være flere problemer.

btw. hvis du køber af mekanikers mor, er det ikke det samme som at købe en
bil af en forhandler.
En bilforhandler giver garanti/reklamationsret på sine biler.
En mekaniker giver garanti på sine reperationer.
En Mekanikers mor giver garanti for at hun engang var fødedygtig.

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : Max

Dato : 11-02-04 18:23

> En bilforhandler giver garanti/reklamationsret på sine biler.
> En mekaniker giver garanti på sine reperationer.
> En Mekanikers mor giver garanti for at hun engang var fødedygtig.

Reklamationsret giver alle der sælger noget vel.

/Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 22:22

"Max" <maxses@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Reklamationsret giver alle der sælger noget vel.

Ikke hvis man som handel mellem private fraskriver sig reklamationsretten.
F.eks som på FDM's slutseddel mellem private "Bilen sælges som prøvet og
beset uden reklamationsret".

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : claus b. p.

Dato : 11-02-04 23:19

> [...]
> F.eks som på FDM's slutseddel mellem private "Bilen sælges som prøvet og

Selvfølgelig kan man som privat fraskrive sig ethvert ansvar, men om det er
juridisk gyldigt?.....
Man har pligt til at oplyse om kendte skjulte fejl og mangler, men man har
også et ansvar for ukendte skjulte fejl og mangler.
Det hele ender dog op i at køber og sælger må prøve at løse problemerne selv
først, og kan de ikke blive enige kan køber lægge sag an mod sælger. Så
bliver det et spørgsmål om beviser, og hvad der er aftalt.
Der er altid den risiko når man handler privat, derfor: Få alle aftaler og
løfter skriftligt, og undersøg bilen grundigt inden købet.

/Claus

Fra : Max

Dato : 12-02-04 06:11

> Selvfølgelig kan man som privat fraskrive sig ethvert ansvar, men om det
er
> juridisk gyldigt?.....

Det er også der filmen knækker for mig...

> Man har pligt til at oplyse om kendte skjulte fejl og mangler, men man har
> også et ansvar for ukendte skjulte fejl og mangler.

Ja.

> [...]
> Der er altid den risiko når man handler privat, derfor: Få alle aftaler og
> løfter skriftligt, og undersøg bilen grundigt inden købet.

Ja men nu har de jo fundet en løsning, så det er jo fint

Ellers må vi hellere over i dk.videnskab.jura

/Max

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 12:00

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> wrote in message

> Selvfølgelig kan man som privat fraskrive sig ethvert ansvar, men om det
er
> juridisk gyldigt?.....

Det er jo dét.

> Man har pligt til at oplyse om kendte skjulte fejl og mangler, men man har
> også et ansvar for ukendte skjulte fejl og mangler.

Ikke nødvendigvis. Hvis sælger ikke har handlet svigagtigt eller været
skyldig i groft uagtsomthed, så er der ikke så meget at gøre i civilhandler.
Hvis mangler er skjult bevidst, så er det naturligvis svig. En fejl/mangel
kan dog være så skjult, at sælger ikke var bekendt med og heller ikke burde
være bekendt med den, og så får køberen straks svære ved at gøre
indsigelser. Specielt hvis sælger har givet køberen mulighed for at "bese"
det købte og gennemgå den for fejl.

> [...]
> Der er altid den risiko når man handler privat, derfor: Få alle aftaler og
> løfter skriftligt, og undersøg bilen grundigt inden købet.

Ja, det er altid en god ide at få tingene skriflet ned på papir.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 12:13

Lasse Kristiansen wrote:

> Ikke nødvendigvis. Hvis sælger ikke har handlet svigagtigt eller været
> skyldig i groft uagtsomthed, så er der ikke så meget at gøre i
> civilhandler. ´

Der er det samme at gøre i civil som ved forbruger, hvis sælger ikke har
indskrænket mulighederne i købeloven.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 12:48

> Der er det samme at gøre i civil som ved forbruger, hvis sælger ikke har
> indskrænket mulighederne i købeloven.

Tildels. Du kan selvfølgelig reklamere over fejl/mangler 6 måneder efter et
køb, men i praksis kommer man sjældent langt med det. Der står man noget
bedre stillet ved forbrugerkøb.

Forbruger er noget bedre "beskyttet" igennem købelovens §§ 75a-77, hvor man
i civilkøb køber som beset og forventes at kende til varens egenskaber m.v.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 12:56

Lasse Kristiansen wrote:

> Tildels.

Nej, helt og fuldstændig.

> Du kan selvfølgelig reklamere over fejl/mangler 6 måneder
> efter et køb,

op til 24 måneder...

> men i praksis kommer man sjældent langt med det. Der
> står man noget bedre stillet ved forbrugerkøb.

Det er så en helt anden sag.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 12:56

Lasse Kristiansen wrote:

> Tildels.

Nej, helt og fuldstændig.

> Du kan selvfølgelig reklamere over fejl/mangler 6 måneder
> efter et køb,

op til 24 måneder...

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 13:28

> Nej, helt og fuldstændig.

Læs længere nede.

> op til 24 måneder...

Jo vist, det var et eksempel. Du kan vel ikke nævne mange sager, hvor en
køber får en mangelindsigelse igennem i retten 23 måneder efter et køb - i
en civilhandel?

> Det er så en helt anden sag.

Hvad kan man bruge teori til, hvis praksis siger noget andet? Man er i
"beskyttet" godt som forbruger i 24 måneder efter købet, hvor man ved
civilkøb oftest står dårligt, hvis man har en indsigelse over en mangel bare
12 måneder efter købet.

--
Mvh, Lasse K.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 15:39

Lasse Kristiansen wrote:
> Du kan vel ikke nævne mange sager, hvor
> en køber får en mangelindsigelse igennem i retten 23 måneder efter et
> køb - i en civilhandel?

Fuldstændigt underordnet.
Et er lov noget andet er hvad der kan betale sig, og derfor bliver
gennemført.
Fordi jeg kører 120 km/t på landevejen uden at blive stoppet, er det så
lovligt?

> Hvad kan man bruge teori til, hvis praksis siger noget andet?

Det har jeg ikke sagt, jeg har sagt at det er en anden sag. Nemlig at man
normalt er bedre stillt hos en forhandler, da denne er prof. Når det er
privat er personen fx ligeglad med dårlig omtale, da han ikke skal leve af
fx at sælge biler. Der findes folk uden penge blandt begge.

> Man er i
> "beskyttet" godt som forbruger i 24 måneder efter købet, hvor man ved
> civilkøb oftest står dårligt, hvis man har en indsigelse over en
> mangel bare 12 måneder efter købet.

Forkert. Man står lige godt/skidt. Grunden til at du sikkert mener, at man
står dårligere er at en privatperson er ligeglad, dette er en forhandler
måske ikke pga. fx dårlig omtale. Hvis man går i retten er det en anden sag.
Problemet er at mange af de sager ikke har så stor værdi, at den kommer i
retten.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 15:58

> [...]
sag.
> Problemet er at mange af de sager ikke har så stor værdi, at den kommer i

Den holder ikke helt, Morten. Købeloven beskytter forbrugeren bedre ved
forbrugerkøb end civile, der foretager et civilkøb. Der er langt flere
regler omkring forbrugerkøb end der er om civilkøb.

Vi er dog enige om, at mange rettigheder ville kunne vindes via retten ved
civilkøb, hvis flere privatpersoner gik den (ofte bekostelige) vej.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 16:16

Lasse Kristiansen wrote:
> Vi er dog enige om, at mange rettigheder ville kunne vindes via
> retten ved civilkøb, hvis flere privatpersoner gik den (ofte
> bekostelige) vej.

Godt så. EOD.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : claus b. p.

Dato : 13-02-04 00:33

> Jo vist, det var et eksempel. Du kan vel ikke nævne mange sager, hvor en
> køber får en mangelindsigelse igennem i retten 23 måneder efter et køb - i
> en civilhandel?

Ved en retssag mellem civile vil der blive lagt vægt på om
1. Sælger har bevidst fortiet en fejl
2. Fejlen væsentligt forringer det handledes værdi
3. Alder og værdi af det handlede.
4. At fejlen var tilstede ved handlen.
5. Sælgers kompetence.

Sælger kan principielt ikke dømmes for at sælge noget for dyrt, men hvis fx.
topstykket er flækket, og bilen forbruger 10 liter vand om ugen, så vil han
nok blive dømt, for han har ikke kunnet undgå at vide noget var galt. Hvis
man dagen efter købet af sin brugte Jaguar står med motoren liggende på
vejen under bilen pga. rust (det så jeg faktisk en dag) vil sælger kunne
dømmes selv om han ikke havde kendskab til det.Der er nemlig tale om en
alvorlig skjult fejl. (Det er dette fænomen tilstandsrapporter på huse skal
beskytte sælger mod.) Hvis bremserne er slidt ned til 10mm under minimum,
vil han nok ikke blive dømt, med mindre han er mekaniker af profession. Hvis
man kommer 23 måneder efter købet og klager over en af disse fejl, får man
et problem med at bevise pkt. 4 Hvis man klager over mislyde i gearkassen på
en 25 år gammel bil man har købt for 1000kr, får man det nok svært med pkt.
3. Selv om man har købt en brugt bil til 750k, får man nok svært ved at få
ret i en klage over et skævt reservehjul.
Find selv på flere.
/Claus

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 12-02-04 11:40

"Ted" <salg@smallblock.dk> wrote in message

> En bilforhandler giver garanti/reklamationsret på sine biler.
> En mekaniker giver garanti på sine reperationer.

Garanti KAN de give. Reklamationsret vil der altid være.

> En Mekanikers mor giver garanti for at hun engang var fødedygtig.

Sé, den garanti er der formentlig inden tvivl om. Hun kan dog ha' adopteret.
; )

--
Mvh, Lasse K.