Sortering på forskellige sporg
Fra : Steen Alcor

Dato : 11-02-04 12:41

Hej

Har et vb-projekt, hvor jeg bruger en MS Access 2000 database, som har
sortering dansk/norsk.

Har en tabel hvori en sætning ligger på dansk, svensk, tysk og 6 andre
sprog.

Når en bruger ønsker at se en liste over sætninger på dansk, forventer han
at sætninger som begynder med æ, ø og å ligger sidst i listen i nævnte
rækkefølge. Sætninger med ä og ö bliver behandlet som æ og ø og kommer også
sidst i listen, men hvis vi har en bruger som ønsker at se de tyske
sætninger, forventer han at ä kommer før a samt ö kommer før o og ikke sidst
i listen.

Er det mulig via SQL, egenskaber på et listeobjekt eller en helt tredje
mulighed at ændre sorteringsorden, end den som er sat i MS Access??

Dansk sortering: Aben, Affe, Kanin, Mus, Æsel, Äl (Ä bliver opfattet som
et Æ)

Tysk sortering: Äl, Æsel, Aben, Affe, Kanin, Mus (Æ bliver opfattet som
et Ä)

Svensk sortering: Æsel, Aben, Affe, Kanin, Mus, Äl (Æ bliver opfattet som
et A)

Steen

Fra : Ole Nielsby

Dato : 11-02-04 14:12

Steen Alcor skrev:

> Er det mulig via SQL, egenskaber på et listeobjekt eller en helt tredje
> mulighed at ændre sorteringsorden, end den som er sat i MS Access??

Du kan evt. lave en event-baseret sortering og basere din compare-event
på Win32-funktionen CompareString.

Muligvis er det nemmere at sætte trådens indstillinger med
Win32-funktionen SetThreadLocale - men det kan have indflydelse
på datoformater osv.- aner ikke hvordan det spiller sammen med VB.