Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad er et udlæg værd
Fra : steen

Dato : 11-02-04 12:32

på små 20.000 i et hus når K har et lån på 500K--

For ved en evt. tvangsaktion bliver der jo ikke noget tilbage ved at K jo
klart byder over--

Så mit spørgsmål er sådan et udlæg blot ikke en død sild der bare står og
forædles langsomt når det er under de forhold.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-02-04 11:45

steen wrote:

Når ingen endnu har svaret dig, skyldes det måske, at dit spørgsmål ikke
er særlig tydeligt. Lad mig alligevel prøve, og rammer jeg forkert, så
prøv at spørge igen med flere oplysninger.

[Hvad er et udlæg værd]
> på små 20.000 i et hus når K har et lån på 500K--

Det er en sikkerhed for, at hvis skyldneren kommer til penge i
forbindelse med salget af huset, så får kreditor dækket sit udestående
helt eller delvist.

> For ved en evt. tvangsaktion bliver der jo ikke noget tilbage ved at K jo
> klart byder over--

K byder kun ind i sit eget pant, hvilket ikke har indflydelse på
udlægget. Hvis den der har foretaget udlægget vil sikre sig sine penge,
skal der bydes over, enten af kreditor selv eller af en anden. Bliver
der ikke budt over er udlægget ikke noget værd.

> Så mit spørgsmål er sådan et udlæg blot ikke en død sild der bare står og
> forædles langsomt når det er under de forhold.

Nej, udlægget forældes ikke. Tværtimod arbejder tiden for den kreditor,
der har foretaget udlægget. Dels betales der sandsynligvis af på de
andre lån i huset, hvorved udlægget "rykker frem", dels stiger
huspriserne typisk, så ved et salg/tvangssalg vil der med tiden være
større chance for, at der bliver penge til overs til kreditor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen