Plot
Fra : David Rasmussen

Dato : 11-02-04 11:24

Hvilken definiton af "plot" bruger man i filmverdenen, især i mere
teoretiske lag?

Jeg vil mene at plot-begrebet også fandtes før film gjorde, dvs. i bøger
og skuespil. Og jeg vil mene at det er "handlingens hovedtræk" eller
noget i den stil. Men en filmstuderende fortæller mig at den
verdensomspændende arbejdsdefinition på "plot" i filmverdenen er "det
man ser og hører, intet mere, intet mindre". Ligesom papir og bogstaver
i en bog. Handling og hvad man ellers måtte skabe senere, har ikke noget
med plot at gøre.

Hvad er korrekt?

/David

Fra : Devast8or

Dato : 11-02-04 15:54

David Rasmussen wrote:
> [...]
> man ser og hører, intet mere, intet mindre". Ligesom papir og
> bogstaver i en bog. Handling og hvad man ellers måtte skabe senere,

Jeg vil mene du har ret i at det er "handlingens hovedtræk".

Dictionary.com giver bl.a. denne beskrivelse: "The pattern of events or main
story in a narrative or drama.", hvilket jo må siges at være ca. det samme.

Devast8or

Fra : Anna Foldager Toft

Dato : 11-02-04 16:19

Hej...
Du har ret i at plot-begrebet også eksisterer uafhængigt af filmverdenen,
selvom det oftest høres i den forbindelse.
I Peter Brooks "Reading for the plot - design and intention in narrative"
fra 1992, beskriver han plottet udfra en fremadrettet tildslig bevægelse i
narrationen. Læseren higer efter slutningen, plottet defineres som en form
for snørklet omvej der trækker "pinen" for læseren ud.
Mvh Anna

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 11-02-04 16:33

David Rasmussen skrev:

> Hvilken definiton af "plot" bruger man i filmverdenen, især i mere
> teoretiske lag?

Der er præcis en million definitioner, alt efter hvilken teoretiker man
bekender sig til. Hvilken vil du have?

> Jeg vil mene at plot-begrebet også fandtes før film gjorde, dvs. i
> bøger og skuespil. Og jeg vil mene at det er "handlingens hovedtræk"
> eller noget i den stil.

Ja, det er sikkert en meget almindelige dagligdagsforståelse af "plot".

> Men en filmstuderende fortæller mig at den verdensomspændende
> arbejdsdefinition på "plot" i filmverdenen er "det man ser og hører,
> intet mere, intet mindre".

Der er ikke nogen verdensomspændende arbejdsdefinition. Men der er
selvfølgelig definitioner, man møder oftere end andre. På de danske
universiteter er David Bordwell vældig populær, og det er hans
definition, du gengiver her. Han kalder nemlig syuzhettet (det man ser
og hører) for "plot". Andre teoretikere bruger andre definitioner.

> Hvad er korrekt?

Intet er 'korrekt'.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"In your face, Space Coyote!"

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-02-04 16:40

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Der er præcis en million definitioner, alt efter hvilken teoretiker man
> bekender sig til. Hvilken vil du have?

Det ved jeg ikke :)

> Ja, det er sikkert en meget almindelige dagligdagsforståelse af "plot".

Yep.

> Der er ikke nogen verdensomspændende arbejdsdefinition.

Det var det der anede mig.

> [...]
> definition, du gengiver her. Han kalder nemlig syuzhettet (det man ser
> og hører) for "plot". Andre teoretikere bruger andre definitioner.

Så er det som jeg troede. Men i det mindste er der i hvert fald _en_
teoretiker der bruger den.

/David

Fra : vadmand

Dato : 11-02-04 17:19

Plot er et af de ord, der betyder noget forskelligt alt efter, hvem der
bruger det. I filmkredse bruges det i den specifikke betydning som er nævnt,
i litteratur er det nærmest synonymt med handling, og i hverdagssprog
betyder ordet nærmest "sammensværgelse" eller "lumske planer". "He was
plotting against the king."

Per V

Som fylder 60 idag, hurra hurra hurra (undskyld derfor evt. slåfejl!)

Fra : Stefan Holm

Dato : 11-02-04 18:29

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Som fylder 60 idag, hurra hurra hurra (undskyld derfor evt. slåfejl!)

Stort, og ganske off-topic, tillykke hérfra.

--
Stefan Holm
"Is the Pope Punjabi?"

Fra : vadmand

Dato : 11-02-04 22:54

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> Stort, og ganske off-topic, tillykke hérfra.
Tak!

Per V.