/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Peugeot 406 SV Turbo
Fra : Søren Rasmussen


Dato : 11-02-04 00:37

Skal lige bruge noget hjælp til at tænke.... Ved godt jeg sjældent har
pippet herinde...

Er lige på vippen til at investere i ovenstående bil. Den nuværende 106 1.1
er simpelthen blevet for lille efter at vi fik en lille ny :)

Jeg indrømmer blankt jeg går efter det lidt speciele... Bilen (som er ejet
af konens fætter) er fra 97 og har fået smedede stempler krumptap og
plejestænger... Ny Turbo og chippet til ca. 220 HK. Den kan "satme" lave
nogle seriøse motorvejs overhalinger i 5. :) Har fået ændret udvekslingen i
gearkassen til en HDI så 160 km/t med 3200 Rpm :) .

Bilen er sølvgrå med alt i udstyr for den årgang...

Nogen der har erfaringer med nævnte model eller andre 406'er fra nævnte
årgang... ?



MvH

Rasmussen

Peugeot 106 1998
Camaro 1976



 
 
claus b. p. (11-02-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 11-02-04 01:14


"Søren Rasmussen" <iq200REMOVETHIS@REMOVETHISstofanet.dk> wrote in message
news:40296b14$0$17595$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Skal lige bruge noget hjælp til at tænke.... Ved godt jeg sjældent har
> pippet herinde...
>
> Er lige på vippen til at investere i ovenstående bil. Den nuværende 106
1.1
> er simpelthen blevet for lille efter at vi fik en lille ny :)
>
> Jeg indrømmer blankt jeg går efter det lidt speciele... Bilen (som er ejet
> af konens fætter) er fra 97 og har fået smedede stempler krumptap og
> plejestænger... Ny Turbo og chippet til ca. 220 HK. Den kan "satme" lave
> nogle seriøse motorvejs overhalinger i 5. :) Har fået ændret udvekslingen
i
> gearkassen til en HDI så 160 km/t med 3200 Rpm :) .
>
> Bilen er sølvgrå med alt i udstyr for den årgang...
>
> Nogen der har erfaringer med nævnte model eller andre 406'er fra nævnte
> årgang... ?

Jeg kan da sige så meget, at den er en anelse dyrere end 106'eren i drift og
forsikring

/Claus



Niels Bengaard (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 11-02-04 09:10

> Jeg indrømmer blankt jeg går efter det lidt speciele... Bilen (som er ejet
> af konens fætter) er fra 97 og har fået smedede stempler krumptap og
> plejestænger... Ny Turbo og chippet til ca. 220 HK. Den kan "satme" lave
> nogle seriøse motorvejs overhalinger i 5. :) Har fået ændret udvekslingen
i
> gearkassen til en HDI så 160 km/t med 3200 Rpm :) .

Kunne man købe 406SV i 1997, det mener jeg ikke, SV modellen er da nyere?
Hvis han har lagt en turbomotor i en bil, der ikke har det originalt er der
problemer i synshallen.
Er bilen synet og godkendt med den motor?

Niels



Rasmus (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 11-02-04 10:40


"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4029e354$0$27439$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Jeg indrømmer blankt jeg går efter det lidt speciele... Bilen (som er
ejet
> > af konens fætter) er fra 97 og har fået smedede stempler krumptap og
> > plejestænger... Ny Turbo og chippet til ca. 220 HK. Den kan "satme"
lave
> > nogle seriøse motorvejs overhalinger i 5. :) Har fået ændret
udvekslingen
> i
> > gearkassen til en HDI så 160 km/t med 3200 Rpm :) .
>
> Kunne man købe 406SV i 1997, det mener jeg ikke, SV modellen er da nyere?

Det er nok ST du tænker på

2.0 SV turbo modellen blev introduceret i 1997..., samtidigt med 3.0 V6 SV
2.0 SV kom i 1995 hvis jeg husker rigtigt....

mvh
Rasmus



KASO (11-02-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-02-04 09:57

"Søren Rasmussen" skrev d. 11-02-04 00:37 dette indlæg :
> Skal lige bruge noget hjælp til at tænke.... Ved godt jeg sjældent
har
> pippet herinde...
>
> Er lige på vippen til at investere i ovenstående bil. Den nuværende
106 1.1
> er simpelthen blevet for lille efter at vi fik en lille ny :)
>
> Jeg indrømmer blankt jeg går efter det lidt speciele... Bilen (som er
ejet
> af konens fætter) er fra 97 og har fået smedede stempler krumptap og
> plejestænger... Ny Turbo og chippet til ca. 220 HK. Den kan "satme"
lave
> nogle seriøse motorvejs overhalinger i 5. :) Har fået ændret
udvekslingen i
> gearkassen til en HDI så 160 km/t med 3200 Rpm :) .
>
> Bilen er sølvgrå med alt i udstyr for den årgang...
>
> Nogen der har erfaringer med nævnte model eller andre 406'er fra
nævnte
> årgang... ?

Hvordan ser det ud med syn af sådan en ombygning - er der dokumentation
på at forureningsniveau er uændret?
- og at bremser, undervogn m.m. kan holde til de ekstra kræfter (vi er
vist over de 20%)?

Har Told & Skat godkendt ændringerne?

Jeg vil foreslå, at du sikrer dig fuld dokumentation/godkendelse fra
div. myndigheder før du slår til!

I modsat fald kan du få nogle grimme oplevelser i synshallen (og
efterfølgende i banken) ....

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Henrik Mortensen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 11-02-04 16:47

> Hvordan ser det ud med syn af sådan en ombygning - er der dokumentation
> på at forureningsniveau er uændret?
> - og at bremser, undervogn m.m. kan holde til de ekstra kræfter (vi er
> vist over de 20%)?
>

HVIS den er ombygget med turbo anses effektforøgelsen _ALTID_ for at være
over 20%, uanset hvor meget dokumentation man har. Så der er ikke noget
"vist"


> Har Told & Skat godkendt ændringerne?

Told&Skat skal, og kan, ikke godkende noget som helst. De afgør kun om det
har nogen afgiftsmæssig konsekvens, og hvor dyrt det i givet fald bliver.


>
> Jeg vil foreslå, at du sikrer dig fuld dokumentation/godkendelse fra
> div. myndigheder før du slår til!

HVIS den er ombygget, så skal der stå en ret udførlig beskrivelse af
ombygningen på reg.att. , der skal foreligge papirer hvor T&S bekræfter at
den nævnte ombygninge enten er afgiftsfrit,eller er betalt ud, og så skal
seneste synsattest foreligge. Her vil man kunne se hvilke ændringer bilen
rent faktisk blev synet med(skulle gerne matche det er står på reg.att.

>
> I modsat fald kan du få nogle grimme oplevelser i synshallen (og
> efterfølgende i banken) ....
>

Banken behøver ikke blive blandet ind i det.... Synshallen er ikke i stand
til andre sanktioner end at nægte dig at syne bilen.

Sprg. er om den pågældende bil overhovedet er ombygget? Den lyder
original.(hvis man er lidt dum og ikke lige har læst den beskrivelse af alt
det der er gjort ved bilen

Forudsat man ser bort fra den chiptuning der er foretaget, som bilen kun kan
synes med hvis der foreligger en komplet emissiontest, og en
støjmåling,begge udført af akkrediterede virksomheder. Ergo, den bil du er
ved at købe er ikke mulig at syne i DK, HVIS SBI opdager at den er
chiptunet. Dokumentationen(som sandsynligvist ikke foreligger) koster i
omegnen af 70-100kkr(måske plus moms!), plus T&S faktisk skal afgøre om den
bil du har et tilstrækkeligt ombygget til at det medfører afgift.Det vil jeg
tro det gør, idet "væsentlige hovedkomponenter inden i motoren er
udskiftet".

Mvh
Henrik





KASO (11-02-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-02-04 21:13


"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c0dioc$1589$1@news.cybercity.dk...
> > Hvordan ser det ud med syn af sådan en ombygning - er der dokumentation
> > på at forureningsniveau er uændret?
> > - og at bremser, undervogn m.m. kan holde til de ekstra kræfter (vi er
> > vist over de 20%)?
> >
>
> HVIS den er ombygget med turbo anses effektforøgelsen _ALTID_ for at være
> over 20%, uanset hvor meget dokumentation man har. Så der er ikke noget
> "vist"

Effektforøgelsen er vel ikke pr. definition over 20% med mindre den er målt
til det?!?!?

> > Har Told & Skat godkendt ændringerne?
>
> Told&Skat skal, og kan, ikke godkende noget som helst. De afgør kun om det
> har nogen afgiftsmæssig konsekvens, og hvor dyrt det i givet fald bliver.

Jo-da - de skal godkende bilens "afgiftsmæssige status" - og udstyre bilen
med en korrekt og lovlig registreringsattest som bevis!

>
> >
> > Jeg vil foreslå, at du sikrer dig fuld dokumentation/godkendelse fra
> > div. myndigheder før du slår til!
>
> HVIS den er ombygget, så skal der stå en ret udførlig beskrivelse af
> ombygningen på reg.att. , der skal foreligge papirer hvor T&S bekræfter at
> den nævnte ombygninge enten er afgiftsfrit,eller er betalt ud, og så skal
> seneste synsattest foreligge. Her vil man kunne se hvilke ændringer bilen
> rent faktisk blev synet med(skulle gerne matche det er står på reg.att.
>
> >
> > I modsat fald kan du få nogle grimme oplevelser i synshallen (og
> > efterfølgende i banken) ....
> >
>
> Banken behøver ikke blive blandet ind i det.... Synshallen er ikke i stand
> til andre sanktioner end at nægte dig at syne bilen.

For at skære det ud i pap, når du nu vælger intet af forstå (eller at
misforstå alt): Banken kunne nemt blive blandet ind i en voldsom regning
efter et besøg i synshallen..!

>
> Sprg. er om den pågældende bil overhovedet er ombygget? Den lyder
> original.(hvis man er lidt dum og ikke lige har læst den beskrivelse af
alt
> det der er gjort ved bilen

Det lyder som et farligt spil for mange penge!

>
> Forudsat man ser bort fra den chiptuning der er foretaget, som bilen kun
kan
> synes med hvis der foreligger en komplet emissiontest, og en
> støjmåling,begge udført af akkrediterede virksomheder. Ergo, den bil du er
> ved at købe er ikke mulig at syne i DK, HVIS SBI opdager at den er
> chiptunet. Dokumentationen(som sandsynligvist ikke foreligger) koster i
> omegnen af 70-100kkr(måske plus moms!), plus T&S faktisk skal afgøre om
den
> bil du har et tilstrækkeligt ombygget til at det medfører afgift.Det vil
jeg
> tro det gør, idet "væsentlige hovedkomponenter inden i motoren er
> udskiftet".
>
> Mvh
> Henrik
>
>
>
>



Henrik Mortensen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 11-02-04 23:41

> > HVIS den er ombygget med turbo anses effektforøgelsen _ALTID_ for at
være
> > over 20%, uanset hvor meget dokumentation man har. Så der er ikke noget
> > "vist"
>
> Effektforøgelsen er vel ikke pr. definition over 20% med mindre den er
målt
> til det?!?!?
>

Jo. ALT eftermonteret trykladning ER over 20%, pr definition.Du kan råbe og
skrige ligeså tooset du vil om at din garret T04 BallBearing turbo kun giver
8hk, det hjælper dig ikke en hattefis. Du kan ikke engang dokumentere dig ud
af det, den er over 20%, længere er den ikke. se:


Bilinspektionen kan forlange dokumentation for den faktiske ydelse.

Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader,

kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver

under 20% effektforøgelse ved ændringen.

fra:
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fag
omraader/krav/pdf_sbi/afsnit07.pdf


Hvor der bla står:
Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at
luftforureningsbestemmelserne

overholdes. Derudover er der for effektforøgelse over 20%

yderligere krav om dokumentation for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt
køretøjets

egnethed for effektforøgelsen.



og denne der koster kassen at få udført:



En prøvningsrapport fra anerkendt prøvningslaboratorium med beskrivelse

af hvilken Euro-norm eller direktiv/regulativ, køretøjet er testet i

henhold til og med en tydelig konklusion om, at bilen opfylder kravene.

Euro-norm/direktiv/regulativ skal være den for den aktuelle køretøjskategori

gældende.





Så i praksis kan alt trykladning,chiptuning, eller andet sjovt gøgl kasseres
til syn. Og man kan kun se glad ud imens. Kun støj kan testes i DK, alt
andet skal foregå i S el. D

Mvh

Henrik















Søren Rasmussen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Søren Rasmussen


Dato : 11-02-04 22:08


"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
news:c0dioc$1589$1@news.cybercity.dk...
> > Hvordan ser det ud med syn af sådan en ombygning - er der dokumentation
> > på at forureningsniveau er uændret?
> > - og at bremser, undervogn m.m. kan holde til de ekstra kræfter (vi er
> > vist over de 20%)?
> >

Det der skulle være fordelen ved SV 2,0 Turboen, er som jeg har kunnet finde
frem til, at den har samme undervogn/bremser som SV 3,0 der jo har 210 HK
eller var det 196 dengang ?


>
> HVIS den er ombygget med turbo anses effektforøgelsen _ALTID_ for at være
> over 20%, uanset hvor meget dokumentation man har. Så der er ikke noget
> "vist"
>
>

En SV 2,0 Turbo er vel født med Turbo :P Ellers er det da verdens klammeste
navngivning :P

> > Har Told & Skat godkendt ændringerne?
>
> Told&Skat skal, og kan, ikke godkende noget som helst. De afgør kun om det
> har nogen afgiftsmæssig konsekvens, og hvor dyrt det i givet fald bliver.
>
>
> >
> > Jeg vil foreslå, at du sikrer dig fuld dokumentation/godkendelse fra
> > div. myndigheder før du slår til!
>
> HVIS den er ombygget, så skal der stå en ret udførlig beskrivelse af
> ombygningen på reg.att. , der skal foreligge papirer hvor T&S bekræfter at
> den nævnte ombygninge enten er afgiftsfrit,eller er betalt ud, og så skal
> seneste synsattest foreligge. Her vil man kunne se hvilke ændringer bilen
> rent faktisk blev synet med(skulle gerne matche det er står på reg.att.
>
> >
> > I modsat fald kan du få nogle grimme oplevelser i synshallen (og
> > efterfølgende i banken) ....
> >
>
> Banken behøver ikke blive blandet ind i det.... Synshallen er ikke i stand
> til andre sanktioner end at nægte dig at syne bilen.
>
> Sprg. er om den pågældende bil overhovedet er ombygget? Den lyder
> original.(hvis man er lidt dum og ikke lige har læst den beskrivelse af
alt
> det der er gjort ved bilen
>
> Forudsat man ser bort fra den chiptuning der er foretaget, som bilen kun
kan
> synes med hvis der foreligger en komplet emissiontest, og en
> støjmåling,begge udført af akkrediterede virksomheder. Ergo, den bil du er
> ved at købe er ikke mulig at syne i DK, HVIS SBI opdager at den er
> chiptunet. Dokumentationen(som sandsynligvist ikke foreligger) koster i
> omegnen af 70-100kkr(måske plus moms!), plus T&S faktisk skal afgøre om
den
> bil du har et tilstrækkeligt ombygget til at det medfører afgift.Det vil
jeg
> tro det gør, idet "væsentlige hovedkomponenter inden i motoren er
> udskiftet".
>
> Mvh
> Henrik
>
>
>
>



Henrik Mortensen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 11-02-04 23:43

>
> En SV 2,0 Turbo er vel født med Turbo :P Ellers er det da verdens
klammeste
> navngivning :P
>

Hvis bilen er født med turbo skal du så nok blot holde kæft med ombygningen
da det sandsynligvist ikke bliver opdaget. Du kan evt blive tvunget til at
fjerne chiptuningen til syn, da visse chiptuninger ikke kan gå gennem
sniiferen.

Henrik



Thomas Krath (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 11-02-04 21:25

> Hvordan ser det ud med syn af sådan en ombygning - er der
> dokumentation på at forureningsniveau er uændret?

Den kan vel skrues ned i ladetryk?? Det er da ikke noget problem at få
sådan en bil synet!!

> - og at bremser, undervogn m.m. kan holde til de ekstra kræfter (vi er
> vist over de 20%)?

Hmmm.... 220hk - så vild er den sgutte. En 406 V6 yder det samme og bilen
er da stort set identisk hermed.


> Har Told & Skat godkendt ændringerne?

Du tænker på bilsyn? Dem får du ikke til at godkende noget som helst der
ikke er standard (med mindre de ikke får noget at vide eller at du kender en
som er synsmand ;).


> Jeg vil foreslå, at du sikrer dig fuld dokumentation/godkendelse fra
> div. myndigheder før du slår til!
>
> I modsat fald kan du få nogle grimme oplevelser i synshallen (og
> efterfølgende i banken) ....

Næppe.... banken - hvorfor dog??

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Henrik Mortensen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 11-02-04 23:51

> > Har Told & Skat godkendt ændringerne?
>
> Du tænker på bilsyn? Dem får du ikke til at godkende noget som helst der
> ikke er standard (med mindre de ikke får noget at vide eller at du kender
en
> som er synsmand ;).
>

Hvis sagen vitterligt er iorden så kan man faktisk få godkendt en del, men
fodarbejdet skal være bullitproof. Feks kan en 90hk Golf 1,8CL synes med
turbo intercooler og 166hk, alt skrevet i papirerne, godkendt af selveste
færdselsstyrelsen, T&S har sagt "nul afgift" og SB har accepteret det hele.

Dette kunne kun lade sig gøre fordi bilen er af en ganske bestemt årgang, og
importet fra CH, hvor bilen er, og nu kommer skillepunktet, "originalt
monteret med katalysator,hvorfor kravet om emissionstest bortfalder". tadaa.
synet og godkent med plus80%. Men manden kæmpede en brav kamp med hele
mollevitten før han fik lov at få ret. Lovmæssigt var alt opfyldt, men det
skulle alligevel skæres ud i pap, især for SB, som dog bøjede sig ydmygt i
støvet da det de ville kassere bilen for var godkendt af færdselsstyrelsen.

Mvh
Henrik



Thomas Krath (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 12-02-04 22:23

> SB har accepteret det hele.

Jep - kender også selv flere der har fået godkendt konstruktive ændringer,
så det kan lade sig gøre, men det er sgu sjældent! Næste projekt er at få
en 450hk Sierra Cosworth 4x4 m. 330mm skiver igennem. Der ligger
godkendelsespapirer på bremserne... motoren bliver det nok lidt sværre med
:)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Thomas Krath (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 11-02-04 21:22

> Er lige på vippen til at investere i ovenstående bil. Den nuværende
> 106 1.1 er simpelthen blevet for lille efter at vi fik en lille ny :)

Den er mega sløv, så det er vist på tide! :)


> Jeg indrømmer blankt jeg går efter det lidt speciele... Bilen (som er
> ejet af konens fætter) er fra 97 og har fået smedede stempler
> krumptap og plejestænger... Ny Turbo og chippet til ca. 220 HK. Den
> kan "satme" lave nogle seriøse motorvejs overhalinger i 5. :) Har
> fået ændret udvekslingen i gearkassen til en HDI så 160 km/t med 3200
> Rpm :) .
>
> Bilen er sølvgrå med alt i udstyr for den årgang...

Det lyder rigtig godt. Hvor/hvem har bygget den, hvor mange km osv. osv.?


> Nogen der har erfaringer med nævnte model eller andre 406'er fra
> nævnte årgang... ?

Min kammerat har haft tre Peugeot 406 Turbo'er og kører i øjeblikket rundt i
den tredie (også sølvmetallic). Dette er udelukkende fordi du ikke finder
en lign. bil til prisen, hvis den skal være forholdsvis ny, få km, ingen
rust etc. OG have turbo. Han har ALDRIG haft problemer med dem.

Du kan evt. skrive en email til mig, så kan du lige få hans mail adresse.
Find min email adresse på linket i min signatur.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Morten Fruergaard (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 12-02-04 08:34

Thomas Krath wrote:
> forholdsvis ny, få km, ingen rust etc. OG have turbo. Han har ALDRIG
> haft problemer med dem.

Udover varmeproblemer....

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Thomas Krath (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 12-02-04 22:20

>> forholdsvis ny, få km, ingen rust etc. OG have turbo. Han har ALDRIG
>> haft problemer med dem.
>
> Udover varmeproblemer....

Jo... den sidste brændt af. Søren har fået mailadressen til ham, så han kan
selv korrespondere :)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Søren Rasmussen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Søren Rasmussen


Dato : 13-02-04 00:35

Jeg takker for alle de informative indlæg jeg fik som svar :)

Rart.... at se der er andre biltosser end mig her på planenten... ...


MvH

Rasmussen


"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
news:c0gqmt$1rsg$1@news.cybercity.dk...
> >> forholdsvis ny, få km, ingen rust etc. OG have turbo. Han har ALDRIG
> >> haft problemer med dem.
> >
> > Udover varmeproblemer....
>
> Jo... den sidste brændt af. Søren har fået mailadressen til ham, så han
kan
> selv korrespondere :)
>
> --
> Mvh/Thomas Krath
> http://bilimport.tkrath.dk - guide
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste