Hvornår må der hæves?
Fra : PH

Dato : 10-02-04 18:51

Et par sko er blevet sendt til reperation for den samme mangel flere gange.
Nu er de i stykker igen (samme mangel). Jeg er klar over, at købet ikke
umiddelbart kan hæves, idet skoene er taget i brug. Men er der en kutyme for
hvor mange gange den samme mangel må forsøges udredet af butikken, før
køberen kan kræve købet hævet?

PH

Fra : Gerner

Dato : 10-02-04 20:13

On Tue, 10 Feb 2004 18:51:08 +0100, "PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>hvor mange gange den samme mangel må forsøges udredet af butikken, før

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. §
79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren
for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

3 gange må der forsøges tror jeg det var.

--
Gerner
748WU/3481hrs

Fra : David T. Metz

Dato : 11-02-04 09:53

Gerner wrote:

> 3 gange må der forsøges tror jeg det var.

Seneste dom siger 2 forsøg iflg et indslag i "Kontant" (som på trods af
generelle troværdighedsproblemer vist nok var troværdige på dette punkt).

David

Fra : Thomas S

Dato : 11-02-04 17:19

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Seneste dom siger 2 forsøg iflg et indslag i "Kontant" (som på trods af
> generelle troværdighedsproblemer vist nok var troværdige på dette punkt).

Hvilke sager var der tale om? Det afhænger svjv. af hvilket produkt, der er
tale om, når Forbrugerklagenævnet afgør hvad "væsentlig ulempe" er.

I mobiltelefonsager har der været ret skrappe krav til forhandlerne, da
nævnet har lagt til grund, at telefonen bruges daglig, og en 14 dages
reparation uden erstatningstelefon er derfor væsentlig ulempe, så medmindre
forhandler kan påvise at det påfører ham uforholdsmæssige omkostninger, så
er det ombytning eller hæv af køb med det samme:
http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/11122003/2/
Det kan vel ikke nødvendigvis overføres til sko.

I den her sag kan to andre, nylige Forbrugerklagenævnsafgørelser dog være
relevante. Hvis de gentagne reparationer skyldes, at skoene ikke kan bruges
til daglig brug, men sælger har undladt at oplyse herom, så har køber krav
på nedslag i prisen:
http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/11122003/7/
Jeg ved ikke om dette er tilfældet her.

mvh

Thomas S

Fra : Gerner

Dato : 11-02-04 18:02

On Wed, 11 Feb 2004 17:18:49 +0100, "Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>til daglig brug, men sælger har undladt at oplyse herom, så har køber krav

Jeg tror skosagen har været i tv før, evt. i ROFP.

--
Gerner
753WU/3506hrs

Fra : PH

Dato : 11-02-04 18:12

Det er et par alm. sko til dagligt brug. Jeg kan forstå, ud fra ovenstående
svar, at butikken har 2-3 forsøg. Såfremt skoene går i stykker igen efter 3
reparation, hvad er så den bedste fremgangsmåde? Altså hvad skal man gøre,
hvis butikken nægter at give pengene tilbage/afslag i prisen?

PH

Fra : Thomas S

Dato : 12-02-04 11:11

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reparation, hvad er så den bedste fremgangsmåde? Altså hvad skal man gøre,
> hvis butikken nægter at give pengene tilbage/afslag i prisen?

Jeg har ikke praktiske erfaringer med det, så jeg ved ikke, hvad der kan
betale sig at gøre for at overtale sælger. Men sådan på det rent
principielle plan er dine muligheder vel at få prøvet sagen i
Forbrugerklagenævnet. For sko og tekstiler gælder det, at prisen skal have
været mindst 500,-. Det koster 150,-, som du dog får igen, hvis du får
medhold. Sagsbehandling osv. tager dog sin tid, så jeg ved ikke, om det er
"den bedste fremgangsmåde".
Læs mere her:
http://www.fs.dk/info/fkln.htm

mvh