|
| Ang. forskellige forsendelsesgebyrer på re~ Fra : Vibeke |
Dato : 10-02-04 15:12 |
|
Hejsa,
Jeg bestilte forleden en vare på en dansk webside og modtog efterfølgende en
mail med kviteringen for købet.
Her i dag modtager jeg så varen, og der er vedlagt en ny faktura hvor
forsendelsesgebyret nu er steget med 10 kr.
Endvidere kan jeg se på min netbank at det er det høje beløb der er hævet
fra min konto.
Hvordan skal jeg forholde mig til det? Skal jeg bare æde kamelen, eller har
jeg ret til at kræve de 10 kr tilbage?
Mvh
Vibeke
| |
Per Christoffersen (10-02-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 10-02-04 15:28 |
|
"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c0aovk$1d0o$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa,
> Jeg bestilte forleden en vare på en dansk webside og modtog efterfølgende
en
> mail med kviteringen for købet.
> Her i dag modtager jeg så varen, og der er vedlagt en ny faktura hvor
> forsendelsesgebyret nu er steget med 10 kr.
> Endvidere kan jeg se på min netbank at det er det høje beløb der er hævet
> fra min konto.
> Hvordan skal jeg forholde mig til det? Skal jeg bare æde kamelen, eller
har
> jeg ret til at kræve de 10 kr tilbage?
Det kommer an på hvor stridslysten du er.
Du kan naturligvis kræve de ti kroner tilbage, - det er jo den oprindelige
pris, du har indgået en aftale om. Det vil dog nok tage uforholdsmæssigt
meget tid...
Det værste ved din situation er næsten, at det beløb der er hævet fra din
konto er et andet end det aftale. Det bør interessere din bank og PBS, for
det er faktisk ikke lovligt.
PBS ser ikke med milde øjne på den slags, og de er særligt følsomme overfor
snyderi via nettet. De har jo en stor interesse i at nettet er et trygt sted
at handle. Bankerne er istand til/skal tilbageføre betalinger der ikke er
korrekte.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvordan du har betalt. Er det via
kortbetaling med indtastning af kortnummer og udløbsdato?
Så burde det nemlig være umuligt at beløbene ikke passer.
Send evt. et link til butikken.
/Per
| |
Vibeke (10-02-2004)
| Kommentar Fra : Vibeke |
Dato : 10-02-04 16:01 |
|
> Det kommer an på hvor stridslysten du er.
Jeg er temmelig stridslysten generelt...
> Du kan naturligvis kræve de ti kroner tilbage, - det er jo den oprindelige
> pris, du har indgået en aftale om. Det vil dog nok tage uforholdsmæssigt
> meget tid...
Det er også mest princippet
> Det værste ved din situation er næsten, at det beløb der er hævet fra din
> konto er et andet end det aftale. Det bør interessere din bank og PBS, for
> det er faktisk ikke lovligt.
> PBS ser ikke med milde øjne på den slags, og de er særligt følsomme
overfor
> snyderi via nettet. De har jo en stor interesse i at nettet er et trygt
sted
> at handle. Bankerne er istand til/skal tilbageføre betalinger der ikke er
> korrekte.
Det kunne være man så skulle kontakte PBS...
> Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvordan du har betalt. Er det
via
> kortbetaling med indtastning af kortnummer og udløbsdato?
> Så burde det nemlig være umuligt at beløbene ikke passer.
Via dankort - har opgivet kortnummer, udløbsdato samt kontrolcifre.
> Send evt. et link til butikken.
de har rettet fejlen - så der nu står det nye forsendelsesgebyr... men jeg
har jo stadig min mail, hvor meget den så end er værd
Mvh
Vibeke
| |
Henning Makholm (10-02-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 10-02-04 16:14 |
|
Scripsit "Vibeke" <vibeke1@hotmail.com>
> de har rettet fejlen - så der nu står det nye forsendelsesgebyr... men jeg
> har jo stadig min mail, hvor meget den så end er værd
I princippet er det der betyder noget, hvad du havde fået at vide da
du trykkede OK til din ordre. Hvis det høje forsendelsesgebyr hele
tiden har fremgået af den opstilling man trykker OK til (og det kun er
bekræftelses-emailen der indeholder fejl) har du ikke noget at komme
efter. Desværre er det jo svært at føre bevis for hvad der har stået
på det tidspunkt, medmindre man konsekvent udskriver den færdige
ordlyd af alt hvad man bekræfter.
--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."
| |
Per Christoffersen (10-02-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 10-02-04 16:29 |
|
"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:871xp33r2k.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "Vibeke" <vibeke1@hotmail.com>
>
> > de har rettet fejlen - så der nu står det nye forsendelsesgebyr... men
jeg
> > har jo stadig min mail, hvor meget den så end er værd
>
> I princippet er det der betyder noget, hvad du havde fået at vide da
> du trykkede OK til din ordre. Hvis det høje forsendelsesgebyr hele
> tiden har fremgået af den opstilling man trykker OK til (og det kun er
> bekræftelses-emailen der indeholder fejl) har du ikke noget at komme
> efter. Desværre er det jo svært at føre bevis for hvad der har stået
> på det tidspunkt, medmindre man konsekvent udskriver den færdige
> ordlyd af alt hvad man bekræfter.
Principielt har du ret, men firmaet står med en meget svag sag, fordi de har
udsendt en ordrebekræftigelse efterfølgende med et andet beløb.
Eller sagt på en anden måde: Det eneste blivende bevis for beløbet størrelse
er den fremsendte ordrebekræftigelse.
Vibekes svar tyder også på, at det lavere forsendelsesgebyr har fremgået af
hjemmesiden på en eller anden måde.
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (10-02-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 10-02-04 16:59 |
|
Vibeke skrev:
>Via dankort - har opgivet kortnummer, udløbsdato samt kontrolcifre.
>> Send evt. et link til butikken.
>de har rettet fejlen - så der nu står det nye forsendelsesgebyr... men jeg
>har jo stadig min mail, hvor meget den så end er værd
Den er 10 kr. værd. Du kan gå i banken og forlange at de skal
tilbageføre 10 kr. til din konto. Derefter står slagsmålet mellem
banken og forretningen. Du kan give dem en kopi af din faktura
som bevis (selv om dit ord og en underskrift er nok).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
|
|