vertical-align i div
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-04 14:46

Tag en kigger p`denne:

<head>
<title>Untitled</title>
div
{
vertical-align:middle;
height:400px;
width:400px;
}
</head>

Test

Jeg havde jo håbet på at det ville centrere teksten verticalt i min div, men
det gør det jo ikke. Hvordan kan jeg styre vertical alignment i min div?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-04 15:25

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev

> [...]
men
> det gør det jo ikke. Hvordan kan jeg styre vertical alignment i min div?

Måske fordi du ikke har færdiggjort style-erklæringen. Gør sådan:

div
{
vertical-align:middle;
height:400px;
width:400px;
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-04 15:29

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> escribió

> Måske fordi du ikke har færdiggjort style-erklæringen. Gør sådan:

Nej, det er ikke derfor. Det er fordi i en div bruges vertical align til at
alignere over line-height, hvorimod den i en <td> aligneres i forhold til
hele cellen.

Men hvordan kan man så alignere vertikalt i en div?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-04 15:47

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Men hvordan kan man så alignere vertikalt i en div?

Fordi vertical-align ikke virker på blokelementer.

Indsætter du display: inline-table så skulle det også virke på
blokelementer.

div
{
vertical-align:middle;
height:400px;
width:400px;
display: inline-table
}
--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-04 15:53

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> escribió

> Indsætter du display: inline-table så skulle det også virke på
> blokelementer.

Jeg vil ikke afvise at det er en fejl i IE, men det ser ikke ud til at
virke.
Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-04 16:31

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Jeg vil ikke afvise at det er en fejl i IE, men det ser ikke ud til at
>virke.

Næh, det gør det heller ikke.

Det skulle være:
   div
   {
   vertical-align: middle;
   display: table-cell;
   height: 400px;
   width: 400px;
   border: 1px solid black
   }

--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-04 16:40

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> escribió

> div
> {
> vertical-align: middle;
> display: table-cell;
> height: 400px;
> width: 400px;
> border: 1px solid black
> }

Der er heller ikke bonus med IE.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-04 16:50

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Der er heller ikke bonus med IE.

Den IE, virker fint i Mozilla og Opera.

Så det må jo nok konstateres, at det ikke er muligt i IE.

Det eneste du kan er så at sætte margin-top, hvis du kender
størrelsen på teksten, så det ser ud som om, den er placeret i
midten.

og så undlade vertical-align, da det ellers vil fejle i andre
browsere.
--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-04 16:55

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> escribió

> Så det må jo nok konstateres, at det ikke er muligt i IE.

Fantastisk træls.

> Det eneste du kan er så at sætte margin-top, hvis du kender
> størrelsen på teksten, så det ser ud som om, den er placeret i
> midten.

Det gør jeg så desvørre ikke. Den eneste brugbare udvej for mig er at skifte
min <div> ud med en <table>, hvilket jeg ellers ikke er glad for at gøre.

Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 11-02-04 11:17

> Det gør jeg så desvørre ikke. Den eneste brugbare udvej for mig er at
> skifte min <div> ud med en <table>, hvilket jeg ellers ikke er glad for at
> gøre.

Nej. Der er stadig ting der ikke lader sig gøre med CSS som vi kunne/kan med
tabeller.

Morten.

--
Dagens undskyldning: "Browser's cookie is corrupted -- someone's been
nibbling on it."

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-02-04 14:54

"Morten Winkler Jørgensen" <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk> escribió

> Nej. Der er stadig ting der ikke lader sig gøre med CSS som vi kunne/kan
med
> tabeller.

Jeg fandt en løsning som jeg er udemærket tilfreds med:

<head>
<title>Untitled</title>
div
{
margin-top:-200px;
margin-left:-200px;
position:absolute;
top:50%;
left:50%;
height:400px;
width:400px;
background:#000000;

}
</head>

Test

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-02-04 15:05

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Jeg fandt en løsning som jeg er udemærket tilfreds med:

Øhh, her er det <div>, der er placeret i midten af vinduet og
teksten står øverst.
(Og den løsning har været fremme mange gange i gruppen)

Var det ikke meningen, at teksten skulle stå i midten af <div>?

Ellers havde jeg da totalt misforstået det.
--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-02-04 15:10

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> escribió

> Var det ikke meningen, at teksten skulle stå i midten af <div>?
>
> Ellers havde jeg da totalt misforstået det.

Jo, det var også et problem. Jeg har nok ikke udtrykt mig korrekt, da jeg i
mit indledende indlæg antog at løsning til både at centrere en tekst og en
div indeni en blok var den samme.

Men du har da ret. Teksten centreres stadig ikke i div'en.
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-02-04 02:48

On Tue, 10 Feb 2004 16:50:29 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Så det må jo nok konstateres, at det ikke er muligt i IE.
>
> Det eneste du kan er så at sætte margin-top, hvis du kender
> størrelsen på teksten, så det ser ud som om, den er placeret i
> midten.

Hvis man nu må snyde lidt og bruge javascript, så burde det da kunne lade
sig gøre.
http://ryankristensen.com/vertical.html

--
Ryan Kristensen