Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Canon T70
Fra : Aron

Dato : 23-04-01 17:25

Jeg ved ikke så meget om fotografering, men kunne godt tænke mig at komme
igang med det, og dermed også købe mig et spejlrefleks-kamera.
Så jeg gik ned i Phototeam, og de havde lidt forskelligt. Første blev jeg
anbefalet et nyt Minolta med AF osv. til 2300 kr. Men de havde feks. også et
brugt Canon T70 med en eller anden 28-70m linse, tror jeg nok. Det kostede
1298 kr. Det er selvfølgelig smart med autofokus og indbygget blits, som er
i Minoltaen, men omvendt sagde han, at T70'eren tog bedre billeder...
Der er så her det kunne være rart at vide en hel masse om sårn noget...
Hvad kan der anbefales?
Jeg er også meget modtagelig overfor andre forslag!!

-
Mvh
Aron

Fra : Peter Joergensen

Dato : 23-04-01 18:29

Hejsa!

Aron wrote:

> [...]
> anbefalet et nyt Minolta med AF osv. til 2300 kr. Men de havde feks. også et
> brugt Canon T70 med en eller anden 28-70m linse, tror jeg nok.

Jeg er selv nystartet spejlrefleksamatørfotograf - det startede fordi jeg fik netop et Canon T70 kamera. Jeg synes det er et ganske udmærket kamera, som har næsten alle de faciliteter og muligheder man som nystartet skal bruge, fx:

-Gennemsnits- og spot-lysmåling
-Automatisk eksponering med mulighed for lukkertidsprioritering
-Man har mulighed for at styre alt selv
-Filmfremspoling
-Sammen med en Speedlite flash er der også automatisk flash-eksponering
- Billig i drift: Kører på almindelige penlight, evt. opladelige batterier.
- Tager glimrende billeder; men det kommer jo nok også mest an på objektivet :)
- Man kan finde brugte objektiver uden de er vildt dyre. (har købt 28-70mm zoom for 500kr., 80-205 for 400kr.)

Men efter lidt tid kan man godt savne lidt:

-Blændeprioritering
-"Through the lens" flash-måling
- Mere avanceret lysmåling
- Mulighed for at over- eller under-eksponere (kan ikke huske den rigtige betegnelse)
- Autofokus i en snæver vending (måske en øvelsessag, meeen...)

Mit råd: Hvis du ikke ved, hvor meget du vil gå op i fotografering og mere vil prøve princippet af - køb en T70! Hvis det er noget for dig, vil du alligevel ikke nøjes med et kamera til 2300 :)
Eneste problem er, at der mangler en flash!

Mvh Peter

Fra : Fototal.dk

Dato : 23-04-01 18:39

> Det er selvfølgelig smart med autofokus og indbygget blits, som er
> i Minoltaen, men omvendt sagde han, at T70'eren tog bedre billeder...
> Der er så her det kunne være rart at vide en hel masse om sårn noget...

Jeg tror ikke du skal regne med at Canon'en direkte tager bedre billeder.
Det skulle i så fald være på grund af en bedre optik.

> Hvad kan der anbefales?

Hvis du vælger det mindst automatiske kamera, kræver det en del mere af dig
med hensyn til hvad du skal sætte dig ind i.
Men det giver dig til gengæld bedre viden til at udnytte de fotografiske
muligheder du får med et systemkamera.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk

*** NYT: Fotografering.org har skiftet navn til: Fototal.dk ***
Besøg os på: http://www.fototal.dk/

Fra : Kim Østrup

Dato : 23-04-01 19:31

Hej Aron

Skulle jeg starte forfra ville mit valg af første kamerahus og objektiv
blive valgt udfra, at det skulle være muligt at vokse fotografisk med
kamerahuset - og at objektivet skulle være rimeligt skarptegnende og
helst kunne bruges hvis jeg senere måtte investere i et nyere og bedre
kamerahus.

Med at vokse med huset mener jeg, at det skal kunne bruges som det
værktøj, der kan uddanne dig i din fotografiske udvikling. Det lyder
flot, men jeg mener blot at det skal kunne håndtere rimelig korte
lukketider (min. 1/2000 men helst 1/4000), der skal være en
nedblændingsknap (den gør at man kan se skarphedsdybden direkte i
søgeren - mod normalt altid på største blænde), det skal kunne bruges
som nr. 2 kamera hvis jeg (som jeg gjorde) vælger at købe en endnu bedre
model - så evt. investeringer i flash mv. ikke er spildt.

Som Nikon-ejer vil jeg anbefale dig at kigge på et hus som Nikon F65 -
et relativt nyt hus med 1/2000 i lukkertid, nedblændingsknap, fem
fokuspunkter (Som F80/F100) og en masse gode anmeldelser. Det vandt i
januar udgaven af et tysk fotomagasin (Fotomagazin) en test der gik ud
på at finde det bedste einsteigerkamera - netop hvad du søger .

Jeg kender ikke de aktuelle priser, men den ligger på under 3000 kr.
incl objektiv (28-80). Objektivet 28-80 kender jeg ikke nok til, men det
er givetvis ikke Nikon´s mest skarpttegnende. Prøv at besøge
www.kamerahuset.dk - de plejer at ha´ rimelige lave priser i dk - det
kan være du kan presse din lokale forhandler en smule, hvis du fortæller
hvad den koster hos nævnte - men betal gerne ekstra for den fordel
det jo er at ha´ købt lokalt.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Aron <arimNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kHYE6.639$S4.528989@news101.telia.com...

Fra : Kim Østrup

Dato : 23-04-01 19:36

Hej Aron

[...]

på at finde det bedste einsteigerkamera - det fik 187 point.

I samme test blev Canon EOS 300 nr. 2 med 181 p, EOS 3000 nr. 4 og
Minolte blev 7 og 8 !! med deres 404SI og 303SI - med henholdsvis 160 og
82 p.

Jeg kender ikke de aktuelle priser på F65, men den ligger på under 3000

Fra : Kim Østrup

Dato : 23-04-01 19:37

SORRY

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mC_E6.319$677.17307@news.get2net.dk...

Det samme to gange =)

Fra : Kim Østrup

Dato : 23-04-01 19:36

Hej Aron

Fra : Morten Sylvest Olsen

Dato : 23-04-01 22:48

Aron <arimNOSPAM@get2net.dk> wrote:
[...]

Jeg ved ikke så meget. Men jeg er samme situation som dig. Prøv engang at
læs på http://photo.net, der synes jeg der ligger enormt meget god information.
Bla. er der en oversigt med detaljeret sammenligning af forskellige,
lidt ældre Nikon modeller. Linser til Canon'en vil nok være billigere end til
Nikon, da Canon's EOS modeller ikke kan bruge de gamle linser, mens nyere Nikons
godt kan bruge ældre linser.

En ting jeg ihvertfald er blevet overbevist af ved at læse det web-site, er at det er
bedre at have et stort lem og nogle gode faste linser som fx. en 50mm/1.8, end
en potensforlænger som en Canon EOS3 påmonteret en dårlig Tokina 35-200mm zoom linse :)

Mvh Morten

Fra : Soren Pedersen

Dato : 24-04-01 09:57

Det er et udemærket kamera, men jeg tror at du kommer til at savne autofokus
i mindst 2 situationer......Når det skal gå lidt stærkt, og hvis der er
andre dr i ny og næ skal tage et billede for dig.....

/Søren

Fra : Aron

Dato : 24-04-01 21:31

Er 1298 kr. passende for sådan et T70??