XXL-XXXL dragter, hvor ?
Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 09-02-04 22:29

Hej til grp.
194 cm og 118 kg er guds gave til undertegnede, og da jeg tog mit Padi
owd-referrel sidste sommer i Mexico, strammede dragten lidt rigeligt.
Om 3 uger tager jeg til Egypten, og bl.a. Hurghada for at dykke, og kunne
tænke mig min egen all-round-dragt, og i min egen størrelse-, men hvor køber
man sådan én, når den skal være stor? I diverse size-translators stopper
festen ved ca. 110 kg
Og vil f.eks. en 5 mm neopren-dragt kunne anvendes både i DK og under
varmere himmelstrøg, eller er det 3 mm i varmen og 7 mm i DK?
Mvh Niels Hejnfelt
niels@hejnfelt.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-02-04 08:20

"Niels Hejnfelt" <niels_hejnfelt@orangenet.dk> wrote in message
> [...]
køber
> man sådan én, når den skal være stor? I diverse size-translators stopper

I den størrelse skal du nok overveje en målsyet dragt.

> Og vil f.eks. en 5 mm neopren-dragt kunne anvendes både i DK og under
> varmere himmelstrøg, eller er det 3 mm i varmen og 7 mm i DK?

Afhænger helt af dit "temperaturspænd". Hvis du kan holde varmen en
kold dag i DK, med en 5 mm dragt, så vil den sansynligvis være
lidt for varm længere sydpå. Hvis dragten er 2 delt, kan du evt.
nøjes med den ene del sydpå.

Personligt har jeg en 3mm heldragt uden hætte til syden og en 3mm
kompressed tørdragt til DK.

Søren Arnvig

Fra : HENRIKNI@removedk.ib~

Dato : 10-02-04 08:25

Og vil f.eks. en 5 mm neopren-dragt kunne anvendes både i DK og under
varmere himmelstrøg, eller er det 3 mm i varmen og 7 mm i DK?
Mvh Niels Hejnfelt

Hej Niels,

En 5 mm kan anvendes herhjemme, hvis du holder dig dyk i lægt vand, og
udelukkende dykker fra juni til september - men dybere dyk fra 18m+ det
dur den ikke til! Jeg vil klart anbefale dig en 7mm, hvis du absolut skal
have en våddragt - iøvrigt kommer du IKKE til at råsvede i den i det røde
hav! Vandet der er jo ikke stort varmere end i svømmehallen. Jeg ille
personligt ikke dykke med en 3 mm der!
Den optimale løsning ville være en tørdragt herhjemme (en neoprentørdragt
kan man dykke i uden underdragt om sommeren - blot t. info), og så en 5 mm
til udlandsturene - medmindre det hedder Hawaii, filipinerne, maldiverne
el.lign hvor vandtemperaturen ligger omkring de 30 grader på 20m!

Mht str. så laver ihvertfald WaterProof (svensk fabrikat) våddragter som
du burde kunne passe - prøv at forhøre dit lokale dykkercenter.

Mvh

Henrik
E-Scuba

Fra : Henrik

Dato : 10-02-04 15:18

> [...]
køber
> man sådan én, når den skal være stor? I diverse size-translators stopper

Det skulle da ikke være noget problem at være i en std. dragt.
Jeg har både en 5mm heldragt, 2x7mm heldragt og en tørdragt som er std.
størrelse
og jeg har næste samme mål som dig, omend lidt større. 196cm og 122Kg (guds
store gave)
5mm er en Seeman sub str. 58
7mm er en BARE str. XXL/XXG

Mvh