Fradrag for husleje privat / erhverv
Fra : Kim Kappel

Dato : 09-02-04 16:09

Hvad er reglerne for hvad man kan trække fra vedr. husleje/el osv. til
erhverv og hvorledes bogføres det ?
Jeg har et lille enkeltmandsfirma som p.t. "fylder" et værelse i
lejligheden.

MHV Kim Kappel

Fra : Palle Bruselius

Dato : 09-02-04 16:40

"Kim Kappel" <kim@kappel.it> skrev i en meddelelse

Hvis dit firma hører under kategorien 'hobbyvirksomhed' - dvs. ikke er din
hovedindtægtskilde - kan du godt glemme alt om fradrag. Det accepteres
simpelthen ikke af skattefar. Er firmaet din hovedindtægtskilde kan du under
visse omstændigheder opnå fradrag. Kravet til arbejdsværelset er bl.a., at
det ikke må kunne bruges til private formål, altså ikke noget med en
gæsteseng eller lignende. Det skal være rent kontor, og så er det ikke
engang nok. Der skal meget specielle ting til før end fradraget accepteres.
Tolkningen af bestemmelserne varierer en del fra kommune til kommune. Forhør
dig hos enten skattevæsenet eller en revisor. Det er ret umuligt at give et
entydigt svar.

Palle

Fra : H.S.

Dato : 10-02-04 13:58

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Kappel" <kim@kappel.it> skrev i en meddelelse
>
> Hvis dit firma hører under kategorien 'hobbyvirksomhed' - dvs. ikke er din
> hovedindtægtskilde - kan du godt glemme alt om fradrag.

Vil det sige, at alle de personer som driver virksomhed ved siden er deres
normale arbejde, udøver hobby virksomhed ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-02-04 19:48

> Hvad er reglerne for hvad man kan trække fra vedr. husleje/el osv. til
> erhverv og hvorledes bogføres det ?
> Jeg har et lille enkeltmandsfirma som p.t. "fylder" et værelse i
> lejligheden.

Der er flere afgørende faktorer:

Du skal selvfølgelig drive erhvervsmæssig virksomhed (ikke hobby) for at du
kan få fradrag skatteteknisk. Udover at du kører erhvervsmæssig virksomhed,
skal udgiften på el, husleje osv. også vedrøre den erhvervsmæssige drift.

Rent momsteknisk er det afgørende vor, hvorvidt du kan trække momsen fra
igen, om udlejeren er momsregistreret eller ej. Er han ikke momsregistreret
og er denne del (dit lejemål) ikke momsregistreret ved ham, kan du ikke få
fradrag. Er den derimod det og du og din drift også er, så har du derimod
fradrag for momsen.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 23:53

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:4027d5ec$0$23285$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> fradrag. Er den derimod det og du og din drift også er, så har du derimod

Lige en ting til. Er kontoret eller erhvervsdelen indrettet i den
privat-ejede villa, må det som lejemål max. andrage 25% af hele beboelsen.

Der må så aftales - simpelthen evt. i form af en decideret lejekontrakt i
standardudformning - en husleje. Er "udlejer" ikke momsregistreret, er der
heller ikke momsfradrag for huslejen i firmaet.

Nu kommer så den eventuelle fælde. Den husleje ejer/udlejer (også i samme
person) inkasserer, skal opgives som indtægt i den personlige selvangivelse,
så det kan være tvivlsomt, om det er nogen fordel at bogføre en omkostning i
firmaet med en 30% selskabsskat (virksomhedsordningen) sammenlignet med en
lejeindtægt, der beskattes med skatten for den personlige selvangivelse.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 09:48

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in message

> Nu kommer så den eventuelle fælde. Den husleje ejer/udlejer (også i
samme
> person) inkasserer, skal opgives som indtægt i den personlige
selvangivelse,

Den sidste del er jeg godt nok aldrig blevet præsenteret for. Jeg har
trukket en relativ del af huslejen (leje-lejlighed) fra de sidste 3 år
for det rum, som jeg anvender til kontor. Det har der absolut ikke været
nogen problemer i.

> [...]
med en
> lejeindtægt, der beskattes med skatten for den personlige

Skatten ender altid på ca. 50-60 % inden du har pengene i hånden. De 30%
er kun foreløbig skat i virksomheden. Ellers har du lige opdaget et
skattehul af dimensioner

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 12:42

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> Skatten ender altid på ca. 50-60 % inden du har pengene i hånden. De 30%
> er kun foreløbig skat i virksomheden. Ellers har du lige opdaget et
> [...]
Næh, såmænd ikke, jeg kan dårligt huske hvorfor, men der var vist noget med,
at jeg ikke behøvede at hæve så meget i løn til 50-60% beskatning i forhold
til såvel et driftsmæssigt, som skattemæssigt fradrag i selskabet.'

Desuden havde jeg lager og værksted mere end 25 km fra kontoret, hvilket
resulterede i kørselsfradrag efter statens takster. Jeg begyndte altid
dagens arbejde på kontoret for derefter at køre til en anden afdeling.
Kørsel fra bopælen og til kontoret - ja, jeg måtte altså ikke køre bil fra
stuen gennem entréen og ud på kontoret. Det var altså meget upraktisk..

Der har aldrig trods skiftende regler for kørsel og fradra for samme været
gjort indsigelse mod dette arrangement.

Det man hæftede sig væsentlig ved var, om jeg nu også huskede at optage
huslejen på den personlige selvangivelse.
Karsten H. Jensen