Penge i Tyrkiet
Fra : Kjeld Hansen

Dato : 09-02-04 14:21

Hej Gruppe!
Vi skal til Tyrkiet (Alanya) om en uges tid. Vi er i tvivl om, hvilken
valuta, vi skal veksle til inden vi tager afsted.
Vi mener ikke, vi skal veksle til tyrkiske lira; men skal vi have kroner,
euro, dollars eller anden valuta med for at få den bedste kurs, når vi
veksler i Tyrkiet.
Hvor kan det bedst betale sig at veksle, når vi er dernede? I en bank eller
hvor?
Mvh Kjeld

Fra : Ruth Kjær

Dato : 09-02-04 15:56

Vi har været på ferie i Tyrkiet mange gange, og har altid taget danske
kroner med. Kun en gang - for 6 år siden - var kursen i forhold til Pund
helt skæv, således, at vi havde fået meget mere for pengene, hvis vi havde
taget Pund med. Ellers har kurserne været lige så gunstige for danske kroner
som for fx dollars og Euro.

Se dig godt for, når du veksler, da der godt kan være forskel på, hvordan
kursen ligger fra vekselbureau/bank til vekselbureau/bank.

Vi har oftest fået den bedste kurs hos et vekselbureau.

Samtidig er det en god ide at veksle til et par dage ad gangen, da vi en
gang var ude for, at kursen på 14 dage ændrede sig 15% i vores favør.

Det kan også ofte betale sig at benytte fx danske kroner, når der handles
lidt større ting, da de handlende ofte runder lidt ned, når prisen beregnes.
Men se jer for, for nogle benytter den officielle dagskurs, mens andre er
nogle dage/uger bagefter.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Kasper Larsen

Dato : 09-02-04 16:35

"Ruth Kjær" <Ruth@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt skæv, således, at vi havde fået meget mere for pengene, hvis vi havde
> taget Pund med. Ellers har kurserne været lige så gunstige for danske

Vi har også gode erfaringer med danske 100 krone sedler i Tyrkiet, men
bruger nu mest kreditkort. I den forbindelse skal du huske at butikkerne
gerne slå op til 10 % af prisen, hvis du betaler med lira som du har hævet i
den nærmeste bankautomat ( husk at DK banker tager op til 30 kr /
transaktion i gebyr)

Fra : Grethes

Dato : 09-02-04 15:51

Hej Kjeld

I skal bare have ganske almindelig danske 100 kr-sedler med, og så er det
bedst at veksle på posthuset (PT) der ligger et på hovedgaden ikke så langt
fra centrum.
God tur........

Hilsen
Grethe

Fra : ostlov

Dato : 11-02-04 09:15

"Kjeld Hansen" skrev d. 09-02-04 14:21 dette indlæg :
> [...]
> veksler i Tyrkiet.
> Hvor kan det bedst betale sig at veksle, når vi er dernede? I en bank

Alle de øvrige svar er rigtige, men du kan godt få et par tilføjelser.
Den højeste/bedste kurs,får du ved at bruge visadankort i automaterne
selv om du skal betale 30 kr. i gebyr. Hvis du vil tage penge med er det
lige meget om det er £ $ € eller Dkr, blot skal du sørge for at de er
hele og pæne, det kan mange steder være et problem at få vekslet en
seddel med en lille revne. med venlig hilsen else-marie@boligityrkiet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 11-02-04 19:39

Hej til Jer, der har svaret på min forespørgsel!
Tak for svarene, som jeg er meget glad for, da de gør det økonomiske let for
mig.
100 kr. sedler kan jo skaffes fra minut til minut her hjemme. Jeg troede
ikke, at danske kr. kunne bruges; men det er åbenbart "hård" valuta.
Banker skal vi nok holde os fra af hensyn til gebyr; men posthuset var et
godt tip. Automater og vekselbureauer er formentlig også billigere end
bamkerne.
Og så selvfølgelig visakort, som vi ofte betaler med i udlandet; men vi skal
åbenbart passe på "overpris", når vi benytter det.
Mange hilsener med tak fra Kjeld

Fra : Bent Hansen

Dato : 14-02-04 18:31

Kan I have en rigtig god tur.
Vi har også tænkt på at tage en tur derned sidst i maj, hved i hvornår man
kan bade ved stranden i tyrkiet med 2 børn?