Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linse/Filter adapter til S602Zoom
Fra : Sparre

Dato : 09-02-04 13:41

Hejsa

Jeg leder efter en linse/filter adapter til mit Fuji S602 Zoom kamera,
Fuji's AR-FX9 er en mulighed, men findes der en billigere "noname" variant ?
skal primært bruges til filtre som jeg vil forsøge mig lidt med, har ikke
forstand på filtre men har forstået at et "pol"? filter kan være en god
ide..

Hvilke filtre vil passe på sådan en adapter og hvad kan i ellers fortælle om
brug af filtre ??

--
Sparre

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-02-04 13:58

"Sparre" skrev
> [...]
> ide..
> Hvilke filtre vil passe på sådan en adapter og hvad kan i ellers fortælle

Adapteren er et stykke rør med 55mm han-gevind i den
ene ende og 55mm hun-gevind i den anden ende.
Den eneste grund til det er kontrueret sådan, er for
ikke at friste folk til at hænge en tung forsatslinse på
selve objektivet. Ringen følger med når man køber en
forsatslinse og man kan, mig bekendt, ikke få løse,
uoriginale ringe.
Du kan iøvrigt nøjes med at holde filtret mellem to
fingre foran objektivet. Det behøver ikke at være fastskruet.
Det eneste filter du vil få rigtig glæde af, er et polfilter
som bør være af den cirkulære type.
"Alle" andre effekter laves bedre i computeren.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-02-04 14:19

Sparre wrote:

> [...]
> ide..
>
> Hvilke filtre vil passe på sådan en adapter og hvad kan i ellers fortælle om

Du skal ha' fat i et specielt "rør" med 55 mm gevind i begge
ender som kan skrues på på kameraet, dette rør medfølger ved
køb af en Fuji tele- eller widevinkelforsats, det kan mulig-
vis også fås i løs vægt, jeg har ikke set det uorginalt.

Og så kan det det godt svare sig, at du køber et konverter-
gevind fra 55 til 58 mm, det er nemlig sådan, at 58 mm er et
standard filtergevindmål, som er brugt på rigtig mange typer
objektiver, og det gør, at du kan være heldig at finde brugte
filtre til en billig penge.

Personligt er jeg dog meget tilbageholden med at bruge filtre,
de tager skarphed, og de fleste filtereffekter kan man lave i
billedbehandlingen, hvor effekten kan styres mere præcist.

Men jeg bruger ind imellem nogle ND-filtre (neutral density),
det er for at at undgå nedblænding, så jeg ikke får for meget
dybdeskarphed, og her anvender jeg Kodak's Wratten filtre i
et kompendie.

Note: Et kompendie er en proff. modlysblænde med en indbygget
skakt til Kodak's 75x75 mm Wratten filtre, som koster en brøk-
del af glasfiltre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 08:42

On Mon, 9 Feb 2004 13:41:11 +0100, "Sparre"
<christian@NOSPAMsparre.it> wrote:

> [...]
>ide..
>
>Hvilke filtre vil passe på sådan en adapter og hvad kan i ellers fortælle om

Hej, jeg har en Kenko 55-55mm adapter til mit. Det var NY-camera.com i
Tyskland som skaffede den hjem. Og jeg mener prisen var omkring €18.

Mvh Jan