SR50 - Delorto kaburator -køling???
Fra : Martin Hammer

Dato : 21-04-01 20:22

Hejsa,

Jeg har idag netop skilt min scotter (en Aprilia SR50 LC) for at montere en
tun cylinder, men en ting undrer mig...

Hvorfor går der slanger med kølervæske fra cylinderen og til kaburatoren???
Egentligt er problemet mere at dette ikke kan lade sig gøres fra
tuncylindren, og er det overhovedet et problem. Så vidt jeg ved har
kaburatoren da ikke brug for køling -eller?

Et lille tillægsspørgmål: Så vidt jeg kan se sider der en form for stopklods
i min originale cylinder som tvinger væsken ud gennem slangerne til
kaburatoren og tilbage igen -den er der vel ingen grund til at sætte over i
tun-cylinderen???

På forhånd tak for hjælpen...

/Hammer

Fra : RpR

Dato : 21-04-01 18:02

> [...]
>tuncylindren, og er det overhovedet et problem. Så vidt jeg ved har
>kaburatoren da ikke brug for køling -eller?

Næh, synes faktisk det lyder underligt.

> [...]
>i min originale cylinder som tvinger væsken ud gennem slangerne til
>kaburatoren og tilbage igen -den er der vel ingen grund til at sætte over i

Nix. Hvis ikke den bliver utæt eller noget skulle det ikke have noget at
sige. Bare sørg for at vandet kan løbe samme vej som før.
Hvis vandet ikke kan pumpes rundt har du et stort problem! =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Martin Hammer

Dato : 22-04-01 18:31

Tak for svarret,

Hvad end den underlige konstruktion måtte gøre godt for så synes kaburatoren
også at virke fint uden at have kontakt til kølervæsken...

....i hvert fald indtil videre... jeg har nemlig fået sat tuncylinderen i og
omdyset kaburatoren, og motoren kører tilsyneladende fint. Der er bare lige
den hage at udstødningsrøret var rustet fast til den gamle cylinder så
indtil jeg har fået et nyt udstødningsrør så kommer dyret ikke nogen stedder
eftersom at scooteren larmer så fælt at jeg ikke har haft den kørende (i
tomgang) i mere end et par minutter...

/Hammer

Fra : Gert Vest

Dato : 22-04-01 19:40

Martin Hammer <medic@yifan.net> skrev i en
> [...]
> tuncylindren, og er det overhovedet et problem. Så vidt jeg ved har
> kaburatoren da ikke brug for køling -eller?

Hvis der er automatchoker på, kan det være varmt vand til denne. Det kan
være en choker hvor der er et stykker bimetal som udvider sig når det bliver
varmt og derved aktivere et spjæld.
Dette system har været meget brugt på biler før man lavede
indspøjtningsmotorer.

Gert

Fra : RpR

Dato : 21-04-01 20:00

> [...]
bliver
>varmt og derved aktivere et spjæld.
>Dette system har været meget brugt på biler før man lavede

Se det har jeg så ikke tænkt på!
Men det lyder meget sansynligt!

Til Martin Hammer: Kan du huske om din SR 50 har manuel chooker ?

Fra : Martin Hammer

Dato : 24-04-01 22:03

Hej igen,

Jeps, dens choker er helt manuel!!! Ellers en ret interessant tanke.

Jeg er stadig ikke helt klar over om scooteren kører som den skal (og om
"kaburator kølingen" har betydning), for jeg har netop modtaget min nye
udstødning og sat den på (en Tecnigas Basic) -OG nu har jeg så kørt min
første tur... Scooteren kører, men ret langsomt (max 20 km/t), og det er
ligesom at den kun giver lidt acceleration i et øjeblik og derefter blot
mister pusten, men dette tror jeg er pga. en alt for stor dyse (den mindste
jeg havde på det tidspunkt). Den originale dyse vare på 72 mens den jeg har
monteret er på 90 (+25%). Min nye cylinder er forøvrigt en 70cm3 Top
Performance Trophy.

Lydder det ikke sandsynligt at min nye cylinder bliver druknet??? Jeg har
fået fat på en dyse på 86 (+19%) og 82 (+14%) og vil prøve at montere dem
imorgen for at se om det hjælper.

Fra : Martin Hammer

Dato : 25-04-01 14:28

Jeg har "selv" fundet en forklaring -ved at spørge hos den lokale scooter
forhandler!

Grunden til at der løber kølervæske gennem kaburatoren er ikke for at køle,
men derimod for at varme. Det skulle kunne modvirke at der danner sig is i
kaburatoren når det er vinter. Problemet (hvis det opstår) skulle dog også
fint kunne afhjælpes med kaburatorsprit.

Mit problem var forøvrigt også en for stor dyse. Selv en 78 var for stor -så
nu kører jeg med 74... (jeg har ikke nogen mellem 74 og 78).

/Hammer