/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Kompresser pumpe af køleskabs pumpe.
Fra : Michael Tidemand


Dato : 09-02-04 11:49

Hejsa

Jeg ved man kan lave en "luftpustercykelpumpe" af en køleskabs kompresser,
men hvordan, er der en der har en tegning af dette ??el. ved hvordan.

Michael



 
 
//zigge (09-02-2004)
Kommentar
Fra : //zigge


Dato : 09-02-04 13:47


"Michael Tidemand" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:40276579$0$29417$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg ved man kan lave en "luftpustercykelpumpe" af en køleskabs kompresser,
> men hvordan, er der en der har en tegning af dette ??el. ved hvordan.

Jeg har haft en for mange år siden.
Problemet dengang var at de kompressorer der sad i køleskabene skulle have
lidt olie med luften ind for ikke at slides op - Jeg ved ikke om det stadig
forholder sig sådan.
Om det så kan svare sig ???

ADVARSEL! Følgende konstruktion er ikke på nogen måde idiotsikker, endsige
lovlig, indlægget er kun ment som inspiration og til oplysning. Der kan
indtræffe alvorlige (blodige og larmende) ulykker ved ukritisk at følge
indlægget uden omtanke...

Nå, men når du har skrællet kompressoren ud af et gammelt køleskab, eller
endnu bedre flere gamle køleskabe. Så sidder ledningen tilsluttet en lille
boks på siden af skabet, og det er den der driver kompressoren. Der er altså
ikke noget humbug her
For at få en god og holdbar og sikker kompressor ud af det, er det
nødvendigt at du anskaffer en pressostat, det er det samme som en
termostat... bare til "luft-pres", de gode af slagsen har indbygget
sikkerhedsventil (kan anbefales, ellers købes separat)
Du har også bruge for en passende akumuleringstank. Her er der mange
muligheder, gasflasker, brandslukkere osv. Alternativt, til den helt
kompakte udgave, kan du lave en fod af 1" vandrør i en firkant, af fire
korte stykker rør og fire bøjninger, der bores så huller og svejses studse
på til kompressor, pressostat og udtag.
Endvidere har du brug for en tågesmørere, det er en lille klods, man hælder
kompressorolie i og som sørger for at en lille smule olie tilsættes luften.
Og endelig har du brug for en vand/olie udskiller, navnet siger det hele

Opbygningen er ligetil; luften skal suges ind gennem tågesmøren til
kompressoren(e)s indsugningsrør og ned i akumuleringstanken. På tanken
tilsluttes pressostaten og ledninger fra kompressor(ne) kobles til denne.
På tanken tilsluttes vand/olie-udskilleren og der sættes et udtag på den.
Tanken kan sløjfes helt, men så vil slangen på udtaget virke som
akumuleringstank, og kompressoren vil hele tiden stå og tænde og slukke, da
slangen er for lille til tank, med mindre den er meget lang.

Købte kompressorer kan næsten altid give mindst 8 atmosfæres tryk, men i
praksis er det ikke nødvendigt til de fleste ting, som dækpumpe (2,5 atm),
sømpistol osv. Bruger du en tvivlsom akumuleringstank, bør du ikke sætte
trykket højere end nødvendigt. Vandrør kan sagtens klare 10 atm, men gamle
trykbeholdere kan variere meget.
Hvis du ønsker at trykprøve din tank på en sikker måde, skal du gøre det ved
at skylle tanken i en tynd olie og fylde den helt op med vand. Det er meget
(meget) vigtigt at den er fyldt til den rinder over. Grunden til at det er
vigtigt og at det gør prøvningen sikker, er at luft kan komprimeres og vand
ikke kan, derfor vil der ikke ske noget som helst hvis tanken springer
opfyldt med vand, hvorimod man står med en meget stor rørbombe hvis den er
fyldt med luft.
Olien sikre at når man bagefter tømmer vandet ud af den (forhåbenligt)
stadig hele tank, ikke ruster.
Det vil være fornuftigt at trykprøve til det dobblelte af driftstrykket,
dvs. ca 20 atm. Man kan justere trykket på pressostaten og en
køleskabskompressor kan sagtens levere det krævede prøvetryk.

Jeg håber at dette kan give lidt inspiration - og respekt for projektet. Men
som nævnt i starten tvivler jeg på om det kan betale sig i forhold til en
billig kompressor fra HaraldNyborg el. lign.
Fordelen ved køleskabskompressoren er selvfølgeligt at den er næsten lydløs
i drift.

Mvh
//zigge



Ukendt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-04 18:48

Jeg havde også en kompressor af en køleskabs kompressor for 15 år siden , da
trykluft anlæg var dyre dengang .
Idag vil jeg også anbefale et anlæg fra harald nyborg , hvis man ikke har
særligt mange penge , da udgiften til pressostat, SIKKERHEDSVENTIL, tryk
reduktions ventil mm. hurtigt overstiger prisen på et færdigt anlæg .
Kan i øvrigt anbefale de små anlæg med bærehåndtag , hvis behovet ikke er
særligt stort , da den er let at flytte rundt med .
Harald Nyborg har en, men kvaliteten kender jeg ikke .

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:40278115$0$30082$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Michael Tidemand" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:40276579$0$29417$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hejsa
> >
> > Jeg ved man kan lave en "luftpustercykelpumpe" af en køleskabs
kompresser,
> > men hvordan, er der en der har en tegning af dette ??el. ved hvordan.
>
> Jeg har haft en for mange år siden.
> Problemet dengang var at de kompressorer der sad i køleskabene skulle have
> lidt olie med luften ind for ikke at slides op - Jeg ved ikke om det
stadig
> forholder sig sådan.
> Om det så kan svare sig ???
>
> ADVARSEL! Følgende konstruktion er ikke på nogen måde idiotsikker, endsige
> lovlig, indlægget er kun ment som inspiration og til oplysning. Der kan
> indtræffe alvorlige (blodige og larmende) ulykker ved ukritisk at følge
> indlægget uden omtanke...
>
> Nå, men når du har skrællet kompressoren ud af et gammelt køleskab, eller
> endnu bedre flere gamle køleskabe. Så sidder ledningen tilsluttet en lille
> boks på siden af skabet, og det er den der driver kompressoren. Der er
altså
> ikke noget humbug her
> For at få en god og holdbar og sikker kompressor ud af det, er det
> nødvendigt at du anskaffer en pressostat, det er det samme som en
> termostat... bare til "luft-pres", de gode af slagsen har indbygget
> sikkerhedsventil (kan anbefales, ellers købes separat)
> Du har også bruge for en passende akumuleringstank. Her er der mange
> muligheder, gasflasker, brandslukkere osv. Alternativt, til den helt
> kompakte udgave, kan du lave en fod af 1" vandrør i en firkant, af fire
> korte stykker rør og fire bøjninger, der bores så huller og svejses studse
> på til kompressor, pressostat og udtag.
> Endvidere har du brug for en tågesmørere, det er en lille klods, man
hælder
> kompressorolie i og som sørger for at en lille smule olie tilsættes
luften.
> Og endelig har du brug for en vand/olie udskiller, navnet siger det hele

>
> Opbygningen er ligetil; luften skal suges ind gennem tågesmøren til
> kompressoren(e)s indsugningsrør og ned i akumuleringstanken. På tanken
> tilsluttes pressostaten og ledninger fra kompressor(ne) kobles til denne.
> På tanken tilsluttes vand/olie-udskilleren og der sættes et udtag på den.
> Tanken kan sløjfes helt, men så vil slangen på udtaget virke som
> akumuleringstank, og kompressoren vil hele tiden stå og tænde og slukke,
da
> slangen er for lille til tank, med mindre den er meget lang.
>
> Købte kompressorer kan næsten altid give mindst 8 atmosfæres tryk, men i
> praksis er det ikke nødvendigt til de fleste ting, som dækpumpe (2,5 atm),
> sømpistol osv. Bruger du en tvivlsom akumuleringstank, bør du ikke sætte
> trykket højere end nødvendigt. Vandrør kan sagtens klare 10 atm, men gamle
> trykbeholdere kan variere meget.
> Hvis du ønsker at trykprøve din tank på en sikker måde, skal du gøre det
ved
> at skylle tanken i en tynd olie og fylde den helt op med vand. Det er
meget
> (meget) vigtigt at den er fyldt til den rinder over. Grunden til at det er
> vigtigt og at det gør prøvningen sikker, er at luft kan komprimeres og
vand
> ikke kan, derfor vil der ikke ske noget som helst hvis tanken springer
> opfyldt med vand, hvorimod man står med en meget stor rørbombe hvis den er
> fyldt med luft.
> Olien sikre at når man bagefter tømmer vandet ud af den (forhåbenligt)
> stadig hele tank, ikke ruster.
> Det vil være fornuftigt at trykprøve til det dobblelte af driftstrykket,
> dvs. ca 20 atm. Man kan justere trykket på pressostaten og en
> køleskabskompressor kan sagtens levere det krævede prøvetryk.
>
> Jeg håber at dette kan give lidt inspiration - og respekt for projektet.
Men
> som nævnt i starten tvivler jeg på om det kan betale sig i forhold til en
> billig kompressor fra HaraldNyborg el. lign.
> Fordelen ved køleskabskompressoren er selvfølgeligt at den er næsten
lydløs
> i drift.
>
> Mvh
> //zigge
>
>



Bent Pedersen (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 16-02-04 03:02

"Lars Kierkegaard" <lars-kierkegaard to adslhome.dk> wrote:

> Jeg havde også en kompressor af en køleskabs kompressor for 15 år siden ,
> da
> trykluft anlæg var dyre dengang .
> Idag vil jeg også anbefale et anlæg fra harald nyborg , hvis man ikke har
> særligt mange penge , da udgiften til pressostat, SIKKERHEDSVENTIL, tryk
> reduktions ventil mm. hurtigt overstiger prisen på et færdigt anlæg .
> Kan i øvrigt anbefale de små anlæg med bærehåndtag , hvis behovet ikke er
> særligt stort , da den er let at flytte rundt med .
> Harald Nyborg har en, men kvaliteten kender jeg ikke .
>
> "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:40278115$0$30082$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Michael Tidemand" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>> news:40276579$0$29417$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> > Hejsa
>> >
>> > Jeg ved man kan lave en "luftpustercykelpumpe" af en køleskabs
> kompresser,
>> > men hvordan, er der en der har en tegning af dette ??el. ved hvordan.
>>
>> Jeg har haft en for mange år siden.
>> Problemet dengang var at de kompressorer der sad i køleskabene skulle
>> have lidt olie med luften ind for ikke at slides op - Jeg ved ikke om det
> stadig
>> forholder sig sådan.
>> Om det så kan svare sig ???
>>
>> ADVARSEL! Følgende konstruktion er ikke på nogen måde idiotsikker,
>> endsige lovlig, indlægget er kun ment som inspiration og til oplysning.
>> Der kan indtræffe alvorlige (blodige og larmende) ulykker ved ukritisk at
>> følge indlægget uden omtanke...
>>
>> Nå, men når du har skrællet kompressoren ud af et gammelt køleskab, eller
>> endnu bedre flere gamle køleskabe. Så sidder ledningen tilsluttet en
>> lille boks på siden af skabet, og det er den der driver kompressoren. Der
>> er
> altså
>> ikke noget humbug her
>> For at få en god og holdbar og sikker kompressor ud af det, er det
>> nødvendigt at du anskaffer en pressostat, det er det samme som en
>> termostat... bare til "luft-pres", de gode af slagsen har indbygget
>> sikkerhedsventil (kan anbefales, ellers købes separat)
>> Du har også bruge for en passende akumuleringstank. Her er der mange
>> muligheder, gasflasker, brandslukkere osv. Alternativt, til den helt
>> kompakte udgave, kan du lave en fod af 1" vandrør i en firkant, af fire
>> korte stykker rør og fire bøjninger, der bores så huller og svejses
>> studse på til kompressor, pressostat og udtag.
>> Endvidere har du brug for en tågesmørere, det er en lille klods, man
> hælder
>> kompressorolie i og som sørger for at en lille smule olie tilsættes
> luften.
>> Og endelig har du brug for en vand/olie udskiller, navnet siger det hele
>
>>
>> Opbygningen er ligetil; luften skal suges ind gennem tågesmøren til
>> kompressoren(e)s indsugningsrør og ned i akumuleringstanken. På tanken
>> tilsluttes pressostaten og ledninger fra kompressor(ne) kobles til denne.
>> På tanken tilsluttes vand/olie-udskilleren og der sættes et udtag på den.
>> Tanken kan sløjfes helt, men så vil slangen på udtaget virke som
>> akumuleringstank, og kompressoren vil hele tiden stå og tænde og slukke,
> da
>> slangen er for lille til tank, med mindre den er meget lang.
>>
>> Købte kompressorer kan næsten altid give mindst 8 atmosfæres tryk, men i
>> praksis er det ikke nødvendigt til de fleste ting, som dækpumpe (2,5
>> atm), sømpistol osv. Bruger du en tvivlsom akumuleringstank, bør du ikke
>> sætte trykket højere end nødvendigt. Vandrør kan sagtens klare 10 atm,
>> men gamle trykbeholdere kan variere meget.
>> Hvis du ønsker at trykprøve din tank på en sikker måde, skal du gøre det
> ved
>> at skylle tanken i en tynd olie og fylde den helt op med vand. Det er
> meget
>> (meget) vigtigt at den er fyldt til den rinder over. Grunden til at det
>> er vigtigt og at det gør prøvningen sikker, er at luft kan komprimeres og
> vand
>> ikke kan, derfor vil der ikke ske noget som helst hvis tanken springer
>> opfyldt med vand, hvorimod man står med en meget stor rørbombe hvis den
>> er fyldt med luft.
>> Olien sikre at når man bagefter tømmer vandet ud af den (forhåbenligt)
>> stadig hele tank, ikke ruster.
>> Det vil være fornuftigt at trykprøve til det dobblelte af driftstrykket,
>> dvs. ca 20 atm. Man kan justere trykket på pressostaten og en
>> køleskabskompressor kan sagtens levere det krævede prøvetryk.
>>
>> Jeg håber at dette kan give lidt inspiration - og respekt for projektet.
> Men
>> som nævnt i starten tvivler jeg på om det kan betale sig i forhold til en
>> billig kompressor fra HaraldNyborg el. lign.
>> Fordelen ved køleskabskompressoren er selvfølgeligt at den er næsten
> lydløs
>> i drift.
>>
>> Mvh
>> //zigge
>>
>>
Hvis du skal bruge den til cykelpumpe til smalle dæk, skal den kunne give 8
bar. Det skal der i et racerdæk.
--
Bent

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste