Kompresser pumpe af køleskabs pumpe.
Fra : Michael Tidemand

Dato : 09-02-04 11:49

Hejsa

Jeg ved man kan lave en "luftpustercykelpumpe" af en køleskabs kompresser,
men hvordan, er der en der har en tegning af dette ??el. ved hvordan.

Michael

Fra : //zigge

Dato : 09-02-04 13:47

"Michael Tidemand" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg ved man kan lave en "luftpustercykelpumpe" af en køleskabs kompresser,
> men hvordan, er der en der har en tegning af dette ??el. ved hvordan.

Jeg har haft en for mange år siden.
Problemet dengang var at de kompressorer der sad i køleskabene skulle have
lidt olie med luften ind for ikke at slides op - Jeg ved ikke om det stadig
forholder sig sådan.
Om det så kan svare sig ???

ADVARSEL! Følgende konstruktion er ikke på nogen måde idiotsikker, endsige
lovlig, indlægget er kun ment som inspiration og til oplysning. Der kan
indtræffe alvorlige (blodige og larmende) ulykker ved ukritisk at følge
indlægget uden omtanke...

Nå, men når du har skrællet kompressoren ud af et gammelt køleskab, eller
endnu bedre flere gamle køleskabe. Så sidder ledningen tilsluttet en lille
boks på siden af skabet, og det er den der driver kompressoren. Der er altså
ikke noget humbug her
For at få en god og holdbar og sikker kompressor ud af det, er det
nødvendigt at du anskaffer en pressostat, det er det samme som en
termostat... bare til "luft-pres", de gode af slagsen har indbygget
sikkerhedsventil (kan anbefales, ellers købes separat)
Du har også bruge for en passende akumuleringstank. Her er der mange
muligheder, gasflasker, brandslukkere osv. Alternativt, til den helt
kompakte udgave, kan du lave en fod af 1" vandrør i en firkant, af fire
korte stykker rør og fire bøjninger, der bores så huller og svejses studse
på til kompressor, pressostat og udtag.
Endvidere har du brug for en tågesmørere, det er en lille klods, man hælder
kompressorolie i og som sørger for at en lille smule olie tilsættes luften.
Og endelig har du brug for en vand/olie udskiller, navnet siger det hele

Opbygningen er ligetil; luften skal suges ind gennem tågesmøren til
kompressoren(e)s indsugningsrør og ned i akumuleringstanken. På tanken
tilsluttes pressostaten og ledninger fra kompressor(ne) kobles til denne.
På tanken tilsluttes vand/olie-udskilleren og der sættes et udtag på den.
Tanken kan sløjfes helt, men så vil slangen på udtaget virke som
akumuleringstank, og kompressoren vil hele tiden stå og tænde og slukke, da
slangen er for lille til tank, med mindre den er meget lang.

Købte kompressorer kan næsten altid give mindst 8 atmosfæres tryk, men i
praksis er det ikke nødvendigt til de fleste ting, som dækpumpe (2,5 atm),
sømpistol osv. Bruger du en tvivlsom akumuleringstank, bør du ikke sætte
trykket højere end nødvendigt. Vandrør kan sagtens klare 10 atm, men gamle
trykbeholdere kan variere meget.
Hvis du ønsker at trykprøve din tank på en sikker måde, skal du gøre det ved
at skylle tanken i en tynd olie og fylde den helt op med vand. Det er meget
(meget) vigtigt at den er fyldt til den rinder over. Grunden til at det er
vigtigt og at det gør prøvningen sikker, er at luft kan komprimeres og vand
ikke kan, derfor vil der ikke ske noget som helst hvis tanken springer
opfyldt med vand, hvorimod man står med en meget stor rørbombe hvis den er
fyldt med luft.
Olien sikre at når man bagefter tømmer vandet ud af den (forhåbenligt)
stadig hele tank, ikke ruster.
Det vil være fornuftigt at trykprøve til det dobblelte af driftstrykket,
dvs. ca 20 atm. Man kan justere trykket på pressostaten og en
køleskabskompressor kan sagtens levere det krævede prøvetryk.

Jeg håber at dette kan give lidt inspiration - og respekt for projektet. Men
som nævnt i starten tvivler jeg på om det kan betale sig i forhold til en
billig kompressor fra HaraldNyborg el. lign.
Fordelen ved køleskabskompressoren er selvfølgeligt at den er næsten lydløs
i drift.

Mvh
//zigge

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 18:48

Jeg havde også en kompressor af en køleskabs kompressor for 15 år siden , da
trykluft anlæg var dyre dengang .
Idag vil jeg også anbefale et anlæg fra harald nyborg , hvis man ikke har
særligt mange penge , da udgiften til pressostat, SIKKERHEDSVENTIL, tryk
reduktions ventil mm. hurtigt overstiger prisen på et færdigt anlæg .
Kan i øvrigt anbefale de små anlæg med bærehåndtag , hvis behovet ikke er
særligt stort , da den er let at flytte rundt med .
Harald Nyborg har en, men kvaliteten kender jeg ikke .

Fra : Bent Pedersen

Dato : 16-02-04 03:02

"Lars Kierkegaard" <lars-kierkegaard to adslhome.dk> wrote:

> [...]
> særligt stort , da den er let at flytte rundt med .
> Harald Nyborg har en, men kvaliteten kender jeg ikke .

Hvis du skal bruge den til cykelpumpe til smalle dæk, skal den kunne give 8
bar. Det skal der i et racerdæk.
--
Bent