"Lars Kierkegaard" <lars-kierkegaard to adslhome.dk> wrote:
> Jeg havde også en kompressor af en køleskabs kompressor for 15 år siden ,
> da
> trykluft anlæg var dyre dengang .
> Idag vil jeg også anbefale et anlæg fra harald nyborg , hvis man ikke har
> særligt mange penge , da udgiften til pressostat, SIKKERHEDSVENTIL, tryk
> reduktions ventil mm. hurtigt overstiger prisen på et færdigt anlæg .
> Kan i øvrigt anbefale de små anlæg med bærehåndtag , hvis behovet ikke er
> særligt stort , da den er let at flytte rundt med .
> Harald Nyborg har en, men kvaliteten kender jeg ikke .
>
> "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:40278115$0$30082$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Michael Tidemand" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>> news:40276579$0$29417$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> > Hejsa
>> >
>> > Jeg ved man kan lave en "luftpustercykelpumpe" af en køleskabs
> kompresser,
>> > men hvordan, er der en der har en tegning af dette ??el. ved hvordan.
>>
>> Jeg har haft en for mange år siden.
>> Problemet dengang var at de kompressorer der sad i køleskabene skulle
>> have lidt olie med luften ind for ikke at slides op - Jeg ved ikke om det
> stadig
>> forholder sig sådan.
>> Om det så kan svare sig ???
>>
>> ADVARSEL! Følgende konstruktion er ikke på nogen måde idiotsikker,
>> endsige lovlig, indlægget er kun ment som inspiration og til oplysning.
>> Der kan indtræffe alvorlige (blodige og larmende) ulykker ved ukritisk at
>> følge indlægget uden omtanke...
>>
>> Nå, men når du har skrællet kompressoren ud af et gammelt køleskab, eller
>> endnu bedre flere gamle køleskabe. Så sidder ledningen tilsluttet en
>> lille boks på siden af skabet, og det er den der driver kompressoren. Der
>> er
> altså
>> ikke noget humbug her
>> For at få en god og holdbar og sikker kompressor ud af det, er det
>> nødvendigt at du anskaffer en pressostat, det er det samme som en
>> termostat... bare til "luft-pres", de gode af slagsen har indbygget
>> sikkerhedsventil (kan anbefales, ellers købes separat)
>> Du har også bruge for en passende akumuleringstank. Her er der mange
>> muligheder, gasflasker, brandslukkere osv. Alternativt, til den helt
>> kompakte udgave, kan du lave en fod af 1" vandrør i en firkant, af fire
>> korte stykker rør og fire bøjninger, der bores så huller og svejses
>> studse på til kompressor, pressostat og udtag.
>> Endvidere har du brug for en tågesmørere, det er en lille klods, man
> hælder
>> kompressorolie i og som sørger for at en lille smule olie tilsættes
> luften.
>> Og endelig har du brug for en vand/olie udskiller, navnet siger det hele
>
>>
>> Opbygningen er ligetil; luften skal suges ind gennem tågesmøren til
>> kompressoren(e)s indsugningsrør og ned i akumuleringstanken. På tanken
>> tilsluttes pressostaten og ledninger fra kompressor(ne) kobles til denne.
>> På tanken tilsluttes vand/olie-udskilleren og der sættes et udtag på den.
>> Tanken kan sløjfes helt, men så vil slangen på udtaget virke som
>> akumuleringstank, og kompressoren vil hele tiden stå og tænde og slukke,
> da
>> slangen er for lille til tank, med mindre den er meget lang.
>>
>> Købte kompressorer kan næsten altid give mindst 8 atmosfæres tryk, men i
>> praksis er det ikke nødvendigt til de fleste ting, som dækpumpe (2,5
>> atm), sømpistol osv. Bruger du en tvivlsom akumuleringstank, bør du ikke
>> sætte trykket højere end nødvendigt. Vandrør kan sagtens klare 10 atm,
>> men gamle trykbeholdere kan variere meget.
>> Hvis du ønsker at trykprøve din tank på en sikker måde, skal du gøre det
> ved
>> at skylle tanken i en tynd olie og fylde den helt op med vand. Det er
> meget
>> (meget) vigtigt at den er fyldt til den rinder over. Grunden til at det
>> er vigtigt og at det gør prøvningen sikker, er at luft kan komprimeres og
> vand
>> ikke kan, derfor vil der ikke ske noget som helst hvis tanken springer
>> opfyldt med vand, hvorimod man står med en meget stor rørbombe hvis den
>> er fyldt med luft.
>> Olien sikre at når man bagefter tømmer vandet ud af den (forhåbenligt)
>> stadig hele tank, ikke ruster.
>> Det vil være fornuftigt at trykprøve til det dobblelte af driftstrykket,
>> dvs. ca 20 atm. Man kan justere trykket på pressostaten og en
>> køleskabskompressor kan sagtens levere det krævede prøvetryk.
>>
>> Jeg håber at dette kan give lidt inspiration - og respekt for projektet.
> Men
>> som nævnt i starten tvivler jeg på om det kan betale sig i forhold til en
>> billig kompressor fra HaraldNyborg el. lign.
>> Fordelen ved køleskabskompressoren er selvfølgeligt at den er næsten
> lydløs
>> i drift.
>>
>> Mvh
>> //zigge
>>
>>
Hvis du skal bruge den til cykelpumpe til smalle dæk, skal den kunne give 8
bar. Det skal der i et racerdæk.
--
Bent